Nama – Nama Yang Sering Diganggu Jin
Home » » Nama – Nama Yang Sering Diganggu Jin

Nama – Nama Yang Sering Diganggu Jin

23 Jun 2012 103 Comments


Biasanya dalam pemberian nama anak kita tak sedar yang nama-nama yang diberikan kadang kala merupakan nama yang juga digunakan oleh jin! Petikan ceramah ustaz Sharhan

Antara nama-nama biasa yang dikenal pasti digunakan oleh Jin ialah seperti:-

1. Balqis
2. Kistina/Qistina
3. Najwa
4. Zakuan
5. Batrisha
6. Erisha
7. Mazda


Ustaz Sharhan juga ada beri tahu kalau dah bagi nama-nama seperti ini perlukah untuk pergi jabatan pendaftaran untuk tukar nama? hehe, tidak sebenarnya, hanya tukar cara panggilan nama tersebut. Contoh jika nama Siti Najwa, panggil saja nama Siti.. jangan panggil Najwa.

Ustaz Sharhan jelaskan, nama seperti di atas memang mempunyai maksud yang baik/maksud yang indah, cuma dalam perubatan Islam nama-nama ini sering digunakan oleh Jin. – Wallahua’lam


Ustaz Azhar Idrus

Ramai yang bertanya apakah benar kenyataan tentang nama-nama anak jin tersebut? sebab tiada dalam Al-Quran dan Hadis.. Meh dengar apa ustaz Azhar Idrus jawab



Memang tidak ada dalam Al-Quran, tetapi selaku pengamal perubatan Islam (Ustaz Sharhan) dia lebih tahu kerana dia orang yang selalu berurusan dengan Jin , mungkin kenyataan beliau betul sebab kita tak ada ilmu berkaitan ini.. beliau lebih arif mengenainya, jadi kita perlulah menghormati pendangan beliau selalu pengamal perubatan Islam.

Menurut pandangan Ustaz Sharhan lagi lebih kurang 60%-70% orang yang datang berubat terkena penyakit misteri adalah bernama seperti di atas..

Kesimpulannya, tidak wajib percaya nama seperti ini tidak baik, tetapi mungkin betul pandangan pangamal perubatan Islam kerana mereka lebih tahu berkaitan dengan Jin.. – Wallhua’lam

103 comments:

  1. Replies
    1. balqis selamber6 July 2013 at 14:12

      ader ke org beri nama mazda

      Delete
    2. Ada, pesakit dia la tu. tu sbb Ustaz Sharhan kata jangan bagi nama anak pelik-pelik sudah.

      Delete
    3. SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :

      OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?-> WWW.JUSTINZAYN.COM

      DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

      TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

      DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA 2014 (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

      TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER 2014 DI MALAYSIA --> WWW.PASSPERCUMA.COM

      INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM

      IPHONE 5 (RM1200) , IPHONE 5S (RM1350) . IPHONE 5C (RM1000) *TERHAD* --> WWW.IPHONEMSIA.COM




















      ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)

      Delete
  2. Naper nama brand kete ni.. Mazda??

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha sapa beli kereta mazda kena rasuk jin

      mengarut tahap gaban

      Delete
    2. memang betul. . . ak kerje towing kete dah 15 taun. . . 60~ 70% kete yang eksiden biase nye melibat kan mazda. . . n mazda biase nye deras meragam bile da siap repair berbanding kete2 lain. . . statistik taun lepas ak towing pon mazda dlm 135 biji. . . proton kerete malaysia 41 bijik. and lain2 23 bijik. . . renung2 kan. . .

      Delete
  3. Saya juga pengamal perubatan Islam Darusyifa...Tuan guru Harun Din dh keluarkan kenyataan yg nama2 tersebut tidak ada kaitan dgn gguan jin dan apa yg jin suka..malah,dalam nam2 tersebut ada yg mmpunyai makna yg baek...kesimpulannya,apa yg berlaku mungkin kebetulan dan selalunya jin mudah untuk mengganggu golongan yang fasik...sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ustaz Sharhan berkata demikian berdasarkn pengalamannya..bkn bermaksud dgn nama yg demikian , akn diganggu jin..tetapi nama2 tersebut byk diganggu jin kerana jin suka nama itu..

      Delete
  4. Saya juga pengamal perubatan Islam Darusyifa...Tuan guru Harun Din dh keluarkan kenyataan yg nama2 tersebut tidak ada kaitan dgn gguan jin dan apa yg jin suka..malah,dalam nam2 tersebut ada yg mmpunyai makna yg baek...kesimpulannya,apa yg berlaku mungkin kebetulan dan selalunya jin mudah untuk mengganggu golongan yang fasik...sekian

    ReplyDelete
  5. Saya juga pengamal perubatan Islam Darusyifa...Tuan guru Harun Din dh keluarkan kenyataan yg nama2 tersebut tidak ada kaitan dgn gguan jin dan apa yg jin suka..malah,dalam nam2 tersebut ada yg mmpunyai makna yg baek...kesimpulannya,apa yg berlaku mungkin kebetulan dan selalunya jin mudah untuk mengganggu golongan yang fasik...sekian

    ReplyDelete
  6. Saya juga pengamal perubatan Islam Darusyifa...Tuan guru Harun Din dh keluarkan kenyataan yg nama2 tersebut tidak ada kaitan dgn gguan jin dan apa yg jin suka..malah,dalam nam2 tersebut ada yg mmpunyai makna yg baek...kesimpulannya,apa yg berlaku mungkin kebetulan dan selalunya jin mudah untuk mengganggu golongan yang fasik...sekian

    ReplyDelete
  7. Name tmpt aq kjew nie...mazda...

    ReplyDelete
  8. byk lg nama2 yg jin suka...honda, toyota...perodua

    ReplyDelete
  9. Bugatti...Veyron...Mustang....tak der pulak dia suka ekh????

    ReplyDelete
  10. Munkin ada kebenaranya ............. contohnya yg namanya Zakuan .......... (anak jiran) selalu sakit & terlampau nakal ............atau hanya kebetulan saja .... masyallah !!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  11. Klau lamborghini kne ganngu x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xkene..psl mahal sgt..kehkehkeh

      Delete
    2. Xkene..psl mahal sgt..kehkehkeh

      Delete
  12. Korang kene baru tau....

    ReplyDelete
  13. Ptot la zaquan adha asyik injured je..d'gangu jin rupenyer..hehe

    ReplyDelete
  14. letak nama preve..ccnfirm leps

    ReplyDelete
  15. najwa latif weiiii

    ReplyDelete
  16. Patut la najwa latif 2 kosong2 je..ahaks

    ReplyDelete
  17. mazda??? hmm...nasib baik nama WIRA dia x sebut sbb nama aku WIRA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..buley thn klaka..=D

      Delete
  18. Jgn nk tunjuk pandai sgt la kn buduh..

    ReplyDelete
  19. kesian Najwa Latif :D

    ReplyDelete
  20. x slh brjage2..nnt da trkena bru nk terngadah..lgpn 2kar nme panggilan je..bknnye kne g 2kar nme bagai..tp ane yg da trbese ngn nme panggilan 2, tawakal je lah.bnde kalo nk jd, jd jugak..

    ReplyDelete
  21. btoi la ni..kalo tgk dunia realiti nama2 yg diatas smua golongan mudah terpengaruh dgn jin..najwa latif x abis2 dgn aurat suaranya..aidil zakuan x abis2 ngn kisah x bg nafkah kt bini..nauzubillah...

    ReplyDelete
  22. nama2 ni UAI yg cakap ker??

    ReplyDelete
  23. cam tu kalu levi"s,lee,lois.edwin banyak lg la nama slua lg la jin suka kan?

    ReplyDelete
  24. jgn suka mempermainkan kenyataan orang...dia bercakap ada bukti dan ilmu...korang ada ape...simpan-simpan la lawak bodoh tu agar tidak nampak kebodohan anda...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju....

      Delete
    2. Aq pun setuju..alam ghaib mmg ade..klo jin2 x bg nme2 kt ank dia..mcm mne dorng nk pngil..x kn nk pngil hei jin..jin 1 jin 2 jin 3..jd kne la kte hati2 ye..klo ank kte sme mcm nme ank jin..kte pngil ank kte..ank jin yg ckp ye sye kang x psal plak kte cbot dr rmah..nauzubillah

      Delete
  25. mazda??? aku xleyh stop gelak >,<!

    ReplyDelete
  26. Wakakakaka.....

    ReplyDelete
  27. nma2 tersebut cantik dn baik maknanya.. pemberian nma tanggugjwb ibubapa.. ats niat ibubapa plak knapa nma itu dipilih.. seandainya krn makna nya yg baik utk menjadikan ank itu baik tidak salah rasanya.. kalau semata2 krna bunyi nya yg sodap, manfaat nma itu xberkesan pd si pemakai nma.. dn yg paling penting panggil nma itu dgn perkataan yg penuh. jgn guna singkatan.. sebgai contoh balqis dipnggil 'qis' sj.. kte xtaw apa sebnarnya mksud 'qis' tu..

    ReplyDelete
  28. UAI ni btoi ke x ni?

    ReplyDelete
  29. Jd Najwa latip? 2? Pgil latip ja la yah? Mulau!

    ReplyDelete
  30. Demak la best ahaha!

    ReplyDelete
  31. gabungan nama ayah, mazlan, nama mak, aida. tp nama dia mazda bin abu...

    ReplyDelete
  32. fuyynaaaa drifter pula jin nie minat mazda n mungkin dia suka sama si najwa juga

    ReplyDelete
  33. lawak nk mompos komen diorg nih ...hahaha

    ReplyDelete
  34. sape yang bg nama anak mazda tu ....hahaha

    ReplyDelete
  35. klau produk safi balqis ni jin ada pakai tak?

    ReplyDelete
  36. eh eh . yeke name2 tuh.haa .. nak tanya nie . perlu ke kalau kite menyambut hari lahir . perlu ke kite baling2 tepung n telur segala bagai haa ? tuh dah mengikut cara ape tuh ? walaupun sekadar untuk suka2 ..boleh ke tidak ?

    ReplyDelete
  37. Betul jugak...Kawan saya ada yang bernama Najwa... Die kate die pernah pergi berubat dan ustaz itu berkata Ya...

    ReplyDelete
  38. xbolehh..membazir makanan nmanya...
    sdgkan byk lg yg mati kelaparan di luar sana

    ReplyDelete
  39. ade orang nama mazda,..mazda rx8 ader lar name krta

    ReplyDelete
  40. haha. hoi, jgn disebut name bapaku. maz...okayy, teringat pulak, aku pkai produk safi bal...hohoho.

    ReplyDelete
  41. no wonder kereta mazda slalu terganggu.. :D
    noted. sy xkan bg nama2 ni kat ank sy.. :)

    ReplyDelete
  42. Mazda 3 ke batu 2,tebabooom tibai jin rempit.

    ReplyDelete
  43. korang yang byak pertikai sgt tu, nanti dapat anak, korang bubuh koleksi nama-nama syaitan ke, jin ke,nama pemimpin yahudi ke, then korang tgok sendiri.,.. orang nak buat perkongsian ilmu, yang korang nak tunjuk pandai sgt apa kes? terajang nak?

    ReplyDelete
  44. berlapang dada semua wahai teman2 sekalian..mungkin ada nama diatas diguna pakai oleh golongan jin,tp x bermakna kite x boleh pkai nama tersebut..sbb tu la di dalam islam rasullulah saw menggalakkan nama utk anak2 diberi nama asma' Allah...cntoh abdul jabbar,abdul jalil,abdul basir dan sebagainya...kan indah agama islam ni... :-)

    ReplyDelete
  45. Dato' Jins Samsudin camner lak..siap ade 'S' lagi..banyak tu..

    ReplyDelete
  46. UAI ngan ustaz kazim elias aq suke bab ceramah die untok orng2 mude

    ReplyDelete
  47. ust sarhan is a total scam

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pun x caya ngn dia..jgn kita jual agama utk popular..kalau nk berubat baik pergi ke darus syifa..tiada caj tersembunyi..

      Delete
  48. nak menangis rasanya bila dapat tahu nama aku ada

    ReplyDelete
  49. Xleh blah ampa ni....haha

    ReplyDelete
  50. Najwa latif pon la haha

    ReplyDelete
  51. tpi klu ikutkn ade btul jugk. nme yg ibu bapa kite bg tu x sesuai.. klu kite tgok budk2 menangiskite pnggil nme penuh die die tetp menangis... bile kite panggil nme selain nme die die diam. org2 tue ckp nme tak sesuaii. allahualam la tu kn.... btul ke x itu terpulng lah pd cre penerimaan kite sendri

    ReplyDelete
  52. Anak nakal atau tak itu bergantung pada didikan agama dan moral dari ibu bapa. Nama tu hanya untuk panggilan yg bermaksud. Takkan la sebab sorang cth 'nur' jadi jahat, nama nur tu dilabelkan jahat bagi semua sedangkan maksud dia baik.. yg lain tu hanya kebetulan saja.

    ReplyDelete
  53. ada gak yang tak reti membaca dan tak reti nak faham kat komen-komen ni...sian. ni gua bagi faham pada yang x faham. ada yang tak faham dok kata uai yang buat kenyataan ni, g baca balik la artikel ni. yang bg kenyataan ni bukan uai tapi ustaz sharhan. uai bg ulasan je dan dia kata bukan ilmu dia nak ulas, mgkin ada kebenaran...tu je.

    ReplyDelete
  54. Kesian ada yg kuno x penah dgr nama org mazda.kawan aku nama mazida nama mak dier lak mazda ore klate.kite org x rasa pelik pun.masa mak dia lahir kete mazda xde pun lg kt malaya.sape amik nama sape nie? Ank buah aku nama puteri balqis asyik melalak je bila panggil nama betul tp bla dah tukar panggil puteh elok lak x melalak lg dah.smpi skrg lekat nama puteh

    ReplyDelete
  55. lawak laa komen2 korg nihh....

    ReplyDelete
  56. LembuGini xder ke...nak juga ke jin pakai toncet.

    ReplyDelete
  57. Pengetahuan megikut pandangan sendiri.... mazda... sebut nama sndri la... jin mau ganggu km sbb iman km x kuat...klau jin baca atikel ni,dia pun ktawa...

    ReplyDelete
  58. lembuGini???.. adui sakit perut aku

    ReplyDelete
  59. Hahaha..mazda, toyota,,,haishhhh...mcm2 lah...
    bglah nme2 yg ok skit...skrg kn dah ade buku nama2 islam..
    hah,tinggal pilih jee..xpyh nk pening2 kpale nk cari nme....

    ReplyDelete
  60. pada budiman budimin yang rajin comen,,,,,masing2 nk menegak kan benang yang basah malah ada yang salah angap dengan apa yang di sampaikan,, orang2 yang mcm ni la di kata kan tidak ada akal,, soryy kasar,, (otak kurang berfungsi).... renung2 kan

    ReplyDelete
  61. tak elok la persendakan orang2 berilmu..mereka beritahu supaya kita lebih berwaspada..untuk keselamatan..so what dengan mazda? dah dia bagitahu macam tu..hormat la sikit..

    ni la namanya terlebih pandai..memandai2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2 . cikgu bio saya ada belajar perubatan islam dan dia berpesan seelok2nya nama anak jgn letak nama balqis dan sebagainya krn nama2 tersebut ada yg merupakan nama2 jin .
      ada juga nama yg diberikan terlalu 'berat' bebanannya untuk dibawa oleh anak , sebabtu nama yg maksudnya sangat elok pun tapi perangai nauzubillah bertentangan .

      Delete
  62. tolong jangan pertikaikan pandangan orang yang lebih arif dan lebih berpengalaman dalam bab ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. siapa la kita nak pertikaikan semua tu. kita bukannya berpengalaman dalam hal ni. bab agama pun sampai bila tak habis belajar.

      Delete
  63. habis semua brand kereta korang merapu -_- hahaha.

    ReplyDelete
  64. ustaz sarhan tu pengamal ilmu perubatan islam. dia kata mcm tu berdasarkan pengalaman dia yang dah lama dalam bidang ni.

    ReplyDelete
  65. Ibu angkat saya jin muslimah yang bernama (....errr rahsia) yang sering diguna oleh nama manusia perempuan. Fasal ni kot saya jadi nakal ngusik dia hingga jadi begini yerrr sebaliknya pulak jadinya he he


    ReplyDelete
  66. Sebagai ibu saya sedih bila orang pandang serong anak saya nama Balqis.........bila anak nangis diorang tuduh di ganggu jin. Padahal nama diberi sempena mengambil nama Ratu Balqis isteri nabi Sulaiman yg beriman kepada Allah...........sakit dan sebagainya kehendak Allah. Anak degil dan sebagainya atas didikan kita

    ReplyDelete
  67. Salam puan,

    Sememngnyer ratu balqis itu, pintar, kaya, cantik, berkuasa, terhormat dan akhirnya menerima dan tunduk kepada agama Allah.
    Walaubgimnpon, baginda tetp keturunan jin......
    Itulah hakikatnya. Doa memainkan peranan dan nasihat ilmuan patut diambilkira agr berjaga2.
    Wallahualam

    ReplyDelete
  68. hahaha.........nO kOmen...........:)

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri