7 Tips Bagaimana Mengenal Madu Tiruan
Home » » 7 Tips Bagaimana Mengenal Madu Tiruan

7 Tips Bagaimana Mengenal Madu Tiruan

23 Comments
Madu keluaran Malaysia


Sering sahaja kita mendengar lambakan madu tiruan. Hal ini dapat menggusarkan kita kerana pengambilan madu tiruan akan membahayakan kesihatan dan menyebabkan diabetes. Oleh itu, anda sebagai penggemar madu iaitu makanan sunnah Rasulullah ini, perlulah tahu dan mengenalpasti cara-cara mengenali madu tiruan atau asli. Moga tips yang diberikan ini membantu anda untuk memilih madu dan seterusnya menjaga kesihatan anda!

1. Permukaan madu mempunyai buih-buih halus.


2. Madu dalam botol yang terbalik akan turun dengan cepat kerana ringan dan madu akan turun tanpa putus kerana kelikatannya.


3. Rendamkan kayu mancis atau surat khabar dalam madu tersebut dan nyalakan api. Jika terbakar, ia madu asli.


4. Madu tidak beku jika disimpan di dalam peti ais.


5. Jika dititiskan di atas tapak tangan, madu akan membulat (tidak meleper) walaupun sedikit.


6. Madu asli tidak dikerumuni/dihurung semut, tetapi madu tiruan yang bercampur gula akan dikerumuni/dihurung semut.


7. Pecahkan sebiji telur ayam dan campurkan bersama sesudu madu. Madu asli akan menyebabkan isi telur masak, tetapi tidak bagi madu tiruan.




23 comments:

  1. Informasi yng berguna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak tahu asli ke tak, ambil piring, letakkn madu kt piring tu. Kmudian cmpur ngan air suam@panas. Angkat piring dan cuba gerakkan prlahan2. Kalau asli, akan ternampak imej sarang madu berbentuk Heksagon. Jika tiada atau samar2 brmaksud tu bukn asli, byk gula dan air.

      Delete
    2. SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :

      OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?-> WWW.JUSTINZAYN.COM

      DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

      TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

      DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA 2014 (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

      TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER 2014 DI MALAYSIA --> WWW.PASSPERCUMA.COM

      INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM

      IPHONE 5 (RM1200) , IPHONE 5S (RM1350) . IPHONE 5C (RM1000) *TERHAD* --> WWW.IPHONEMSIA.COM




















      ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)

      Delete
    3. ada maklumat salah..madu asli tetap di kerumuni semut.kerana saya juga seorang penternak lebah.

      Delete
    4. Kalau madu tiruan minum tak bagi kesan apa-apa pun.Rasa madu tiruan mcm rasa gula biasa tapi kalau madu asli kepekatan manis likatnya terasa di tekak

      Delete
  2. Cm mn gaya masak bila campur telur ngn madu.. Dh try tp tk tau betul tk. Lg satu dh trl ltk ats tpk tngn mmg tk mleper. Pastu dh bakar mmg madu tu terbakar & kertas akan terbakar last sekali.

    ReplyDelete
  3. saya nak tanya...admin pernah cuba buat ujikaji ke belum sebelum keluarkan statment ni?
    saya confuse pasal semut tu....tolong bagi keterangan

    ReplyDelete
  4. yup...kalo madu asli pun blh dihurung semut...buktinya blh tgk kat sarang lebah..pun ada semut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pon. madu asli mmg semut akan dtg. buah rambutan yg manis pon semut boleh datang kat pokoknya. Madu yang tidak asli memang semut tak datang sebabnya penjual tepi jalan tu letak belerang kat dalam botol.Aku penah tengok orang asli buat tapi jual kat orang Melayu.

      Delete
  5. madu asli boleh dihurung semut... ni statement dari pengumpul madu tualang kepada saya...

    ReplyDelete
  6. terima kasih

    ReplyDelete
  7. Sy pon rase asalkn bnd manis semut akn hurung....mknan ruji semut bnd2 mnis..

    ReplyDelete
  8. Madu yg admin maksudkan 2 isteri kot.sbb tu semut xnak..huhu

    ReplyDelete
  9. Madu yg admin maksudkan 2 isteri kot.sbb tu semut xnak..huhu

    ReplyDelete
  10. Klau nk tau madu tu asli ke tak cube bwk balik rumah.klau isteri mengamuk tu tandanya madu asli.

    ReplyDelete
  11. Madu2 bawa balik ke rumah pasti isteri mengamuk tapi madu 3 bawa balik isteri pertama x mengamuk isteri ke 2 mengamuk madu 4 pasti isteri-isteri x mengamuk agaknye madu asli kok!!!! Ha..ha..ha.

    ReplyDelete
  12. haha.... madu tu jgn x dibuat.. cari nahas tu... :P

    ReplyDelete
  13. lawak aku bace komen korang

    ReplyDelete
  14. mitos sungguh madu asli tak kena kerumun semut. Menda manis semua semut kerumun. Bley google tengok. Kat youtube pun ada bukti.

    ReplyDelete
  15. bykkan research dari sumber2 lain...sama2 kita kongsi...

    http://keindahanpengalaman.blogspot.com/2013/03/perbezaan-madu-asli-dan-palsu.html

    ReplyDelete
  16. Maaf admin, Madu asli sah akan dihurung semut. Cuba google dan research dahulu contohnya dgn FRIM,MARDI dan sebagainye sebelum keluarkan statement.Semut secara lumrah memang sukakan benda manis. Semut tak hurung jika madu banyak kandungan sulfur akibat lebah menghisap madu2 dari bunga2 yang bersulfur tinggi.TQ.

    ReplyDelete
  17. sbb madu asli tak dihurung semut kerana madu yg betul2 asli adalah terlalu panas utk semut dekati. tu je

    ReplyDelete
  18. bole saya tahu panas yang macam mana ? apa yang saya tahu semua spesies semut tak akan memhampiri pada sesuatu benda yang bersuhu 35-45c ke atas . tapi yang peliknya setelah berapa tahun saya amalkan madu tak pernah plk saya jumpa madu yang melebihi suhu sehingga 45c tu tapi tak tahu la kan kalau saudara ada madu yang bersuhu mcm tu...senang cite mcm ni la sedangkan lebah pon sering di ancam oleh musuh pada sarangnya , salah satu contoh musuhnya adalah lipas , tebuan , cicak dan SEMUT...so adakah madu yang berada di dalam sarang pon tidak asli jgk ? hmmm mohon pencerahan ye

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri