Bahaya Jika Tidur Menghadap Kipas Angin Yang Dihidupkan
Home » » Bahaya Jika Tidur Menghadap Kipas Angin Yang Dihidupkan

Bahaya Jika Tidur Menghadap Kipas Angin Yang Dihidupkan

21 Jul 2012 42 Comments

Bahaya menghadap kipas angin

Ternyata sekarang ini musim panas dan ramai di antara kita gemar tidur dengan menghadap kipas angin yang dihidupkan. Namun perkara itu sebenarnya mengundang bahaya kepada diri sendiri. Sebagai contoh cubalah bernafas di dalam kereta yang sedang bergerak laju dengan tingkap terbuka. Anda mungkin akan sukar bernafas kerana cepatnya aliran angin.

Angin kencang dari kipas angin diarahkan ke muka kita pun akan menyebabkan fenomena yang sama. Kerana aliran udara ini sangat kencang, kita tak boleh menghirup oksigen yang kita perlukan sehingga akan timbul gejala sukar bernafas. Lebih parah lagi kalau kita tidur menggunakan kipas angin yang arah anginnya menghadap ke wajah kita di dalam bilik yang semua tingkapnya tertutup, kerana suhu tubuh kita akan menurun.

Pada dasarnya, waktu tidur suhu tubuh kita akan menurun perlahan-lahan. Angin dari kipas angin akan membuat suhu tubuh kita semakin turun, nafas dan denyut jantung kita akan menurun perlahan-lahan. Jadi, angin dari kipas angin akan membuat suhu tubuh kita semakin turun, nafas dan denyut jantung kita menjadi lambat, serta tekanan darah kita pun menurun. Fenomena ini sama seperti ketika kita masuk ke air sejuk untuk tempoh yang lama, yang boleh menyebabkan jantung kita tidak boleh bekerja dan fungsi pernafasan kita lemah, dan akhirnya boleh menyebabkan kematian.

Dengan kata lain, kalau kita tidur di dalam bilik yang semua tingkapnya tertutup dengan kipas angin terbuka, lalu kipas anginnya menghadap tepat ke wajah kita, boleh mengakibatkan kematian kerana hal itu membuat kita sukar bernafas, kekurangan oksigen, serta membuat suhu tubuh kita menurun.



.

42 comments:

  1. Gak usah menghadap ke muka.. kipas angin ditaruh ditempat yg jauh aja badan malah jadi masuk angin mas orang jawa bilang semriwing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengong

      Delete
    2. SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :

      OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?-> WWW.JUSTINZAYN.COM

      DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

      TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

      DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA 2014 (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

      TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER 2014 DI MALAYSIA --> WWW.PASSPERCUMA.COM

      INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM

      IPHONE 5 (RM1200) , IPHONE 5S (RM1350) . IPHONE 5C (RM1000) *TERHAD* --> WWW.IPHONEMSIA.COM




















      ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)

      Delete
  2. apee yg Qoe meleweeh nee ?? ( comment kat atas nee ) !! ><

    ReplyDelete
  3. medically speaking....xde la smpi bwk mati...xelok je

    ReplyDelete
  4. aku tidur muka mengadap kpas dah 6thun dah xmati lgi stakat ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. blum nk mampus lg la tu..tunggu 2,3 thn lagi..arwah la jawabnye

      Delete
    2. hahahahahahahadoiiiiiii!!! dah tak mati tue ucap la syukur alhamdulillah! lawak btol jawapan dier~ ^_^

      Delete
  5. ni bukan fakta ni.tapi auta...

    ReplyDelete
  6. hahaha! selagi ada pengaliran udara tak da matinya. merepek! elok ja letak kepala keluar time kereta laju, takda masalah apa pun? =m=

    ReplyDelete
  7. kalau bilah kipas tu tercabut dan kena kepala... boleh mati kut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..ni betul pyer fakta..cnfirm boleh mati..

      Delete
  8. hmm.... aku tidow depan kipas..... tapi kipas tuw slow je lah....... tapi boleh raselah angin nyer....... aku ske lak ngan gambar atas tuw.....comel.....

    ReplyDelete
  9. Admin smakin xdak modal...xdak mknanya...adoi.. sapa yg tidur tala kipas btol2 muka?rsanya xdak kot..klaw ad pon msti dy tu bengong ..lgpon..yg panas bukan muka tp badan...yg bahanya klaw dduk dlam aircond hari2..tu pon klaw smpai dua tiga thun la...body akn jdi lemah n sng dpat pnyakit. awal2 mmg x rasa...tp kalaw da sdkit brumur mmg akn rasa... stju dgn admin

    ReplyDelete
  10. ohey TAK SETUJU LAH SAL NENEK ku pun time tido kipas angin depan mukanya tak mati pun,,,,,apalah

    ReplyDelete
  11. agak2 la weh...maen sdp statement je ko nih...

    ReplyDelete
  12. saya demam pas tido depan kipas angin... silap besar la huhu.. sejuk sangat

    ReplyDelete
  13. jd tdo la kt blakng kipas pas ni...hehehe

    ReplyDelete
  14. Tido mengadap kipas mmg boleh mati sebenarnye.. Kipas kapal Terbang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaahahahha..kipas Mas airlines..hajaj

      Delete
  15. @MalayzGamerz - belom smp ajal lagi kot..hehe..

    ReplyDelete
  16. eh..eh.. betull laaa...aq pun baru jew mati smlam..tidur ngan muka menghadap kipas..huhu

    ReplyDelete
  17. Dah berpuluh tahun aku tido dgn kipas mengadap ke badan, tak mati pun.. Keta tu lain lah woi.. Brapa punya laju.. Ni yg admin ckp kipas angin bukan kipas kapalterbang.. Apa dah.. Jauh berbeza kelajuan dia nak dibandingkan dgn kelajuan keta..

    ReplyDelete
  18. betul larr apa admin cakap uh .org yang comment tak setuju uh susah nak terima dari org .pikir dah pandai

    ReplyDelete
  19. Xlogik langsung...apadaa...aku dri kecik lagi suke tido kipas hala ke muka xde ape2 pun...lgpun xpernah plak aku dgar berita org mati sbb tido depan kipas..adoiiyaa..ni bkn dri kaji selidik saintifik ni tpi dri pemikiran sndri kot..ade plak same kelajuan angin bwak kete 100km sejam dgn kipas angin kt umah...lu pikir la sndri mak jemahh..

    ReplyDelete
  20. tipu la informasi ini

    ReplyDelete
  21. aku tiapc hari tdo mengadap kipas.. Siap bka no.3 lg..klau ada 10,.10 pn aku bka

    ReplyDelete
  22. kipas pulak tiap2 hari tdo dpn aku..tak mati pun kipas..sampai ke siang masih pusing..

    ReplyDelete
  23. Just owg bodo yg x dpt trime news information dri owg len.. pe gune bace if x dpt trime..senang cter buat blog sndri n yulis fakta sndri..kalau rse dri 2 pndai sgttttt la.. Tdo dpan kipas mmg mampu mngundang risiko sesak nafas.. N law truk sgt ley mnyebabkan kematian.. Lagipown habuk dri kipas 2 ley mnyebabkan asma.

    ReplyDelete
  24. Rambo siap tidor kat bawah kipas helikopter lgy... X mati pn.... Kikilki.... ;P

    ReplyDelete
  25. Ana pasang kipas waktu tidur bukan apa2 untuk halau nyamuk aja....

    ReplyDelete
  26. Aku tak pernah pon tido mgdap kipas mcm ni .. kurang2nya letak kipas atas kepala ke ok tak hahahaha :D xDDDD

    ReplyDelete
  27. best lg bca comment dri apa yg admin post..
    lawak2..
    rumah kmpg untung la ada kipas. bkak kipas kuat2 nk tdoq.bru syok...

    ReplyDelete
  28. Tq for info..nak share kt blog..tq

    ReplyDelete
  29. ni hanya mitos dari negara jepun dgn korea..
    kalau pegi kat sana banyak dengar benda2 mcm ni..
    tapi dari segi sains xde pulak org mati..
    jgn percaya bulat2

    ReplyDelete
  30. nak compare dgn angin kereta mmg mcm x kena kot..slalunyer time mula nak tidur je ngadap kipas..then bila da nyenyak hurmmm guling 360 darjah kot..tak ngadap dah kot kipas..huhu

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri