10 Mitos dan Fakta Tentang Kesihatan Lelaki (Mesti Baca!)
Home » » 10 Mitos dan Fakta Tentang Kesihatan Lelaki (Mesti Baca!)

10 Mitos dan Fakta Tentang Kesihatan Lelaki (Mesti Baca!)

29 Comments


Beberapa mitos dan fakta yang menjadi tanggapan orang mengenai kesihatan lelaki sering dijadikan sebagai rujukan. Fakta-fakta di bawah akan membetulkan tanggapan sebenar andamengenai kesihatan lelaki. Mitos ini adakalanya boleh menjadikan kita keliru, namun ia bergantung kepada kajian yang dilakukan. Jom lihat apakah mitos dan fakta di bawah ini. 

1. Memakai topi atau menggunakan pengering rambut menyebabkan kebotakan.

Mitos: Tiada bukti yang menunjukkan penggunaan pengering rambut menyebabkan kebotakan. Paten keguguran rambut lelaki adalah disebabkan liang-liang rambut semakin mengecil menyebabkan rambut menjadi semakin pendek, halus dan akhirnya tiada rambut.

2. Lelaki yang memakai seluar dalam mempunyai lebih rendah bilangan sperma.

Walaupun terdedah dengan suhu yang tinggi secara berpanjangan mampu memberi kesan kepada bilangan sperma, bukti-bukti yang mengatakan memakai seluar dalam mengurangkan bilangan sperma adalah tidak konsisten.

3. Semakin banyak anda bercukur semakin tebal janggut anda.

Saiz dan bentuk folikel rambut menentukan ketebalan dan tekstur rambut anda. Sama ada ia adalah tebal dan kasar atau nipis dan lembut. Bulu mungkin akan menjadi lebih kasar, tetapi bercukur tidak akan mengubah saiz atau bentuk folikel, maka bercukur dengan kerap tidak akan menyebabkan janggut anda menjadi tebal.

4. Semakin besar saiz kasut, semakin besar penis.

2 orang pakar urologi dari Hospital St. Mari di London telah melakukan kajian melibatkan 104 orang lelaki dan mendapati tiada statistik yang signifikan membabitkan saiz kasut dan kepanjangan penis.

5. Lelaki mencapai kemuncak seksual pada umur 18.

Benar, pada umur 18 tahun, tahap testosteron berada pada tahap yang tertinggi. Walaubagaimanapun tahap hormon tidak berkaitan dengan prestasi seksual seseorang.

6. No pain, no gain. Sekiranya anda tidak berasa sakit ketika workout, ia adalah tidak efektif.

Tidak benar. Anda tidak akan mencapai tahap optimum semasa workout sekiranya anda berasa sakit. Sekiranya, anda mula merasa sakit yang berkaitan dengan sendi-sendi ia mungkin akan memberi kecederaan sekiranya anda terus melakukannya. No pain no gain sepatutnya adalah anda melakukan sesuatu workout sehingga anda tidak mampu melakukannya, bukannya sehingga anda berasa sakit.

7. Banyak lelaki mati disebabkan kanser prostat berbanding dengan kanser-kanser yang lain.

Tidak benar. Kanser paru-paru merupakan antara kanser utama yang menyerang lelaki mahupun wanita. Dan kanser prostat adalah yang kedua.

8. Lelaki tidak akan dapat kanser payudara.

Tidak benar. Lelaki masih boleh mendapat kanser payudara, tetapi ia sangat jarang berlaku. Kemungkinan untuk mendapat kanser payudara dikalangan lelaki adalah 1 dalam 1000 lelaki. Tambahan lagi, umur yang semakin lanjut dan faktor risiko lain seperti sejarah keluarga (lelaki atau perempuan), kondisi genetik yang berkaitan dengan tahap estrogen yang tinggi, penyakit liver kronik, alkohol dan obesiti membantu meningkatkan risiko kanser payudara.

9. Lelaki tidak perlu menghiraukan tentang osteoporosis.

Tidak benar. Osteoporosis merupakan penyakit yang menyebabkan tulang manusia menjadi semakin lemah dan tidak kuat menyebabkan risiko patah mudah berlaku. Ia jarang berlaku pada lelaki kerana lelaki mempunyai tulang yang lebih kuat dan mereka tidak mengalami proses menopaus yang menyebabkan perubahan hormon yang mendadak. Walaubagaimanapun, terdapat lelaki yang mempunyai risiko untuk mendapat osteoporosis terutama apabila umur mereka semakin tua. Faktor risiko lelaki adalah seperti umur, tahap hormon testosteron yang rendah, alkohol berlebihan, merokok, penyakit usus, penggunaan steroid dan tubuh badan yang tidak bergerak.

10. Penis lelaki boleh patah.

Benar. Penis tidak mempunyai tulang tetapi ia boleh menyebabkan tunica albuginea menjadi koyak, di mana lapisan fibros menjadi teregang ketika berlakunya ereksi. Ia digelar ‘penile fracture’ atau ‘penis patah’ dan sering berlaku ketika aktiviti seksual. Rawatan selalunya melibatkan pembedahan. Mujurlah keadaan penis patah ini jarang berlaku.


Lagi mitos mengenai penis lelaki di sini

Jika anda suka artikel ini, jangan lupa sertakan kami dengan copy salah satu link di bawah ^_^

Kopi link post yang comel ini ^_^



Kalau nak dalam bentuk HTML, kopi saya lak ^_^

29 comments:

  1. 1stttttttttttttttttt..org bawah ni bahalol..hahaha

    ReplyDelete
  2. saya ialah org diatas.

    ReplyDelete
  3. Dua2 diatas memang bodo

    ReplyDelete
  4. sah bodo..~`

    ReplyDelete
  5. Semua di atas mengalami masalah penis patah.. penpatah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha..ha..
      btol btol .gua sokong lu. !

      Delete
  6. tentera xhensem pown..ngok!!!

    ReplyDelete
  7. engineer lg smart.

    ReplyDelete
  8. semua dia atas otak senget..

    ReplyDelete
  9. sy yg hensem

    ReplyDelete
  10. yg komen kt sini semua gila. aku je waras.. haha

    ReplyDelete
  11. xjd aku nk komen

    ReplyDelete
  12. sy lg hensem drpd yg ats2

    ReplyDelete
  13. Penis dulu 4 inci je....bila dah patah and bedah balik sekarang jadi 10 inci...muahahahahaha bini pon puas

    ReplyDelete
    Replies
    1. adjustable ke?? apa brand pakai?? GAB?? TEIN??

      Delete
  14. Semua di atas adalah gila dan tak waras.. XD

    ReplyDelete
  15. penis org kat kecik sian

    ReplyDelete
  16. yang pasti kat atas ni semua ada penis. =.=

    ReplyDelete
  17. termasuk yg atas dan bawah ni.

    ReplyDelete
  18. macam sial ptuihh!

    ReplyDelete
  19. fakta no 6 ni sbnrnya betul..bukan sakit semasa workout,tetapi sakit selepas workout.bahasa kampungnya ''otot pecah'',otot sakit memerlukan protien utk pulih..cuma ada sesetengah orang xtau nak beza sama ada sakit cedera atau sakit otot dalam pemulihan.

    6. No pain, no gain. Sekiranya anda tidak berasa sakit ketika workout, ia adalah tidak efektif.

    Tidak benar. Anda tidak akan mencapai tahap optimum semasa workout sekiranya anda berasa sakit. Sekiranya, anda mula merasa sakit yang berkaitan dengan sendi-sendi ia mungkin akan memberi kecederaan sekiranya anda terus melakukannya. No pain no gain sepatutnya adalah anda melakukan sesuatu workout sehingga anda tidak mampu melakukannya, bukannya sehingga anda berasa sakit.

    ReplyDelete
  20. orang atas aku semuanya babi mcm puki mak haram jadah hahahahahahahahaha

    ReplyDelete
  21. semua x de kote

    ReplyDelete
  22. Pkat jd gila babi dh yg d ats

    ReplyDelete
  23. saiz x penting...stamina tu penting

    ReplyDelete
  24. serendah2 akhlak adalah org yng suka bkata2 tidak baik..dan tidak dekat atau bersama dgn rasulullah disyurga nanti..

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri