Keburukan Korek Telinga (Seram!)
Home » » Keburukan Korek Telinga (Seram!)

Keburukan Korek Telinga (Seram!)

55 Comments


Biasa kita lihat ibu bapa menggunakan putik kapas untuk membersihkan tahi telinga anak-anak. Tetapi, sedarkah anda tindakan tersebut boleh mengakibatkan tahi telinga terbenam dan melecet. Selain itu, cebisan putik kapas akan tertinggal di dalam telinga atau kulit telinga akan terluka.

Agak sukar untuk kita mengelakkan diri daripada mengorek telinga. Ia sudah menjadi rutin dan mampu membuatkan kita khayal sekejap. Apa pun alasan, hentikan tabiat ini jika tak mahu gegendang telinga anda rosak kemudian hari.

Memang tahi telinga kotor dan menggelikan, pastinya kita kena ingat ia berfungsi sebagai pelindung. Lendir dan cecair yang ada dalamnya menyekat kemasukan serangga dan kotoran debu. Kerana itulah kita dilarang mengorek telinga kerana risau akan menyebabkan luka. Telinga yang sudah luka akan mudah dijangkiti bakteria dan kulat.



Lagi Keburukkan Korek Telinga di sini

55 comments:

  1. Ko korek x telinga?klu x..sah taik telinga ko kuar meleleh je!

    ReplyDelete
  2. cara selamat membersihkan taik telinga...

    banyakkan mengunyah, seperti mengunyah gula2 getah contohnya. gerakan otot semasa mengunyah akan menggerakkan bulu2 halus dalam telinga agar menolak pengumpulan lilin (taik telinga) keluar dari lubang telinga.

    kemudian gunakan air suam untuk mencairkan dan membersihkan sisa2 lilin (taik telinga) yang terkumpul di luar lubang telinga.

    ReplyDelete
  3. klu langsung x korek,lama2 leh pnh tu,lg pekak klu dh tsumbat...nk kena cuci gak..klu x jd taik telinga kering lak lg skt...

    ReplyDelete
  4. Patutla alex furgosun nguyah swetgum smpai merah muka. Nk mengerang bg lilin tu kuar. Hari hari sembelit. Haha

    ReplyDelete
  5. kalu kring, titis j ubt dlm tlinga. ubt 2 ada j kat farmasi...

    ReplyDelete
  6. Ketut bedarah

    ReplyDelete
  7. dia akan keluar dgn sendiri, dan bbtuk bulat

    ReplyDelete
  8. betul sesangat....pernah pg klinik sbb sakit telinga...dr tu marah sbb selalu korek telinga...dr tu kata..."Saya sudah 40tahun lebih x korek telinga"..????? cuba bayangkan...hehehe

    ReplyDelete
  9. tips:
    jika nak bersihkan telinga, buat selepas mandi sbb taik telinga dah..

    ReplyDelete
  10. guna vaicum paling tepat

    ReplyDelete
  11. serius beb,,,kawan saya dah dibedah telinganya sbb mengamalkan mengorek telinga setiap hari...mmg taik tu akan melekat di putik kapas tu...tapi tak kurang juga yg tertolak ke dalam...yg tertolak ke dlm tu lama² akan mengeras maka bermulalah penderitaan kepada telinga,...

    ReplyDelete
  12. kena haramkan la penggunaan kapas tak telinga kan???

    ReplyDelete
  13. aku kecik2 dulu pnah ada zaman aku x ske telinge dikorek mak aku, so aku biarkan, n in the end taik telinga makin banyak smpai aku trpaksa p hospital n doc gne mesin utk sedut taik telinga yg keras n trsekat tu..

    ReplyDelete
  14. elok la tu.. aku tengah baca artikel sambil memusing musingkan putik kapas lam telinga... nikmat 0o0o0ooo0o0o...

    ReplyDelete
    Replies
    1. same la kite haha....o0o0o0o0oo,,,syiok habis

      Delete
  15. mmg bahaya.... saye sendiri ade pengalaman ini.....

    ReplyDelete
  16. aku mmg jrg nk korek dulu 2 @ 3 ari sekali ja..xda apa2 pn..xda melekat kat putik kps pun..kdg ckit2 jer ader..sya suru hubby suluh dia kata ada lilin tu tp x byk.heran jgk bb jrg nk korek..'heran pulak org kata x korek lilin bertimbun mgeras tesumbat n kena cuci doktor??' lgpn teliga aku x pernah gatal ke hapa..jd kalau mandi aku bersihkan kat luar jer.jd jadual aku 2minggu sekali korek tu pun x lbh lama sgt tkut luka.
    (eja dean johan)fb

    ReplyDelete
  17. Kalau mcm tu x yah korek la, cuba gali plak..

    ReplyDelete
  18. Bole x korek guna jari?

    ReplyDelete
  19. klu kunyah chew gum bnyk2 mmng taik tlinga leh kuar tp..klu kuar nnti die kuar dngn suddenly hahahah

    ReplyDelete
  20. aku guna pengorek telinga besi punya, lagi sedap wooooo

    ReplyDelete
  21. kelakar gler komen korang.haahahah

    ReplyDelete
  22. oo... jd cotton bud ni smua propaganda free mason pe?? haha

    ReplyDelete
  23. korek telinga aa best.. mata kuyu woo..

    ReplyDelete
  24. korek lubang hidung xder ker...hehe..

    ReplyDelete
  25. Guna cotton bud xlayan. Guna besi korek tlinga tu baru best. Hahaha. Aku stiap kali mandi aku masokkan air suam dlm tlinga then pas mandi brsihkan ng cotton bud. Kalo trlupa masa dh taik tlinga keras aku korek pakai besi tu la. Layan je. Hahaha.

    ReplyDelete
  26. saya korek telinga pakai kunci motor, kadang2 sampai berdarah, stim betul!!!

    ReplyDelete
  27. saya dah lama x korek telinga, sampai jiran sebelah rumah saya mengadu yang telinga saya berbau bangkai!!

    ReplyDelete
  28. orang yg cipta artikel ni korek telinga ke x??

    ReplyDelete
  29. jd manusia jangan sombong,,admin sekadar kongsi info..yang kau orang semua nk marah2 admin buat apa
    ? berapa umur korang ni ? aiseyhmen.

    ReplyDelete
  30. aku korek 2minggu sekali..bb kalau korek 2@3ari skali pun xda kotoran atau lilin kat putik kapas tu..bersih jer..so kalau lama sikit cm 2minggu bru ada tp ckit jer.syukurla tak l mcm org lain x korek kena korek ole doktor.myb lain org lain jumlah lilin yg ada.sapa2 yg ada bnyk lilin tu sabarla..x korek susah..korek pun susah.kesian..

    ReplyDelete
  31. aku korek 2minggu sekali..bb kalau korek 2@3ari skali pun xda kotoran atau lilin kat putik kapas tu..bersih jer..so kalau lama sikit cm 2minggu bru ada tp ckit jer.syukurla tak mcm org lain x korek kena korek ole doktor.myb lain org lain jumlah lilin yg ada.sapa2 yg ada bnyk lilin tu sabarla..x korek susah..korek pun susah.kesian..

    ReplyDelete
  32. Putik kapas untuk bersihkan bahagian dalam pantat....pastu bau...

    ReplyDelete
  33. Jgn pkai kapas,gune klip kertas.bengkok kan lepas tu korek lah

    ReplyDelete
  34. bg yg bnyak lilin dlm telinga..letak jew sumbu kt lubg telinga tu.. Kendian bakar..

    ReplyDelete
  35. baca komen smbil mengorek idung..aah sedap

    ReplyDelete
  36. baca komen sambil korek telinga..

    *KHAYAL SEKETIKA*

    Ha! Ha! Ha!

    Orang bawah aku GAGAL BERSETUBUH KERANA ZAKAR TERLALU BESAR!

    ReplyDelete
  37. gila..x korek lgi bahaye kot..

    ReplyDelete
  38. Pkai mesin gerudi korek..dpan die korang ltak la kapas ke kertas pasir ke..mmg brsih..

    ReplyDelete
  39. Pkai mesin gerudi korek..dpan die korang ltak la kapas ke kertas pasir ke..mmg brsih..

    ReplyDelete
  40. NI SEMUA ▒█▀▀█ ▒█▀▀▀█ ▒█░░▒█ ▒█▀▀▀█▒█▄▄█ ▒█░░▒█ ▒█▄▄▄█ ▒█░░▒█▒█░░░ ▒█▄▄▄█ ░░▒█░░ ▒█▄▄▄█

    ReplyDelete
  41. adoiyai korek x boleh..abis tu nk wat ape nk biar je sampai banyak2...sampai terkeluar dari telingga...actikel pon xbetul..

    ReplyDelete
  42. yg pegi korek dlm2 sape suruh ..

    ReplyDelete
  43. hahahaha... member aq rajin betol korek telinga dia.... kat dalam keta dia penuh dgn putik kapas..... hakhakhak

    ReplyDelete
  44. macam2 komen ad..haha..klo pkai kunci kreta cmne??haha..

    ReplyDelete
  45. aritkel ini sebenarnya tidak berapa menarik. Tapi comment2nya yg sgt menarik..

    ReplyDelete
  46. tak payah pakai cutton bud...kadang2 taik telinga aku jatuh sdiri muahahahahah

    ReplyDelete
  47. pkai minyak zaitun je... ----> http://curium-cr.com/my-5182662

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri