Kisah Wanita Mengumpat Yang Sukar DiKafankan
Home » » Kisah Wanita Mengumpat Yang Sukar DiKafankan

Kisah Wanita Mengumpat Yang Sukar DiKafankan

35 Comments

Setiap manusia yang hidup pasti akan merasai mati. Itu adalah janji Allah SWT kepada hambaNya. Namun bagaimana cara kita mati, tempat kita mati, keadaan kita mati hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Kita sebagai hamba Allah hanya perlu sentiasa berdoa agar mati dalam khusnul khatimah. Di bawah ini terdapat satu kisah yang mana diceritakan kisah seorang wanita yang gemar mengumpat, akhirnya sukar untuk dikafankan.


Sebagai bilal pengurusan jenazah, banyak pengalaman yang telah saya tempuhi. Ada di antaranya yang cukup menyedihkan. Tidak kurang juga yang benar-benar memberi keinsafan. Salah satu daripada pengalaman-pengalam an itu membabitkan masalah kain kapan tidak muat pada hal mayat yang hendak di kapankan bersaiz kecil. Ini bertentangan dengan satu lagi mayat yang saya uruskan, di mana kain kapannya mencukupi walapun orangnya berbadan tinggi Dan gemuk. Sepanjang pengelaman saya dalam pengurusan jenazah sejak lebih 30 tahun lalu, saya mengunakan kain kapan sebanyak 24 ela untuk mengapankan mayat. Jumlah itu selalunya mencukupi tidak kira sama ada mayat bersaiz besar atau kecil, gemuk atau kurus.


Tetapi sewaktu menguruskan satu jenazah di negeri Selangor beberapa tahun lalu, kainkapan sebanyak 24 ela yang saya sediakan itu tidak mencukupi pada hal mayatnya kecil sahaja. Mayat itu berkeadaan biasa, berbadan kurus dengan ketinggian lebih kurang lima kaki. Saya diberitahu arwah meninggal dunia kerana sakit jantung. Orangnya sudah tua, umurnya sekitar 60-an.


Seperti biasa sebelum memandikan mayat, saya memotong dahulu kain kapannya sebanyak tiga keping. Panjangnya mengikut ketinggian arwah kemudian di tambah satu hasta di hujung kepala Dan satu hasta di hujung kaki. Selepas semuanya siap disusun, saya mula memandikan arwah dengan bantuan adik saya, Rafeah.


Tiada keanehan ketara berlaku semasa arwah di mandikan, cuma mukanya agak kuning Dan najisnya, Maha Suci Allah amat banyak. Makin dikorek makin banyak yang keluar.


“He, Ada lagi najis”, kata adik saya Rafeah kehairanan. Selalunya tidak sampai setengah jam, najis sudah habis keluar tetapi yang ini, lebih 45 minit baru habis. Setelah lebih dua jam berlalu, baru selesai tugas kami memandikan mayat itu. Selalunya satu setengah jam sudah mencukupi.Bila semuanya sudah bersih, arwah dipindahkan untuk dikapan. Sebaik sahaja arwah diletakkan ke atas kain kapan, saya terperanjat besar bila mendapati kain putih yang saya sediakan tadi tidak muat. Entah macam mana kain kapan di hujung kepala Dan di hujung kakinya cuma tinggal satu jari sahaja.


“He, kenapa tak cukup. Takkan salah potong”, saya berkata pada adik saya. Wajahnya turut berkerut kehairanan bila mendapati kain kapan yang kami sediakan itu tidak muat.Kami berdua sama-sama bingung Dan bertanya-tanya di mana silapnya.


Nak katakan saya tersalah ukur semasa memotong tadi, mustahil. Rafeah sendiri menyaksikan Dan membantu saya memotong kain itu. Sudah bertahun-tahun kami berdua melakukan perkerjaan ini, tidak mungkin kami tersalah potong. Nak katakan pembekal kain bersalah ukur, juga tidak mungkin. Sebelum memotong, kami mengukur terlebih dahulu kain kapan itu dan mendapatinya cukup 24 ela.


Setiap kali berlaku kematian, orang yang sama itulah yang membekalkan kain kapan kepada saya. Tidak mungkin dia tersalah ukur. Saya mula berkecimpung dalam pengurusan jenazah sejak berusia 17 tahun lagi.. Waktu itu saya mengikut nenek saya menguruskan jenazah di kawasan Klang sebelum di lantik sebagai bilal pengurusan jenazah wanita oleh Jabatan Agama Islam Selangor pada tahun 1973.


Sepanjang tempoh pembabitan saya dalam bidang itu, inilah kali pertama saya berdepan dengan masalah kain kapan tidak muat. Mungkin inilah yang dikatakan habuan Dan bahagian masing-masing. Entah apa amalan arwah semasa hayatnya hanya Tuhan sahaja yang mengetahui. Semoga Tuhan mengampunkan segala dosanya Dan mencucuri rahmat di atas rohnya.


Untuk menambah kain putih yang lain, dah tak Ada . Kain yang saya bawa itu semuanya sudah di pakai, tiada lagi saki-bakinya. Mahu tak mahu mayat arwah dikapankan juga menggunakan apa yang Ada . Maha Suci Allah, saya sekali lagi teperanjat besar bilamendapati kain kapan itu tidak mencukupi untuk membungkus mayat arwah. Bahagian tengahnya ternganga seperti membungkus nasi lemak. Selalunya kain kapan yang saya sediakan boleh menutup hingga ke bahagian tepi. Puas saya tarik untuk Cuba menutup bahagian yang ternganga tetapi gagal. Untuk mengatasi masalah itu, saya terpaksa menggunakan kapas untuk menutup bahagian yang ternganga sebelum mengikatnya kemas-kemas.


Sebaik sahaja selesai kerja-kerja mengapan, arwah disembahyangkan kemudian dibawa ke tanah perkuburan. Dan dengan itu selesailah kewajiban saya. Namun cerita-cerita daripada salah seorang yang membantu kerja-kerja pengebumian jenazah membuatkan diri saya menjadi bertambah bingung.


Menurutnya, semasa jenazah hendak dikebumikan, satu keanehan berlaku yang benar-benar memberi keinsafan kepada sesiapa sahaja yang hadir.Ketika jenazah diturunkan,liang lahad yang disediakan didapati tidak cukup panjang hingga menyebabkan bahagian kaki jenazah membengkok. Akibatnya, jenazah terpaksa ditarik naik Dan liang lahad digali semula. Bila kubur siap di gali, jenazah diturunkan untuk kali kedua. Allah Maha Besar, liang lahad masih sempit walaupun telah digali melebihi enam kaki.Setiap yang hadir bertambah hairan. Apakah amalannya hingga diseksa begitu rupa?


Jenazah dinaikkan semula Dan liang lahad ditebuk lagi untuk kali ketiga. Bila selesai kerja-kerja menggali, jenazah diturunkan. Alhamdulillah, cubaan kali ketiga berjaya Dan jenazah akhirnya selamat dikebumikan. Masing-masing menghembus nafas lega.


Apa yang berlaku pada jenazah itu memanglah menyedihkan. Saya sendiri tertanya-tanya bagaimana kain kapan yang saya bawa itu tidak muat dengannya. Untuk memastikan kedudukan sebenarnya, saya pergi ke kedai yang membekalkan kain kapan kepada saya untuk bertanya berapa banyak kain putih yang dibekalkan kepada saya. Jika betul 24 ela,kenapa kain itu tidak cukup sedangkan mayat yang dikapankan bersaiz kecil.


Jawapan yang diberikan oleh pekedai itu menyedarkan saya tentang kebesaran Allah. Menurutnya, kain putih yang dibekalkan kepada saya sama seperti kebiasaannya, ia itu 24 ela. Jika kain itu tidak mencukupi itu bukanlah salah sesiapa sebaliknya merupakan ketentuan Allah. Maha Suci Allah Allah, memang benar apa yang dinyatakan oleh pekedai itu. Apa yang berlaku ke atas jenazah itu merupakan balasan daripada Allah. Mungkin ada di antara amalan-amalannya yang bertentangan dengan ajaran Tuhan. Entah apa yang dilakukan oleh allahyarham semasa hayatnya, wallahualam, hanya Tuhan sahaja yang mengetahuinnya.


Tetapi daripada cerita-cerita yang saya dengar, arwah dikatakan menpunyai tabiat buruk – suka mengumpat dan mengatakan orang. Tidak cukup dengan itu, arwah juga dikatakan suka mengambil tahu urusan orang serta gemar membawa mulut dari rumah ke rumah. Bukanlah niat saya untuk membongkarkan keburukan arwah tetapi sekadar memberi nasihat. Semoga apa yang berlaku menjadi pengajaran dan memberi pedoman dan iktibar mereka yang masih hidup. Hindarkan perkara-perkara keji demi kesejahteraan kita sendiri. Pengalaman yang cukup menginsafkan itu jauh berbeza dengan apa yang saya lalui semasa menguruskan satu lagi jenazah kira-kira sebulan kemudian.


Orangnya saya kenal, berbadan gemuk dan berusia sekitar 50-an.. Punca kematiannya ialah darah tinggi. Sewaktu menatap jenazahnya untuk kali petama, saya mendapati mukanya tenang dan jernih. Walaupun bertubuh besar, tetapi Maha Suci Allah, badannya lembut dan ringan. Saya dan adik saya Rafeah tidak mengalami sebarang masalah untuk mengalih-alihkan badannya. Najisnya tak ada langsung. Puas kami menekan dan mengorek, tetapi tiada sebarang kesan najis.


“Bersih betul mayat ini”, saya berbisik kepada Rafeah. Tiada langsung kesan kotoran pada tubuhnya, seolah-olah dirinya telah dibersihkan sebelum menghembus nafas terakhir. Seronok betul kami menguruskannya. Mayat itu selesai dimandikan dalam tempoh tidak sampai sejam. Sewaktu hendak mengapan jenazah, kami berdua pada mulanya di selubungi kebimbangan takut-takut peristiwa kain kapan tidak muat berulang lagi. Maklumlah, sedangkan jenazah kecil pun tak muat inikan pula jenezah yang besar. Tetapi syukur alhamdulillah, kain kapan yang kami bawa sebanyak 24 ela itu cukup untuk menutupi seluruh bahagian. Selesai kerja-kerja mengapan jenazah disembayangkan.


Kerana terlalu ramai yang hadir, jenazah disembahyangkan dua kali. Kali pertama di rumah dan kali kedua di masjid. Jenazah akhirnya dibawa ketanah perkuburan dan selamat dikebumikan. Perjalanan lancar tanpa sebarang halangan. Saya sendiri berasa seronok menguruskannya. Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui.


Arwah memang dikenali di kalangan penduduk-penduduk kampungnya sebagai seorang yang kuat beribadat. Sifatnya yang suka bersedekah dan menolong orang ternyata mendapat balasan yang setimpal. Keadaannya jauh berbeza dengan jenazah kurus yang tidak muat kain kapannya. Bukan menghina atau mencaci tetapi itulah hakikatnya.


Perbezaan itu jelas menunjukkan betapa pentingnya kita hidup berlandaskan agama. Buatlah apa yang disuruh dan tegah apa yang di larang, insya-Allah selamat didunia dan akhirat.


Lagi gambar wanita yang sukar dikafankan di sini

Jika anda suka artikel ini, jangan lupa sertakan kami dengan copy salah satu link di bawah ^_^

Kopi link post yang comel ini ^_^



Kalau nak dalam bentuk HTML, kopi saya lak ^_^

35 comments:

  1. bosan ah citer ko nih.....takde orang nak komen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...baguslaaa ckp la banyak2 yg menyakitkan hati org. Ko nak jadi mayat no 1 @ no 2? Pilihlah sendiri yeaaaa

      Delete
    2. Astaghfirullah..ape nak jadilaa budak mcm ni..xde keinsafan..dh bnyak sangat pahal agaknye..

      Delete
  2. orang pi beraya sapa nak komen la. hihi..

    ReplyDelete
  3. Masyallah..cerita begini dikatakan bosan...bknkah boleh di ambil iktibar bagi yang membaca..kalo cerita perempuan2 seksi bukan main lagi nak komen wlupun tgh raye kan:)sama2 la kita beringat:)

    ReplyDelete
  4. kalau nak citer agama bior pendek tapi makan dalam... bukan citer berjela-jela tapi kesannya hanya superficial je..

    ReplyDelete
  5. walaupun saya bukan silam, tapi saya tidak berasa bosan membace kisah ini.. sbaliknya ia, mmberi saya banyak pengjaran..... tq....... :)

    ReplyDelete
  6. *bukan islam*....... typin error

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia nak cakap kisah silam la beruk

      Delete
  7. Xkisah panjang atau pendek citenya..yang penting niat yang ikhlas untuk menyampaikan wahai sahabatku:)

    ReplyDelete
  8. subhanallah..

    ReplyDelete
  9. Org yg bosn mmbce ksh ini,lg bosn allah hndak mnjgamu

    ReplyDelete
  10. Sem0ge mnjdi pgajaran dan tauladan kpde umat islam ;)

    ReplyDelete
  11. saidah nabilah23 August 2012 09:20

    subhanallah . kuasa Allah . mulai ni saya tak nak mengumpat atau mengata orang . saya berjanji . Ya Allah , kau ampunkanlah dosa-dosa ku . apa yang aku buat selama ini . amiin ..

    ReplyDelete
  12. Kalo rase bosan takpayah bace.hati da jadi keras sbp tu org bagi nasihat takmau dgr.apelah.org bukan islam pon ley dapat pengajaran.kau pulak nak comment cenggituh.buat malu je.

    ReplyDelete
  13. Bongok pya mnusia...ko bosan pasal hati ko tu dh hitam

    ReplyDelete
  14. Hah,bosan?. Insaf kot. Kita sendiri tak tau apa kesudahan masing-masing. Agak ny first yg komen tuh dia sure dia mati mcm mane. Tahniahlar yer.

    ReplyDelete
  15. Kalau kau bosan dengan cerita at atas nie, Kau buat cerita kau sendiri kau baca sendiri mana lah tau kau tak bosan...

    ReplyDelete
  16. Subhanallah... Bnyak yg dapat ku pelajari. Terima kasih.

    ReplyDelete
  17. Subhanallah.... Kuasa Allah....

    ReplyDelete
  18. Subhanallah.... Kuasa Allah....

    ReplyDelete
  19. semoga menjadi pengajaran pada semua...........amin..

    ReplyDelete
  20. haha mnrk cte ni.. lbh krg sme dgn ape yg sye bce kt mastika.. walaupon sye bkn islam.. tpi cte2 camni boleh menjdi pengajaran kpd saye.. keep posting article like this admin :)

    ReplyDelete
  21. boring siall!!!! lepak BLOG YANG SIOT! sepam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Otak lu... Ckp bkn2...

      Delete
  22. orang yang meluat dengan cerita nih mesti hobi dia mengumpat, hihi... kalau nak bertaubat meminta maaf kepada Allah saja tak cukup, kena berjumpa dengan orang mangsa umpatan kita & meminta maaf kepada orang tersebut.. Allah takkan ampunkan dosa orang yang buat jahat dengan orang lain melainkan orang itu maafkan kita..

    ReplyDelete
  23. http://iearn123.com/ref.php?page=act/ref&invcod=68626

    ReplyDelete
  24. jd kn la smua tu pedoman utk kte trus kn hdp ini.............

    ReplyDelete
  25. saya juga bukan beragama islam, tetapi cerita ni begitu menarik dan menginsafkan. sesungguhnya cara hidup orang2 islam begitu menarik perhatian saya.

    ReplyDelete
  26. Saudara sekalian..tidak ka saudara sekalian bersama malu mgaku dri saudara ISLAM sedangkn ALLAH suda tunjukkn cerita yg btl2 mbri pngajaran malah saudara mgatakn cerita itu bosan.Brtmbh lg malunya kita bila cerita sedemikian yg dpt mginsaf org bukan ISLAM bknnya kita org ISLAM sendiri.ALLAH sbnarnya suda sgt2 rindu mndgar rintahan dn tangisan kita memohon keampunan padaNYA.dunia ini hnya pinjaman kepada kita smata2.

    ReplyDelete
  27. http://www.cashforvisits.com/index.php?refcode=25047
    http://iklansticky.com/hop.php?ref=Acez
    http://ThepayingWork.com/?id=Acez
    klik2 wat duit

    ReplyDelete
  28. telah di ketahui semasa matinyapun menyusahkan,bagaimana di alam kuburnya nanti...

    ReplyDelete
  29. ingat adzab memanglah benar adanya

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri