Misteri Jasad Firaun Terpelihara Sehingga Kini
Home » » Misteri Jasad Firaun Terpelihara Sehingga Kini

Misteri Jasad Firaun Terpelihara Sehingga Kini

10 Aug 2012 18 Comments

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, mesti ramai yang tidak tahu yang jasadFiraun sehingga kini masih terpelihara, jadi satu kajian telah dibuat oleh seorang saintis yang sangat terkenal dan akhirnya hasil atau keputusan yang didapati sangat memeranjatkan sehinggakan saintis tersebut memeluk islam setelah mengkaji penemuan mayat firaun pada pertengahan tahun 1975..


Apa Sebabnya Jasad Firaun Terpelihara Sehingga Kini?


Presiden Perancis menawarkan kerajaan Mesir bantuan untuk meneliti, mempelajari dan menganalisis mumia Firaun, Ramsess II yang sangat terkenal. Firaun yang dikatakan hidup di zaman Nabi Musa yang akhirnya mati tenggelam dalam Laut Merah ketika mengejar Musa dan para pengikut baginda yang melarikan diri daripada kekejamannya. Mesir menyambut baik tawaran itu dan membenarkan mumia itu diterbangkan ke Paris.


Malah ketika sampai di sana kedatangan mumia itu disambut dengan pesta dan keramaian. Ini termasuklah apabila Mitterand dan para pemimpin Perancis yang lain tunduk hormat ketika mumia itu dibawa lalu di hadapan mereka. Mumia itu kemudiannya diletakkan di ruang khas di Pusat Arkeologi Perancis. Di situ ia bakal diperiksa sekali gus membongkar rahsianya oleh para pakar, doktor bedah dan autopsi Perancis yang dipimpin oleh doktor yang sangat terkenal, Prof. Dr. Maurice Bucaille.


Bucaille seorang pakar bedah kenamaan Perancis yang dilahirkan di Pont-L’Eveque pada 19 Julai 1920. Memulakan kerjaya di bidang perubatan am dan pada tahun 1945 beliau diiktiraf sebagai pakar di bidang gastroentorologi. Ramai kerabat diraja dan keluarga pemimpin dunia menggunakan khidmat Dr. Bucaille, termasuk Raja Faisal Arab Saudi dan pemimpin Mesir, Anwar Sadat. Lalu kesempatan beliau untuk membedah dan menyiasat mumia Firaun, mengerah seluruh tenaga dan mindanya untuk menguak misteri di sebalik penyebab kematian raja Mesir kuno itu.


Ternyata, hasilnya sangat mengejutkan. Dr. Bucaille menemukan sisa-sisa garam yang masih melekat pada jasad mumia tersebut sebagai bukti terbesar bahawa Firaun itu mati akibat tenggelam di dalam laut. Iaitu jasadnya segera dikeluarkan dari laut, ‘dirawat’ segera dan dijadikan mumia supaya jasad itu kekal awet.


Namun penemuan itu menimbulkan persoalan yang sangat besar kepada Dr. Bucaille. Bagaimana jasad tersebut masih dalam keadaan sangat baik berbanding jasad-jasad yang lazimnya tenggelam dan dikeluarkan daripada laut? Lalu beliau menyiapkan sebuah laporan akhir yang diyakininya sebagai penemuan baru, iaitu proses menyelamatkan mayat Firaun dari laut dan kaedah pengawetannya.


Laporan tersebut diterbitkan dengan tajuk; Mumia Firaun: Sebuah Penelitian Perubatan Moden (judul asalnya; Les Momies Des Pharaons Et La Midecine). Ekoran penerbitan laporan itu, Dr Bucaille dianugerah penghargaan tertinggi kerajaan iaitu Le Prix Diane Potier-Boes (Penghargaan Dalam Sejarah) oleh Academie Frantaise dan anugerah Prix General daripada Academie Nationale De Medicine, Perancis. KISAH FIRAUN DI DALAM AL QURAN.


Namun seorang rakan sempat membisikkan kepada Dr. Bucaille bahawa penemuan ini sebenarnya bukan sesuatu yang baru. “Jangan tergesa-gesa kerana sesungguhnya umat Islam telah berbicara mengenai peristiwa Firaun yang mati lemas dan mayatnya dipelihara sehingga hari ini!” Namun kata-kata itu ditentang keras oleh Dr. Bucaille kerana beliau menganggap sangat mustahil. Baginya membongkar sesebuah misteri yang lama tidak mungkin dapat diketahui kecuali dengan perkembangan teknologi moden, peralatan dan makmal canggih yang mutakhir dan tepat.


Dr. Bucaille menjadi serba salah dan bingung apabila diberitahu bahawa al-Quran yang diyakini dan dipercayai oleh umat Islam telahpun meriwayatkan kisah tenggelamnya Firaun dan kemudian mayatnya diselamatkan.


Beliau semakin tertanya-tanya, bagaimana perkara seperti itu dapat diterima oleh akal kerana mumia itu baru sahaja ditemui sekitar tahun 1898. Sedangkan al-Quran telah ada di tangan umat Islam sejak ribuan tahun sebelumnya. Sambil mata tidak lepas memandang mumia Firauan yang terbujur di hadapannya, Dr. Bucaille terus tertanya-tanya bagaimana al-Quran dapat membicarakan kisah Firaun yang jasadnya diselamatkan dari hancur sejak ribuan tahun lalu. “Apakah masuk akal di hadapanku ini adalah Firaun yang cuba menangkap Musa (Nabi)? Apakah masuk akal Muhammad (Nabi) mengetahui hal sejarah ini? Pada hal kejadian Musa dikejar Firaun telah berlaku sebelum al-Quran diturunkan,” bicara hatinya sendirian.


Lalu beliau mendapatkan kitab Injil yang di dalamnya hanya membicarakan Firaun yang tenggelam di tengah laut saat mengejar Nabi Musa tetapi tidak diceritakan mengenai mayat Firaun. Sementara dalam Kitab Perjanjian Lama (Injil Lama) pula yang diceritakan dalam kitab itu hanyalah: “Air (laut) pun kembali seperti sebuah lautan yang berombak dan beralun, menenggelamkan kereta-kereta (chariot) kuda, pasukan berkuda dan seluruh bala tentera Firaun tanpa ada seorang pun yang berjaya menyelamatkan diri. Tetapi anak-anak Israel dapat menyelamatkan diri atas daratan kering di tengah-tengah laut itu”. (Exodus 14:28 dan Psalm 136:15) Dr. Bucaille sangat terkejut kerana tidak ada disebut langsung mengenai apa yang terjadi seterusnya kepada mayat Firaun selepas tenggelam itu. Ini menjadikan beliau semakin kebingungan.


Apabila mumia dikembalikan semula ke Mesir, Dr. Bucaille terus mendapatkan kepastian mengenai mumia itu. Lalu beliau memutuskan untuk bertemu dengan para ilmuwan Islam mengenai sejarah Nabi Musa, kekejaman Firaun sehinggalah Bani Israel meninggalkan Mesir dan dikejar Firaun dengan seluruh bala tentera di belakang mereka. Maka salah seorang mereka terus bangun dan membaca ayat al-Quran berhubung sejarah tersebut untuk Dr. Bucaille mendengarkannya sendiri:


“Maka pada hari ini Kami selamatkan badan kamu supaya kamu dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang sesudah kamu dan sesungguhnya kebanyakan manusia lengah dari tanda-tanda kekuasaan Kami.” (Yunus: 92)


Apabila mendengar ayat ini, hati Dr. Bucaille benar-benar tersentuh. Beliau akhirnya mengakui kebenaran ayat itu kerana ia dapat diterima akal dan memberikan satu inspirasi serta dorongan kepada sains untuk maju meneroka lebih jauh lagi.


Lalu dengan hati yang begitu bergetaran dalam menahan sebak dan keharuan, beliau pun bangun dan dengan suara yang lantang berkata: “Sesungguhnya aku masuk Islam dan beriman dengan al-Quran ini.” Tidak sekadar beliau mengakui kebenaran dan memeluk Islam tetapi beliau kemudiannya pulang ke Perancis dengan menggali seluruh isi al-Quran. Akhirnya beliau berjaya menerbitkan buku yang sangat mengejutkan seluruh dunia dan sehingga kini telah diterjemahkan dalam pelbagai bahasa pada tahun 1976, iaitu The Bible, the Qur’an, and Science : The Holy Scriptures Examined in the Light of Modern Knowledge.


Melalui buku ini, Dr. Bucaille yang kemudiannya dikenali sebagai Dr. Yahya Maurice Bucaille berjaya membuktikan bahawa al-Quran adalah selari dengan fakta-fakta sains sementara kitab Injil adalah sebaliknya. “Sains dan Islam umpama saudara kembar yang tidak boleh berpisah. Ini kerana dalam Injil terdapat pelbagai kesilapan dari aspek saintifik tetapi tiada sedikitpun kesilapan seperti itu ada dalam al-Quran. “Al-Quran yang di dalamnya diceritakan segala penjelasan mengenai fenomena alam semula jadi yang sangat bertepatan dengan sains moden,” katanya. Beliau memberikan kesimpulan bahawa tidak syak lagi al-Quran benar-benar kalam Allah.


Lagi Fakta berkaitan Firaun Di Sini

18 comments:

  1. ble bace jek kisah nih,tsntuh sgt aty nih...xtw nper..

    ReplyDelete
  2. tak salah..saba islamik ada menerbitkan karyanya..kalau betullah dr yahya nih..tapi pakai nama yahya harun kalau tak salah.. salah satu buku tulisannya bertajuk " kaum-kaum yang pupus".. dan banyak lagi...

    -nizarejab-

    ReplyDelete
  3. Subhanallah...

    ReplyDelete
  4. hahhaha....nonsense..provocation! christians not dare to find a mistake of others! everything is about forgiveness..May God Bless U & forgave u..

    ReplyDelete
  5. apa yg hendak d ragu kan.... al-quran itu lag kebenarannya..injil menceritakan sejarah mereka...al-quran menceritakan tentang masa yg akan dtg.....

    ReplyDelete
  6. sangat tersntuh ble bce kisah ni...

    ReplyDelete
  7. subhanallah....

    ReplyDelete
  8. tak tersentuh pun..cerita nie"mungkin betul"tp artikel nie mcm ditokok tambah terutama nya ayat nie.."..al-quran selari dgn fakta2 sains sementara kitab injil adlh sebaliknya.."islam percaya lahh..tp,org kristian tentu lebih arif ttg agama kristian.mustahil kepercayaan kmi boleh tergugat dgn artikel nie.kmi lbh tahu ttg agama kmi.so,secara kesimpulan nya,agama lain tak ada hak@tidak perlu bckp ttg agama lain sesuka hati sbb selain CHRISTIAN,tak kn ada sesiapa yg fhm ttg agama CHRISTIAN.SEKIAN_

    P/s: kpd umat islam yg bnma syahlyna,kamu pernah baca kitab injil ke??nmpak nya arif benar kmu ttg agama CHRISTIAN..kalau sya tanya pekara lain ttg agama sy,kmu boleh jwb ke??jgn memandai2 ye deqq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. awk tahu ke ,kesemuanya kandungan Al-Quran???Jgn nak main cakap je~~,org islam bertamadun sebab adanya Al-Quran Dan Hadis

      Delete
  9. anonymous kt ats nie bahasa cm org melayu tp kristian upenye..dah2 xpyh nk gaduh2..kepercayaan masing2..xyah nk kondem sape2..

    ReplyDelete
  10. huh...langsung x pecaye..even sejarah malaysia pun x betol..jgnkan blog paloi ni..

    ReplyDelete
  11. Subhanallah... islam itu indah... walaupun dikeji kita tetap senyum... pertahankan hak kita.. namum dahulukan hak Allah..

    ReplyDelete
  12. Usah nak pertikaikan isi kandungan blog ni betul atau salah,
    apa kata kalau baca sendiri buku tulisan Dr Maurice ni
    Barulah nilai sendiri sejauh mana kebenaran dakwaan cerita ni..

    Dan kepada Anonymous 29 November 2012 14:27...
    Bukan penganut Kristian sahaja yg arif tentang Bible atau Injil ni
    Ramai yg tahu juga Ustaz Bahaudin Mudhary (buku MENCARI KEBENARAN: SUATU DIALOG ISLAM - KRISTIAN)siap hafal lagi semua isi kandungan Bible ni. X minta kamu percaya pun, baca sendiri lah buku tu dan semaklah setiap bait2 ayat Bible yg Ustaz Bahaudin hafazkan semasa perdebatan dgn Saudara Antonius, betul atau salah. Xnak semak ayat Quran dulu pun xpe..
    Terpulanglah kpd kamu utk nilai, tapi kajilah dulu sebelum buat sebarang penilaian.

    "Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah, dan kamu bukan penyembah apa yang aku sembah.....Untukmu agamamu, dan untukku agamaku"

    ReplyDelete
  13. x pa.. btl la bible x tulis tbtg Firaun selapas itu 2.. ia menceritakan tentang musa n bani Israel blk mencari tanah yg dijanjikan tuhan utk mereka..

    ReplyDelete
  14. Kuasa allah tidak dapat dirungakaikan dengan saintifik. perlu kah tuhan itu jika kuasanya setaraf dengan sains manusia??? admin palui!!

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri