Nasa Mengeluarkan Kenyataan Matahari Akan Terbit Dari Barat (Mesti Baca!)
Home » » Nasa Mengeluarkan Kenyataan Matahari Akan Terbit Dari Barat (Mesti Baca!)

Nasa Mengeluarkan Kenyataan Matahari Akan Terbit Dari Barat (Mesti Baca!)

47 Comments

Sains astronomi ada menyebut bahawa kelajuan putaran planet Marikh sedang perlahan sedikit demi sedikit ke arah laluannya ke timur. Para saintis agensi angkasa lepas kebangsaan Amerika Syarikat (NASA) pula mendapati pergerakan planet itu terhenti ke arah laluan tersebut.

NASA kemudian mendapati planet Marikh telah menukar laluannya ke arah yang bertentangan, iaitu ke arah Barat, ini bermakna matahari akan terbit dari arah barat Marikh. Fenomena yang ganjil itu disebut sebagai “retrograde motion”.

Kebanyakan saintis Barat berpendapat bahawa semua planet akan melalui fenomena yang serupa dan ini termasuklah planet Bumi. Apabila ianya berlaku, maka matahari akan terbit dari Barat!

Subhanallah! Kekasih Allah Nabi Muhammad s.a.w. bersabda bahawa salah satu tanda besar yang hari kiamat akan tiba ialah apabila matahari terbit dari Barat.

Pihak NASA telahpun mendapati tanda-tanda matahari akan terbit dari Barat semasa ahli sains astronominya mengkaji pergerakan planet Marikh. Yang mereka tidak dapat pastikan ialah tempoh masa yang bakal diambil sehinggalah semua planet melalui fenomena yang serupa.

Dapatan sains oleh NASA itu semestinya memperkukuhkan lagi iman umat Islam akan tanda-tanda kiamat. Manusia tidak tahu bila ianya akan berlaku walaupun sudah ada banyak tanda-tandanya. Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.



TEORI QURAN VS TEORI BARAT

Kalau di kaji dengan teliti, teori yang dijelaskan Al-Quran ini agak berbeza dari teori-teori barat. Yang pertama, Al-Quran menjelaskan bulan yang menyebabkan bumi bertukar arah. Al-Quran menunjukkan perkaitan yang erat dan rapat antara bumi dan bulan. Tetapi teori barat tidak ‘nampak’ pun peranan bulan dalam proses kejadian ini.

Yang ke-duanya, teori Al-Quran nampak lebih jelas dan mudah difahami, malah boleh dibuktikan melalui ujikaji makmal. Sedangkan teori barat tidak dapat diuji dalam makmal dan tidak menunjukkan keadaan matahari akan naik dari barat! Kalau berlaku perlanggaran yang teramat dahsyat (dengan komet yang besar), maka bumi akan hancur! Perlanggaran ‘kecil’ (seperti yang berlaku di Mexico) tidak akan dapat menukar putaran bumi. Lagi pun sekiranya komet melanggar bumi dari “arah yang salah” ianya mungkin akan menambah kelajuan pusingan yang ada sekarang misalkan dari 24 jam kepada 10 jam sahaja/hari. Sekiranya bumi berputar pada kelajuan ini, maka kelajuan objek yang berada pada permukaan equator (atau khatulistiwa) ialah kira-kira 4,000 km/sejam yang akan memusnahkan segala-galanya yang ada dipermukaan bumi seperti rumah, bangunan, tumbuhan, pohon kayu, dan manusia serta binatang-binatang akan berterbangan.

Lagi pun untuk membolehkan bumi perputar pada arah bertentangan, komet yang melanggar bumi mesti pergerak pada kelajuan lebih dari 2 kali kelajuan putaran bumi iaitu 3,300 km/jam (sekiranya saiz komet sama besar dengan saiz bumi), dan mesti melanggar bumi pada sudut dan lokasi yang tepat. Kalau ianya melanggar pada kutub utara, maka matahari tidak akan ‘terbit dari barat’.

Yang ke-tiga, teori Al-Quran adalah lebih tepat sebab tidak berlaku kerosakkan yang besar kepada makhluk di bumi. Sekiranya berlaku kemusnahan yang besar (misalnya bumi hancur), maka ini bermakna sudah “betul-betul kiamat” dan bukannya lagi “hampir kiamat”. Di dalam hadith di atas menjelaskan selepas matahari naik dari barat maka segala amalan dan taubat tidak diterima lagi, dan dajal akan turun ke bumi (ini menunjukkan manusia masih lagi hidup di bumi, dan berjalan seperti biasa).

Tambahan pula Al-Quran menyatakan (15:76) manusia akan melihat jalan-jalan tetap tegak, nampak seperti biasa tanpa sebarang kerosakan, dan masih boleh dilalui.

Ke-empat, penjelasan Al-Quran lebih menyeluruh dan dari teori barat. Ahli sains telah mendapati bahawa terdapat ‘2’ jenis permukaan bulan iaitu permukaan yang cerah (yang sentiasa mengadap bumi), dan permukaan gelap (yang sentiasa membelakangi bumi). Ke dua-dua permukaan ini mempunyai ciri-ciri yang berbeza yang amat ketara seperti warna, daya graviti, kandungan bahan-bahan, ketumpatan dan kemampatan, keradioaktifan, dan sebagainya. Oleh itu apabila bulan merekah ia akan merubah polar graviti, mengeluarkan tenaga elektromagnetik yang boleh menyebabkan daya graviti dan magnet bumi bertindak balas.



Lagi Kenyataan Matahari Akan Terbit Dari Barat Di Sini

47 comments:

  1. Maaf ye, selepas merujuk pada tafsir Al-Quran, penulisan terhadap petikan ini "Tambahan pula Al-Quran menyatakan (15:76) manusia akan melihat jalan-jalan tetap tegak, nampak seperti biasa tanpa sebarang kerosakan, dan masih boleh dilalui.", bukanlah merujuk kepada hari kiamat tetapi merujuk kepada Kisah Nabi Luth'Alaihissalam.

    Wallahualam. Harap Maklum.

    ReplyDelete
  2. toksah nak taksub boleh?!. nape ikut pengkaji dari barat, sedangkan kita sendiri ada pengkaji ISLAM . so, berpandukan jelah pengkaji dari sumber yang daripada Agama kita sendiri. by the way, sila berpandukan al-Quran & juga hadis.

    ReplyDelete
  3. Halleluyah Jesus Christ ! :D We dont believe the things that told by human , we believe the words that God told us. Amen.

    ReplyDelete
  4. jgn sebab rencana ni kita jadi takut.. Silap2 boleh terpesong akidah.. Sbg umat Islam kita wajib percaya pd hari kiamat.. cepat @ lambat wallahualam.. sekadar berkongsi pandangan..

    ReplyDelete
  5. Salam..umat islam semua xperlu risau..siap2kan diri kita dgn amalan..2 yg penting..klu kiamat esok skalipun..jgn la takot dan gementar..krana allah bsma kta..berpadananlah dgn hadis nabi iaitu klu esok kiamat,ada benih di tgn kita..tanam dlu benih itu..kiamat 2 kja tuhan..jd xpyah kta pk..allahualam

    ReplyDelete
  6. bukan soal rencana ni boleh pesong ke ape.

    masalahnya MANUSIA ni MUDAH LUPA!

    ReplyDelete
  7. Nabi Muhammad S.A.W menasihatkan umatnya agar berpegang teguh pada dua sumber shaja iaitu Al Quran dan As Sunnah Rasulullah ... so, xpyah nk propa sgat ngan pgkaji barat okayy ... :)

    ReplyDelete
  8. Semua cerita dari barat mengarut..x yah nk percaya..kita kne berpegang pd al quran

    ReplyDelete
  9. sesungguhnya, hanya Allah shaja yang mengetahui bila detiknya

    ReplyDelete
  10. bila kita seorang yang berpandangan jauh... kita tahu kenapa kita perlu membandingkan cerita dari barat.... bukan untuk memesongkan... tapi untuk lebih menetapkan iman....

    wallahua'lam..

    ReplyDelete
  11. Muhammad SAW dan malaikat paling hampir dengan Rabbul ‘Izzah iaitu Jibril tidak mengetahui dan tidak diberi ilmu untuk menyatakan tarikh sebenar kiamat. Apa lagi kita sebagai umat Muhammad SAW.

    ReplyDelete
  12. tau tk ape..kiamat tu adalah rahsia ALLAH S.W.T siapa kita nk tentukn nya..

    ReplyDelete
  13. Klu ikt pengkaji barat pun apa salahnya,sekurang2 nya bleh la taubat awal2 bg umat islam yg dh byk buat dosa dlm muka bumi ni..x kan la nk tggu teori Al Quran yg btul tu,bru nk taubat..tul x??

    ReplyDelete
  14. betul3..sy setuju..leh la sume org cepat2 bertaubat kalu da de petanda camni..kalu x asek lalai ngn duniawi aje..

    ReplyDelete
  15. kesimpulannya, cepat2 la taubat dan beramal ibadat... pesanan untuk sye juga...

    ReplyDelete
  16. Aku tak faham kenapa manusia ini dengki sangat diatas pencapaian org lain... Apakah salahnya berkongsi idea & pendapat. Barat telah mengeluarkan pendapat bahawa matahari akan terbit dari barat. Kenapa harus perbandingkan pendapat mereka?? Nasa cuma mengeluarkan kenyataan matahari akan terbit dari barat. Kenapa perlu dikaitkan dengan isu agama?? Nasa tidak mengeluarkan kenyataan bulan yang menyebabkan bumi bertukar arah. "Yang ke-duanya, teori Al-Quran nampak lebih jelas dan mudah difahami, malah boleh dibuktikan melalui ujikaji makmal." Apa yang boleh dibuktikan melalui ujian makmal?? "Yang ke-tiga, teori Al-Quran adalah lebih tepat sebab tidak berlaku kerosakkan yang besar kepada makhluk di bumi." Nasa hanya menyentuh pasal perubahan matahari, tidak ada bukti pun mengatakan Nasa mengaitkan kemusnhan bumi disebabkan oleh putran bumi. "Ke-empat, penjelasan Al-Quran lebih menyeluruh dan dari teori barat. Ahli sains telah mendapati bahawa terdapat ‘2’ jenis permukaan bulan iaitu permukaan yang cerah (yang sentiasa mengadap bumi), dan permukaan gelap (yang sentiasa membelakangi bumi)." Adakah ini berkaitan dengan perubahan putaran bumi?? Inilah perangai manusia, ibarat batu api... Suka mengada-ngadakan cerita. Bukan sokong pihak Nasa. Tapi harus pandang pendapat semua pihak secara positif. Penulis perlu besertakan bukti & atikel yang betul. Jangan memesongkan para pembaca. Jangan hanya untuk mendapatkan tumpuan pembaca semata-mata..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong... Ckit punya hal pun mcm mau gaduh aku tgk.. Baca.. Fikir.. Diam2 da la.. Kan bro..

      Delete
  17. Angap la ini sbgai pgetahuan shja kpd kita,jgn la bertingkah sesama sndri..:)

    ReplyDelete
  18. wiwiwiwiwiwiwiiww4 August 2012 20:13

    takde masuk berita pun..so saya x percaya

    ReplyDelete
  19. janji Allah pasti terjadi.. Untuk faham kajilah alam supaya bertambah iman.. Sungguh Allah Maha Bijaksana. Maha Penyanyang..

    ReplyDelete
  20. Hanya Allah yang menentukan kapan dunia berakhir, segala teori NASA mungkin benar mungkin juga tidak.

    ReplyDelete
  21. 100% true for Al-Quran :) NASA ni dorng ad kaitan ngan Maya 2012..plan dorng nk takot kan kita je.. Think positive

    ReplyDelete
  22. Ade je komen negatif..bosan tol aku bce..minda x berkembang..

    ReplyDelete
  23. kalu bosan jom lepak kat blogsiot! Haha

    ReplyDelete
  24. tanda2 besar kiamat..terbitnya matahari dari barat. Stlh itu matahari m0hon izin dr Allah s.w.t utk tidak timbul lg apabila terbenamnya ia kelak...

    ReplyDelete
  25. byknye org bodoh bg komen kat sini..pasal bnda ni pun nak gado..memalukan bangsa melayu je..penulis x suruh pun korang percaya..pandai2 korang la nk nilai sndiri..korang patut tgk dari sudut positif..x kira la artikel ni btul atau tak..yg penting cukupkn amal ibadat sbab kiamat tu pasti tiba cuma x ta ble.

    ReplyDelete
  26. subhanallah...dunia skarang dah semakin huru hara,petanda besar kiamat bilaman matahari terbit di barat...

    ReplyDelete
  27. ini lah manusia...akal Allah kurnia xgunakan...bukan suruh taksub....admin post bnde ni nk bg kite semua pk...apa yg terkandung didalam Al-Quran tu benar...sedangkan pada zaman Rasulullah tidak ada teknologi canggih untuk kaji...maka dipertontonkan pada kita hari ini untuk membuktikan bahawa kejadian ini akan terjadi....benar apa yg dijanji kan....apakah anda tidak boleh fikir dengan akal anda??ini adalah amaran dari Allah S.W.T....supaya kita sedar....org yg tidak mempunyai akal sahaja tidak mampu berfikir sedemikian....kembalilah kepada Allah S.W.T....insyaallah

    ReplyDelete
  28. soalnya sekarang .. di mana Nibiru yg di gembar gembur kan dulu?

    ReplyDelete
  29. Haih.. saya xboleh percaya. hanya Allah s.w.t saja yang Maha Mengetahui. manusia nie cuma.. err

    ReplyDelete
  30. Klau tgk kt cni mcm ramai ustaz2 xpn ustazah2... Tp stakat ckp pandai wtpe? Cube ambik dri sudut positif la... Klau xklua artikel ni xde pn y ingat matahari akn terbit dri barat... Xpayah tunjuk alim sgt la klau ckp je lebat... Tlg huraikn 1 per 1 pd y jahil... Ble alim2 kluarkn fatwa korang bangkang.. Ble ustaz berceramah ramai y xpegi... Ble xde ilmu jgn berckap... Kerane org xde ilmu klau bckp byk mendedahkn kebodohan sendri....suda la...ble dibodohkn dgn org lua korang bangge...

    ReplyDelete
  31. moga Allah S.W.T melindungi kita dri bencana dan azab api neraka. Alhamdulillah,semua yg bg komen semuanya org yg berilmu..

    ReplyDelete
  32. Apsl anonymous ni mngomen komen2 beliau sndri?....

    ReplyDelete
  33. Apsl anonymous ni mngomen komen2 beliau sndri?....

    ReplyDelete
  34. jgn dimarahi shbt yg ingin bri pendapat,sama2 kita ada kelemahan...bersyukur sbb bercakap tentang agama..jgn dihina perkara yg baik..jgn berperasangka buruk...xbaik...ustaz atau alim ulama pun ada kelemahan..ada perkara yg org biasa thu tp ustaz2,alim ulama xthu...

    ReplyDelete
  35. Nabi ada kata kalo nk selamat jadikan Al-Quran dan Hadis sebagai panduan so baik kita ikut Al-Quran dan Hadis daripada benda belum pasti akan berlaku.

    ReplyDelete
  36. bising la korg ni.. meh sni aku ketok pale korg

    ReplyDelete
  37. suke2 je nak ketok pale orag?

    ReplyDelete
  38. hanya Allah Taa'la sahaja yg tahu ..... manusia tidak tahu apa2...beriman lah kamu kepada Allah dan rasulnya nescaya kamu akan selamat di dunia dan di akhirat

    ReplyDelete
  39. Ibadah bukan kerana syurga tetapi Allah.
    Marilah kita berterusan beribadah kepada Maha Pencipta yang telah menciptakan kita semua :)

    ReplyDelete
  40. Astaghfirullahalazim .. sedangkan nabi pun tak tahu apatah lagi manusia . Kita tunggu dan lihat sajalah . Itulah sebabnya adanya tanda2 kiamat . Ia mendorong kita agar memperbanyakkan amal soleh :)

    ReplyDelete
  41. Admin, sila sertakan sumber dari nasa. Sebab, saya check tak dapat pun. Fakta mana entah dia ambik. Last topic, pada tahun 2012.Sunday 27 May 2012 23:01. Tolong jangan kelirukan kami. Siap sedia diri anda sebelum apa-apa berlaku.


    Websites ni : http://www.keydmedia.net/en/news/article/the_sun_will_rise_from_the_west/

    ReplyDelete
  42. DEMI KEBENARAN ALLAH YANG SEBENAR-BENARNYA,daku memohon keizinan dariMU yaALLAH untuk melayari ' wafatabadi.blogspot.com 'daku pohon dengan sebenar-benar permohonan agar daku dapat berfikir dengan fikiranMU,bersamaMU..Syukur MAHA Terimakasih yaALLAH..saudara2 yg dkasihi,seandainy anda seorg insan yg mcari KEBENARAN YANG SEBENAR-BENARNY,luanglanlah masa anda krn ssunguhny kita smua sudah ksuntukan masa,PCYALA!!!hany utk para pcari KEBENARAN sahaja!!!Salam kshsyg..adam7

    ReplyDelete
  43. Bila Quran buat teori? Mana ada Quran buat teori. Apa yang ada hanyalah kebenaran bukan teori. Teori adalah sesuatu yang belum diuji kebenarannya. Al Quran pasti betul dan ternyata betul selama ini kerana ia Kalam Allah. Cara kita memahami sumber sains adalah dengan bertasbih Maha suci Tuhan bukannya terkejut atas penemuannya. Sains hanyalah alat membuktikan Allah itu Maha bijaksana. Semakin kita belajar makin seronok dan kaitkan dengan Tuhan. Contoh bab bumi bertukar arah atau matahari naik dari barat. Menarik dikaji kesan kepada corak hidup manusia ketika itu..sebab jam diri kita terganggu dengan kejadian siang atau malam yang panjang.,factor garviti kurang dan sebagainya. Tapi ini tak penting apa yang penting adalah kedatangan Dajal sebab pastinya umat Islam akan jumpa Dajal tetapi matahari terbit dari barat belum tentu umat Islam jumpa sebab saat itu orang dah tak tahu apa yang diucapkan sedangkan itu adalah nama Allah. Dia ikut tok nenek dia ucap... Maka dia dianggap selamat.. Bila tak ada orang sebut nama Tuhan diatas muka bumi ini maka barulah kiamat. Lagi pun kiamat orang Islam tak jumpa sebab dah mati semuanya kena sejenis angin khas yang sejuk ( tak pasti mukmin atau Islam... cari sendiri leeee ).

    ReplyDelete
  44. xyah pening pale nk pk.. AL-QURAN kan ade.... kiamat 2012 tu example plg kuat utk memberitahu mesej kepada umat islam bahawa kajian barat x setepat mne ...

    ReplyDelete
  45. To Admin:

    Mungkin "post" ni dah lama sangat, tapi saya rasa saya perlu "clear"-kan satu benda tentang "retrograde motion". Sebenarnya, pergerakan retrograde yang dinyatakan di sini ialah pergerakan retrograde "tampak" (apparent retrograde motion). Dengan erti kata lain, pergerakan ini hanya kelihatan terbalik dari Bumi. Kadang-kadang, Matahari, Bumi dan Marikh boleh ada dalam satu baris. Sebelum ketiga-tiga objek samawi ni ada dalam sebaris, Bumi akan berada kebelakang sedikit daripada Marikh. Tapi, sebab pergerakan Bumi mengelilingi Matahari lebih pantas daripada Matahari (sebab dia ada lagi dekat dengan Matahari), Bumi akan "potong" Marikh dan ada kat depan. Waktu ni la pergerakan Marikh akan nampak terbalik. Ada gambar yang cukup "perfect" yang "explain"-kan tentang ni di Wikipedia. Ini dia: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Retrograde_Motion.bjb.svg

    Tentang dua belah permukaan bulan yang dah disebut di hujung "post" ni, saya tak arif sangat. Tapi, kalau kita tak ambil kira teori yang mengatakan sejurus selepas pelanggaran besar Bumi dengan Theia, Bumi ada dua bulan, tetapi kedua-duanya berlanggar pada satu ketika, maka sepatutnya kedua-dua belah Bulan mempunyai ciri-ciri yang hampir serupa (kecuali dari segi bilangan kawah dan "maria" / "lautan" / kawasan gelap yang boleh dilihat di atas permukaan bulan). Tapi, dari segi... katalah... keradioaktifan, ketumpatan, "surface gravity", etc, sepatutnya tak ada beza, sebab Bulan dihasilkan oleh bahan yang sama. Bulan pernah ada struktur dalaman yang aktif secara geologi, jadi sepatutnya bahan-bahan yang membentuk Bulan akan tersebar "roughly" secara sama-rata di seluruh isipadunya, sama macam Bumi, di mana benda ringan (tanah, batu, bijih dalam kuantiti kecil) naik ke permukaan dan benda berat (logam-logam) tenggelam ke dalam teras.

    Dan... tenaga elektromagnet? Just to clarify things here, elektromagnet ialah daya yang berkaitan dengan tenaga elektrik dan kemagnetan (kedua-duanya lebih kurang sama). Kalau merujuk kepada sinar elektromagnet pula, sinar EM ialah sinar yang dihasilkan oleh foton, macam sinar-x, gama, gelombang mikro, inframerah, ultraungu, daaaaaan... cahaya biasa. OK, kalau dengan tenaga EM ni maksudnya cahaya, ayat yang mengatakan "bulan merekah = tenaga EM" mungkin betul. Tapi kalau tenaga EM tu maksudnya "tenaga EM", jadi, uhh.... *sweatdrop*.

    While I don't neglect the truth that Islam conveys, for this article, I would like to put a big, big "[citation needed]" tag. TQ

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri