Nelayan Malaysia Membawa Pulang Ikan Mirip Naga (Video)
Home » » Nelayan Malaysia Membawa Pulang Ikan Mirip Naga (Video)

Nelayan Malaysia Membawa Pulang Ikan Mirip Naga (Video)

36 Comments

Sebenarnya banyak hidupan laut yang amat jarang kita temui di dunia ini. Antaranya kisah di Jeti Kuala Kerteh di sini apabila nelayan dan pembeli gempar apabila seorang nelayan membawa pulang seekor ikan aneh menyerupai naga. Ikan ganjil itu mempunyai sesungut panjang berwarna merah di kepala dan bawah mulut serta berduri di bahagian bawah badan, dengan ukuran empat meter panjang dengan berat mencecah sembilan kilogram.

“Saya terkejut melihat ikan itu, kepalanya mirip naga, badan berwarna putih dengan kulitnya keras tetapi tidak bersisik, ikan ini juga memiliki sirip berwarna merah,” kata pembuat minyak urut, Othman Abu Bakar, 63.

Othman yang berasal dari Kampung Telaga Papan, dekat sini, berkata, dia yang berada di jeti sewaktu nelayan pulang menangkap ikan kira-kira jam 11 pagi terus menyuarakan hasrat untuk membeli ikan itu kerana melihat keunikannya apatah lagi sepanjang hidupnya dia tidak pernah melihat spesies ikan sedemikian.

Othman kemudiannya menyuarakan hasrat membeli ikan aneh itu daripada pemiliknya yang merupakan pemuda dari Kampung Rasau.





“Saya beli kerana ingin tunjukkan kepada penduduk kampung. Sebaik saya membawa pulang ikan ini, ramai jiran tetangga berkunjung ke rumah melihatkan ikan pelik itu.

“Mereka tidak pernah melihat ikan seperti itu walaupun sudah lama tinggal di Kampung Telaga Papan yang terkenal dengan kawasan penangkapan dan pendaratan ikan,” katanya.

Ditanya mengenai harga ikan tersebut, Othman enggan memberitahu walaupun dipujuk beberapa kali.

Katanya, walaupun ketika dinaikkan ke darat kepala ikan itu sudah hancur tetapi ciri-ciri pada badannya jelas kelihatan seperti seekor naga.

“Kepala ikan hancur mungkin kerana tersangkut pada pukat digunakan nelayan,” katanya.

Othman bagaimanapun tidak berhasrat untuk memakan ikan itu, tetapi akan mengeringkannya untuk dijadikan ramuan bagi menghasilkan minyak urut.


Lagi Video Nelayan Malaysia Menangkap Raksaksa di sini

36 comments:

  1. ybnfghfxcgbhgf
    yhjnvbnmjh

    ReplyDelete
  2. itu ular laut yang biasanya bersembunyi dikarang2 kali'???

    ReplyDelete
  3. fake pala butuh ang,xta da kuaq paper da,bodo btoi lu ni bro,haha

    ReplyDelete
  4. nage air kot tu...

    ReplyDelete
  5. msak TigO Rse pn SOdaP nie hahahah... Lolz...

    ReplyDelete
  6. mcm ikan timah xD

    ReplyDelete
  7. itu kalau melayu riau cakap, Ikan Langgai..

    ReplyDelete
  8. kenapa nak musnah kan kejadian allah ?? err !! shit !

    ReplyDelete
  9. tu klu kt belah pantai timur ikan parang..xde plik pon,

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. Btol...itu OARFISH baru2 ni naik k pantai mengabang telipot k.terengganu dn di mexico

      Delete
    2. Btol...itu OARFISH baru2 ni naik k pantai mengabang telipot k.terengganu dn di mexico

      Delete
  11. Fake kepala hotak ko....ni btol lah...ikan ni tinggal kat kawasan laut dalam mmg lah jarang ditemui dan ramai tak tahu...lain kali belajar skit pasal Ikan yang tinggal di kawasan laut dalam...aish

    ReplyDelete
  12. Ikan naga.
    Dikenali juga sbgai japan swordfish.

    ReplyDelete
  13. Ini ikan malong la...aku baru je makan siang tadi..aishh..

    ReplyDelete
  14. ikan layur jenis besor..haha

    ReplyDelete
  15. mcm2 nama ikan aku tgk kt atas ni...mane 1 btul ni

    ReplyDelete
  16. Ikan ni memang ujud...first time dijumpai kat Vietnam..Askat Amerika tangkap..masa tu tengah perang Vietnam...ikan ni dok kat laut dalam jew..pasal tu jarang jumpa...agak2 lah nak edit punnnnn...

    ReplyDelete
  17. kalau kat kelantan kami panggil ikan ni ikan layor.. sedap goreng kunyit..

    ReplyDelete
  18. Yg ckp fake 2 sbnye die bute or xtau pe yg die tgk apebnd la nk fake2 lg damshit.......

    ReplyDelete
  19. ████████████████████████████████████████
    ███████████████████▒────────████████████
    ██████████████████───────────███████████
    █████████████████▓──────░────▓██████████
    ██████████████████─░██████░──███████████
    ██████████████████▒▓██▓████──▓██████████
    ████████████████░──▒██░▓██▒▒▒███████████
    ████▓──▓███████▓────▒▓█░▒──▓████████████
    ████▓▒────▓█████▒────▒░────█████████████
    ███▓░████▒───████▒▒█──▓──▓▓████▓▓▓▓█████
    ████─▓██████──████▓▓─▒█▓▓█▓─────────▓███
    ████─▓█████████───▓▒▓▓▒▒██─▒▓█████▓─▓███
    ████─▓███████▒▓█▓█─██─▓▒▓▒▒███████──████
    ███▒─▒██████░─█▓▓▓─██─▒▓██▒─██████░─████
    ███▓▒─█████▒─▒▒▓▓█─██░█▓░▓─▒██████▒─████
    ███▓▒─█████─████▓█─██─▒▓██─▓██████──████
    ███▓▓─█████──█████─██─█▓░▓─███████──████
    ███▓▓▓█████░▒██▓▓▓─▓█─▓▒█──███████──████
    ███─────███▓─▓██▒▒▒▒█─██▓─▓███████▒▓████
    ██▓─▒░█▒─██▓─█▓──█─▓█─▒█▓─███████▓▒─▓███
    ██▒▓─█░█▒███─████─▒▓▓▒█▒─██████▓─────███
    ██▓█─█─▓████▓────▒▓████████████─██▒▒─▓██
    ██████████████████─██▓▓▓▓████████─█─█░██
    ██████████████████─────────████████─████
    ████████████▓───────────────████████████
    ████████████──░██──────░██▓─▓███████████
    ███████████▓─▒███───────██▓─▒███████████
    ████████████▓───────███─────████████████
    ████████████▒▓▓▓▓▓▓█████───█████████████
    ██████████▓───███████████▒▒█████████████
    █████████▒──▒████████████───████████████
    ████████▒──▒█████████████▓───███████████
    ███████───████████████████───███████████
    ██████───██████████████████───██████████
    █████───███████████████████░──▒█████████
    █████▒▓█████████████████████─▒▒█████████
    ████▒──█░████████████████████░─▒████████
    █████▓█▒────▓████████████████▒▒▒████████
    ██████████▓────▓████████████░░██████████
    ██████████████▒──▒▓─█▓██████──██████████
    ████████████████▒▓────█████░─▒██████████
    ███████████████▓────▓██████──███████████
    ██████████████▓▓░▒█▓██████▓─▓███████████
    ████████████████▓█████████──████████████
    █████████████████████████▓─█████████████
    █████████████████████████─▒█████████████
    ████████████████████████▓▓▓─████████████
    ████████████████████████────▓░▒█████████
    ██████████████████████░─░▓─▓─▓██████████
    █████████████████████████▓▓█████████████

    ReplyDelete
  20. ayat naga to yg xle blah to! da la bg link video lain! BLAH LA ADMIN!!!

    ReplyDelete
  21. mak aku salu goreng ikan ni, sedap kot...sengal punya tajuk, ikan tu blambak kt kpg aku..

    ReplyDelete
  22. mcm ikan parang jer.....just besar dri yg biase

    ReplyDelete
  23. kat sini panggil ikan perak. bukan ikan parang... tenggok jalur ikannya.

    ReplyDelete
  24. ikan tu namenye ikan hering cuber check kat google

    ReplyDelete
  25. macam langging :) sedap

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri