10 Jenis Makanan Anti Kolestrol (Menarik!)
Home » » 10 Jenis Makanan Anti Kolestrol (Menarik!)

10 Jenis Makanan Anti Kolestrol (Menarik!)

9 Comments

Bagi mencapai gaya hidup yang sihat, kita perlu tahu bagaimanakah cara untuk memastikan tubuh badan kita sihat dari sebarang penyakit. Antara perkara yang paling penting adalah soal penjagaan makanan. Namun demikian, makanan yang berkolestrol tinggi sering menjadi pilihan kita. Ini tidak mencerminkan gaya hidup sihat. Berikut ini disenaraikan 10 jenis makanan yang boleh mengurangkan kolestrol. Lepas-lepas ni, bolehlah perbanyakkan memakan makanan yang seperti ini:

1. SOYA
Kacang soya merupakan makanan popular yang diproses untk mendapatkan Kacang soya mengandungi 48% protein, lesitin, vitamin & zat galian. Ia juga dapat menghidarkan penyakit jantung dan kencing manis. Kaya kalsium & Mineral yg membantu memecah lemak. Ia membantu menyusutkan kadar Lemak jahat (LDL) dan meningkatkan kadar lemak baik (HDL)

2. KUACI
Kuaci mempunyai kandunan zat besi. Pola pemakanan yg rendah dgn zat besi boleh menaikkan kadar kolestrol LDL sekali gus menghadkan kolestrol HDL. Mulakan pengambilan kuaci jenis tawar seperti dari jenis labu atau bunga matahari untuk menambah zat besi

3. BUAH KERING
Antar pelbagai jenis buah kering, limau kering adalah yg paling banyak mengandungi flavanoid. Pengambilannya mampu menyingkirkan lebihan lemak LDL sehingga dapat mengurangkan risiko sserangan jantung. Flavanoid juga boleh diperolehi dalam teh, brokoli, tomato, bawang serta delima.

4. EPAL
Memakan sebiji epal @ meminum jusnya setiap hari cukup untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolestrol dalam badan. Kanak-kanak yg memakan makanan segera dankemudian memakan epal @ minum jusnya, sebenarnya menyimbangkan kandungan zat dan mencegah berlaku kemak dlm badan

5. IKAN TUNA
Termasuk sumber asid lemak omega-3 yg popular, selain salmon dan makarel. Omega-3 secara khusus melindungi tubuh daripada peningkatan kadar kolestrol LDL.

6. KACANG TANAH
Kacang tanah yg dipanggang mengandungi lemak sihat dan kaya dengan vitamin E. Ia boleh menghalang radikal bebas agar tidak merosakkan kolesterol LDL dan dapat menghindari tubuh daripada serangan jantung

7. MANGGA
Vitamin C banyak terdapat dalam mangga. Sumber lain : belimbing, kedodong, betik, rambutan, strawberi dan kiwi. Vitamin C berupaya mencegah kolestrol LDL dlm tubuh

8. KISMIS
Mengandungi sebatian yg mampu menurunkan kolestrol. Sesiap yg mengamalkan diet dgn 400 kalori kismis setiap hari boleh menurunkan kadar kolestrol dlm darah sebanyak 8%.

9. OAT
Lebih daripada kajian saintifik yg dijalankan telah menunjukkan bahawa pengambilan oat setiap pagi boleh menurunkan kolestrol dalam darah. Serat mudah larut dalam oat boleh mengurankan risiko penyakit jantung sekiranya dijadikan sebahagian diet rendah lemak & kolestrol anda.

10. JAMBU BATU
Ia mampu menurunkan paras kolestrol dalam badan sebanyak 18.8%. Disyorkan mengambilnya setiap hari dalam jumlah mencukupi bagi memastikan khasiatnya bertindak balas kepada tubuh. Jumlah yg disyorkan ialah 400gm sehari, iaitu sebiji setengah selama empat minggu. Bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan tanpa melupakan diet seimbang, jambu batu adalah pilihan yg sesuai.

9 comments:

  1. Maklumat yg bernas. Wajar d beri perhatian!

    ReplyDelete
  2. soya tu rasanya kolestrol tinggi...sama cm org barat cakap..kalo darah merah kurang,makan hati haiwwan sbnrnya hati la plg x elok sbb plg byk toksik antara organ...soya pun dibuat supaya kilang amerika laku ngan soya nya..

    ReplyDelete
  3. protein ade 2 sources..satu dari susu kambing/lembu dll ataupon dari soya..yg tinggi kolesterol biasanya dari binatang2 nie la..soya ok jer..

    ReplyDelete
  4. Arwah baik orangnya...

    ReplyDelete
  5. Kuaci,epal,ikan tuna dan kacang tanah adalah makanan sampingan kegemaran sya..tetibe nk je nk mkn..hhahaha

    ReplyDelete
  6. air soya wat sndiri la baru yakin..beli kt kedai mcm2 dah cmpur...

    ReplyDelete
  7. SOYA MANA BOLE MNOM -.- MLEMAHKAN IGTN .. TPU DALAH ORG JAHIL KATA SOYA TU OK TUK KSIHATAN , KATANYA KOPI MLEMAHKAN INGATAN TAPI PROFESSOR DIE SEMUA MEMEGANG SEGELAS KOPI SMASA MMBUAT KAJIAN / KEJE ^_^

    ReplyDelete
  8. Soya tu bukan kot.... yang pasti.. buah-buahan tu betul.. lagi satu oat.!

    ReplyDelete
  9. Info yang best.
    TQ dear.

    Mmg apa pon, lebih baik amalkan makanan yang semulajadi untuk mengurangkan kolestrol dalam darah.


    IbuCergas

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri