10 Tanda Awal Menghidap Penyakit Buah Pinggang
Home » » 10 Tanda Awal Menghidap Penyakit Buah Pinggang

10 Tanda Awal Menghidap Penyakit Buah Pinggang

37 Comments


Ramai daripada kita yang sebenarnya mempunyai penyakit buah pinggang, tetapi kita tidak menyedarinya. Ini disebabkan sebahagian dari tanda-tanda penyakit buah pinggang mungkin kelihatan seperti gejala penyakit lain. Jadi bagaimana untuk mengetahui yang anda mempunyai penyakit buah pinggang?Untuk mengetahuinya mari kita lihat tanda-tanda awal penyakit buah pinggang yang saya kongsikan di bawah.


1. Anda perhatikan perubahan dalam pembuangan air kencing. Lihat pada kekerapan pembuangan air kencing samada anda kencing dengan kerap atau kurang kerap dari kebiasaan. Perhatikan juga jika terdapatnya darah di dalam air kencing anda.


2. Anda mengalami keletihan sepanjang masa. Kegagalan buah pinggang tidak dapat menghasilkan hormon yang mencukupi untuk tubuh menghasilkan sel darah merah. Tanda penghasilan sel darah merah yang mencukupi boleh menyebabkan anemia dan akibatnya anda akan mengalami keletihan yang melampau.


3. Anda mengalami pembengkakan pada salah satu anggota di tubuh badan. Buah pinggang yang sihat akan berfungsi untuk mengeluarkan bendalir yang berlebihan dari badan anda. Dan sebaliknya akan berlaku sekiranya buah pinggang anda mengalami kegagalan.


4. Anda mengalami ruam dan kegatalan. Kegagalan buah pingganguntuk mengeluarkan sisa-sisa buangan dari tubuh anda akan menyebabkan anda mengalami kegatalan yang teruk.
Perhatikan sekiranya ada rasa seperti logam di dalam mulut anda. Ini adalah salah satu tanda-tanda awal kegagalan buah pinggang. Ianya juga berlaku disebabkan oleh terkumpulnya sisa buangan di dalam darah.


5. Anda mengalami loya dan muntah-muntah. Ini juga disebabkan oleh pengumpulan sisa-sisa buangan di dalam darah.


6. Anda berasa sejuk sepanjang masa. Mereka yang mengalami anemia mungkin akan berasa kesejukan sepanjang masa walaupun dalam cuaca yang panas.


7. Anda merasa kesukaran untuk bernafas. Ini tanda awal penyakit buah pinggang yang mungkin disebabkan oleh anemia atau pengumpulan bendalir di dalam paru-paru.


8. Anda merasa sakit di bahagian belakang atau tepi sebelah bawah. Ini adalah tempat terletaknya buah pinggang anda. Beberapa bentuk penyakit buah pinggang boleh menyebabkan ketumbuhan yang akan mewujudkan rasa sakit pada buah pinggang.


9. Anda kerap berasa pening kepala. Ini boleh disebabkan oleh anemia yang mengakibatkan kekurangan oksigen di dalam otak.

37 comments:

  1. sebagai pencegahan , jom minum garam buluh ... yang sihat kita menten , yang sakit kita rawat ...
    klik link kedai online saya http://kedaieyda.blogspot.com/2012/09/garam-buluh-minuman-kesihatan.html

    ReplyDelete
  2. 1.kerap kencing waktu malam
    2.mmg btul2 letih gler kaw2 pnye.. kalo naik tangga, baru separuh anak tangga, dah tercungap2.. dada terasa sesak
    3.kebiasaannya bengkak pada kaki atau muka.. kalo kt muka bleh nampak.. kalo kt kaki kne check sendiri.. cara nk check kt kaki, korg tekan kt tulang kering belah atas betis pas2 rasa dgn jari samaada lekuk atau x tempat yg korg tekan td.. kalo lekuk maknanya bengkak la 2
    4.yg ni mmg tanda paling awal.. akan kuar bintik2 kt kulit.. x tentu kt belah mane.. mulut pn rse cm kte mkn kitkat pnye pembalut
    5.bila dah loya n muntah2 tandanya dah peringkat akhir.. kalo da tahap ni, korg kompom kene dialisis kalo ikut doktor
    6.xtau pulak psl sejuk 2.. aku x pernah rse
    7.sesak dada yg menyebabkn keletihan..
    8.rasa sakit ni jarang2 berlaku, so kalo korg xde rse sakit kt pinggang jgn igt korg bebas dr mslh ginjal yer..
    9.biasanya pening kepala ni psl darah tinggi.. dia pnye pening mmg cm nk meletup kepala oooo

    ReplyDelete
  3. kalo kencing kawan atau kencing baris d kira tanda2 sakit buah pinggang x??hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. βΔRIS2 SΣDIΔ... KΔΠΔΠ LURUS...HΔRΣ...

      Delete
  4. Bintik2 tu gatal x?

    ReplyDelete
  5. damn it. semua tanda ni aku ada

    ReplyDelete
  6. Boleh try pati delima GULSAN...https://www.facebook.com/MakananSunnahHabbatussaudaPatiDelimaCukaKurma?ref=ts

    ReplyDelete
  7. mane yg k 10?

    ReplyDelete
  8. Kata 10 tapi apsal 9 tanda-tanda aje... apa-apa pun tqvm ttg info nie...

    ReplyDelete
  9. Very good info. Love this! Husband kpda kwn baik aku meninggal sbb kidney failure ni laa. Segalanya mula dgn hypertension. So, amalkan cara pemakanan yg SEHAT, AVOID STRESS(pegilaa holiday mana2....) , bersenam. Jgn cari alasan utk tidak bersenam.

    ReplyDelete
  10. info yang bagus.. entry terbaru dari SENARAI PESERTA MAHARAJA LAWAK

    ReplyDelete
  11. Sapa minum air ketum banyak jadi mcm ni jugak?

    ReplyDelete
  12. kalo berdasar pengalaman aku,pesakit buah pinggang tidak boleh bersedih atau disakiti hati mereka,kerana ia akan mempergaruhi emosi mereka,dan mungkin boleh memendekkan lagi usia mereka

    ReplyDelete
  13. orang yg menghidap kencing manis majorotinye akan menghidap penyakit buah pinggang peringgkat akhir.
    selain itu orang yg dulunye kuat minum arak juga akan menghidap penyakit ini.
    kurangkanlah gula dalam kehidupan seharian,bykkan minum air kosong.jagalah kesihatan.

    ReplyDelete
  14. sAlam..sy nk taw,knp pnggAn sbLah kiri sy sLlu b'bnyi..bnyi tu mcm kita time lpar gk,bnyi laa d prut..tp sy nie pnggAn yg b'bnyi & rmbt sy kerap ggur sjak akhr2 nie.. adkah sy mngidApi pnykit buah pnggAn???

    ReplyDelete
    Replies
    1. pinggan?

      Delete
    2. annoying la lu punya tulisan..kjp huruf besar kjp huruf kecik..xcomel pn..kak ton lagi comel..

      Delete
    3. aku hampir sama. rambut gugur, pinggang sebelah kanan depan sakit, badan keletihan lepas maghrib dah terlelap, susah bangun pagi, gatal2 badan tetiba, loya2.

      p/s: pinggan kalo berlaga memang berbunyi. pinggan kat rumah aku pun camtu

      Delete
    4. Apa punya ejaan daa ..

      Tak semesti nya sakit buah pinggang...ni sebab kau ni tak cukup senaman dan tak makan makanan yang sihat ...amalkan makanan diet yang seimbang ... tak pun check kevin zahir blog...banyak info kat bloq dia...

      Delete
  15. ada kwan sy ni dia ckp..dia ada rsa sakit2x kat pinggang . kta nya mcm denyut jer..ada jga bintik2x merah kcil kat ke2 legN nye.

    ReplyDelete
  16. janganla....aku dahla byk tande2 ni....dah pak sdare aku pun ade pykt ni...laki sedare aku pun bru meninggal sbb ni.....nk wat check up la....

    ReplyDelete
  17. Bagi yang bermasalah buah pinggang dan sedang jalani rawatan hemodialisis, elok baca beberapa alterntif rawatan lain yang ada. Bukan apa...kos hemodialisis ni bukannya murah terutama buat mereka yang berpendapatan rendah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Link ini mungkin dapat membantu!

      Delete
  18. Oiiiii...byk tnda ada ni..kerap kencing...bengkak kat kaki..

    ReplyDelete
  19. Ak sakit buah pinggang sblh kiri ni .. tp xda tanda2 dea pla .. ptt ka ak p cek ..? Atau ni effect sbb kurang tdr .. jd kelawar mlm .. sbb org kta law kurang tdr ni blh menyebabkan mcm2 penyakit kuar .. huhu ..

    ReplyDelete
  20. Ak sakit buah pinggang sblh kiri ni .. tp xda tanda2 dea pla .. ptt ka ak p cek ..? Atau ni effect sbb kurang tdr .. jd kelawar mlm .. sbb org kta law kurang tdr ni blh menyebabkan mcm2 penyakit kuar .. huhu ..

    ReplyDelete
  21. Sy skt pngg knan bhgian blkg...ciri2 tu lbey krg ade pde dri sy.....

    ReplyDelete
  22. kaedah yg trbaik... ---> http://bit.ly/1hHogkP

    ReplyDelete
  23. Perkongsian yang sangat menarik. Saya cuma perasan, rasa kerap nak kencing jika banyak minum air teh.

    ReplyDelete
  24. Mcm saya br jer kena sakit pinggang n kat pundi kencing skt sgt...nak gie check jgk kerr..sbab saya br check drh ngan kencing...cuma kotor cikit... tp x ada apa2...kt doktor

    ReplyDelete
  25. Mcm saya br jer kena sakit pinggang n kat pundi kencing skt sgt...nak gie check jgk kerr..sbab saya br check drh ngan kencing...cuma kotor cikit... tp x ada apa2...kt doktor

    ReplyDelete
  26. Kalau rasa ngilu dii bahagian kiri belakang??? Sehingga membuat diri tidak selesa Dan tidak dapat berdiri lama...adakah itu jugak boleh menjadi tanda2 positive mengidap penyakit buah pinggang?

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri