7 Punca Kenapa Anda Jadi Pelupa
Home » » 7 Punca Kenapa Anda Jadi Pelupa

7 Punca Kenapa Anda Jadi Pelupa

28 Comments


Kita sering terlupa tetapi tidak tahu kenapa boleh terjadi sedemikian. Tak kira usia. Samaada golongan tua ataupun yang masih muda sering mengalami gejala ini. Mari kita lihat penyebab kita lupa:
1) Rehat yang kurang
Otak akan sihat jika kita dapat tidur yang mencukupi. Hasil kajian mengatakan seseorang yang tidur 6 jam sehari mungkin merasa cukup tidur tetapi bila dijalankan ujian memori mereka sukar untuk mengingat.
Oleh itu, pertajam daya ingatan dengan rehat yang cukup. Amalkan tidur selama 6 minit jika berasa terlalu letih. Cara ini boleh memacu daya ingatan anda.
2) Berdengkur
Berdengkur adalah disebabkan pernafasan terganggu ketika tidur. Disebabkan itu, oksigen sukar untuk sampai ke otak selama beberapa saat. Ini dapat menyebabkan sel-sel otak ‘kelaparan’ sekaligus akan melemahkan daya ingatan.
Kajian mengatakan majoriti yang berdengkur adalah lelaki. Faktor lain penyebab berdengkur adalah kenaikan berat badan dan berusia lebih dari 40 tahun.
Dapatkan nasihat doktor untuk megelakkan anda dari berdengkur untuk meningkatkan kembali daya ingatan anda.
3) Umur lebih dari 65 tahun
Pada usia ini, badan akan mengalami kesukaran untuk menyerap vitamin B12 dari makanan. Kekurangan vitamin ini dapat melumpuhkan daya ingatan seseorang (alzheimer). Oleh itu, bagi yang usianya telah mencapai 65 tahun, cari cara untuk meningkatkan kadar vitamin B12 ini seperti mengambil suplemen.
4) Depression (Kemurungan)
Sel-sel otak seseorang yang mengalami depression ini mungkin akan terganggu. Malah jika depression yang di alami serius ia akan membunuh sel-sel otak sehingga melumpuhkan daya ingatan.
5) Mangambil pil tidur dan pil alergi
Ubat ini adalah untuk mengatasi masalah alergi dan tidur terganggu. Ubat ini juga boleh menyebabkan fungsi otak terganggu. Jadi, sebelum mengambil ubat ini anda haruslah mendapat nasihat dari doktor supaya daya ingatan tidak turut terganggu.
Selain itu, pengambilan ubat-ubatan yang terlampau banyak juga akan menyebabkan anda berisiko untuk mengalami gangguan daya ingatan.
6) Kadar gula dalam darah tinggi
Kadar gula yang tinggi dalam darah menyebabkan penyimpanan memori terganggu. Anda dapat mengawal penyakit ini dengan selalu melakukan ujian darah untuk mengetahui kandungan gula dalam darah. Selain itu rajinlah anda bersenaman. Cegah lebih bagus dari berubat.
7) Penurunan metabolisme
Anda mungkin mengalami masalah tiroid jika metabolisme badan anda menurun. Hormon tiroid ini mengawal metabolisme tubuh. Produksinya yang terlampau lebih ataupun kurang menyebabkan sel-sel otak terganggu sekaligus memperlahankan informasi yang hendak disampaikan kepada otak.

28 comments:

  1. Ape yg aku baca td ha???...dh lupa dh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. baguihh !
      pelupa sngtt lar tuu...
      klh toq aq ~ :3

      Delete
  2. Aku pun pening dah..

    ReplyDelete
  3. haha..aku nie dlu pun murung gk..bahaya nie

    ReplyDelete
  4. aina,3kali sda baca lupa trusla

    ReplyDelete
  5. hemmmm skg aq kat mna ehhh???

    ReplyDelete
  6. Eh apsal aku bca artikel ni ek..?

    ReplyDelete
  7. Malas nk pikir lantakkkk la

    ReplyDelete
  8. huhu x baca pun cuma tgok gambar oreki houtarou ja... alololo comey nya bed-head dia...

    ReplyDelete
  9. Semua tanda2 tuw ada pada aku...

    ReplyDelete
  10. Mkn semut byk sgt, tu mkn die...

    ReplyDelete
  11. lagi 1 , tengok benda lucah..dan kutur

    ReplyDelete
  12. lupa la nak taip ape td...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy LIKE komen anda!

      Delete
  13. OREKI HOUTAROU!

    ReplyDelete
  14. 1 lg..onani..melemahkan daya ingatan

    ReplyDelete
  15. hurmm.....selalu sngt mkn gula2....sbb tu lah pelupa eh?

    ReplyDelete
  16. pelupa sbb x fokus...

    ReplyDelete
  17. aku lupe bile mse aku ade konek.?

    ReplyDelete
  18. aku pun lupe dah ape yg aku nk komen..ades!

    ReplyDelete
  19. Dah la pelupa..bodoh sombong lagi!

    ReplyDelete
  20. pada pendapat hani, rata2 kite semua tak cukup tido sbb asyik online sampai pagi.. kott.. ^_^

    ReplyDelete
  21. ha? aku tak paham... dah baca dekat 10 kali ulang satu pun tak masuk otak... ader aku kurang daya ingatan?

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri