Bahaya Minum Teh Panas dan Teh Ais Untuk Kesihatan!
Home » » Bahaya Minum Teh Panas dan Teh Ais Untuk Kesihatan!

Bahaya Minum Teh Panas dan Teh Ais Untuk Kesihatan!

68 Comments


Teh panas atau teh ais yang jadi pilihan? Mungkin ramai yang tak tahu minuman ruji rakyat Malaysia ini sebenarnya masing masing mempunyai keburukan masing bergantung kepada cara pengambilan dan jumlah pengambilan.
Bahaya Teh Panas
Hasil kajian terbaru oleh peneliti Iran mengatakan, meminum teh dalam keadaan masih panas berpotensi menjadi punca barah kerongkong.
Reza Malekzadeh dari Tehran University meneliti 300 orang yang kebiasaan minum didiagnosis mengidap barah kerongkong, sementara 571 orang lainnya dalam keadaan sehat. Mereka semua berasal dari daerah yang sama, di negeri Golestan, di Iran Utara. Golestan merupakan salah satu daerah dengan tahap barah kerongkong tertinggi di dunia walaupun jumlah yang merokok dan meminum alkohol sangat rendah.
Kajian juga mengatakan orang yang selalu meminum teh kurang dari 2minit setelah dituang, berisiko meransang perkembangan barah menjadi lebih cepat jika dibandingkan dengan mereka yang menunggu 4minit atau lebih. Tidak ada keterangan pasti seberapa panas suhu teh yang menyebabkan barah, namun peneliti menyimpulkan luka akibat panas dari teh akan menyebabkan iritasi kerongkong.
Bahaya Minum Teh Ais
Teh ais sepertinya memang menjadi kegemaran ramai dan iannya mudah untuk kita temui baik diwarung pinggir jalan hingga restoran mewah pun menyediakan teh ais sebagai salah satu menu minumannya.
Tapi tahukah anda, di sebalik nikmatnya, teh ais menyimpan potensi membahayakan kesihatan. Penelitian Loyola University Chicago Stritch School of Medicine mengatakan,pengambilan teh ais berlebihan mampu meningkatkan risiko penyakit batu karang.
Teh ais mepunyai kandungan oksalat yang tinggi, salah satu bahan kimia yang menjadi punca pembentukan batu ginjal. “Bagi mereka yang memiliki kecenderungan sakit batu karang, teh ais merupakan minuman berbahaya,” kata Dr John Milner, pembantu Profesor Departemen Urologi.
Oleh kerana itu, Milner menyarankan, mengganti pengambilan teh ais dengan air putih, atau mencampurnya dengan lemon. Lemon kaya kandungan asid sitrik, dapat menghalang pertumbuhan batu karang.
Batu karang adalah kristal kecil yang terbentuk dari mineral dan garam yang biasanya terdapat dalam ginjal atau saluran pundi kencing. Mineral tak terpakai itu umumnya akan keluar dari tubuh bersama urin, tapi dalam kondisi tertentu akan mendap dan membentuk batuan di dalam saluran pundi kencing .
Bukan tak boleh minum langsung, tapi pandai pandailah menghadkan dan mengawal cara kita mengambil minuman tersebut.

68 comments:

  1. ooo... terima kasih kerna berkongsi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :

      OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?-> WWW.JUSTINZAYN.COM

      DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

      TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

      DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA 2014 (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

      TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER 2014 DI MALAYSIA --> WWW.PASSPERCUMA.COM

      INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM

      IPHONE 5 (RM1200) , IPHONE 5S (RM1350) . IPHONE 5C (RM1000) *TERHAD* --> WWW.IPHONEMSIA.COM




















      ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)

      Delete
  2. ada org post air teh elok utk kesihatan..tp sekarang ni bahaya plk??minta pendapat anda..

    ReplyDelete
  3. maksudnya..jgn minum semasa terlampau panas,minum semasa air teh itu menjadi suam atau pada suhu yg x panas.kalau minum dgn ais..pula kena cmpur lemon.tp kalau fikir asalkan benda2 sejuk mmng x baik untuk kesihatan...

    ReplyDelete
  4. pelik btol diorg ni.. dlu mat salleh prnh buat kaji slidik kta kopi tu byk kaffein dan xelok utk kesihatan.. padahal kopi merupakan minuman rasullullah satu ktika dulu.. ish.. pelik2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. x pernah pula dengar kopi tu minuman kegemaran Rasulullah. yg aku tau Nabi suka susu dan selalu minum air sejuk (bukan air ais ok?)

      Delete
  5. Alooooo.. minuman favourite tu.. pasni nk minum apa pulak.. adusss...

    ReplyDelete
  6. Ni Kajian aku berdasarkan post mamat bodoh ni... Nasi makan masa panas boleh memudaratkan kesihatan.... boleh kena kenser kronkong. so jgn mkn nasi masa panas. Mkn nasi sejuk... ha ha ha...

    Kot yer pun nak share... selidik lah dulu... dok copy paste ntah post sapa tu pehal....

    Boleh dosa free jer klu tak betul...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tp Nabi mmg pernah bgtahu sbg contoh berbuka dengan buah dan air sejuk (x digalakkan berbuka dengan benda yg dipanaskan dgn api terlebih dahulu). Malahan Nabi Muhammad s.a.w berpesan supaya dibiarkan makanan/minuman sejuk terlebih dahulu, kerana di dalam makanan yang panas, tiada keberkatan.

      Jabir Bin Abdullah and Asma (Radi Allahu anhuma) narrate that Rasul-Allah said,
      "Cool your meal because there is no blessing in hot food.
      (Rawahul-Hakim and Abu Dawood)

      Delete
  7. propaganda sume nih...jangan percaya sangat kajian nih....takde pasal minum teh panas penyebab kanser.Nak minum teh time panas2 mana maunya.dah tentu minum time dah suam kuku skit.

    ReplyDelete
  8. eleh, xder maknernyer kajian hampeh ni. tgk org cina @jepun tu ada budaya minum teh panas2. panjang pun umur msg2.

    ReplyDelete
  9. Taik kucing panas baik untk keshatn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tuh .. taik anjing lagi berkhasiat .. penuh omega 3 , vitamin C dan D .. juga merangsang pertumbuhan gigi yang sihat

      Dari sumber yang kurang dipercayai

      Delete
  10. makanya oderlah teh ice limau tau teh tarik...

    -poze

    ReplyDelete
  11. amalkan minum kopi sbb minuman kegemaran rasulullah...

    ReplyDelete
  12. phuii harammm, kajian dari mane pula binatang ni. kejap itu kejap ini. aku rase minum coke lgi bahaye kot dr minum teh panas. agak2 ler sape nk minum teh yg trlalu panas wei. nk melecur mulut, lidah korg hehe

    ReplyDelete
  13. setau aku air teh pencegah barah.. sebab kandungan antioksida tinggi..

    ReplyDelete
  14. sejuk dari ais x bagus..tp kalo dari suhu biasa cam peti sejuk blah kurang sejuk ok lg

    ReplyDelete
  15. Nak minom2 je . . Tapi lagi baik minom kopi . . Lagi satu , susu . . Susu nak lagi baek susu kambeng . . Sunnah . .

    ReplyDelete
  16. kadang2 rase kajian2 sume ni propa org barat je..dulu ada hasil kajian yg kononnye soya punca kanser..kopi kafein tinggi sgt la..kambing tinggi kolestrol la..sdgkan mknn trsbut tinggi nilai khasiatnye..susah la nk caye kajian2 mcm nie..

    ReplyDelete
  17. Kunyah aje daun teh..lagi fresh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kunyah daun kari lagi fresh .. psss

      Delete
  18. Aneyyy....
    teh wo0 ice unekk..!!!

    ReplyDelete
  19. blh je nk minum teh ke, kopi ke..janji halal... yg penting jgn keterlaluan..pelbagai kn makanan & minuman.. sederhana dlm semua perkara...

    ReplyDelete
  20. semua skrg nak jadi bijak pandai...ada sesiapa yg mengesahkan ni....bohong semata2

    ReplyDelete
  21. Air ketom lagi bagus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. A ah... Betol2

      Delete
    2. Btol..lg tiptop..kahkah

      Delete
  22. Konspirasi sume ni. Sama mcm rasul x galak mkn organ dalaman. Tp buku teks sains kata hati bagus tuk tmbh darah..why? Sume ni propa. Nk putar belit umat islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni semua propa barat pd umat islam agar jd lembap...semua yg di 'tidakbolehkan' oleh barat adalah makanan utama org israel yg mbuatkn mereka cerdik...dn org yg ikut telunjuk mereka hnya mengangguk setuju...balik kepada cara pemakanan rasulullah...

      Delete
  23. mcm bese komen lg lama dbaca dr benda y d post....

    ReplyDelete
  24. minum tea 'o' kelat@pekat tanpa gula bagus untuk merawat cirit birit..

    ReplyDelete
  25. khurafat je sume ni. phui!!

    ReplyDelete
  26. Minom air longkang la korang... :)

    ReplyDelete
  27. Mase zaman rasullulah biji kopi fresh2 minum skrg dh bnyk campuran pewarne n bhn kimia yg menyedapkan kopi tu lg..dn thn lame..skrg sume bende bahaya..pelh kte nk mkn ye..hihi

    ReplyDelete
  28. daripada blog yang serupa ---- Teh hijau telah terbukti untuk membantu meningkatkan metabolisme dan mempercepatkan penurunan berat badan. Masukkan hanya sedikit sahaja kandungan gula kedalamnya dan cuba amalkan. Selain daripada itu, teh juga mengandungi ejen antioksida yang dapat membantu membersihkan tubuh anda daripada racun.--- macam mana cite tu? nak pulun semua teh bahaya ke, atau teh yang macam mana?

    ReplyDelete
  29. Ajal maut di tngan ilahi... Stiap yg brnyawe akn mrse mti... Cme bzeye lmbt 0r cpt ja...

    ReplyDelete
  30. macam2 la..smlm aku baca teh ni bagus..hari nie pulak baca teh x bagus! pelik laa...

    ReplyDelete
  31. Percaya sngt ckp omputih tu kenaper?entah btul entah idak

    ReplyDelete
  32. xde modal dh ke?

    ReplyDelete
  33. Kuikuikui...ikut jer yg sahih betul.... Yg kompom air masak terbayekkk!!

    ReplyDelete
  34. Kuikuikui...ikut jer yg sahih betul.... Yg kompom air masak terbayekkk!!

    ReplyDelete
  35. Biasanya yg buat kenyataan mcm ni adalah pihak2 yg bersaing untuk merebut dan mengaut keuntungan. Contohnya minuman A adalah baik untuk kesihatan, pihak minuman B akan buat kenyataan yang minuman A ni tak elok,dan kata la minuman B ni bagus untuk itu ini..Propa !!!

    ReplyDelete
  36. saya minum teh yg dibuat dr buah mahkota dewa..sungguh baik untuk kesihatan..harga 20 ingget sepeket... lai lai lai...

    ReplyDelete
  37. nk perbodohkan orang saja ni admin, sudah tentu teh tu baik kesihatan,contohnya teh cina,jgn selalu menukar fakta, perbodohkan org saja,stupidd,
    tukar nama blog ni ke blog FITNAH laa,. CHOIIIIIIII

    ReplyDelete
  38. tah admin ni. tak pasal semua org tak minum teh nanti. boooo admin..

    ReplyDelete
  39. Ada ke org mnum teh panas? Mmglh mnun masa suam..lenlh klo deria panas org 2 da hilang. Ala bdk 3thn pun tau pk x leh mnum panas2..jgn ckp kncer krongkong,slp2 bibir pun bole soyat..hahahaha

    ReplyDelete
  40. teh o ice limau satu....

    ReplyDelete
  41. bahaya ker..yg aq tahu air tea merupakan air isotonic semulajadi dri tumbuh2an..dan mempunyai anti oksida yg tinggi..

    ReplyDelete
  42. aku minum teh cina,berasal dr negara cina,d import saudagar cina,d jual d kedai cina,jurujual amoi cina

    ReplyDelete
  43. kalau nak buat kajian 2 kajilah secara menyeluruh.. periksa ladang teh tu.. Kaji macam mana teh 2 diproses.. ade x bahan2 yg mbahayakan ksihatan..

    ReplyDelete
  44. kaji selidik IRAN? bodoh punya penpatah!! BLOG CIBAI!!! PELAN LAMA MAKIN BENCI TGK BLOG NI DAH!! MATILAH KAU PENPATAH!! BINI KAU PELACUR! LAKI KAU PEROGOL!!! KAU ALPA DURJANA!!!

    HARITU PENPATAH ada KELUAR POST;-
    "HUBUNGAN SEKS SEJENIS(GAY) LIWAT MEMBANTU KESIHATAN TUBUH BADAN"

    ReplyDelete
  45. Euwwwww.teh bagus ape..knp lak bole wat kanser kerongkong..blm smpai kerongkong dh melecur dulu bibir tu kalau minum time panas kaw2-fh

    ReplyDelete
  46. Kajian mana admin amik ni..kalo nk post artikel pn bt homework dlu..jgn main tepek je kt blog..satu lg setiap statement artikel kene tunjuk proof skali utk kuatkn hujah..aku dh 30 thn minum teh..celah mananye kne barah..nk aku ckp bodoh kt ko pn aku kesian..isk3

    ReplyDelete
  47. Admin kena tipu..Kebanyakkan negara maju minum teh tau!cuma teh diorang mana ade letak gula,cuma tumbuk2 daun teh pastu letak air panas,teh air yang sihat lagi menyegarkan......

    ReplyDelete
  48. apela korang ni..admin 2 ckp minum teh panas2 xelok..bukan teh 2 yg xelok..klu nk mnum 2 bg la sejuk skit..tp jgn tiup okey..bkteria dalam mulut byk tau..

    ReplyDelete
  49. Tukar ke tajuk..minum air panas..bknnya teh panas2..APA PUN KLAU PANAS BOLEH MELECUR..BKN TAKAT KERONGKONG...MULUT PUN RABAK

    ReplyDelete
  50. kalau teh o ais dgn teh o panas acano pulak ? ce citer

    ReplyDelete
  51. saya sukeu artikel niee. . .like. . like!!!

    ReplyDelete
  52. Apeke bengap xtau org2 atas ni.die kata teh panas bru tuang.da pnas nk telan,lidah pn blh lecur.tgu la sejuk skt.bkn x blh mnum teh bangang.bka pntu ati bce bg btl bangang2 sekalian.fucking irritating rubbish.....

    ReplyDelete
  53. teh ais mmg fevret aku...klu x minum mmg xde tenaga..hehee

    ReplyDelete
  54. bkn ke teh tu antioksidan?sbb minum teh le badan aku mantain walau dah beranak 3...

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri