Cara Terbaik Menghapuskan Cicak Di Rumah
Home » » Cara Terbaik Menghapuskan Cicak Di Rumah

Cara Terbaik Menghapuskan Cicak Di Rumah

51 Comments

Cara Terbaik Menghapuskan Cicak Di Rumah ,adakah anda suka jika hidup di kelilingi oleh cicak? Persoalannya, kenapa ada cicak di rumah? Jadi kali ini aku ingin berkongsi cara-cara menghapuskan cicak yang berada di rumah. Sebenarnya kita kena soal diri kita sendiri sebab kita sudahpun tahu jawapannya. Saya kongsi sikit-sikit kalau ada yang tidak pasti. Di bawah ini adalah cara menghapuskan cicak yang boleh anda cuba.. Antaranya


Makanan Cicak ialah serangga.
Lagi banyak serangga lagi banyak cicak. Sikit serangga sikit cicak. Kalau nak hapuskan cicak, hapuskan serangga dulu. Cicak akan lari ke tempat lain sebab tak ada rezeki dalam rumah kita. Kenapa ada serangga di rumah? Soalan ini juga boleh dijawab senang oleh kita sendiri. Dari sampah, saki-baki makanan yang tidak dibersihkan, lantai kotor, makanan mentah tidak ditutup rapi, sarang serangga, highway serangga seperti dahan pokok dari pohon rimbun, tempat lembab dan sebagainya. Makanan kegemaran cicak ialah semut, anai-anai dan lipas.


Jaga Kebersihan Rumah
Kalau nak hapuskan cicak, jaga kebersihan rumah supaya serangga dapat dikurangkan. Rumah yang bersih dan kemas tidak digemari serangga.


Cicak Tidak SUka Campuran Air Dan Lada Merah
Bahan apa yang cicak takut atau tak suka? Cicak tidak suka dengan campuran air dan lada merah. Cara-caranya adalah tumbuk 2 biji lada merah atau 4-5 cili padi. Bancuh dengan air. Masukkan dalam Botol Spray. Spray kat tempat mana banyak semut atau selalu nampak cicak duduk berdiskusi dalam group atau menyorok. Tapi ingat.. jauhi dari kanak-kanak.. bahaya..


Cicak tak suka dengan kulit telur ayam
Cara-caranya adalah basuh dan keringkan dalam 2 atau 3 hari. Pecahkan kecil-kecil jadi saiz duit 5 sen atau seposen. Lekatkan berapat-rapat pada kadbod dengan gam. Letak kat mana-mana yang nak elak cicak berkunjung.


Cicak takut dengan kucing
Kucing biasanya bermain-main dengan cicak dan menjadi makanan side-dishnya. Siapa yang bela pernah bela kucing tu mesti pernah nampak kucingnya menangkap cicak.. sampai mati kering cicak tu di buatnya.. tapi bagi cicak yang cerdik, ada juga yang meninggalkan ekornya sebelum melarikan dirinya ke tempat selamat. Jadi kucing tu hanya bermain dengan ekor cicak tersebut yang telah diputuskan..

51 comments:

  1. Ade x untuk halau lipas

    ReplyDelete
  2. nice..
    leh cuba kat umah..:D

    ReplyDelete
  3. halau lipas senang jer.. beli jer racun lipas atau kapot baros.. confirm takda lipas.. tapi rumah pon nak kene bersih,sebab lipas hanya muncul bila rumah seseorang tu kotor! !tak seperti cicak... lagipon cicak susah untuk dibunuh..lipas kitaskali pijak jer settle.. cicak pijak berkali2 pon belom tentu mati..

    ReplyDelete
  4. bakar sahaja rumah habis cerita :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini yang terbaik

      Delete
    2. Bakar umah ko dulu...

      Delete
    3. Idea bodoh

      Delete
    4. gurau pon agak2 la.syg ada otak x pkai.siott smcm je ko ni kanbkar la umah ko dlu..uhhh

      Delete
    5. Dia melawak je la...xyah la marah...kesian dia..

      Delete
    6. Orng bergurau puh x pyh la ambik serius..... syng otak ada x guna..

      Delete
  5. Makanan kegemaran cicak ialah semut, anai-anai dan lipas.. stahu aku cicak x mkn lipas, lipas ni bsr sgt :3

    ReplyDelete
  6. cicak skrang mkn nasik la...mlm-mlm ade je dia dok tunggu dkt periuk nasik.aku ingat nak tukar la periuk nasik tu kpd periuk kera@ periuk api...amacam bagus tak idea ni....

    ReplyDelete
  7. Jdkn cicak sbg makanan ruzi harian..jd cicak akan takut nk mai lepak rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makanan RUZI? Apa tu? Sama tak dgn makanan Rozita Che Wan?

      Makanan RUJI la sayang....

      Belajar2 la guna uncle google ye ;-)

      Delete
    2. Ruziah mat lajim... hahaha

      Delete
  8. cicak pegi dkt periuk nasik sbb nk guling2 atas nasi tu.. spa nasik katanyer...

    ReplyDelete
  9. cicak rumah sewa aku mkn sabun mandi semlm. Mrah giler aku.

    ReplyDelete
  10. Lari lah kau cicak dri rumahku skrng...andai ko xnak..jgalah ko..aku gna tips2 ni..mati lah ko

    ReplyDelete
  11. entah ape3 la komen.. huhu pecah perut aq ketawa.. hahaga

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. Pecahkan tabung duit yg dia simpan dari kecik tu...

      Delete
    2. Beli cincin hahahahahhaah

      Delete
  13. ada tips tak ntuk halau ibu mertua.......! @,@

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup mcm roda... kadang di atas kadang di bawah... arini kita jadi menantu.. esok kita jadi mertua..

      Delete
    2. Hidup mcm roda... kadang di atas kadang di bawah... arini kita jadi menantu.. esok kita jadi mertua..

      Delete
  14. cara halau tikus ada

    ReplyDelete
  15. sepitkan cicak bersama roti.. jadikan sandwich, berikan pada Rozita Che Wan, cicak akan berkurangan dalam masa seminggu..

    ReplyDelete
  16. komen2 yg bawah-bawah ni ape kene mengenanya dengan cicak?? haha..

    ReplyDelete
  17. Ad x cara nk halau housemate yg x byar duit sewe rumah? Ke nk tendang je laju2?

    ReplyDelete
  18. Tips halau tikus .. Aku mmg benci ngan keturunan tikus hang sua nih .. Sape kasik tip yg berkesan aku mmg respek la

    ReplyDelete
  19. letak daun pandan,memang leh halau tikus,lipas,cicak.aku try dah,mmg berhasil kot..

    ReplyDelete
  20. biarkan jer toaster terdedah..nnti cicak akn msuk..nntii time nk bakar roti secara automatiknya cicak itu akan mati terbakar bsama roti yg hndak dmakan.huhu.sedappp

    ReplyDelete
  21. Cara nk halau ampa smua da ak.ha3

    ReplyDelete
  22. tangkap cicak kat umah leh wat umpan mancing....

    ReplyDelete
  23. aku mmg anti cicak ... dah banyak aq buat untuk halau cicak2 ni sampai skarang umah aq mmg diharamkan cicak masuk kalo msuk konfom mati bole dikatakan xde cicak kat umah aq.... aq da bole dikatakan pakar pembunuh/penghapus/penghalau cicak cre aq bunuh cicak guna payung pastu pukul cicak tu kuat2 sampai matiii stakat ni dah lebih 100ekor cicak aq bunuh .... kah kah kah .... mula2 mcm2 aq try guna sambal lada lah .... guna cili lahh .... x berkesan ponn ... lepastu beli racun penghalau serangga untuk berbagai2 serangga cicak , lipas tikus sume bole tpi xberkesan gak ... lepastu aq tukar tong sampah pde tong sampah bertutup ..... bunuh sume serangga yg bole mengundang cicak ..... bersihkan umah ... cicak degil dia nk jugak msuk kene guna cre manual gak bunuh sendiri xle pakai sangat tips2 ni ... aku geram aku tutup segala lubang2/ruang2 kecik kat umah ni ..... ruang kat pintu tu .... kat tingkap ... mmg cicak da xle masuk da xde ruang langsung ... dulu umah aku ni kat atas meja makan time xde org cicak tu mesti menggatal jenguk atas meja nk curi makan ... jijik n geli siott .... sampai dlm peti ais pon bole ada cicak bayangkanlah ... skarang haremmmm nk jejak umah aq ni .......

    ReplyDelete
  24. Saya ada mengedar penyembur serangga BUKAN racun. boleh hubungi saya jika berminat.. http://qaizashop.blogspot.com/search/label/Penyembur%20Serangga

    ReplyDelete
  25. menyamar jd cicak....pas2,bawa bincang...minta cicak2 2 jgn kacau.siapa ada daftar untuk x di ganggu cicak...x le di kacau lg....ok tak...

    ReplyDelete
  26. ahh...aku pkai nerf ja dh settle....dh tkde cicak....

    ReplyDelete
  27. nak halau cicak dari rumah...senang jea...beli cicak getah kat kedai, 50sen, potong dan buang kepala shaje, kemudian letak kat mana2 tempat dia punya port....memang berhasil tiada cicak lagi dlm rumah...

    ReplyDelete
  28. Rumah sy brsih bole diktekan susah nk jupe srgge kt umah...dpur mmg xpnh tgk lg taik cicak..klo ad taik cicak bmakne cicak port la tu..tp...cicak suke port kt bilik sy y stu nie..blik len xde..1 blik je ade..pdhl blik tu xde ape pn..Mcm2 da bt..rase nk bakar je blik tu..huhuhahahihi

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri