Hukum Mencukur/Mencabut Bulu Kening
Home » » Hukum Mencukur/Mencabut Bulu Kening

Hukum Mencukur/Mencabut Bulu Kening

9 Sep 2012 16 Comments

Salah satu bahagian yang menjadi tumpuan pengubahsuaian bagi kaum hawa ini ialah kening, dari zaman nabi lagi telah ada persoalan ini, sehingga ada hadis-hadis Rasulullah S.A.W. yang menjelaskan hukumnya.

Tidak dinafikan bahawa ada di kalangan kaum wanita yang keningnya bermasalah dari segi lebat atau nipisnya atau bulu kening bersambung antara kening kanan dan kiri.

Menurut pandangan syara' adalah haram kepada seseorang perempuan mencukur bulu keningnya kerana itu bererti merubah ciptaan Allah dan merubah ciptaan Allah ini adalah dilarang keras di dalam Al-Quran. Perbuatan ini juga menyerupai masyarakat yang bukan Islam, sedangkan Islam sudahpun mempunyai identiti tersendiri dalam soal perhiasan.

Di dalam sebuah hadis yang sahih melarang keras seseorang perempuan itu menyambung rambutnya dan meminta orang lain menyambung rambutnya dan lain-lain, apalagi perbuatan mencukur bulu kening. Kecuali jika bulu-bulu tersebut tumbuh di tempat-tempat yang tidak sepatutnya tumbuh pada diri perempuan, dikala itu wajiblah menghilangkannya, seperti tumbuh bulu di pipi, tumbuh misai dan janggut seperti lelaki, kesemua bulu-bulu ini hendaklah dibuang kerana ia memburukkan paras rupa seseorang perempuan.

Perkara ini membabitkan satu riwayat berkaitan dengan riwayat Imam Al-Tabari, bahawa isteri Abu Ishaq pergi ke rumah Aisyah Ummul-Mukminin, isteri Rasulullah saw.Pada waktu itu rupa parasnya sangat jelita.Beliau lalu bertanya kepada Aisyah mengenai hukum seorang wanita yang membuang bulu-bulu yang terdapat di dahinya untuk tujuan menambat hati suaminya.Aisyah menjawab: "Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu sedaya yang kamu mampu."

Hadis kedua diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud yang menerangkan bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud:"Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.

Perbuatan-perbuatan yang disebut diatas termasuk mengubah ciptaan Allah.

Mengenai hadis pertama, Imam Nawawi berpendapat bahawa jawapan Aisyah kepada wanita itu membawa erti bahawa wanita boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik.Namun demikian, beliau tidak boleh mencabut atau mencukur bulu-bulu di muka(kecuali untuk menghilangkan kejelekan yang luarbiasa), termasuk yang diharamkan ialah menghilangkan bulu kening untuk membentuk alis mata yang cantik.

Aisyah r.a menjawab: "Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu sedaya yang kamu mampu". Imam Nawawi berpendapat sesungguhnya jawapan Aisyah kepada wanita itu membawa maksud wanita boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik.

Jelas di sini adanya keharusan untuk mengelokkan wajah dengan membersihkan wajah daripada bulu-bulu yang tumbuh di kawasan kelopak mata atau di kawasan yang tidak sewajarnya. Ini kerana wanita yang normal pastinya kening berbulu tetapi sudah tidak normal kalau dahinya atau kelopak matanya yang berbulu.

Pendapat ini perlu kepada perincian kerana lafaz dalam pandangan ini ialah mencabut bulu. Mengikut biologi kejadian manusia satu-satu kawasan yang ditumbuhi bulu di wajah wanita ialah kening. Jadi lafaz mencabut bulu di wajah maksudnya kening, ini kerana kening adalah sebahagian daripada wajah.

Kalau difahami secara zahir pastinya apa-apa sahaja yang tumbuh di wajah wanita tidak boleh dicabut, termasuklah kalau ada bulu yang tumbuh di pipi, di dagu, atau tumbuh misai kerana semua ini tumbuh di wajah.

Para ulama’ berpendapat harus mencukur bulu-bulu tersebut supaya tidak kelihatan buruk,tapi bukan mencukur bulu kening melainkan bulu kening itu tumbuh hingga ke kelopak mata atau bersambung antara dua kening. Lebih diharamkan lagi, jika mencukur alis itu dikerjakan sebagai simbol bagi perempuan-perempuan cabul.

Sementara ulama madzhab Hanbali berpendapat, bahwa perempuan diperkenankan mencukur rambut dahinya, mengukir, memberikan cat merah (make up) dan meruncingkan ujung matanya, apabila dengan seizin suami, karena hal tersebut termasuk berhias.

Harus diperhatikan di sini ayat yang 'diboldkan'itu, dengan izin suami dan sudah tentu di dalam rumahnya,jika diluar rumah sudah tentu tidak dibenarkan syara’.

Berikut adalah fatwa yang dikeluarkan oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin : Menghilangkan bulu alis (termasuk menggunakan rambut palsu dan tatoo) termasuk salah satu dosa besar, kerana Rasulullah SAW bersabda,

“La’anallaHul waashilata wal mustawshilata wannaamishata wal mutanammishata wal waasyimata wal mustawsyimah” yang ertinya “Allah melaknat wanita yang memasang dan dipasang rambut palsu, wanita yang mencukur bulu alis dan dicukurkan bulu alis dan wanita yang membuat tatoo dan dibuatkan tatoo (HR. Bukhari no. 5937 dan Muslim no. 2124)

Oleh kerana itu hendaklah setiap orang lelaki (hadits tersebut juga berlaku untuk lelaki) mahupun wanita berusaha menjauhi perbuatan tersebut.

Kesimpulannya, berhias untuk suami adalah diharuskan tetapi membentuk bulu kening dengan mencabut atau mencukurnya sehingga menjadi alis yang cantik adalah tidak dibenarkan. Menghilangkan sebarang tanda yang menjelekkan pandangan di badan, termasuk muka seperti jerawat, jeragat dan bintik hitam, adalah dibenarkan sama ada wanita bersuami atau tidak.

Dalam keghairahan wanita mencantikkan wajah untuk menambat hati suami atau sebagainya, jangan sampai terkeluar daripada sempadan yang digariskan oleh syarak kerana kecantikan bercanggah dengan syarak akan mengundang laknat Allah.

Sebagai wanita muslimah yang menjunjung syariah suci sebagai panduan hidup, maka tidak sewajarnya kita terikut-ikut dengan cara wanita bukan Islam atau wanita fasiq menghias diri. Kerana kecantikan zahir yang kita dambakan itu sebenarnya tiada nilai disisi Allah SWT. Wajah kita hanyalah tempat jatuhnya pandangan manusia sedangkan Allah tidak memandang jasad yang cantik,bahkan tempat jatuhnya pandanganNya adalah hati kita. Maka perindahkan hati dan besihkan jiwa kita sebelum kita mencantikkan luaran kita. Sementara untuk mencantikkan rupaparas, hendaklah kita mengambil kira pandangan Allah dan RasulNya, jangan sesekali kita membelakangkan Tuhan dalam urusan hidup kita.

Wallahu‘alam.

16 comments:

  1. Ustazah mashitah kata hukumnya harus mencukur bulu kening utk kecantikan buat para suami.if jatuh haram ustazah tanggung dosa kami tau.kami nk ikut kata ustazah.hahahaa

    ReplyDelete
  2. bab ni ramai tak nak komen sebab ape????? hahahahahahahaha

    ReplyDelete
  3. ISLAM SUCKS.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. y'r so stupid, idiout...better you knw about ISLAM, before you judge ISLAM...

      Delete
  4. Cik pelangi: saya ada dgr ceramah di youtube oleh ustaz azhar idrus..dia kata boleh cukur bulu kaki. Sbb x ada dalil atau nas yg melarangnya..cuma ia jatuh hukum haram kalau cukur bulu kaki tapi niat nak dedah kaki bg bkn muhrim tgk..so, niat tu penting..niat utk sentiasa kelihatan cantik utk suami..klau belum berkahwin plk, boleh cukur bulu kaki sbb atas alasan bulu kaki lebat mcm lelaki dan x cantik..hehe =)

    ReplyDelete
  5. Saya ada dengar ceramah Uztaz Azhar Idrus haritu, die kata kalau cukur bulu kening , bulu tu tumbuh balik x?? jika tumbuh seperti biasa maka hukumnya tidak haram.. sama mcam buat rebonding..perbuatan mengubah ciptaan Allah swt seperti membuat pembedahan plastik untuk mencantikkan diri adalah haram kerana, rupa yang diubah tersebut tidak boleh kembali kepada yang asal.. wallahuallam..

    ReplyDelete
  6. Perbuatan-perbuatan yang disebut diatas termasuk mengubah ciptaan Allah.

    SO, pakai contact lens, rambut palsu, dye rambut s haram? pakai minyak wangi haram, semualah haram. padahal yg banyak buang anak suaa juga?

    ReplyDelete
  7. apa2 pun depends kt niat. klau niat nk mnunjuk kt bkn mahram mstila brdosa...

    ReplyDelete
  8. mana ayat dalam al quran yang mengatakan hal tersebut? Itu cuma hadis

    ReplyDelete
  9. aloo yg pakai semua 2...bkn mengubah ..ko x pegi skolah ker...mengubah ngan pakai samer ker...contact lens utk penerangan mater yg rabun tp kalo pakai utk melawa...itu kener tanyr yg lebih arif...dye rambut memang haram walau pn dr bahan yg halal...SEBAB...rambut sudah di selaputi dgn warna (mcm lilin) jd air sembahyang,air junub dan air utk membersihkan tidak kener pada rambut...jd haram lah selagi ada warna dirambut...dan apa biler mandian junub tidak setiap langkah kiter akan tercipta lah 1 dosa..(errr dah berapa labgkah dah bejalan..??)
    rambut palsu juga adalah haram....xcayer...tanyer laa yg lebih arif....
    pada yg cakap Islam S_____ 2 jager laa kalo ko berani letak real namer kalo blh alamat ngan no tepon...senang skit aku tgk berani maner sgt ko nih ....ni aku letak namer aku kat sini ......

    ReplyDelete
  10. Boleh sape2 bagi nas atau dalil untuk cukur bulu kening dan kaki bagi lelaki? Terima kasih banyak2.~ :)

    ReplyDelete
  11. Quote :
    mana ayat dalam al quran yang mengatakan hal tersebut? Itu cuma hadis

    25 November 2012 08:19

    Saye bkn nk cantas ayat nie tapi kite dlm hidup kene pegang dgn 2 bende. Quran n Hadith. So xleh ikut bulat2 Quran je. Kene balance both sources.~

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sokong khusyairie..

      mungkin mereka yg ckp mcm tu kurang basic dalam agama.. jd byk lah benda yg dipersoalkan.. paling teruk menghina ulama'2x.. nauzubillah..

      dulu mase kecik2x org tua sy selalu ckp, 'makin dilarang, makin dibuat'... sbb nakal kn.. huhu.. tp budak2x bile buat benda slh, kena sebat, then die tau tu slh n terima hukuman dgn redha sbb kite syg n hrmt org tua kite yg mahu mengajar dan membimbing kite. sama lah bile dah besar kite patut sedar mane yg kite perlu hormat n syg.. tp segelintirnya mungkin belum sedar,, jd apabila ditegur atau dinasihati, mereka mempersoalkan semula kdg2x memperlekeh pun ade. n kdg2x soal sbb x puas hati n sbb diri nya melakukan perkara tersebut then mcm xnk terima benda tu slh atau x digalakkan sebnanye..ape slhnye bile dah ragu tu, cer cari ustad or uztazah or ulama' or ilmuan utk kepastian sebenar.. ataupun bukak tafsir Quran tu.... haaa.... bace... x rugi pun.. untung ade la.. hee~ maaf jika ade yg tersalah kate, silalah tegur n beri tunjuk ajar. maaf juga jika ade yg terasa hati atau mungkin terkasar bahasa.

      jd bg yg taw n ade walaupun sedikit ilmu, maka sebarkanlah.. yg penting, bukan menyesatkan.

      Delete
  12. hey kids, go learn more about ISLAM , before you said something stupid like that,

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri