Inikah Wajah Perempuan Islam Berusia 700 Tahun?
Home » » Inikah Wajah Perempuan Islam Berusia 700 Tahun?

Inikah Wajah Perempuan Islam Berusia 700 Tahun?

78 Comments
Ingin tahu bagaimana wajah perempuan Cina yang berumur 700 tahun? Cuba tengok gambar ini. Penemuan mumia terbaru di China, yang secara kebetulan terjumpa ketika pekerja sedang membina jalan di China bahagian Timur . Yang luar biasa adalah keadaan tubuh si mumia yang masih sangat baik dan utuh. Dikatakan ia milik perempuan pejabat tinggi semasa Dinasi Ming (1368-1644). Ia ditemui di kota Taizhou, Daerah Jiangsu.

Arkeologi Cina terkejut bagaimana eloknya keadaan kulit, rambut, alis, dan wajah si perempuan. Seakan-akan perempuan ini baru meninggal beberapa tahun lalu. Ia mengenakan pakaian dari sutera yang masih terawat.

Mumia ditemukan di dalam keranda kayu di kedalaman dua meter dari permukaan tanah. Apa yang ia pakai dan bagaimana kondisi dirinya memperlihatkan bagaimana kehidupan masa lalu Cina. Dari hujung rambut hingga hujung kaki, boleh disebutkan mumia ini sangat lengkap dan baik.

Adakah ia seorang Islam? Kerana Dinasti Ming dikatakan sebuah kerajaan Islam? Adalah dipercayai bahawa Chu Yuan Chang, pengasas kerajaan Ming itu ialah seorang Islam. Baginda menggunakan gelaran Maharaja Hung Wu, seorang Islam dari keturunan Semu (semitik) yang telah datang ke China dalam zaman Yuan.








Permaisurinya iaitu Ratu Ma Hou jelas beragama Islam kerana baginda berasal daripada keluarga Ma di An Hui. Setelah menawan Nanking, Chu Yuan Chang telah mendirikan sebuah masjid jami’. Masjid ini dinamakan Masjid Chin Juieh yang bermaksud ‘Pencerahan Murni’. Bahkan baginda sendiri telah menulis sebuah sajak untuk diabadikan pada dinding masjid yang dibinanya itu.

Ibrahim Tien Ying Ma, bekas mufti Peking (Beijing) dan salah seorang pegawai Republik China sebelum China jatuh ke tangan Komunis pada tahun 1949, telah menyatakan bahawa Dinasti Ming itu memang sebuah kerajaan Islam. Beliau menjelaskan bahawa ‘Ming’ bermaksud ‘gilang-gemilang atau terang-benderang’.

Perkara ini mengingatkan kita kepada tindakan Rasulullah Saw ketika mula-mula sampai ke Yathrib pada tahun 622M. Baginda telah menukarkan nama kota itu kepada Madinah al-Munawarah atau ‘Kota yang gilang-gemilang dan bercahaya’.

Dinasti inilah masyhur dengan Laksamana muslim bernama Cheng Ho dan mengadakan perhubungan dengan kerajaan Melaka. Jadi adakah Mumia itu seorang perempuan muslim? Begitukah rupa dan pakaian mereka 700 tahun lampau. Sama usia ketika kedatangan Islam ke Terengganu yang tercatat di Batu Bersurat yang dikatakan datang dari Yunnan, China.

78 comments:

  1. no 1 comment pandai. yang bawah tu siput. lambat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saja la tu nk komen 1st...cari publisiti murahan...

      Delete
    2. wow batak , sian - sian

      Delete
    3. macam mana nk cari publisiti murahan ? kalau semua nickname nama ' anonymous '. --'

      Delete
  2. baju dia tak koyak....kuasa allah.

    ReplyDelete
  3. Komen palinngggg atas tuh.. Takde kaitan langsung....

    ReplyDelete
    Replies
    1. aha la bwat nyemak jer dier to kan.....

      Delete
  4. orang atas aku kene rogol dengan anjing

    ReplyDelete
  5. melihat dari sudut alam pula.. .. saya rs preputan tidak dapt berlaku kerana suhu,tiada ruang udara dan tertutup kuat

    ReplyDelete
  6. Jenazah orang Islam tak tanam dalam keranda kayu dua meter dr permukaan.

    ReplyDelete
  7. 3 komen iaitu komen 1, 4 & 6 mmg tak berkaitan... Hanya org yg nak merendahkan martabat islam sanggup berkata sedemikian... Dengan perkataan yang kasar, "BODOH"...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yela. truk punya perangai 1,4 &6. saje nk buat onar. ntah ape jenis manusia

      Delete
  8. itu semuanya kuasa dari allah /tuhan yg maha kuasa maha suci alah atas segala kejadian ini kita bisa mengambil hikmahnya

    ReplyDelete
  9. Jenazah orang Islam tak tanam dalam keranda kayu dua meter dr permukaan. melihat dari sudut alam pula.. .. saya rs preputan tidak dapt berlaku kerana suhu,tiada ruang udara dan tertutup kuat. dan dia ni tak diterima bumi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jasad para syuhadah tidak akan reput dimakan dek tanah...itu pon x diterima bumi jugak ke...?

      Delete
  10. herm...comment org 1 ni...tau2 pula dia, jenazah ni x dterima bumi...mcm ape jer...

    ReplyDelete
  11. dh pndai nk wat hkuman sendiri mcm dia ade plak time mumia ni ditanam.d jumpai 2meter dr permukaan?bntuk muka bumi mmg xbrubah eh dr dlu smpai sekarang??

    ReplyDelete
  12. haha..sdap2 je kate jenazah x diterima bumi.otak sempit btul..pada suhu yang panas dan kering,mayat x membusuk tp sebaliknya terjadi proses mummification (dari segi forensik)

    ReplyDelete
  13. ntah x tau nk ckp ape

    ReplyDelete
  14. Asal benda2 hebat je, org islam lah.. Ko org ada ke masa tu? Mcm tu cara org islam dtanam.? Walaupun masa tu mgkin kerj. Islam, tak smertinya dia org islam. Kalau bperang pun, org islam je yg betul. Asyik2 nak salahkan org lain. Cuba tengok jenayah d mlaysia, org mana bnyk makan dadah, rogol anak sendiri, mencuri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau x suka islam n bnci sgt org islam,sila hdup ditempat asl ketutunan kau. xpn pg dduk israil snang. sane xde org islam.

      Delete
    2. Nmpk sngt la dia dengki dgn org islam nie,,,hahaaa,,,islam itu indah,,peace no war,,,,

      Delete
    3. Mungkin dia ni bangsa lain ni.. Ckp x guna akal..semua bangsa sama je.. Ini tanah melayu agak2 bukan melayu islam , baik ko jgn jejak tanah melayu buat malu woi.. Bersyukur dgn apa rezeki kau perolehi.. Wallahualam..nk condem bangsa melayu islam tgk2 dulu kiri kanan depan blakang ye.. Cermin diri kau yg x berapa nk siap tu

      Delete
    4. Mmanglh..Islam itu indah...kalau x suka g la negara komunis tu. ..

      Delete
    5. hey bangang lagi tolol!! ko ni mesti org DAP kan? nak jatuhkan org islam!! bangang!! Islam agama paling agung dlm dunia. bukan mcm agama kau yg takde value tu. hish...sblm ni aku hormat je sumer agama...tp sejak akhir2 ni para manusia kafir ni sgt melampau la.... Islam tu agama yang indah...you dont like it? get the hell out from bumi Islam!!!

      Delete
    6. tenang bha.....kat artikel ni x kate pon tu org islam...just bertanye tntng probability mayat tu mayat since org slam since mse dinasti tersebut didakwa Islam berkembang.....

      Delete
  15. tengok dulu dekat negara bukan islam berapa punya banyak jenayah rogol dan jenayah lain-lain berapa kali ganda dari negara-negara islam.. orang bukan islam di malaysia buat jenyah banyak secara tertutup... meludah kelangit kena muka lu sendiri!!

    ReplyDelete
  16. berapa punya banyak kes rogol anak kat negara china Amerika israil dan lain-lain jenayah..

    ReplyDelete
  17. kalau nk kutuk org islam payah duk kat malaysia lah..leh blah gi negara lain.menyemak je..nk perkauman plak kat sini..bangsa x sedar diri.

    ReplyDelete
  18. Ape la komen pelik2 ni... Baik ko diam je doe..

    ReplyDelete
  19. Korg ni mcm gud2 je nk nilai islam la apela..cube cermin 2 dlu..knal diri dlm2..xpyah nk sbut psl islam la klo pekara wajib dtinggal2 tinggal kn...

    ReplyDelete
  20. yang edar vcd lucah dkat malaysia ini bukan kaum c.n. ke? yang menjadi penjual dadah terbesar dan kongsi gelap bukan kaum .i.a ke? yang menghulur rasuah terbesar didalam malaysia ini bukan kaum cina ke?? kaum cina bukan semua jahat tetapi kaum cina yang benar-benar baik cuma boleh dijumpai apabila masuk kedalam ugama selamat(islam) percayalah wallahhuaqlam bissowab..

    ReplyDelete
  21. didalam sejarah yang benar-benar sahih tentera islam tidak pernah bersikap kejam seperti sikapnya orang bukan islam!!!

    ReplyDelete
  22. org yg menghafal sebuah al quran tidak akkan reput.. dlm hadis pun ada menyebut

    ReplyDelete
  23. nie semua sains ^^ sebuah pereputan tidak akan berlaku sekiranya tiada udara masuk

    ReplyDelete
  24. Sudah kuasa Allah . Orang yg bertaqwa akn dipelihara mayatnya . Subhanallah . "Setiap yg hidup akn mati" . Spe yg tk puas ati tuh . Beat it! -Berani kerana benar- I put my integrity for what im said .

    ReplyDelete
  25. Bersangka baik pada orang yg tlh meninggal ....lagi baik dari buat andaian melulu...yg kutuk bangsa plak ni....baik diam dan doakan agar semua keturunan kita terpelihara agamanya....

    ReplyDelete
  26. utk yg x reti nk knang jasa nnek moyang kitorang bg org cina dduk kt tnh mlayu ni, bleh blah prgi blik k ngara korang yg asal.. korang ingt skit hrta yg korang mkn skrng ni mlik sape sbnrnya...kitorang orang melayu x cuak kalau orang cina blah dri m'sia n ekonomi m'sia jtuh..kitorang bleh bngunkan blik la...n utk yg nk maen2 psal agama, try korang tgk ajaran agama mna yg pling baek..bkn sikap individu..sbb agama nh praturan hdup..prturan dh t'baek, tp t'pulang kt dri kita nk ikut k x prturan 2...ok???
    p/s: sape2 brani, lwn la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. perlu ke berasa takbur sgt ?

      Delete
  27. pasal bnde nie pun nak gaduh ke...

    ReplyDelete
  28. sori r..tp aku mmg pntang kalau ada sape2 nk maen2 psl bngsa n agama..plis rspect org laen dlu klau kita nk d'rspect..sape2 yg wt slah t'rsa r..

    ReplyDelete
  29. utk yg nk sngt b'fkran sains, aku nk tnya ko, ko nh atheis eh?? Islam ada Allah, cina n india ada dewa msg2..bleh sains bktikn?? roh 2 ada ke x?? bleh sains bktikn?? agma mna yg kta kt dnia nh x de setan@demon@devil?? bleh sains bktikn?? sains x jlskn smua bnda..tp prcya la, smua yg sains jlskn, smua dh ada dlm al-quran...korang juz kna stdy al-quran btol2..bnda ghaib yg x dpt d kji dgn sains pn ada dlm al-quran..sbb al-quran d trunkan oleh Allah..yg cpta stiap bnda d dnia ni..bkn oleh mnusia@ahli shir yg t'btas pngthuannya..tanx.

    ReplyDelete
  30. senang citer... dier christian.. sbb simati di dalam keranda.. klo islam, kite pun tahu, tanam masuk kubur trus... klo hindu/buddha yg kite tahu mereka bakar mayat tersebut dan menyimpan abu simati.. jadi aper kata korang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pernah tgk dgn mata sendiri org islam ditanam dgn keranda skali.. Kira teori kau tak betul lor..

      Delete
  31. semua kuasa Allah S.W.T semua benda atas dunia ni ada kaitan dgn ketentuan Allah.. Jgn men ckp je xda kaitan..

    ReplyDelete
  32. Zhu Yuan Zhang, pengamal feng shui, masa tu bukan empire Islam kot, dia tu percaya sangat dengen Feng Shui dan penasihatnya, lihat bangunan dan lokasi zaman tu, element feng shui ada.. walauapapun, Kuasa Allah preserve kan mayat ini, so kita boleh kaji lebih mendalam tentang zaman lalu...

    ReplyDelete
  33. ni la yang jadi bila komen anonymous yang digunakan.. berterabur komen macam tak bertamadun. sebaliknya, kena register kan lebih teratur... use proper nickname and get registered.

    ReplyDelete
  34. nk komen biarlh bertempat....

    ReplyDelete
  35. tq atas infonye.. jom tgk blog ni DAPUR GAS JENAMA APPLE

    ReplyDelete
  36. Hmm comment2 sni ni tak ber disciplin lngsung..salah kn itu ini lah ape..cube korng duduk diam n liat jee ape yg di share..sigh~

    ReplyDelete
  37. apa lak kaitan perkauman dlm blog nih puihh,dasar manusia xda agama.........

    ReplyDelete
  38. Sudah2lah.smua yg trjadi kat dunia ni kuasa Allah.dunia ni mcm sebuah persnggahan buat ktk semua tak kira agama dn bngsa.ktk cuma mlakonkn watak ktk masing2 kat dunia ni..yg pasti ktk akan mnemui Pencipta.

    ReplyDelete
  39. Asalnye ade org cina xpuas hati kenapa jenazah tu kite ckp die islam.. Kita sbgai org islam perlu pertahankan islam dari org2 kafir yg xpuas hati dgn islam.. Diorg xsedar... Wahai cina2 yg ade kat malaysia...sila2 la angkat bontot...balik la negara sendiri...anda x di alu-alukan pun ada kat negara malaysia a.k.a melayu punya...

    Aku suke guna statement ni klau ade org kafir yg kutuk islam..
    "klau la negara ni xde undang2..akan aku bunuh kau dgn kejam demi islam"

    ReplyDelete
  40. Bodoh pye stetment kat stas aq ne..

    ReplyDelete
  41. Sama jer kita kat Dunia nehhh ...

    ReplyDelete
  42. stuju dgn knyataan syafiq affendy mahalley..hny yg brdftr sje yg leh komen,wlupn sy sndri x dftr ats sbb xde keperluan...yg komen mengarut2 smkin brtmbh n hny mencetuskn situasi x mnyenangkn...siape2 pn leh komen n de pihak yg ambil ksmptn utk beri komen atau maki hamun tanpa mengira sensitiviti manusia sejagat...admin sila ambil perhatian...

    ReplyDelete
  43. Sesungguh nya islam agama yg mngajar kta erti keadilan, kemuliaan, kesabaran dan byk lagi kebaikan. Islam bkn agama yg kejam. Sila ambil perhatian. :) betulkn apa yg anda rsa sya silap. Assalamualaikum..

    ReplyDelete
  44. pakaian mongolia la..tgk NATGEO byk2..lol la kamu

    ReplyDelete
  45. pasal benda ni pon nak gaduh . bodoh . melayu makin bodoh dn senang diperbodohkan

    ReplyDelete
  46. Arwah baik orangnya...

    ReplyDelete
  47. kata 700 thhun..bkn org dlu besar2 ke??

    ReplyDelete
  48. petang ni ade upin ipin tak?

    ReplyDelete
  49. petang ni ade upin ipin tak?

    ReplyDelete
  50. Engkorang ni(semua yg bergaduh kat komen atas tu) btl2 memalukan Malaysia.x heran la org Indon gelar kita ni Malingshit.bnda2 mcm ni pun korang nak hina bangsa2 lain yg ada dlm Malaysia ni.kalau dah jahil, x kira agama atau bgsa. Bnda tu xda kaitan dgn bgsa. Tak semestinya ko ni bgsa ni,ko ada buat bnda jahat ni..eh,tu dah pemikiran org jahiliah.

    ReplyDelete
  51. Ni bkn org islam, sbb kalau islam mesti di dikafani bkn pakai baju sutera, lagi mayat terlentang islam kebumi mayat ngadap kiblat ngiring..

    ReplyDelete
  52. pasal gmbr tu,sbg muslim,kita wajib cakap tu kuasa Allah.kpd yg non-muslim,korg jgn bengang sgt ;) sbb kitorg org islam mmg mcm nie, suka banggakan Allah kitorg.klau korg nk ckp tu semua kuasa tuhan korg pun silalah.hak asasi.jgn bengang cm tu.tpi yg ckp ikut teori sains tu mungkin btul la jgak.lgipun bgi muslim,sains tu asalnya dri al-quran...
    tpi psl pergaduhan,perbalahan,perkauman,perpelikan,per'tidak cerdikan','per' apa lagi,hayoo korg ckp mcm org zaman kuno la.tak de tamadun.zamanpaliolitik pun x teruk cam nie.bgi yg muslim,jgn gaduh2 la wei,buat gado2 bleyh ;),meh sini nk habak' citer,suatu zmn rasul kita dlu,Allah tlah turunkn 1 ayat-aq dah lupa ayt surah apa-yg melrg umat Islam mencerca agama lain,sbb nanti diorg akn kutuk Allah kita lak.so,korg jgn la buat debat parlimen perkauman kat dunia nie,nanti kat mahsyar kita debat diorg kaw2.sure aq msuk team korg.nanti daftar nama aq tau.;).first debator.hehe.haa...kan dah pjg mcm tesis nk hntr kat obama,tu laa korg,gaduh sgt,kan aq dah tukar jdi us.AI.:)...

    ReplyDelete
  53. racism....racism everywhere

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri