Soal Jawab Mengenai Hudud Untuk Pemahaman
Home » » Soal Jawab Mengenai Hudud Untuk Pemahaman

Soal Jawab Mengenai Hudud Untuk Pemahaman

21 Sep 2012 38 Comments

Perkara yang perlu kita ingat adalah HUDUD hanya dijalankan kepada manusia yang jahat. Jadi kenapa kita perlu takut sedangkan HUDUD dijatuhkan kepada manusia yang jahat dalam menjaga keamanan negara.
Disini saya kongsikan beberapa soal-jawab yang saya petik dari forum carigold mengenai hukum HUDUD ini:
Soalan 1.
Saya nak tanya pasal kes zina atau yg seangkatan dgn nya, yg xder saksi yg nyata mengikut spesifikasi yg betul atau yg tak nampak kemaluan lelaki masuk dalam kemaluan wanita atau, kalau nampakpun xcukup jumlah dan fasik lagi..yg ada cuma hasil zina saja seperti anakluar nikah, rakaman 3gp, atau bukti saintifik yg jelas dan semua tahu zina telah dilakukan..
Bagaimanakah kes sebegini harus di adili?
Jwp: ramai orang beranggapan bahawa, sekiranya tiada 4 saksi yang adil maka tertuduh akan terlepas. ini tanggapan yang salah.
4 saksi hanyalah syarat nak menjatuhkan hukum HUDUD.
sekiranya tiada 4 saksi, tertuduh akan menjalani proses hukum Ta’azir pula.
dalam proses Ta’azir, tidak terikat dengan 4 saksi pun takpe. kalau pihak Mahkamah nak terima bukti dari sains dan teknologi seperti DNA ke, CCTV ke or whatsoever pun takpe. cuma, Mahkamah tidak boleh menjatuhkan hukuman HUDUD je ke atas tertuduh, hanya boleh jatuhkan hukuman yang bukan HUDUD ke atasnya.
contohnya, si A telah didapati bersalah kerana melakukan zina. Namun, mahkamah mendapati bahawa si A bersalah dengan dibuktikan dengan sains dan teknologi. oleh itu, si A tidak boleh dikenakan hukuman rotan 100 kali. si A boleh dijatuhkan hukuman Ta’azir rotan 99 kali (contoh hukuman Ta’azir).
Soalan 2.
Some people think hudud ni terlalu kejam bro..manusia blh berubah n so on…cmne nk jwb ni?
Jwp: Hudud tu tak kejam..
yang kejam ialah manusia..
dan HUDUD ni hanya untuk manusia yang kejam sahaja..
Soalan 3.
Saya pernah dibagitau oleh member bekerja di masjid, berkenaan hukum hudud nie. Dia ckp..jika hukum hudud dilaksanakan pon…kebanyakkan hukuman yg bakal dijalankan pon akan jatuh kepada hukum takzir(lupa istilah, harap betulkan kalau salah)sbb takzir nie dibawah hudud. So sebenarnya, xde alasan pon utk tidak menjalankan hudud. Nak tanya betul ker apa yg dibagitau tuh?
Nak tanya apa hukum kalau seorg beragama islam betul2 rasa hudud ni mcm satu benda yg teruk hingga sanggup kuar statement cam nie..
Jwp: ini tepat sekali. dan hukum orang yang tolak HUDUD ni ada 3 kategori.
1. KAFIR
2. ZALIM
3. FASIQ
Soalan 4.
saya mahu bertanyakan dari sudut ilmiah….
apakah memang benar bahawa perogol(lelaki) akan terselamat dari mana-mana hukuman(hudud) sekiranya merogol wanita ditempat yang tertutup(tiada 4 orang saksi sewaktu kejadian)….
walaupun air mani lelaki ada pada tubuh wanita & DNA lelaki itu ada pada kuku wanita(kerana sewaktu kejadian pasti wanita tadi mencakar perogol)….
Apakah bukti-bukti seperti ini masih tidak mampu menyabitkan kesalahan keatas si perogol….?
Jwp: terdapat beberapa pendapat Ulamak mengenai takrifan rogol dan zina ini.
Pendapat 1 : rogol dan zina adalah sama, maka perlu ikut proses HUDUD.
Pendapat 2 : rogol perlu ikut proses HUDUD iaitu Qazaf, menuduh orang lain berzina dengannya walaupun secara paksa.
Pendapat 3 : rogol dan zina adalah berbeza, rogol perlu ta’zir dan zina perlu HUDUD.
namun, perbezaan ini tidak menjadi halangan untuk melaksanakan HUDUD.
yang menjadi masalah sekarang ini, RAMAI yang beranggapan, sekiranya TIADA 4 SAKSI, maka tertuduh akan terlepas begitu sahaja!
TIDAK, ini adalah anggapan yang salah. Tertuduh tidak akan terlepas begitu sahaja. Sekiranya tertuduh gagal ikut proses HUDUD, tertuduh perlu ikut proses Ta’azir pula. kita ambil contoh Pendapat 1, sekiranya rogol perlu ikut proses HUDUD.
a. Untuk menjatuhkan hukuman HUDUD ke atas tertuduh, maka pihak pendakwa harus mendatangkan 4 orang saksi yang adil. sekiranya pihak pendakwa berjaya mendatangkan 4 orang saksi tersebut, maka tertuduh boleh dijatuhkan hukuman rotan 100 kali.
b. namun, pendakwa gagal mendatangkan 4 orang saksi, tapi pendakwa mempunyai bukti dari sudut sains dan teknologi seperti DNA, CCTV dsb yang jelas menjurus kesalahan tersebut kepada tertuduh, maka Hakim tidak boleh menjatuhkan HUDUD ke atas tertuduh, tapi boleh menjatuhkan Ta’zir kepadanya. contohnya 99 kali rotan. just kurang 1 rotan berbanding HUDUD.
jadi, tiada masalah pun.
Soalan 5
bolehkah kita kategorikan bahawa undang-undang sedia ada & diguna pakai sekarang adalah sebagai takzir……?
JWP: tidak boleh.
wujudnya Ta’azir kerana wujudnya HUDUD terlebih dahulu.
kita tak boleh mendahulukan Ta’azir daripada HUDUD.
Soalan 6
Adakah HUDUD hanya dikenakan kepada orang islam? Bagaimana pula kalau orang bukan islam yang melakukan kesalahan?
JWP: 1. Sepertimana yang kita tahu, HUDUD hanya untuk orang Islam. bagi orang kafir pula, mereka boleh pilih untuk menggunakan HUDUD ataupun sebaliknya.
2. Pilihan yang disebutkan itu, ialah pilihan yang diberikan kepada MANGSA, bukan kepada TERTUDUH. ini bermakna, sekiranya A mencuri harta B, maka B diberi pilihan samada nak mengadili A dalam HUDUD ataupun tidak.
kalau ikut model khalifah sebelum ni, ringkasannya adalah begini :
orang Islam curi harta orang Islam = kena HUDUD
orang Islam curi harta orang Kafir = kena HUDUD
orang kafir curi harta orang Islam = kena HUDUD
orang kafir curi harta orang Kafir = boleh pilih nak HUDUD atau tidak.
3. jadi, orang kafir yang jahat pun akan fikir 2 kali nak buat jahat…
kekeliruan kes rogol Soal Jawab  Mengenai Hudud Untuk Pemahaman
Jadi apa yang dilukis dalam utusan ini sememangnya sangat tidak benar.
# kalau ada bercanggah fakta sila betulkan…TQ

38 comments:

  1. Takbir!!! ISLAM ITU INDAH, ALLAH S.W.T tahu apa terbaik untuk makhluknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :

      OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?-> WWW.JUSTINZAYN.COM

      DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

      TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

      DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA 2014 (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

      TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER 2014 DI MALAYSIA --> WWW.PASSPERCUMA.COM

      INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM

      IPHONE 5 (RM1200) , IPHONE 5S (RM1350) . IPHONE 5C (RM1000) *TERHAD* --> WWW.IPHONEMSIA.COM




















      ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)

      Delete
  2. X SETIMPAL UTK PEROGOL KLAU KESALAHANNYA HANYA DENDA 10-20K n dlepaskn begtu saja... sedangkn perempuan merana seumur hidup, kbykn x mau dia n sejarah2 hitam yg menghantui smpi mati.. kaum lelaki mesti ada yg x noted perkara ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bkn stakat denda wang tp jgn lupa pada sebatan tu...

      Delete
    2. bkn stakat denda wang tp jgn lupa pada sebatan tu...

      Delete
  3. Islam itu mudah,jangan kita rumit2kan...Allah dah bagi undang2 yg cantik untuk kita hidup... Sbgai islam kita hnya ambil sedikit masa utk pahamkan rakan2 bukan islam...smoga kita d beri kekuatan untk menjalankan hukum Allah.

    ReplyDelete
  4. Nak tahu lebih lanjit sila ke youtube.com dan taip ustazah nurul izzah vs ustaz kazim.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana datang nama ustazah nurul izzah ni???muka baru ke....nak lawan dengan al-hafiz,30 juz al-quran dalam dada ustaz kazim,pengasas sekolah pondok di manjoi....

      Delete
  5. sikit2 saya dh faham pasal hudud..rupany byk akibat yg bersangkut paut dgn khidupan jika kita menolak hukum Allah ni..persoalan sy, mampukah kita utk mengamalkan hudud sepenuhnya dalam situasi umat islam yg lemah skrg ni? sy pcaya ramai ank muda d luar sana2 yg sedikit2 mula menolak cara hidup islam & menganggap cara islam itu ketinggalan..perempuan dengan tidak bertudungny, lelaki dgn seluar pendekny, & mcm2 lg..barat pun menganggap islam itu pengganas, tapi kita ikut juga budaya, cara hidup & undang2 mereka..cara hidup islam mula menjauh dlm masyarakat kita..masalah pasti akan timbul jika hudud d laksanakn jika masyarakat skrg telah menjadi begitu biasa dgn undang2 yg dbuat manusia..& jika hendak kembali ke hukum Allah, sy pcaya ramai yg berasa janggal & cuba mengelak..mereka hanya mjadikan urusan agama hanya d dlm masjid shja..urusan luar,ekonomi,politik & lain2, d biarkn saja..umpama bila anda solat d masjid, anda hanya menjadi islam bila berada d
    dlmnya shja..keluar shja masjid, anda sudah trputus cara hidup islam..anda kena ingat, cara hidup kita juga menunjukkan agama kita..jadi, beringat2 lah skrg..yg pasti, jika anda terlepas hukuman Allah d dunia, d akhirat kelak, pasti terbalas jua..Allah tidak lupa, manusia yg lupa..melayu mudah lupa..

    ReplyDelete
  6. Pru13..tumbangkan umno..insyallah..hudud akn dilaksanakan..umno x nak hudud sbb mereka byk wat perkara mungkar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. lawa mulut chek....PR pon lebih kurang jer...kan tgha kata hudud itu 0.000001 dalam islam malah negara islam tidak tercatat dalam al-quran.....mau laksana hudud lu tanya sama kapal sink tu bagi tak....dia kata mau laksana hudud langgar dia dulu....dan ada macai pas backup kapal sink tu.....ini ke yang dianggap perjuangan suci tapi terpaksa tunduk kepada DAP....takde pendirian teguh langsung.....contoh simple DAP suruh undang2 salon di kelate dihapuskan,PAS kata perintah dijunjung....last2 undang2 ibarat hangat2 tahi ayam je....dah tak boley pakai undang2 tu....ape la....

      Delete
  7. kalau pebangkang menang tapi dorng x buat hudud gak macam mane???kat kelantan dah 20 tahun tapi knp x buat2 hudud gak??time pru je bekokok cam org gile..x hbs2 gune modal hudud..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodoh la lembu ni..woi law nk komen 2 p la stdy dlu bengap..panas atytol ble ad orng mcm ko ni...dsebabkan orng mcm ko ni la msih rmai y plih kzaliman,,stement mcm sakai...woi manusia ko ingt hudud ni manusia y bt ke..jgn bt phuni lngit sedih dgn kbebalan ko 2..p study nape klntan xbleh bt hudud smpai skrng...p stdyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy.......................

      Delete
    2. PAS dah 60 tahun.. takkan smpai sekarang masih xboleh nk bertanding separuh kerusi parlimen mcm UMNO? baru nmpak kesungguhan nk buat HUDUD.. Ini bertanding 1/3 kerusi parlimen,. kalau menang semua pon belom boleh buat HUDUD lg la.. nk harap ihsan PKR dgn DAP? mimpi je laa dieorg nk sokong HUDUD.. tapi kalau PRU-14 PAS bertanding pada separuh kerusi parlimen.. In Sha Allah aku sokong PAS..

      Delete
  8. sebab kuasa perundangan tu bawah undang2 persekutuan..dah persekutuan bn yg pegang mcm mana plak PR yang nak jalankan hudud.. simple je pun..

    ReplyDelete
  9. Ramai minah2 kena hudud kalo bkhalwat dgn psngn d hotel2 murah...hahaha

    ReplyDelete
  10. karpal singh marah...hahhahaaa

    ReplyDelete
  11. So lakukan hudud jgn buang mase. Islam itu indah

    ReplyDelete
  12. bukan ke hadi awang kata video tu besi..tak boleh jadi saksi.

    ceitt podah.takkan boleh laksanakan kat malaysia.sembang menyalak berdegar2 "tumbangkan bn,maka pr akan laksanakan hudud".let say pakatan menang (na'uzubillah).sudah hampir pasti dap akan jadi parti lebih dominan dalam pr.100% pasti dap takkan setuju hudud dilaksanakan.adakah pas akan bertegas?tak mungkin..pas terlalu lemah dalam kerajaan.takkan cukup support.nak harap pkr?nama pun parti gay,kaki liwat.sah2 anwar akan kena hudud/takzir dulu.so mesti pkr tolak.tinggal la ularmak terkontangkanting dgn serban busuk.

    nak hudud sangat,gi pindah arab saudi.gi bawak anak bini ko sana.tengok camne sewenang-wenangnya polis agama diorang gunakan kuasa atas nama "lillahi ta'ala" utuk oppress korang.

    aku tak menentang hukum Allah.cuma situasi tak sesuai untuk laksanakan.lagipun hadi awang gak cakap

    "hudud tu cuma 0.0000001% ajeee.."

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko tak tentang hukum allah tpi .. ko kte tak sesuai ... take note ok hukum allah sangat bersesuaian sehingga akhirat

      Delete
    2. Ko takut bile dh laksana hudud nanti x leh nak wat maksiat lg kn? Byk sgt alasan tuduh org tu tuduh org ni. Jgn berpolitik sgt bro..islam lebih utama dari parti politik. Sokong la pemimpin parti apa pn yg berusaha menegakkan agama islam..esok dpn Allah xkn nk slhkn nik aziz or hadi awang gk? Allah tahu apa dlm hati kita. Nabi Muhammad s.a.w dh ajar kita kalau terdapat kekangan utk menegakkan agama maka berhijrahlah. Sokong hudud. Cegah jenayah.

      Delete
  13. tp kne fikir gak,hukum hudud tu ada dalam al-quran,al quran valid dr turunnye al-quran sampai la kehari kiamat,care ko ckp cam ko tolak je,yg aq tau nk jlnkan hukum hudud kne ade bukti yg kukuh bru disabitkan kesalahan bkn setakat lawan gne kate2 je..hak rakyat kita pilih pemimpin yg terbaek,sbb kita demokrasi,so klau pemimpin tu wat salah,kne salahkan penyokongnye gak sbb spe suruh sokong,nk sokong kne kenal pemimpin bkn maen sokong je nnti ditanye kat akhirat nk jwap pe?

    ReplyDelete
  14. perempuan la bodoh, slalu kne tipu dgn lelaki.. hahahaha

    ReplyDelete
  15. aku lg sokong adenye HUDUD,sbb aku skrg duk kat arab saudi(aku taip komen ni pon aku kat dammam arab saudi...setelah aku jalani hidup kat sini mmg jauh berbeza dgn negara yg xde hukum HUDUD,contoh paling simple la,aku tgk org masukkn wit ke dlm mesein ATM(PEGAWAI BANK OR PENGAWAL KESELAMATN)xde shotgun@pumpgun bagai,pistol pun aku xperasan,sbb rakyat mahupon org luar mmg tau arab saudi melaksanakn hukum HUDUD,jd watpe nk merompak,mencuri n berbagai jenayah lg la(AKIBATNYE BERHADAPAN DGN HUDUD)..dkt sini baru aku faham kenapa islam mengamalkn hukuman HUDUD,SENANG CITER XWAT SALAH WATPE NK TKUT,KLU SALAH PON BKN TRS JATUH HUDUD,klu xfaham hukuman HUDUD tu dilaksanakn jgn kata xsesuai n xblh dilaksanakn...dlm al-quran pon de tertulis hukum HUDUD,kenape perlu dinafikn kewujudannya n BLM CUBE DH KATA X BLH..wat dulu baru kita akan nmpk kesannye kemudian,kurang la berita2 berkaitan pembunuhan,rogol,ragut,rasuah n penipuan berita yg xsepatutnya disampaikn kpd umum...lg 1 aku xnmpk lg org yg kudung tgnnya kerana mencuri di arab saudi ni,klu potong kepala mmg live blh tgk kat public lg diorg pancung(UTK KESEDARAN KPD UMUM AKIBAT PERBUATAN2 YG TERTENTU),jd kat sini pd pndangan aku m'sia yg dikatakn aman adalah sbb undang2 yg xmembuatkn rakyat n org asing takut tuk wat jahat(AMANNYA WAT JAHAT,PALING KUAT PON DUK PENJARA MKN MINUM DITGGUNG)wit rakyat tu,klu sedekah kpd anak2 yatim lg baik,rakyat pun xbising.JGN LA NK PONGPANG2 PSL XBLH LAKSANANYE HUDUD KAT NEGARA TERCINTA KITA NI,BLM CUBE BLM TAHU DH CUBE BARU NMPK KESANNYA(SKRG AMAN,TP BILE DE HUDUD INSYA'ALLAH BETMBH2 AMAN SESEBUAH NEGARA TU)polis pun xyah keja teruk2 sbb jenayah 'TERLALU KURANG',rakyat bebas kemana2 tanpa rasa takut dlm negara sendiri...yg xphm HUDUD aku cdgkn korg search la bebnyk ttg HUKUM HUDUD tu,setelah korg phm n nmpk contoh2nya baru korg akan rase betape negare m'sia kita ni perlunye HUDUD,bila ade HUDUD baru la bangsa2 yg ade kat m'sia tu(MELAYU,CINA,INDIA,INDON,BANGLA,PAKISTAN,MYANMAR,VIETNAM,AWANG HITAM DLL) akan ikut peraturan n undang2(TAKUT ITU TERDETIK DLM HATI BILE INGIN MEMBUAT SESUATU JENAYAH@KEJAHATAN) yelah,akibatnya bknnya main2 woo...ISLAM ITU MUDAH,ISLAM MENJAGA KEAMANAN,ISLAM ITU LBH INDAH JIKA 'DIPELAJARI,DIFAHAMI N DIKUTI'...Xsusah mana la TAKUT KRN SALAH,BERANI KRN BENAR..Bljr n fahami konsep undang2 HUDUD dlm ISLAM baru blh komen,jgn la komen krn menyebelahi kpd mane2 pihak..komen krn anda faham ape itu HUDUD.

    ReplyDelete
    Replies
    1. like sgt2 ape yg azhar ckp..

      Delete
    2. mana taknya,kaabah di arab saudi...masjid yang suci dalam islam terletak di arab saudi seperti masjidil haram dan masjid nabawi yang menempatkan jenazah nabi muhammad s.a.w,pesuruh allah....jadi mereka sangat takut nak buat perkara tak elok seperti mencuri,merompak,berzina dan minum arak....

      Delete
  16. Laksanakan Hudud...tegakkan undang2 islam di Malaysia...Jadikan Malaysia negara Islam sejati...

    ReplyDelete
  17. aku pon sokong hudud dilaksanakan.. tp bru2 nie ada hamba allah ni bg taw aku.. malaysia ni blum layak utk jalan hukum hudud... zaman nabi dulu pon.. nabi bt secara berperingkat.. walaupun msa 2 negara islam dah dibentuk tp nabi still tggu msa yg sesuai utk laksanakan... apa yg aku dgr nabi laksanakan hudud msa 2 sampai kita buleh tahu la yg mna munafik n yg mna x munafik sbb nabi bg tahu para sahabat klau kamu nk tahu sapa yg munafik kamu tgk la solat pd waktu magrib and ishak... disini menunjukan pada masa nabi laksanakan hukum hudud seamua umat islam dlm negara itu solatnya dimasjid setiap waktu n sampai org k islam pon ckp kita kna msuk islam... sampai kita buleh cam yg mna datg masjid n yg mna x dtg.. so kita buleh tahu di malaysia ni layak ke x??? hukum hudup mmg wajib kita bt..tp kita tgk malaysia ni layak ke x??.. tp yg aku taw la negara yg layak bt hukum hudud x silap aku la pakistan kot.. wallahhualam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekurangnya usaha kearah tue ada, tapi sepanjang umno perintah xnampak lansung usaha nak kearah hudud. guru saya kata klu umno nak ke hudud, sepanjang 55 tahun dia perintah nie, dah lama dia buat dah. Tapi masalahnya umno memang xmau ke hudud, sebab umno sekular...

      Delete
    2. Adakah disebabkan umno sekular hudud tak dilaksana di malaysia???sekurang-kurangnya hukum lain seperti takzir tu boleh diguna pakai lagi sebab ia mengikut arus moden apabila hudud meminta 4 saksi kukuh untuk dijatuhkan hukuman hudud,tapi takzir boleh minta lebih atau kurang 4 saksi dan disertakan bukti lain seperti video,gambar,dan sebagainya....aq mau tanya draf hudud di kelate dah warta dalam perlembagaan negeri so kenapa tak dilaksana????nak tunggu arahan sapa lagi????dalam pengajian am tingkatan enam tak kira samada di peringkat parlimen atau DUN...jika mana2 draf undang2 telah dipersetujui oleh majoriti suara di dewan rakyat atau DUN serta pengesahan raja2 ikut negeri masing2 jika di peringkat DUN,maka undang2 itu boleh digunapakai....so apa tunggu lagi????

      Delete
  18. Senang cite umno dan sekutunye mmg bodo. Kenapa? marah ke? Tanya diri mu sendiri. Selama mu ikut umno, mu sebuk cari projek, nama, kemewahan dan dok sebukkan melayu ke atau mu berusaha nak martabatkan islam. Dalam 55 tahun umno memerintah ni, banyak majlis ilmu ke atau hiburan yg melalaikan yg depa dok buat? Sebelum mu marah post aku ni mu pk dulu kejap.

    ReplyDelete
  19. ni aku nk story ckit psl negeri paling kuat pas+agama(dorg ckp la...)..ckp UMNO racist la salahguna kuasa la ape..PAS pn xperfect la..aku dok klntan 5TAHUN aku tawu prngai korang cmne..yg pkai serban kopiah pn hisap rokok jgk..bkn fatwa dah kluar mrokok haram??? drive kete moto pn mcm org gile..satu2nye tmpt kt mlysia org sntiasa langgar trafik light even kt bndaraya isle kota bharu kau tu pn..?? undang2 manusia pn xley patuh ko berangan nk patuh hukum tuhan? munafik gile prngai! kronisme paling kuat main kt klantan la..please la jgn nk tunjuk bagus org pantai timur skalian ye?? dekat area airport pgkalan chepa tu mlm2 org dok buat mksiat dlm kete..pncegah maksiat korang buat ape?? area mengadap hotel riddle mmbelakngkn sungai tu mlm2 ade je jual sisha sgale? shisha bkn mudarat? fatwa negeri kedah da kate haram..fatwa klntan ble lagi? bkn takat shisha je..cikaro@gro pn rmai..snggup mlm mggu trun dr kl/jb lyn customer..yela pemintaan hangat! korang nk tipu org luar boleh la...aku da alami sndri cmne negeri kau..bkn xde yg baik..banyak..tp yang buruk pn banyak! igt jgn takbur sgt dgn agama..serambi mekah?tu pn tggl name je..

    ReplyDelete
  20. http://www.youtube.com/watch?v=kpLpy4VSJXE

    ReplyDelete
  21. Anon 13:17 bangang! aku pon dok kelantan..mmg x perfect tp at least better dr tempat lain..mane tempat xde maksiat?satu g..sume org kelantan sokong PAS ke?
    ko bangang abadi

    ReplyDelete
  22. assalamualaikum...
    saya student baru berumur 23 tahun. Sekarang saya pelajar tahun akhir dan sedang menjalani practikum di sebuah institusi pendidikan. Saya hendak bertanya berhubung dengan wanita suka melukis/mengukir kening dengan menggunakan pencil kening supaya kelihatan cantik di mata semua orang dan agar kening tebal sedikit. Tetapi wanita tersebut tidak mencukur keningnya. Soalan saya apa hukum wanita mengukir keningnya dengan tujuan untuk berhias dan kelihatan cantik.

    ReplyDelete
  23. kalo sokong hudud dilaksanakan.. tapi xikut ajaran islam.. boleh masuk syurga jugak ke? mase pilihanraya cuma biase dengar "JIKA HARI INI PAKATAN RAKYAT MENANG, ESOK HARGA MINYAK AKAN TURUN.." tak pernah pulak aku dengar.. "JIKA HARI INI PAKATAN RAKYAT MENANG, ESOK HUDUD AKAN DILAKSANAKAN.." kalau betul nk laksana hudud.. PAS bertandinglah di 222 kawasan tanpa DAP n PKR.. In Sha Allah aku akan pangkah..

    ReplyDelete
  24. Aku bukan ulama'6 April 2014 at 10:40

    Yg aku paham dgn,
    Kufur : Enggan taat, menolak dan takbur terhdp perintah dan hukum Allah swt.
    Fasiq : Sgt dekat dgn kufur, tidak mengendahkan, mengabaikan hukum dan perintah Allah swt, tp tidak menolak.
    Zalim : Tidak melaksanakan, tidak mentaati perintah atau hukum Allah swt.
    Setiap yg kufur adalah fasiq dan zalim.
    Setiap yg fasiq adalah zalim tp tidak semestinya kufur.
    Yg zalim tidak semestinya fasiq atau kufur.
    Golongan munafik aqidah adalah termasuk golongan yg kufur.
    Boleh berlaku seorg muslim yg zalim dan fasiq tp tidak kufur.
    Boleh berlaku seorg mukmin yg zalim tp tidak fasiq dan tidak kufur.
    Seorg muttaqin pula sentiasa menjauhi segala sifat zalim dan fasiq, apatah lg sifat kufur.
    Yg tidak melaksanakan hukum dan perintah Allah swt pastilah dia zalim tp tidak semestinya dia kufur atau fasiq. Tp sekarang ni yg jelas, ramai yg tidak mentaati hukum dan perintah Allah swt ni di kalangan org org yg mengaku Islam zahirnya lebih kpd derjat fasiq, nak kata kufur, waAllahu'alam, aku tak berani, siapa berani nanti tanggung sendiri.
    WaAllahu'alam !

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri