Cun : Inilah Dia Juara Ratu Cantik Arab Saudi 2012 (2 Gambar)
Home » » Cun : Inilah Dia Juara Ratu Cantik Arab Saudi 2012 (2 Gambar)

Cun : Inilah Dia Juara Ratu Cantik Arab Saudi 2012 (2 Gambar)

36 Comments



Riyadh: Pertandingan ratu cantik di Arab Saudi? Ia mungkin kedengaran aneh, tetapi benar berlaku dan disertai wanita negara itu, bersama panel hakim untuk menghakimi peserta dan dua naib juara.

Selamat datang ke acara tahunan kali ketiga pertandingan ratu cantik Arab ‘Ratu Etika’ , di mana wanita yang menang tidak dinobatkan berdasarkan paras rupa, ukuran badan atau kecantikan fizikal, tetapi pada ‘etika’ beliau. Tema pertandingan ratu cantik tahun ini ialah "etika saya, identiti saya". Pertandingan diadakan Isnin lalu di Dewan Besar Raja Abdullah di wilayah Timur Qatif.

Pemenang, Maram Zaki al-Saif, dipilih sebagai ‘Ratu Etika’ Arab selepas hakim terpegun dengan aksi beliau yang penuh dengan kesopanan dan kesusilaan.

Selain merangkul gelaran ‘Ratu Etika’, Saif turut menerima wang tunai bernilai kira-kira 10,000 riyal (RM8,153), ujar akhbar tempatan harian, Sharq.

Ratu yang berasal dari kepulauan Tarout di Arab Saudi ini adalah antara lima finalis yang berjaya mengharungi setiap saringan yang disertai 285 peserta, berumur antara 16 dan 24 tahun.

Dalam pertandingan sama, Fatema Abdel Jaleel Al Abad, 17, dari rantau Al-Ahsa Arab Saudi dinobatkan naib johan manakala Fatema Saeed Al Baik, 23, dari Al Qatif naib juara kedua.




Selain etika peserta dan tingkah laku yang baik, pengarah eksekutif pertandingan Khadra'a Al Mubarak berkata kriteria pemilihan pemenang turut dinilai daripada segi karisma dan prestasi teater, di samping tahap keyakinan yang tinggi dan kemahiran literasi, lapor akhbar Sharq.

Ratu etika perlu menjawab dua soalan utama, yang ditujukan kepada semua lima finalis. Soalan-soalan adalah: Apakah makna sekiranya anda layak merangkul gelaran pemenang? Apakah yang akan anda sumbang kepada gelaran itu?

Al Saif berkata, kemenangan akan menggalakkan beliau untuk mencapai cita-cita dan matlamat beliau, di samping menjadi sumber inspirasi kepada rakan senegara untuk mempercayai dalam keupayaan mereka untuk membentuk perubahan dalam masyarakat secara keseluruhannya. Beliau juga menyatakan keinginannya untuk mewujudkan projek pemulihan vokasional bagi orang kurang upaya yang akan dapat membantu mereka mencari peluang pekerjaan sesuai.

Acara pelancaran itu dihadiri oleh selebriti wanita, dan beberapa tokoh media, bersama-sama ibu peserta.

36 comments:

  1. lawa gak die..pndai jaga aurat.. BARU TGK BLOGwanayu.com

    ReplyDelete
  2. yg paling lawa yg sebelah kiri. hehe.

    ReplyDelete
  3. Yg sblh kiri tu..langsung x nmpk mata....huhuhu..

    ReplyDelete
  4. butuh wanayu.com boring mcm puki, ajak org tgk blog sampah hang wat pa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ntahnya...! Kalau nak menipu agak-agak la, wanayu konon!!!

      Delete
  5. Jom cadangkan kat perdana menteri kita...

    ReplyDelete
  6. palaotak mu!!! mate pun xnampak boleh menang ke???

    ReplyDelete
  7. jangan la mencarut,lagi elok x nampak apa2 dari terbuka semua..astafirullah..

    ReplyDelete
  8. la...xnmpk pape nk riso ape?bnyk je pompan leh jd judge...

    ReplyDelete
  9. Rupa-rupanya kt arab saudi pon ade gak ratu catik...

    ReplyDelete
  10. Tengah mmg cantik. Yg kiri & kanan tu mcm Pontianak pun xtau. Bodoh punya pertandingan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bodoh.tu prtndingan cantik etika la..kesah ape xnmpk mke

      Delete
  11. tergelak .. ak bce kome kt atass nie. admire at kiri tu ! :)

    ReplyDelete
  12. kejut ngk hok beloh kiri

    ReplyDelete
  13. w0i kpd yg ckp pntndgan ni b0d0h.. Mstila judge yg tg0k muka pmpuan, yg tg0k etika llaki.. K0 nie p0n bangang x pker.. Yg k0 tau nak tg0k sgt tetek, pr0t pmpuan mlyu tegelek sne sini.. Yg k0 ptndgn ni bgang la bru berciri2an wanita islam.. K0 kaper ke?

    ReplyDelete
  14. Aku stuju dgn komen kt atas aku..lgpown ske aty dia la nk nmpak muke ke xnk ke nk nmpak bra jer..korang pduli apa..bkn korg pown yg sponsor hadiah tu..

    ReplyDelete
  15. cantik tak semestinya pada rupa..cantik tu subjective la...cantik pada hati lg baik...
    cube baca post tu elok2...ia menilai berdasarkan etika..bukan lawa mcm org putih pya ratu cantik...=)

    ReplyDelete
  16. mcm mana juri nk nilai bnda ni??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wei bewok..ce Baca balik kt atas.penilaian dia bukan cam org kafir yg berteraskan nafsu seksual..ada ciri2 mulia yg dicari..pompuan gini le yg dicari oleh lelaki beriman.bukan cam ko wahai bewok.nk tgk yg penuh lucah GI kt pantai.byk bewok pasir bersidai.ssuai la u ko

      Delete
  17. der.. bace2 elok la... kan dia dah cakap kriteria2 yang dinilai... adoi... komen pun beragak la...

    ReplyDelete
  18. ni kes teruja dgn tajuk sampai trlepas baca part tu..kwang3x..

    ReplyDelete
  19. Yg pakai purdah tu malu sebab kalah.tu pun xtahu

    ReplyDelete
  20. Org bwh gila seks nk tgok tetek ngn pntat je

    ReplyDelete
  21. Soalan biawak darat tu cam bangang je...

    ReplyDelete
  22. knp pula kt malaysia ni di haramkan perempuan melayu sertai pertandingan ratu cantik?

    ReplyDelete
  23. Ratu Cantik..
    Juri menilai cantik dalaman, bukan cantik luaran, ada paham?

    ReplyDelete
  24. semua kt atas aku n bwh aku ni lembu.. huahuahua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap kata org.ko Tu lembu xsedar agaknya.lembu miang.

      Delete
  25. aku rasa apa yg nk dismpaikan.. kecantikan bkn pada paras rupa... tp sikap peribadi seseorang tu..

    ReplyDelete
  26. Sangat cantik...sejuk mate kawe nengok... Tahukah anda boleh backup sms dalam hp android anda ke gmail secara automatik. http://bit.ly/SAFNQZ

    ReplyDelete
  27. mane mate yg kiri tu ?

    ReplyDelete
  28. aku pnye jngan usik

    ReplyDelete
  29. ini yg aku nk try kawan :D

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri