Fakta : Negara-Negara Yang Telah Lenyap Dari Muka Bumi (Gambar)
Home » » Fakta : Negara-Negara Yang Telah Lenyap Dari Muka Bumi (Gambar)

Fakta : Negara-Negara Yang Telah Lenyap Dari Muka Bumi (Gambar)

100 Comments

Setelah adanya penggabungan / pemisahan dan juga penukaran nama , banyak negara yang ada diantaranya sangat dikenali umum, telah hilang atau lenyap dari peta dunia . Senarai yang di sertakan ni bukanlah yang lengkap dan muktamad tapi masih lagi tepat sebagai rujukan tentang negara yang telah tiada .


Abyssinia
Nama lama bagi Ethiopia sehingga awal abad ke 2

Austria - Hungary
Sebuah kerajaan monarki ( juga dikenali sebagai Empayar Austro-Hungarian ), yang ditubuhkan pada tahun 1867 yang merangkumi kawasan ( pada hari ini )Austria, Hungary, Poland, sebahagian Czech Republic, Itali, Romania dan beberapa negaraBalkan . Empayar ini telah runtuh pada hujung Perang Dunia Yang Pertama .

Basutoland
Bertukar menjadi Lesotho pada tahun 1966

Bengal
Sebuah kerajaan yang merdeka dari tahun 1338 sehingga 1539 . Sekarang ini merupakan sebahagian dari negara Bangladesh dan India .

Burma
Nama nya telah ditukar secara rasmi kepada Myanmar pada tahun 1989 namun banyak negara/individu yang tidak menyedari perubahan ini dan masih mengenalinya sebagai Burma .

Catalonia
Sebelumnya adalah sebuah negara autonomi di Sepanyol . Pernah mendapatkan kemerdekaan dari 1932 - 1939 sebelum kembali menjadi daerah di negara tersebut .

Ceylon
Menukar nama menjadi Sri Lanka pada tahun 1972

Champa
Terletak di bahagian tengah dan selatan Vietnam hari ini . Merupakan sebuah kerajaan dari abad ke 7 sehingga ia runtuh pada 1832.

Corsica
Pulau Mediterranean ini pernah diperintah oleh beberapa kuasa besar dan juga pernah beberapa kali mendapatkan kemerdekaannya . Pada hari ini , ia termasuk dalam negara Perancis .

Czechoslovakia
Berpecah secara aman pada tahun 1993 menjadi negara Slovakia danCzech Republic.

Jerman Timur & Jerman Barat
Bergabung pada tahun 1989 dan membentuk Kesatuan Jerman .

Pakistan Timur
Memisahkan diri dari Pakistan pada tahun 1972 dan membentuk Bangladesh.

Gran Colombia
Sebuah negara di Amerika Selatan dari 1819 sehingga 1930 yang pada hari ini membentuk Colombia, Panama, Venezuela dan Equador . Negara Gran Colombia berpecah apabila Venezuela dan Equador memutuskan untuk keluar dari penyatuan.

Hawaii
Walaupun mempunyai kerajaan selama beratus ratus tahun, Hawaii tidak pernah diiktiraf sebagai sebuah negara merdeka sehingga 1840. Setelah merasai kemerdekaan selama 58 tahun, akhirnya Hawaii menyertai United States Of America pada 1898.

New Granada
Merupakan sebahagian dari Gran Colombia dari 1819-1830, negara ini mendapatkan kemerdekaan pada tahun1830 sehingga 1858. Kemudian negara ini dikenali sebagai nama Grenadine Confederation (1858), United States Of New Granada (1861), United States Of Colombia (1863) dan akhirnya Republic Of Colombia (1886-sehingga sekarang)

Yaman Utara & Yaman Selatan
Yaman berpecah pada tahun 1967 dan membentuk 2 negara iaitu Yaman Utara ( Dikenali Sebagai Republik Arab Yaman ) dan Yaman Selatan ( Dikenali sebagai Republik Demokratik Rakyat Yaman ) sebelum kembali bersatu pada 1990 dan kembali menjadi Yaman.

Empayar Uthmaniyyah
Juga dikenali sebagai Empayar Turki, bermula dari tahun 1300 merangkumi kawasan selatan Russia, Turki, Hungary, Sebahagian Negara Balkan, Afrika Utaradan juga Timur Tengah . Empayar ini runtuh pada 1932.

Persia
Empayar Persia mengunjur dari Laut Mediterranean sehingga ke benua kecil India . Persia Moden telah ditubuhkan pada abad ke 16 dan semakin mengecil sehingga dikenali sebagai Iran pada hari ini .

Prussia
Menjadi koloni Belanda pada tahun 1660, dan bertukar menjadi kerajaan pada kurun selepasnya. Pada zaman kegemilangannya, ia merangkumi 2/3 negara Jerman dan wilayah barat Poland . Menjadi wilayah Jerman pada Perang Dunia Ke 2 dan terus dimansuhkan selepas itu .

Rhodesia
Bertukar nama pada tahun 1980 menjadi Zimbabwe .

Siam
Menjadi Thailand pada tahun 1939.

Sikkim
Sekarang ini merupakan daerah utara India . Sikkim merupakan sebuah kerajaan merdeka sejak dari kurun ke 17 sehingga 1975.

Vietnam Selatan
Wujud sekitar 1954 - 1976 sebagai wilayah anti komunis . Menyertai semula Vietnam selepas itu .

Southwest Afrika
Memperolehi kemerdekan pada tahun 1990 dan menukar nama menjadi Namibia.

Taiwan
Walaupun Taiwan masih wujud sehingga ke hari ini , ia masih dalam tuntutan negara China dan banyak negara masih belum mengiktiraf Taiwan sebagai negara merdeka . Taiwan adalah ibunegara yang pernah mewakili China ke Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu sehingga 1971.

Tanganyika dan Zanziba
2 buah negara ini bergabung pada tahun 1964 dan membentuk Tanzania.

Texas
Republic Of Texas mendapat kemerdekaannya dari Mexico pada 1836 dan kekal sebagai sebuah negara selama 9 tahun sebelum menyertai United States pada tahun 1845.

Tibet
Tibet merupakan sebuah kerajaan sejak dari abad ke 7 sebelum dijajah oleh China pada tahun 1950. Kini ia merupakan sebuah wilayah autonomi China yang dikenali sebagai Xi Zang

Transjordan
Menjadi Kerajaan Jordan pada tahun 1946

USSR
Kesatuan Soviet telah berpecah kepada 15 negara pada 1991 iaitu Armenia, Azerbaijan, Belarus, Estonia, Georgia, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Latvia, Lithuania, Moldovia, Russia, Tajikistan, Turkmenistan, Ukraine dan Uzbekistan.

Urjanchai Republic
Terletak di Selatan Tengah Russia, menjadi negara hanya selama 2 tahun iaitu dari 1912-1914, sebelum kembali menjadi wilayah dalam Russia .

Vermont
Pada 1777, Vermont mengisytiharkan kemerdekaan dan kekal sebagai sebuah negara sehingga 1791. Menjadi negara pertama yang menyertai United States selepas penyatuan 13 koloni awal.

West Florida
Menjadi Republik dengan dianggotai Sebahagian Florida, Mississippi dan Lousiana pada 1810 , namun kemerdekaan mereka hanya bertahan selama 90 hari.

Western Samoa
Menjadi Samoa pada 1998.

Yugoslavia
Berpecah akibat dari perang etnik pada 1990 dan membentuk negara negara Bosnia, Croatia, Macedonia, Serbia & Montenegro dan Slovenia.

Zaire
Menukar nama menjadi Democratic Republic Of Congo pada tahun 1997.


p/s : Israel jahanam tu bile nak lenyap? opps.. lupe lak Israel bukan negara..


Sumber : Here

Jika anda suka artikel ini, jangan lupa sertakan kami dengan copy salah satu link di bawah ^_^

Kopi link post yang comel ini ^_^



Kalau nak dalam bentuk HTML, kopi saya lak ^_^

100 comments:

  1. Bila lagi Israel tu ngara? Dia tu pendatang haram sama mcm mereka pergi tinggal d german.. Bilalah mreka insaf??? Apa kata wak bwah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saudara prnah bca sejarah x??
      tau x baitulmuqqadis tu bangsa ape yg punya atau lebih tepat lg Jerusalem..?
      tau x ape maksud Israel yg sebenarnya??
      Israel tu klaw ko xtau nme sebenarnya adalah dri Nabi Yakub...
      ade bce al-quran ke x??..asal sume nabi pimpin bngsa yahudi kecuali muhamad je x??..dh la dtg dri arab, pimpin bngsa arab dn menolak taurat..sya prnah mngkaji al-quran dn sya dapati alquran 100% tdak pernah menyebut ttg palestin, apatah lgi nma palestin trcatat dlam al-quran.....
      klaw anda jumpa ttg palestin d al-quran, arini jugak sya msuk Islam...apa yg sya bca dlm al-quran sumanya ttg yahudi dn juga Isa almasih.....orang palestin la penduduk haram di jerusalem..
      bina al-aqsa d tanah yahudi, di atas kuil Nabi sulaiman ank kepada nabi Daud yg juga seorg raja yahudi..spe yg haram sbnarnya??

      Delete
    2. i maybe dont know the truth but god know everything

      Delete
    3. setuju .. hanya sebab bangsa yahudi yg pernah menjadi umat pilihan then d kutuk maka semua islam jga mengutuk bangsa ne . .btw,agama utama israel ialah yahudi then islam .. kristian menjadi minoriti dngn hnya 3% . .so,kalo malaysia kutuk israel scara lngsung mereke mengutuk saudara islam d sna . .lg satu kalo nak ikut sejarah kawasan palestin dari zaman nabi2 dulu memng d diduduki oleh yahudi kmudian mereka then dtng blk mengambl hak mereka .. so,palestin sbnrnya yg mengambil tmpt israel .. kalo ikut sejarah lh tp bnyk x melihat sejarah utk memprthankn palestin . .

      Delete
    4. kaji al-quran?? wow!! then mustahil ko x phm apa yg d crita dlm al-quran tu psal org2 yahudi yg mulai sesat sbb drg fkir dorang adalah 'bangsa terpilih'.. byk negara yg x d sebut dlm kitab tu kawan.. m'sia kutuk israel brdasarkn cara drg mmperoleh tnh tu.. really meh ko kaji al-quran? kaji balik, phmkn betul2.. and i pray you'll embrace islam, good luck! :) dn't just brag abt things YOU ARE NOT SO SURE ABOUT! KAJI AL-QURAN LA SGT! WAKAKAKA

      Delete
    5. Mengikut kajian saya orang2 yahudi telah diharamkan untuk kembali ke tanah Palestin kerana telah ingkar dengan perntah Allah SWT.Sebab tu lah ada golongan yahudi yang menetang yahudi zionis duduk di Palestin.

      Delete
    6. terlupa la nie.,.Dulu Tanah Melayu & sekarang Malaysia.
      TAnah Tumpah Darah tu..

      Delete
    7. Kaji al quran?golongan terpilih?banyak disebut dalam Alquran?
      Kaji saja tidak mencukupi kalau tidak pahamkan dengan apa yang yang disampai kan.
      Di dalam Al Quran ada kata golongan israel ini adalah golongan yang degil.sehingga kan melanggar perintah Allah.sebab itu Allah turun nabi dan rasul nya.tetapi tidak berjaya.
      Israel banyak disebut di dalam Al Quran kerana Allah nak mencerita kan bertapa degil nya golongan kamu.
      Saya doa kan pintu hidayah kamu terbuka

      Delete
    8. agreed.. golongan pintar tp pada masa yg sama paling nakal & jahil.. ksian kpintaran xdguna dtmpt yg betul..
      Allah paling sayangkan bangsa ni tp tak dengar kata smpi berpuluh rasul beratus nabi dihantar utk menunjukkan jalan lurus kpd mereka.. namun hampa.. until nabi muhamad hadir dikalangan org arab.. baru bising ckp tak syg etc..
      wahai org ats.. kaji dulu betul2..
      jgn secara dasar sj.. kaji maksud ayat Al-Quran sedalam2nya..
      moga awak dapat hidayah..amin.

      Delete
    9. bak pepatah hitler, "Saya tinggalkan sedikit Bangsa Yahudi, supaya anda lebih mengenali siapakah mereka sebenarnya"

      Delete
    10. ye betul sy x menafikan nabi dan rasul diturun kan dlm bangsa yahudi mulanye..dan hanya nabi muhammad sahaja yg di turun kan dlm bangsa arab..tapi perlu d ingat allah dah banyak bagi peringatan , pengajaran , iktibar dan mcm mcm dlm 4 kitab..nye... iaitu taurat , zabur, injil dan al-quran..tapi bangsa yahudi x sedikit pun mengambil iktibar...malah menolak nabi , rasul, mengubah suai kitab,wahyu dan tauhid yg di turun kan allah ke nabi dan rasul terdahulu sebelum..namun bangsa yahudi... menolak jugak para nabi dan rasul..tertang memgenai jurusalam ada kalau saudara bace betul betul pasti ada...:):):)

      Delete
  2. ada ka negara nama israel???
    ayuh umat islam sepakat utk menidakkan kewujudan wilayah haram israel!!!

    ReplyDelete
  3. Negara isketambola dok mana skrg ni..haha

    ReplyDelete
  4. israel mcm parasit tumpang kat palestin pastu wat mcm tmpat sndri...yahudi lakhnatullah..allahu akhbar

    ReplyDelete
    Replies
    1. lol .. palestin 2 yg duduk kt tanah yahudi .. yahudi hnya menuntut kawasan mreka kmbli . .adakah dlm quran sbut pasal palestin . .

      Delete
    2. dalam al-quran kan ada sebut pasal aqsa...

      Sebenarnya, agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w bukanlah untuk orang Arab sahaja. Islam yang bermaksud 'selamat' merupakan agama yang sepatutnya dianut oleh masyarakat sekelian alam yang dicipta oleh Allah Sang Pencipta Yang Maha Besar, sebagai memperbetulkan kembali akidah manusia yang terpesong dari ajaran sebenar.

      Ajaran yang dibawa semenjak Abraham a.s itu benar, namun setelah kewafatannya dipesongkan, ditokok tambah. Begitu juga yang dibawa oleh Joseph, Solomon, Jesus dan banyak lagi senarai nabi lain yang diutus oleh Allah, terutamanya kepada bangsa Yahudi, namun akhirnya juga dipesongkan, bilamana termakan pujukan syaitan, membiarkan hasad dengki, maksiat dan syirik menyembah selain dari tuhan yang Maha Esa. Lihat contoh Nabi Isa, semenjak kelahirannya penuh hasad dengki dan benci timbul di kalangan masyarakat, sehingga saat2 akhir apabila golongan Yahudi cuba untuk membunuh baginda (yang akhirnya diangkat oleh Allah s.w.t ke langit dan menunggu hari yang akan datang untuk kembali memimpin manusia kembali ke arah jalan kebenaran di bawah Syariat baginda Muhammad s.a.w). Isi kandungan Injil kemudiannya berpecah menjadi beberapa bahagian oleh mereka yang tidak bertanggungjawab, demi memenuhi nafsu dan kepentingan kumpulan tertentu. Kaum Yahudi pula, yang asalnya bersusur galur dengan kaum Arab melalui Nabi Ibrahim, sudah beberapa kali menerima nabi dan rasul, kerana sifat jahil dan sombong (begitu juga orang Arab lantas diturunkan Muhammad s.a.w), namun acap kali ingkar dan syirik, malahan pantas cuba membunuh nabi-nabi mereka sendiri, kemudian menyorokkannya dari lipatan sejarah (sedangkan Allah Maha Mengetahui, maka diceritakan kisah mereka di dalam Al-Quran)

      Pesuruh yang terakhir penutup segala nabi,Muhammad s.a.w diutuskan oleh Allah s.w.t supaya membawa kembali manusia ke jalan yang sebenarnya, agama yang bukan milik kaum tertentu, warna kulit atau taraf seseorang di kalangan masyarakat. Islam itu membezakan manusia melalui iman dan bilangan amal di sisiNya. Islam mengajar bahawa dunia ini hanyalah sebaik-baik pinjaman, jalan sementara kita mengutip amal menuju tempat yang abadi. Bangsa dan kaum dicipta hanyalah untuk kita saling kenal-mengenali.

      Jika ada yang masih ragu lagi dengan Nabi Muhammad s.a.w dan Al-Quran, ketahuilah, baginda itu seorang yang 'ummi (buta huruf). Seorang yang buta huruf, tidak tahu membaca, tidak akan tahu untuk mereka cerita jika sumber itu tidak datang dari Lauh Mahfuz, melalui malaikat penyampai wahyu bagi segala Nabi dan Rasul, Jibril a.s (Gabriel). Segala isi kandungan memperjelaskan segala yang berkaitan dengan manusia dan alam, semenjak penciptaan manusia (Adam a.s), sejarah terdahulu sehingga selepasnya. Malahan di tempat-tempat dan masa yang tidak pernah terjangkau oleh baginda, lantas siapakah yang mengajar baginda semua itu? Sama seperti nabi-nabi yang lain, siapakah yang mengajar mereka?Mereka ditugaskan untuk membimbing kita sehingga ke akhir kalam dunia ini.

      Carilah kebenaran, dan ikhlaskan hati kepada Sang Pencipta yang Satu agar ditemui kebenaran yang pasti. Jika benar-benar ikhlas, pasti DIA akan menunjukkan hidayah yang sebenar-benarnya, jalan yang kekal selamat sehingga kita kembali kepadaNYA...InshaAllah..

      Delete
  5. Terasa malu kpd dri sendri dikala saudara seagamaku yakni Islam nun jauh disana iaitu palestine sedang bergelut mempertahan tanah air mu sedangkan saudara seagamamu nun jauh di asia tenggara ini masih lagi leka dgn duniawi ini. Hanya mampu ku bacakan doa agar perjuanganmu akan beroleh kejayaan.

    ReplyDelete
  6. 1 lgi negara atlantis

    ReplyDelete
  7. Tanah melayu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negara Sabah & Negara Sarawak

      Delete
  8. palestin

    negara para anbia pada 1 ketika dahulu, tapi telah dirampas oleh Israel yakni yahudi laknatullah, negara palestin kini telah menjadi kecil akibat dari perbuatan negara Israel yang kejam, dan sekarang ini rakyat palestin sedang berusaha untuk membebaskan negara mereka dari cengkaman zionist lahanat.

    entry pasal negara palestin, kalau nk buat laa

    opss terlupa Israel bkanya negara.

    ReplyDelete
  9. (Nabi Musa berkata lagi): " Wahai kaumku, masuklah ke Tanah Suci (Palestin) yang telah diperintahkan oleh Allah untuk kamu ( memasukinya); dan janganlah kamu berbalik undur ke belakang, (kalau kamu undur) maka kamu kelak menjadi orang-orang yang rugi (di dunia dan di akhirat)". Al-Maidah 21..jangan mempersendahkan suruhan Allah S.W.T..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg bkan salah israel pun..palestin yang patut kena mcm 2..kan Allah dah sruh..ikut jer lah..

      Delete
  10. Sesungguhnya Allah S.W.T mempunyai rancanganNya tersendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada zaman dahulu juga palestin telah menyerang israel bertubi2..namun Allah S.W.T sntiasa bersama dengan israel tetapi akibat kedegilan Israel maka Allah S.w.t memberi kutuk kepada israel dan sampai sekarang kita masih lagi boleh melihat konflik antara dua bangsa ini..wallawalhum

      Delete
  11. 1st....fakta yg bosan
    apa kata orng kat bwh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat aku ddk dekat bawah ko kah bongok!

      Delete
  12. apa kata org bawah?? DIAM LA KO!! ingt aku dok bawah ko, ko boleh arah2 aku, suruh aku cakap pendapat aku?!! Ko jgn main2 dengan aku.. sekali aku ketik, lenyap israel ngan ko2 sekali!!

    ReplyDelete
  13. Woi!! P mati lah bodoh!! Sial..ingat ko 2 ddk atas mcm yahudi jer!! Dasar yahudi!! Pui palestin lakhnattulah!

    ReplyDelete
  14. Taiwan tak pernah menjadi sebuah negara , Syarat untuk menjadi sebuah negara ada tiga iaitu berkerajaan , bersempadan dan berdaulat. Taiwan adalah satu2 nya negara dalam dunia yang berkerjaaan , bersempadan tetapi tidak berdaulat. Sebabnya , China selalu mem"veto" usul untuk mengiktiraf taiwan dalam PBB seperti US mem"veto" usul untuk mengutuk tindakan Zionis dalam PBB . Fakta kurang tepat ... kena semak balik

    ReplyDelete
  15. Where's Island of Borneo? Consist of Sabah, Sarawak, Brunei and Kalimantan. Before joining Malaysia in 1963, Sabah is a country called North Borneo with its own flags and currencies, Sarawak is a country called Colony of Sarawak with its own flags and currencies as well. However, Brunei is Brunei of course and Kalimantan is Kalimantan too.. And yes, you forgotten about Tanah Melayu too.. Peninsular Malaysia is known as Tanah Melayu many years ago..

    ReplyDelete
  16. TANAH MELAYU/MALAYA change to MALAYSIA>>>>>>>>>>>>>>>>>Bersatu Kita Bersatu
    Mari Kita Tipu Melayu
    Jiwa Teguh Berpadu
    Kita Mesti Menipu

    Bersama Kita Bersama
    Mendukung Hasrat Semua
    Untuk Jadi Kaya
    Menteri Dan Isteri
    Lambang Kita Yang Gagah
    Dipandang Mulia Dan Indah
    "Bersatu, Bersetia, Berkhidmat"
    Cogan Katanya
    UMNO Terus Mara
    Untuk Menipu Rakyat Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. eleh tipu konon. . subsidi kerjaan pon kau telan kn. . ckp mcm bontot je kau ni. ske2 kembang kuncup. org2 mcm kau ni la yg MENDOAKAN kejatuhan saudara sesame islam.

      Delete
    2. cakap je la kau nak hidop mewah tanpa bekerja kan . .mengharapkan dwet kerajaan semata2 . .orang yang paling berjaya adalah orang yang tidak terlalu bergantung kapada manusia,tetapi kepada Allah . .kalau kau hidop kerana Allah,kau takkan bergantung harap kepada manusia . .

      Delete
    3. mane kerajaan ader duit, tue sume duit rakyat~ subsidi dari kerajaan tue sume cukai dari rakyat~

      Delete
  17. Palestine pun bukan sebuah negara.haha. Tengok lah bangsa dan negara sendiri eei. X yah nak kutuk org. Kang israel hantar bom baru nak diam. Typical malaysian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei motherfucker...watchout ur mouth...

      Delete
  18. NEGARA SABAH TAPI SEKARANG DITURUNKAN PANGKAT KEPADA STATUS NEGERI DALAM MALAYSIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. belajar sejarah dulu.. Sabah Sarawak & Tanah melayu hanya bersekutu bukan bergabung.. sebab tu Negara ditadbir bawah kerajaan persekutuan.. bila-bila masa Sabah Sarawak bleh minta kluar.. mcm brunei & singapore. harap maklum..

      Delete
  19. srivijaya? MELAKA? sabah? suez/sinai? najd and hijjaz membentuk arab saudi.

    ReplyDelete
  20. mana MALAYA(Tanah Melayu),NORTH BORNEO(Sabah)& KINGDOM OF SARAWAK(Sarawak).....bg fakta tentang negara lain...yg negara kita sendiri pun x tau yg dulu prnh ada negara Malaya,Borneo Utara & Sarawak.....tp yg saya masih keliru adakah JOHOR,NEGERI2 SELAT,NEGERI2 MELAYU BERSEKUTU & NEGERI2 MELAYU X BERSEKUTU pun dulu negara jugak

    ReplyDelete
  21. mana PATTANI...ckgu sejarah ckp PATTANI pun dulu prnh jd negara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pattani skrg da tukar jd sup ekor.

      Delete
  22. semua negeri2 dkt dlm Malaysia ni pun dulu prnh jd negara jgak...admin bg fkta tntg negara2 lain boleh pulak tau...fkta tntg negara sendiri pun x tau...!!!

    ReplyDelete
  23. israel pencuri negara
    pengkhianat dunia.

    ReplyDelete
  24. israel semakin mendapat tempat di peta dunia..btl x ?pe kata awk di bawah?

    ReplyDelete
  25. mana Republik Khmer(Kemboja)...

    ReplyDelete
  26. saya harap Israel & Yahudi akan hancur ditelan bumi...

    ReplyDelete
  27. SPARTA....!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalah 3-0 boo00oooo!!!

      Delete
  28. aku pasti sampai masa israel akan kena bom nuklear.

    ReplyDelete
  29. Tanah Melayu ditukar kepada Malaysia

    ReplyDelete
  30. Israel adalah sebuah negara sekarang.. *bila nak diterbalikan bumi israel dan lesap dari bumi ni ye.. lansung x der kemanusiaan lansung* dan israel digelar United of Israel mula thn berapa pon dah lupa..(israel x sedar diri ambil negara orang wat reta)

    ReplyDelete
  31. Israel menang!!!hapuskn orng2 haram dan yg
    mngaku semua betul,pdhal hkikatnya SALAH...palui!...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat nama anonymous bule la komen cam gambang..pala anjing bapak kau la..

      Delete
    2. hah tu diaaa

      Delete
  32. ACHEH: Dah kena kebas Indon, tapi orang kita kat Malaysia ramai yang bodoh sebab kata Acheh tu Indon! Semut di bulan kita nampak gajah dalam jubo kita tak nampak!

    ReplyDelete
  33. israel bangang abadi!

    ReplyDelete
  34. siape dulu hentam israel dengan peluru berpandu???haa..tulah korang ni katak bawah mangkuk.mase israel kene hentam tak pula media sibuk mengecam hammas..kalau nak tahu baca berite..tgo CNN bukannya tv BN.

    ReplyDelete
  35. info : SABAH telah menjadi sebuah Negara selepas mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1963 . Selepas 2 minggu mencapai kemerdekaan, SABAH bersetuju untuk bergabung dengan MALAYA dan membentuk sebuah negara baru iaitu MALAYSIA pada 16 September 1963.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nice info..good job!

      Delete
  36. Oii bodoh.. ko ni sokong sape....

    ReplyDelete
  37. Israel tu x pernah wujud dan tanah Israel x pernah dipetakan! hanyalah Palestin dikenali dibumi ini!

    ReplyDelete
  38. Follow my blog
    ceritakedaiaku.blogspot.com ..,
    thank you ..,

    ReplyDelete
  39. Ada jg yg pro israel dkat cni...nak explain fakta
    la tu emmm

    ReplyDelete
  40. daulah khilafah semakin hampir

    ReplyDelete
  41. nama lama Jakarta: Batavia.

    ReplyDelete
  42. yg pro israel 2 mmng bangang, ckp self defense.. pdhl siap bom budak umur 11 bulan.. budak besar 2 dh reti ker serang org?? kalau ko pro israel sgt cuba kau tlis status mcm nie dlm fb.. tgk yg bwh 2 ad ker x

    ReplyDelete
  43. siape salah dn siape yg betol kite tak tahu.....

    ReplyDelete
  44. bnyk lagi kan negara yg 'hilang'?

    ReplyDelete
  45. tanah melayu merangkumi temasik, selangor, kedah, perak, johor, kelantan, terengganu, n.sembilan, melaka, pulau pinang, perlis, pahang, singgora, yawi, pattani....

    syams merangkumi negara yang dikenali sebagai jordan, syria, palestine yg telah hilang dijajah yahudi laknatullah....

    timor timur bertukar nama kepada timor leste.....

    lain2 carilah sendiri....byk lgi tau tpi mls nk type....dasar pemalas.,...hehehehe....

    ReplyDelete
  46. law ska sgt dgn israel yahudi mabuk 2 korg g la join dorg ! x yah lepak kt sini lg ! nt bila israel pula hancur bru ko taw !

    ReplyDelete
  47. pandai2 korang plak kn..ap kate org bwah aku ni??hakk tuii

    ReplyDelete
  48. aku baca jer..rumusannya, melayu juga yg kutuk sesame sdri..bilooo nak sedar?? nak sedarkan org..sendiri xsedar2..puiii! mengggonggg...org bwh??nak tambah nasi x??

    ReplyDelete
  49. Tambah taik bleh la......mau kaaa?

    ReplyDelete
  50. weiiii admin....!! Ko jangan lupa yer! Malaysia ini juga asalnya namanya Persekutuan Tanah Melayu.... Dah lenyap dalam peta dan nama istemewa itu... Ini semua gara-gara pemimpin kita yang bodoh nak sangat menjaga hati keling dan cina, sanggup tukar Persekutuan Tanah Melayu kepada Malayya dan kini Malaysia pula...tui....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehhh bodoh tul engkau tu. tak sedar diri. kalau takde negara lain yang bergabung dengan tanah melayu tak wujudnya malaysia sekarang ni. macam sial aje kutuk bangsa lain. tu laa lain kali belajar sejarah belajar betul2. jangan asyik nak hisap konek aje

      Delete
    2. kan sebelum nak mencapai kemerdekaan british suruh kita bersatu padu ....kalo dah bodoh tu bwat cara bodoh la weiii

      Delete
  51. ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...ACHEH...Awat takdak? Dulu Negara la

    ReplyDelete
  52. israel dan palestin takan aman pnya . .

    ReplyDelete
  53. korang kutuk lah bearbis israel tu, dah tertulis israel dan pelestin tidak akan pernah berdamai dan ISRAEL tidak akan pernah tewas.. sekali pun ISRAEL tewas maka itulah akhir zaman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sokong kau bro. percaya kat Al-Quran

      Delete
  54. aku suka part israel tu : )

    ReplyDelete
  55. Tanah Melayu----- > Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. eii... lu orang balik indon lah oiii...

      Delete
  56. org d malaya pla yg sensitive... org d israel & palestine releks je perang korang pla lebih2...p jihad la klu berani

    ReplyDelete
  57. Borneo ---> Malaysia

    ReplyDelete
  58. borneo tetap borneo... takkan pernah jadi malaysia

    ReplyDelete
  59. kelakar at last.... aku gelak ni, ha nak gelak ni aaaaahahahahahahahahahahahaha,

    ReplyDelete
  60. bodoh..........

    ReplyDelete
  61. kalau agama pn xbtul , xpyh la nk kutuk2 bangsa lain . solat pn xsmpai 5 wktu . ngei btul korang ni. dh la bngsa kamuorg tu sndri yg bt dosa skg. pekejadah woii ? fikir skit k bangang

    ReplyDelete
  62. eleh , solat pn xsmpai 5 wktu dh nk kutuk bangsa lain. tu la paloi !!! woii , korang sndiri yg mnyumbang buat dosa la bangang . ngei lalu ji jawai yn

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri