Info : 10 Fakta Menarik Mengenai Kelahiran (Gambar)
Home » » Info : 10 Fakta Menarik Mengenai Kelahiran (Gambar)

Info : 10 Fakta Menarik Mengenai Kelahiran (Gambar)

24 Nov 2012 26 Comments

1. Sehingga bersalin, rahim ibu akan mengembang 500 kali ganda dari saiz normal untuk menampung kandungannya.

2. Hanya 5% bayi yang lahir pada tarikh EDD (Estimated Due Date) mereka. Kebanyakannya lahir antara minggu ke 37 dan 42 kehamilan.

3. Purata darah yang hilang melalui proses kelahiran normal adalah 500ml.

4. 80% wanita mengalami sindrom “Baby Blues” semasa 2 minggu terawal selepas bersalin disebabkan oleh perubahan hormon badan.

5. Hanya 1 daripada 10 wanita mengalami pecah air ketuban sebelum proses bersalin bermula. Kebanyakan wanita hanya akan mengalaminya apabila mereka telah bersedia untuk meneran keluar bayi.

6. Apabila seorang ibu mula sakit hendak bersalin, tercatatlah pahala jihad baginya.

7. Badan manusia hanya mampu menanggung kesakitan sehingga 45 Del. Tetapi semasa bersalin ibu akan mengalami sehingga 57 Del yang bersamaan dengan 20 tulang dipatahkan serentak.

8. Apabila seorang ibu melahirkan anak, terhapuslah dosa-dosa lepas bagi wanita itu.

9. Ibu bersalin akan dapat pahala 70 tahun solat dan puasa.

10. Setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah hadiahkannya pahala menunaikan haji.

26 comments:

  1. WOW..........

    ReplyDelete
  2. Masyaallah.. .

    ReplyDelete
  3. kalau anak kembar lak cam mana bwt usha skit di onesantanblogs.com

    ReplyDelete
  4. Waoww.. Subhanallah.. Btapa bsar nye cptaan allah...

    ReplyDelete
  5. SUBHANALLAH..MAHA SUCI ALLAH..btapa bnyak phala yg ALLAH TAALA brikan kpada wnita yg b'slin..

    ReplyDelete
  6. besar sngguh pahala yg dpt,,p yg buang ank tu dpt x eyh?

    ReplyDelete
  7. Dpt dosa la.. bongok gak org di atas aku ni..

    ReplyDelete
  8. pergh~! bnyk pahala mak aku :')

    ReplyDelete
  9. byak dpat pahala tu, bruntungnya jd perempuan...tp kena jg solat.

    ReplyDelete
  10. Ya Allah.. Tak mnyesal aku mngandung lg skrg. :-) (sebelum ni asyik mnangis/ merungut kat suami knpa aku yg mnanggung sakit badan/ susah nk bangun/nak alih bdn/ nk tdo/ heart burn. Tp bila baca ni rasa sronok plak. Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  11. Aku x pnah rasa sakit spnjg aku hidup kat dunia ni yg plg azab rasanya kesakitan itu melainkan sakit nak melahirkan anak. Dulu baca tafsir Quran-ibumu mengandungkanmu dlm keadaan yg lemah, acuh x acuh je baca tafsir. Bila dah mengandung baru aku faham mmg betul badan rasa lemah/ x larat, nak tido pun x selesa. Sakitnya melahirkan anak sampai aku x rasa pape masa nurse jahit hidup2 xde bius lpas baby kluar. Rasa mcm semut gigit je masa jarum tu masuk mencantum kulit. Alhamdulillah, anak2 sihat dan sempurna sifat. Smoga Allah melindungi dan memberkati ibu yg telah melahirkan aku ke dunia ni. Trima kasih ibu! I love u so much!

    ReplyDelete
  12. betul2 trimas bebanyak kepADA mak kita yg selama ini melahirkn kita menjAga kita,,

    ReplyDelete
  13. Subanallah....

    ReplyDelete
  14. nk share ngan bini aku la ..

    ReplyDelete
  15. erk..aku pulak nk share dgn nenek aku ni..

    ReplyDelete
  16. org atas ni mcm2 la..org bawah nk share dgn sape plak??

    ReplyDelete
  17. mcm mana plak dgn wanita yg sudah berkahwin namun tiada rezeki utk mengandung utk seumur hidupnya?? hmm...kesian....oh mak!!! lap u

    ReplyDelete
  18. bertuah dilahirkan sbg perempuan and bertuah dpat mak yg snggup lahirkan aq n jaga aq dri kecik smpy besar . touched *

    ReplyDelete
  19. siap Allah hadiahkan pahala haji..Alhamdulillah..skang tengah pregnant 6 bulan..semoga selamat..

    ReplyDelete
  20. Hormatilh wanita kerana kita lahir ke dunia dripada rahim wanita dn pderitaan wanita mlahirkn..sayangilah ibu yg mgmndung 9bln, yg mjaga kita dr kecil smpi dewasa..

    ReplyDelete
  21. maka lahirlah empat orang bayi iaitu semuanya perempuan, dua daripada ani manakala dua lagi daripada siti. Kesannya zamri kl berasa serba salah walaupun dah mati kerana melakukan sumbang mahram. Dia tahu bahawa dia tidak boleh bertaubat lagi kerana sudah mati. Ali mengambil kesempatan apabila keempat-empat bayi tersebut membesar dan sekarang sudah berumur 5 tahun. Wajah mereka semua comel, maka dirogol oleh ali kerana masih bernafsu pada mereka kerana isterinya sudah mencapai umur 9 dan 10 tahun dan sudah baligh, dia lebih menyukai yang tiada bulu. Lalu diambil kesempatan pula oleh najib untuk merogol siti dan ani dirogol abu malangnya rosmah lebih memihak kepada abu kerana tidak menodai siti, madu anak kesayangannya. Dilema itu berjaya berputik kembali.

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri