Info : Tidur Tanpa Bantal Tips Untuk Awet Muda (2 Gambar)
Home » » Info : Tidur Tanpa Bantal Tips Untuk Awet Muda (2 Gambar)

Info : Tidur Tanpa Bantal Tips Untuk Awet Muda (2 Gambar)

13 Comments

Tahukah anda tidur tanpa mengunakan bantal sebenarnya sangat baik untuk kesihatan? Pakar kesihatan sangat menggalakkan ibu bapa serta bayi untuk tidak menggunakan bantal ketika sedang tidur. Berikut beberapa kebaikan tidur tanpa menggunakan bantal:

1. Mencegah sakit leher

Tidur dengan menggunakan bantal adalah faktor utama terjadinya sakit bahu dan leher. Meskipun masih disarankan untuk pemanasan (stretching) dan menggunakan pemanas, cara terbaik untuk menghilangkan rasa sakit ini adalah dengan tidur tanpa bantal. Namun, tidur tanpa bantal dapat menyebabkan masalah untuk orang yang sudah terbiasa menggunakannya. Untuk mereka yang belum terbiasa tidur tanpa menggunakan bantal, dianjurkan secara berperingkat mengurangkan ketebalan bantal.

2. Mencegah kerutan di wajah dan awet muda

Orang yang tidur tanpa bantal di kepalanya mempunyai peluang yang rendah untuk mengalamai kerutan di wajahnya. Hal ini disebabkan mereka yang tidak menggunakan bantal tidak menekan wajah mereka di atas bantal yang dapat menyebabkan kerutan pada wajah. Jadi, sekiranya anda menginginkan awet muda, tidurlah tanpa menggunakan bantal.




3. Baik untuk tulang belakang

Tidur tanpa bantal dianggap sebagai cara yang paling sihat kerana memberikan manfaat kepada tulang belakang. Tidur tanpa bantal memungkinkan tulang punggung untuk sepenuhnya berada pada curve semulajadi tubuh. Ketika kita tidur dengan bantal tebal, lokasi tulang punggung akan berubah dan kita mungkin mengalami sakit punggung keesokan harinya. Jadi, tidur tanpa bantal adalah penawar terbaik untuk sakit punggung.

4. Kualiti tidur

Tidur tanpa bantal akan membantu anda mendapatkan kualiti tidur yang baik kerana posisi tubuh anda berada pada tahap semulajadi dan normal. Bayi yang baru lahir belum terbiasa menggunakan bantal. Biasanya penjaganya yang memperkenalkan dan membiasakannya menggunakan bantal kecil seukuran kepala bayi, namun, bayi aktif bergerak dan malah merasa tidak selesa menggunakan bantal. Bayi memiliki kualiti tidur lebih baik tanpa bantal (pada saat posisi flat/datar), kerana memang posisi tubuhnya berada pada tahap semulajadi/normal tanpa di letakkan sesuatu pada kepala/lehernya. Jadi, apabila anda ingin tidur lebih berkualiti dan menormalkan bentuk/posisi tubuh anda, mula biasakan tidur tanpa bantal.

p/s : Bantal buat peluk jer..

Jika anda suka artikel ini, jangan lupa sertakan kami dengan copy salah satu link di bawah ^_^

Kopi link post yang comel ini ^_^



Kalau nak dalam bentuk HTML, kopi saya lak ^_^

13 comments:

  1. macam tak mahu tidor je kalau takde bantal.. cam lemas rasanya..

    ReplyDelete
  2. Yesss ! I tdow memang x menggunakan bantal ! N bantal hanya untk pelokkkk :)

    ReplyDelete
  3. aku tido telanjang..lagi baik untuk kesihatan kot..pasal aku rasa cam awet muda jek.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala hotak ko!! kena rogol dengan hantu raya baru padan muka kau!

      Delete
  4. Visit ceritakedaiaku.blogspot.com
    thank you

    ReplyDelete
  5. aku tdo atas lantai...aku suka guling-guling

    ReplyDelete
  6. akak suke tido kat lengan suami akak.... romentik snagt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak tu dah tua nyanyok.. Hari2 jadi pisau cukor,abie laky pnya harto.. Cari mangso lain pulok... Sial!

      Delete
  7. Aku pla bantal tmpt aku mngeser batangku dan kini bantal putih tu ada bnyk tompok2 kuning.

    ReplyDelete
  8. ha ha ha...aku pula boleh tido tanpa guna bantal,malah boleh terus tertido macam tu saja.sekarang pun tengah tulis sambil tido...zzzz....

    ReplyDelete
  9. saper tido telanjang dia telah bkelakuan spt anjing tdo ;p

    ReplyDelete
  10. org atas ni sgt bijak brpngetahuan luas, thumbs up utk org atas

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri