Kesian : "Lonesome George", Kura-Kura Gergasi Terakhir Ditemui Mati (6 Gambar)
Home » , » Kesian : "Lonesome George", Kura-Kura Gergasi Terakhir Ditemui Mati (6 Gambar)

Kesian : "Lonesome George", Kura-Kura Gergasi Terakhir Ditemui Mati (6 Gambar)

25 Nov 2012 26 Comments
Lonesome George, seekor kura-kura bersaiz gergasi dari Pulau Pinta dan terakhir dalam spesiesnya telah ditemui mati di Taman Negara Galapagos yang terletak di Kepulauan Galapagos, Santa Cruz..Haiwan tersebut pertama kali ditemui di Pulau Pinta pada bulan Disember 1972..Haiwan berkenaan telah dinamakan bersempena memberi penghormatan kepada pelakon Amerika Syarikat, George Gobel.





Haiwan ini juga pernah ditempatkan di beberapa tempat lain sebelum diletakkan di bawah penjagaan Stesen Penyelidikan Charles Darwin di Kepulauan Galapagos.


Selama beberapa dekad ini, pelbagai jenis kura-kura dari Galapagos telah disediakan untuk Lonesome George mengawan tetapi gagal dalam menjaga kemandirian spesies kura-kura tersebut. Pernah sekali, seekor kura-kura berjaya bertelur namun semua nya sia-sia kerana telur tersebut didapati tidak subur.


Lonesome George dikatakan mempunyai berat sebanyak 88 kilogram dan panjang sehingga 180 sentimeter. Walaupun umur kura-kura tersebut dikatakan mencapai 100 tahun, ia tidak lah terlalu tua kerana kura-kura tersebut mampu mencapai had umur sehingga 200 tahun.


Kematian kura-kura tersebut mungkin disebabkan oleh sakit jantung yang kerap dan proses bedah siasat akan dijalankan bagi mencari punca sebenar.


Kura-kura bersaiz gergasi ini dianggarkan mampu mencecah berat sehingga 400 kilogram dan mempunyai panjang sehingga 1.8 meter. Spesies seperti Lonesome George ini dikatakan telah pupus di Kepualauan Galapagos lebih kurang 150 tahun yang lalu. Hal ini kerana kegiatan para nelayan yang sering menangkap haiwan ini untuk dijadikan makanan. Nelayan juga menggelarkan haiwan ini sebagai "tin hidup" kerana mampu bertahan dalam suatu tempoh yang sangat lama tanpa makanan dan minuman.








26 comments:

  1. Kini hnya tnggal knangan.. Huhuhu

    ReplyDelete
  2. kura2 gergasi nie klu kat benut banyak,,,tahun lpas aku pnah jmper kat umah sdare aku,,mmg besar,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wohoo..org benut..kg ak~

      Delete
    2. Alah kat rumah paklong aku,Ade seekor tapi dah keras

      Delete
  3. orang atas sape name sdare ko tu..post resume die kat sini..

    ReplyDelete
  4. org k2 last ..weyh kn dia kta ..binatang yg satu satu nyer yg tlah mati ..yg smpi sdara ko bele uw pe bende ..citer lebat je ko ..ayamm ..

    ReplyDelete
  5. hahahaha kaki semmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmbang
    pegila aduh masalah tol la,kaki goyang telooooo
    org atas aq ni nye atas lagi nye atas lagi

    ReplyDelete
  6. -_-" oranr atas aku gila sex

    ReplyDelete
  7. Kura kura benut abah kau

    ReplyDelete
  8. yg kt umh sdare die uh, kure2 dlm seluar. . Bangang. Lu semmmmbang ah!

    ReplyDelete
  9. org atas aq smua otak kuning

    ReplyDelete
  10. kepala dia lagi panjang dari konek zamri

    ReplyDelete
  11. ha ha ha ha ha..!! mcm gampang..!!

    ReplyDelete
  12. Besar lagi kura kura belakang rumah aku

    ReplyDelete
  13. kat kampung aku,besar mcm lori pun ada.. berat ber tan2 plak tu..

    ReplyDelete
  14. ko blom tgok kure2 dlm suar aku lg....hua

    ReplyDelete
  15. kura2 pn bkedut kulit bler tue yer?????????
    baru thu

    ReplyDelete
  16. arwah baik orgnye..

    ReplyDelete
  17. macam kote je dye punya kepale ==

    ReplyDelete
  18. dalam cite Kung Fu Panda tu ade . taksilap aku dahlame mati . tongkat die je aku taktau

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri