Serius : Bapa Nikahkan Anak Perempuan Berumur 12 Tahun Untuk Elak Maksiat (2 Gambar)
Home » , » Serius : Bapa Nikahkan Anak Perempuan Berumur 12 Tahun Untuk Elak Maksiat (2 Gambar)

Serius : Bapa Nikahkan Anak Perempuan Berumur 12 Tahun Untuk Elak Maksiat (2 Gambar)

166 Comments

KULIM – Seorang penduduk kampung bersetuju untuk mengahwinkan anak perempuannya berusia 12 tahun dengan pemuda 19 tahun, mengatakan bahawa mereka tidak perlu terjebak dengan perbuatan haram.


Saad Mustafa berkata dia telah berfikir masak-masak tentang perkahwinan anaknya yang masih muda itu dan sedar tanggungjawab dalam kehidupan selepas berkahwin.


“Lebih baik mereka berkahwin daripada melakukan sesuatu yang tak elok (tidak wajar),” katanya di rumahnya di Kampung Padang Cina di sini, Khamis.


Sebuah akhbar berbahasa Melayu melaporkan anak perempuan Saad, Nur Fazira Saad, 12, telah berkahwin dengan Mohd Fahmi Alias, 19, minggu lalu selepas keluarga kedua-dua pihak bersetuju untuk menyatukan mereka.


Majlis akad nikah akad pasangan itu telah diadakan pada Sabtu selepas Nur Fazira mendapat kebenaran Mahkamah Syariah Kulim untuk berkahwin kerana dia masih di bawah umur.


Nur Fazira, yang akan memasuki umur 13 tahun bulan depan dan Mohd Fahmi telah mengenali antara satu sama lain untuk tempoh yang agak lama. Saad, 43, berkata dia telah meminta Mohd Fahmi untuk berkahwin dengan anak perempuannya selepas dia anaknya tidak pulang satu malam bulan lepas.


“Keesokan harinya, saudara saya di kampung berhampiran memberitahu saya bahawa Fazira Nur tinggal di tempat Mohd Fahmi,” katanya.


Saad berkata anak perempuannya kemudian memberitahunya bahawa tidak ada apa-apa yang telah berlaku kerana dia telah menghabiskan harinya dengan Mohd Fahmi sebelum dia dihantar ke rumah saudara.


“Saya mengarahkan dia memanggil Mohd Fahmi. Apabila Mohd Fahmi datang ke rumah saya, dia memberitahu saya bahawa dia akan bertanggungjawab terhadap anak perempuan saya dan akan menjaganya.


“Saya kemudian menjawab jika demikian, mereka harus berkahwin,” katanya, sambil menambah dia berharap anaknya akan dijaga oleh suami dan keluarganya.


Akhbar harian itu memetik Mohd Fahmi sebagai berkata bahawa dia berjanji untuk menjadi suami yang baik untuk Nur Fazira.





“Lebih baik berkahwin dan bukannya terlibat dalam maksiat (hubungan haram). Saya bersetuju memang pelik berkahwin pada usia yang begitu muda,” katanya.


Nur Fazira, yang telah berhenti sekolah selepas Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun lepas, berkata dia tidak menganggap umur menjadi halangan, sambil menambah bahawa dia sudah bersedia untuk menjadi seorang isteri yang baik.


Majlis bersanding pasangan itu akan diadakan di Kampung Naga Lilit, Padang Serai, pada tengah hari Sabtu.


#Apakomen anda? Kulim oh kulim

Jika anda suka artikel ini, jangan lupa sertakan kami dengan copy salah satu link di bawah ^_^

Kopi link post yang comel ini ^_^



Kalau nak dalam bentuk HTML, kopi saya lak ^_^

166 comments:

  1. biar pun mungkin byk yg kontra dari pro tapi marilah doakan kebahagian mrk.....semoga Allah membantu mrk ini mengharungi masa2 mendatang.....

    ReplyDelete
  2. terbaik lar family diorang haha sempoi ... ni baru betul nak elak maksiat bukan pentingkan duit baru leh kawin haha...nicely done

    ReplyDelete
  3. Aku klu boleh pun nk kawen secepat mungkin. Bagi aku klu da kawen ni akan lebih membimbing diri kita, kurang sikit benda2 lagha masuk dalam diri. Tp ape boleh buat, rezeki takdok lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala bapak ko !!

      Delete
    2. kepala butuh pak hang!! Pakai anom dok kepala bapak ko pa dia! Bagus la kawan tu nak kawen awal..

      Delete
    3. hek eleh kau..pkai name xletak muka sma ja mcm pkai anom...kepala butuh mak hang..mak kau pondan sbb tu ada butuh

      Delete
    4. diamlah!! dia dah nak kawen biarlah!! pala

      Delete
  4. Replies
    1. kau tu yg BODOH..

      Delete
    2. kau tu yg BODOH..

      Delete
    3. kau tu yg BODOH..

      Delete
    4. kau tu yg BODOH..

      Delete
    5. kau tu yg BODOH..

      Delete
    6. anak dia nk mkan apa?? mkn lumut mkn pasir ..sume x nk ..sume nk mkn fish and cheap.
      .dpt anak apa pon xdaa..haih!

      Delete
    7. biaq la depa nak makan apa pun. kalut. mak hang belen

      Delete
    8. bodoh bertingkat pd org yg kata org lain bodoh
      -siti zubaidah khiruddin

      Delete
    9. bodoh bertingkat pd org yg kata org lain bodoh
      -siti zubaidah khiruddin

      Delete
    10. makan nasik la bodoh..UAI ckap..apa nk diherankan.. rezeki allah banyak.. x baca ayat quran ke? ada ayat yg allah akan bg rezeki bila dh kahwin..ade juga mamat kepala hotak x pcy kepada rezeki dr ALLAH..ke ingat rezeki dr BN ni/.

      Delete
  5. hahaha adoi2....apa kata orng bawah

    ReplyDelete
  6. berat sungguh la....
    baru 12thn..
    pandai dah tdo rumah jantan..
    ingt senang kawin awal...
    memang bagus kawin awl...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sodapnyer pucuk muda 9 x sehari lar jawapnyer hehe...

      Delete
  7. korang nk tau tk aku nk sngt kahwin cpt. Tapi family aku mcm pentingkan harta. Kdg2 aku rase nk mati asyik fikir mslh aku ni. Aku dgn bf dh nk msuk 4 thn da. Kalau dh kahwin aku rase dh ada sorang ank dh. Hmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe..hati2..jgn bg dia tembak dlm..hahaax

      Delete
    2. biar dia tembak dalam, nanti sudah 6 bulan kasi tahu bapak, kompom bapak kasi kawin tak pentingkan harta dah

      Delete
  8. apa yg bodohny? mne de bodoh..kalo buat maksiat baru la bodoh nmany..otak letak kt lutut..sengal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau gitu,kawen sma sya la.. Sma2 kita pandai kan?? Bersama membina mesjed,memartabat ummah.. :)

      Delete
  9. apa kulim oh kulim plak...aku org kulim jugak...lantak depa la dh nk menikah...baguih dr buat maksiat, tp xbaguih pasai xmengaji dh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul3.....

      Delete
    2. Jom kita nyanyi lagu maher zain
      Barakallahu lakuma
      wa baraka 'alaikuma
      wa jama'a bainakuma fi khair...

      Amin..

      Delete
  10. Kawin awal elak maksiat? Septtnya umur camni tak usah bercintan cintun, baca dulu.. Bkn nak ckp tp saya pernah terjumpa psgn suami isteri dlm lingkungan 16 thn tak erti jg anak sendiri, smpikan blh ckp kat anak dia 'jgn pggl mama, pggl kakak' n tolak anak dia camtu je.. Ingat lagi sbb muka bdk tu blur n kesian sgt2.. Bersediakah diorg menjd ibu bapa mental n physically? Just my own opinion..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SETUJU!! Mmg kawin utk elak maksiat, tp bukan pd usia semuda itu. Tanggungjawab selepas kawin lebih besar terutama pd suami. Mampu ke budak umur 19 thn tu bimbing isteri dia? Rasanya pegangan agama pon goyah lg sbb klu dia org beriman, die xkn benarkan budak pompuan tu dok umah die.. Jgn kan budak, org yg dah ckp dewasa pon blm tentu dpt jd suami yg baik. Yg eloknye lg, daj pompuan tu xsekolah..igt kawinkan anak tu jln pnyelesaian? Bg aku umur mereka terlalu muda..baik pompuan mahupun laki tu..tp dah kawen pon..semoga diorg bahagia & semoga Allah berikan mereka hidayah ke jln yg lurus dunia akhirat.

      Delete
    2. erm doakan bahgie
      nk kate cmne .. dah kawen kan

      Delete
    3. betul....saya setuju,kawen awal bg elak maksiat satu alasan yg lemah utk kawen...sbb nabi kte ade bg byk care ag utk elak maksiat...umur psgn ni pun terlalu muda,n cbrn umah tgga ni byk sesgt....rmi kwn2 sy bercerai dlm umur 20an ble da jemu dgn perkahwinan diorg

      Delete
    4. Rsulullah nikah dgn Aisyah pun ketika itu Aisyah umur 12tahun....... No komen..... yg komen berdegar2 tu mcm la dorang tu baguih sgt..... ingatlah semua yg ada adalah hak Allah..... tiada satupun yg kau punya semua Allah punya...... sebaiknya..... ucapkan selamat utk meraka berdua dunia akhirat...... Wallahu Alam

      Delete
    5. Yg pempoan pun gatay sangat... budak msh mentah cam tu dah reti lelaki lah pulak....
      Sian die bila perkawinan nya tak kekal. Tapi ape2 pun tahniah lah sy ucapkan. Mudah2an kekal ke akhir hayat.

      Delete
  11. apelah media kecoh sgt ni......org dulu chillax jerrr....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zmn dulu ngan zaman skrg lain- zmn skrg, pendidikan is everything.. Dn zmn dulu takde teknologi2 mcm nie y sebarkan info's ngan pantas.

      Delete
  12. alahai tlalu mude la..yg pmpuan pn br akil baligh kot..ape2 pn doakn yg tbaik je la..da kawin da pon.hoho

    ReplyDelete
  13. sy redha..sy yakin ada jodoh sy dgn si dia...
    walaupun dia x berharta..tp dia bekerja...
    sy berharap sgt dpt kahwin dgn dia..sbb dia lelaki yg bertanggungjawab..
    semoga kami juga dpt mengharungi hidup2 yg serba kecanggihan zaman ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pikir masak2..skang ngh becinte mmg rase camtu. Once dah kawin, jgn mnyesal. Jgn setakat cari yg bekerja, tp cari yg kuat berusaha utk mengubah nasib diri. Ramai org yg bekerja tp masih hidup susah..sbb xde niat & usaha utk bergerak ke hadapan demi mengubah nasib diri. Sng nk cari lelaki yg pikir utk pakai motor aje smpai lepas kawin, tp susah nak dpt lelaki yg berusaha utk beli kereta sebelum kawin. Biar xberharta tp yg penting ada usaha utk jd yg lebih baik dr harini. Jgn hanya berada di takuk lama aja..

      Delete
    2. Setuju! Time bercinta mmg manis, jgn hanya fikir keseronokan jgka pendek, fikirkan jgk matlamat jgka panjang.. Tak selama2nya si suami nk menanggung si isteri, bila msg2 dah stabil, barulah future generation korang pun senang..

      Delete
  14. Ko tnggu la budak,lps ko da puas mrasa jd isteri 4 5 thun bru ko tau tnggungjwap 2 adala brt..skrg blh la snyum lebar sbb bru kwin

    ReplyDelete
    Replies
    1. ntah,lama2 esok dah hilang seronok tuu siap laa
      itu x kena ini x kena duet plak x cukop nak beli pampers susu
      smpai nak shoping pon x bleh baru dia berakal time tuu
      bukan laa nak doa bg jd x elok,tapi kot ya pon nak amek tindakan gunakan akal fikiran yg tuhan bg tuu sbaik mungkin...
      betol tak bro

      Delete
    2. Last2 cerai lah jawabnya.... sian budak pempoan yg gatay tu.... budak 12 thn lg dah pandai buat budak...

      Delete
  15. entah2 diorang ni dh main dulu kot........

    ReplyDelete
  16. awat pompuan tu umur 12 tp nmpk macam 30?

    ReplyDelete
  17. awat pompuan tu umur 12 tp nmpk macam 30?

    ReplyDelete
  18. nampak sangat keturunan tak boleh kontrol nafsu seks....tak elok2

    ReplyDelete
  19. Jahat ko orang atas..
    pde pndapat aku,lelaki 2 zamri kl kot..
    ape kate cik di bawah?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aq suka ayat ko,hahaha... Zambri kl dah kawen ah??putus urat tengkorak aq dibuat... Hahahahahahahaahahaaaaaaa

      Delete
    2. Hehehe...
      zamri ni terkenal kt kl bro..

      Delete
  20. hahaha cik atas ney lawak laaa..zamri kl si pemegang rekod tu akhirnya jumpa jugak pmpn untuk dia buat rekod lain pulak
    setuju tak cik di bawah?

    ReplyDelete
  21. elokla kawinkan,klu ank pompuan tu buat bende tak elok,dah tentula dosa mak ayah tanggung skali,ini da membabitkan hal akhirat dah,pastu perut membesar ke,mak ayah gak yg susah.klu da kawen,atleast ade laki yg bleh dipertanggungjawabkan.zaman skrg,ibu bapa bagi ilmu agama cukup2 pon klu tuan badan taknk praktikkan,tergelincir jugak.

    ReplyDelete
  22. Pemikiran org melayu..bile buat baik semua xkena..tp klu buat dose ad plak yg puji..zaman tok nenek kite ad jgk kn yg kwin awl xde msalh pn didik ank diaorg..baik kawen awl dri terus buat dose..tgok artis skrng lh peluk sana sni xde ikatan lsung..mnusia skrng ni xthu ke n azab Allah di akhirat nanti..mcm xpnh diajar je..mse ni mmg xrase lg bila dah mati kita sorng2 je rase..bila dgar dh ngeri bila mati nti xthu lh hdup kita mcam mne..hanya kita n Allah je yg thu..nauzubilah...

    ReplyDelete
  23. muda sangat la.... 12/13 tahun peringkat awal belajar. nk tau aliran mana minat mana pembelajaran supaya jadi orang berguna di masa depan. mmg elok nikah awl. but ni terlalu awal. no offense but setuju dgn sapa yg ckp br 12 tahun dh pandai tido umah jantan mmg ni menunjukkan sgt3 gatal. betul la tindakan ayah die nikahkan die. surely ade keterlanjuran sikit sikit tu... hahahaha... kalau sikit belajar leklok ntah2 1 ari jadi professor emeritus. haaa... sapa tau nasib orang kn? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau nikah awal x semestinya x boleh belajar

      Delete
    2. Klu dia ada hasrat camtu, ok la. Klu takde camne?

      Delete
  24. Aku tak setuju lah. Diorang ni dah gatal ke ape? Dah keje dah? Nanti nak bagi makan minum bini ape? taik idung? Air liur? kalau ayah engko tu dah pikir masak masak , adakah ini tindakan wajar yang patut dilakukan? Perkahwinan memerlukan nafkah yang mencukupi. Bagaiman pula dengan pendidikan diorang? Pendidikan anak anak diorang macammana. Thinks it twice la. Biarlah komen aku ni tak berapa wajar dan kurang diajar, mungkin komen ni dapat mengajar isi hati korang yg mungkin memikirkan perkara kahwin ni sebagai perkara yang remeh temeh. Assalamualaikum

    ReplyDelete
  25. x haram? org kafir kot

    ReplyDelete
  26. 12 Tahun tpi asal da ada tetek? macam remaja je

    ReplyDelete
  27. Setuju sgt2... Lagi pun dak pompuan tu bukan sekolah lagi pun..drpd jadi x tentu arah kawin lagi bagus elak maksiat..harap2 dak laki tu dah bekerja a

    ReplyDelete
  28. YANG SI LAKI GATAL KOTE, YANG SI PEREMPUAN GATAL PUKI... TU YANG NAK KAWIN TU... TAPI PALING BENGONG PEREMPUAN TU LA... YANG GATAL GI TIDO UMAH JANTAN TU KENAPA? KAU TU MUDA LAGI... KEJAR LA CITA2 DULU... X YAH DUK ULANG ZAMAN2 JAHILIYAH YANG DAH LALU...

    ReplyDelete
  29. bgs kawinkan anak utk elak maksiat. tp mcmna dgn nsb mereka lps kawin. prnh nmpk sorang ibu yg br berumur 13 thn, anaknya terbiar x terurus. suami x bkrja hrp mak bapak yg bg duit, tu pun x ckp tanggung kprluan harian...yg jd mgsa anak2, x terurus, x ckp zat,...

    ReplyDelete
    Replies
    1. inilah yg selalu terjadi nasib anak2 yg di lepas menikah terlalu muda.. mak bapak pentingkan diri sendiri ambik jln mudah ..takut anak buat maksiat ... umur 12 thn, ikhtiar laa dan nasihat lah.. x nak dengaq jugak buh penampaq sedas! ni bagi menikah lagi kesian kat dia esok2 nii..

      Delete
  30. Anak2 bangsa lain berebut2 nak blaja smpi peringkat yg tinggi, anak2 bgsa aku berebut2 nk nikah awal, in d future, tkt umur tk smpi 10 dh nikah, dunia2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol3.. aku kagum dgn bangsa lain yg upgrade kehidupan dorg b4 melalui alam perkahwinan.. bg aku, biar la stabil dr segala segi br la bole berkawin... kalau tak nnt mak bpk kita jugak yg susah.. dorg tu dh tua, takkan pas kawin pon masih nak susah kan dorg.. bg aku, biar la org nak kata aku andartu pon (br 24 tahun je tau), yg penting aku nak hbskan degree aku, nak keje tetap, beli kete n kumpul duit buat loan rumah, br aku fikir utk berkahwin... pd org melayu diluar sana...upgrade ur life first b4 menempuh alam perkahwinan.. zaman sekarang penuh dgn cabaran.. kalau tak kuat kita mungkin akn tersungkur...

      Delete
  31. Kalau ni zambri kl,aq rasa syukur... Xda lagi gamba kote melulut.. Apa kata wak bwah?

    ReplyDelete
  32. mengarut.....saje mencapap cipap

    ReplyDelete
  33. Memang bodoh si anaknyer.. muda2 dah gatal nak belaki, xnak belajo. TAPI adalah bijak penyelesaian dari si bapa dengan mengahwin kan anaknyer yang bodoh itu. elakkan zina dan maksiat di masa depan. Aku paham tujuan dan niat si bapanyer itu.

    ReplyDelete
  34. dah maksiat la tu, pasal tu kahwin.... bapak pun bodoh... nak kahwin ngan budak bwh umo... boleh kena penjara la wei... ko lah yg letak otak kat kepala lutut... sengal tahap max.

    ReplyDelete
  35. Jangan mencarut ya cik diatas..
    ini dah jodoh si zamri kl..
    nt tunggu la die tayang gambor kemaluan bini die plak..
    ape pendapat encik dibawah?

    ReplyDelete
  36. Babi zambri kl ni,aq pikiq dah p mampoi ngan bini dia.. Ada lagi dia sni eh!??? Siall.. Apa kata wak bwah?

    ReplyDelete
  37. Aq komen,ngko balas balik... Babi btul zambri2 kl ni... Dah kalau nk sgt gi TAR.. Bnyak sna tu yg nkkan servis ko sial ni

    ReplyDelete
  38. haha..padan muke ko orang atas!!!jangan sesekali kutuk zamri kl..sape xkenal zamri kl.sume kl kenal..

    ReplyDelete
  39. yg penting sekali adalah kawal nafsu tu, budak perempuan tu baru jer umur 12 tapi dah gatal nak tido kt rumah jantan

    ReplyDelete
  40. Klu smua org kejar pendidikan, sape nk jd tukang sapu?
    Semoga diorg bahagia.. Bukan senang nak jaga anak2 zaman skrg woo..

    ReplyDelete
  41. dak zaman skarang advance tol..time aku 12 taun dulu baru teror main game internet..jgn katekan bercinta,laki pun aku x pernah care

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok,leh kita kawen ngan awak?? Awak kn dah terer..

      Delete
  42. alaaa bgus apa depa kwin awl ..elak mksiat...lagi satu klu xreti jga anak sruh je lah si laki dia pkai kondom..apa sush..pastu yg istri pergi je lah smbug bljr blik ka...suami pergi cri rzki...semua tu mau ngan xmau ja...alasan umur xcukup bukn hlngan laaaah...semua niat dan usaha ja....

    ReplyDelete
  43. aku dulu 12 tahun main keja2 lg. advance btul kekanak skrg.

    ReplyDelete
  44. Ckp memang cantik..dah kena batang idung sendiri baru. Tahu...

    ReplyDelete
  45. Zamri2...
    satu kl dah tau sape hang..

    ReplyDelete
  46. apa kulim oh kulim ? !
    ceq kulim gak tau ! haha

    ReplyDelete
  47. Kawin muda tu tk salah tapi biarla logic sikit keadaan tu,pasal dengan zaman sekarang kos kehidupan semua makin meningkat!yg bapak pon satu sepatutnya terangkan keadaan pada anak.bila da kawin nanti tentu akan ada anak,tk fikir ker kalau ada anak nanti camner,lepastu duit tk cukup menyusahkan orang,tu tkpa aku tengok yg ada dasusah pon bole branak jer berderet deret,salahkan lakipon tk guna yg pompuan nipon jagalah diri!hai dik persiapan tuperlu jgn main ikutkan hati dgn nafsu nanti korang yg susah sendiri!sedangkan orang yg afa gaji tetap pon,yg ada susah kerana apa kos kehidupan yg tinggi sekarang ni,nikan pula korang yg baru nk hidup,nasib baik kau bukan adik akula pompuan kalau kau adik aku,aku bagik warning kat kau pergik belajar dulu ,yg lelaki aku cakap direct punya dengan dia,otak mati ar lu orang,baru nk hidup da menhgatal belajar tknk!nanti kawin duit tk cukup korang nk buat per bawakanak duduk kat tepi jalan tadah tangan macam tu??dahtu buat muka kesian??banyakla benda2 mcm gituk aku tengok terjadik!!!haizz aku pon tak tau nk cakap apa2 dengan budak2 ni semua!!OTAK MATI WEI!!

    ReplyDelete
  48. Kau la masok air setan , hahaha

    ReplyDelete
  49. Semuga dgn perkahwinan mereka, Allah tambahkan rezeki mereka. Amin..

    ReplyDelete
  50. Semua orang yg comment kat sini kecuali aq adalah manusia yang pendek akalnya serta anunya, hahaha

    ReplyDelete
  51. jgn la ckp bodoh kat diorang. Kan ajal maut dtangan Tuhan. Mungkin ini dah jodoh. Siapa tahu. Dulu2 nenek moyang kita juga kawin seumuran bgini.. Paling tidak.. Dia sanggup menikah daripada buat maksiat.. Di bandingkan remaja tak punya akal sanggup buat maksiat tapi tak mau menikah. Hanyut leka dek arus zaman arus dosa

    ReplyDelete
  52. Wow bestnya kahwin awal, hehe :P

    Bodoh orang atas aku nii :P

    ReplyDelete
  53. Orang atas aku ni tengah tengok gmbar perempuan 2 sambil melancap..
    orang bawah aku plak bru je lpas pancut.

    ReplyDelete
  54. hakikatnya memang bodoh,bangang dan cilake.terutamanya si betina tu.blom balas jasa mak bapak lagi dikejarnya jantan dulu...elok la kawin so mula la berdikari jgn menyusahkan mak bapak pulak...

    ReplyDelete
  55. baik buruk mmg ada.. tp ni serupa mak bapak nak ambil jln mudah ..budak perempuan ni belum boleh pikiaq betul lagi... esok tunggula time dia beranak banyak2 .. kerja duk kilik anak2 kiri kanan.. jgn dia buat perangai menyesal lak menikah awai bila tgk kawan2 yg belum menikah punya life... yg suami pun baru 19.. adoi laaa.. mmg masuk ayaq laaa camney oiii!

    ReplyDelete
  56. yeah inilah melayu kita
    pandai rempit
    Gila sex
    Curi

    ReplyDelete
  57. Kenapalah suka bandingkan zaman nenek kita dulu dengansekarang.aduhh.

    ReplyDelete
  58. Mmg la elak maksiat. Tp sapa suh ko gatal bercinta muda? Umo mcm tu tumpukan blja dulu. Bodoh

    ReplyDelete
  59. Elak wat maksiat konon, dah mmg wat maksiat sblm kawin, smpi org kg y bgtau kat ayah dia, betina tu ada kat umah si jantan tu. Y compare zmn nenek moyang n parents korang tu, ada diorg p tinggal kat umah pihak lelaki sblm kawin? Rasa2nya, diorg nikah dulu bru bercinta, tp y ini??

    ReplyDelete
  60. Rilek lah ..,
    rasulullah berkahwin ngn aisyah semasa beliau berumur 9 tahun ..,
    tetapi lpas aisyah akil baligh baru rasulullah menyentuh aisyah ..,
    standard la ni kahwin awal ..,

    ReplyDelete
  61. Pantat cam sial babi bodoh x bule diajar pandaix bule di ikut.....

    ReplyDelete
  62. Mak Bapak mengidam cucu kot! Hahahaha

    cucu macam BLOG YANG SIOT!!

    ReplyDelete
  63. InsyaAllah, Allah permudahkn urusan diorg.. Smua ini ketetapan Allah, yg korg duk maki2 tu apesal? Adalah rezeki Allah bg tu.. Baek korg doakn diorg drpd duk maki2.. Dan, diorg wk cmnie, maybe ad reason tersndiri.. Cuba brsangka baik, jgn duk fitnah ntah pape..

    ReplyDelete
  64. YG SI BETINA YG KECIK TUH DAH GATAI BURIT SGT. Sebabtulaa dah pandai cari yang jantan. YG SI JANTAN PLAK DAH SANGAP NAK KE BURIT.panggil si betina dtg rumah, 'menghabiskan masa' sebelum dihantar ke rumah saudara. ALASAN BANGANG NAK ELAK MAKSIAT KONON..puihhh!!! Makan kahak hijau aku laa woii!!!Mangkok!

    ReplyDelete
  65. MMG BETUL KAWIN TU ELAK MAKSIAT. JGN SESEKALI SAMAKAN UMAT SKRG DGN RASULULLAH KAWIN DGN AISYAH!!! RASUL KAWIN DGN AISYAH UTK ELAK FITNAH SBB BAGINDA SERING BERURUSAN DGN AYAHANDANYA AISYAH, SAIDINA ABU BAKAR. BKN MCM BUDAK 2 EKOR KAT ATAS NI, KAWIN SBB NAFSU SEMATA. SINCE AYAH SI BETINA DAH TAU ANAK DIA TAK BALIK RUMAH SEBAB PEGI UMAH SI JANTAN, MAKA BILA TAKUT ANAK BETINANYA TERMENGANDUNG ANAK HARAM, MAKA SI AYAH NI TERPAKSA MENGAHWINKAN ANAK BETINANYA DGN SI JANTAN.MACAMNA SI AYAH/MAK TAK TAHU YG SI BETINA MENYELINAP KE RUMAH SI JANTAN? SEBAB SI BETINA KECIK TU DAH SANGAP SGT SO, DIA ADA 1000 CARA YG DIFIKIRKAN SUPAYA BOLE BRSAMA SI JANTAN. PERKAHWINAN PERLU PHYSICALLY N MENTALLY WELL PREPARED. LAGI FINANCIAL SUPPORT YG KUKUH. DAH PANDAI BUAT ANAK ESOK, SAPE NAK JAGA KALAU TAK MAK BAPAK KORG? CKP SKRG PANDAILAA NAK JADI SUAMI / ISTERI YG BAIK..U BOTH ARE NOTHING, BUT JUST A PIECE OF SHIT!!! AKU MALU DGN ANAK BANGSA MCM KORG!!!

    ReplyDelete
  66. Sepatutnya fikir dulu utk amik ilmu. Bkn penting nafsu. Umur muda sgt dh gatal. Kawin 2-3 thn dh bercerai baraiii...sebab muda sgt dan bodoh utk berfikir. Nak bg mkn apa bini bodoh hang tu woi??

    ReplyDelete
  67. Memang patut kena buat macam 2.Nanti dah terlambat.Alih-alih buang bayi..

    ReplyDelete
  68. patut lah kahwin awal...tgk baju fusshh lamak ketat deee!!!

    ReplyDelete
  69. awal mmg manis. setahun nnt kau tunggu la

    ReplyDelete
  70. Alhamdulillah..Selamat Pengantin Baru...cepat cepat dapat baby....Ameeen

    ReplyDelete
  71. ap pn..just doakn y terbaek aje...ap salahny///
    klu kite ckp y buruk2.._tp dyorg xbuat...da kire fitnah....

    ReplyDelete
  72. baru2 mmg la best manis je bila dah bertahun semua masam je........

    ReplyDelete
  73. biarlahh diorang nk khwin pun.sibuk ja , diorang dah ikot sunnah nabi biarlahhhh . gege ==

    ReplyDelete
  74. tak pyh bertngkar. aku org kulim. ak tau kisah sebenar. ad yg psangan ni rahsiakan.

    ReplyDelete
  75. Orang atas aku ni kurang kasih sayang

    ReplyDelete
  76. Hidup zamri kl..
    semoge bahagie bang zamri..

    ReplyDelete
  77. jodoh 2 semua d'tgn tuhan...law dah tuhan tetapkan jodoh depe awal nak kate pe kn... sebaiknya doakanlah yg terbaik tok dowg....:)

    ReplyDelete
  78. 25nov..aku stuju habis..apa nak kisah maksiat tue yg penting ms dpn ..lbh baik dia suruh ank pergi bljr drpd kwen..ank dia hilang pun mmg dh bt maksiat la tue..mympah la aku..beli aiskrim kurma lg bez drpd layan benda bodoh mcm nie..muka pompoan tue pn huduh tak lalu nak tengok..

    ReplyDelete
  79. budak2 ni tak pikir panjang ke, mmg dasar gatal la g umah jantan, ko ingat boleh dok borak2 kosong jer kalu berdua, laga kote n pepet la ape lagi, ko behenti blajar takat darjah enam, mmg dasar takkan ade kemajuan la, ko nak keje ape, keje kilang pun nak PMR, yang lelaki kata RM1000 cukup nak sara bini... puii..
    apapun korang dah kawen kan, pandai2 la nak hidup

    ReplyDelete
  80. Orang dok cite pasal budak kawin ni,kenapa tetiba boleh sesat zambri kl lak?kalau dah takdir and jodoh camner?itu sume kan kehendak allah betul tak cik cik di bawah?

    ReplyDelete
  81. kalo baru kahwin macam ni...



    HARI HARI MAUUUUU......


    KHAHKHAKHA...ZAMBRI KL MANE??...

    ReplyDelete
  82. utk short term oklah kot, kahwin kan aje, tapi selepas itu, long term nya? kahwin bukan utk sehari dua aje... bukan utk "sedap" aje... lepas ni beranak pinak, dgn keadaan ekonomi kekeluargaan yg tak stabil, kita tak nak apa yg kita lalui, tak sekolah etc, esok2 anak2 kena hadapi benda yg sama... "mak pun dulu sekolah takat darjah 6 aje..."

    ReplyDelete
  83. sian korg yg x setuju ni..bile dunia lebih akhirat..mcm2 korg pk...slagi x slh, x payah la nk cri kesalahan..korg diri sendiri anak beranak adik beradik x tentu lg korg dpt jaga..x yah la sebuk hal org lain..bkn slh pn..doa kn kebhagian bersama lg elok...ni ade yg berlagak pandai tp bodoh pn ade...ade plak yg rse terpaling hebat..berckp biar berilmu, jgn bercakap dengan lantang untuk tunjuk kehebatan tp yg hakikat nye korg tunjuk kelemahan dn kebodohan diri..kihkihkih

    ReplyDelete
  84. Ada aku kesah hg org kulim? Aku pun org kulim! Tp aku x bangang macam depa tu. betina sangap telorrr, jantan sangap puki. 2 ekor dah merenyam2 kat bwh tuh..!!!!!

    ReplyDelete
  85. Sape yg setuju: lg bodoh dan bengap blapis2!

    ReplyDelete
  86. Ani tak kisah kalau abang din nak pinjam duit ani..
    ani tak berkira sangat dengan abang din..
    ani sayang abang din.

    ReplyDelete
  87. pulak dah... biarlah diorang kawin, and the rest, diorang punya pasal... ada pro n contranya... diorang mgkin x sdr apa yg diorang wat, ataupun dah mmg tau tnggungjawab diorang... xpelah, diorang wat, diorang punya hal lah... kita cuma minx doa spaya diorang bahagia... tu je... jgn jadik something kat rumah tangga diorang dan prlu ada someone ntuk bimbing diorang sbb mereka masih mentah...

    ReplyDelete
  88. Membaca sedari mula komen-komen yang telah ditaburkan.Rata-rata,majoritinya lebih suka menghukum daripada mengkaji.Setiap perkara di dalam dunia ni ada pro dan kontranya dan sebagai hamba Allah,apakah haq kita untuk menghukum mereka?
    Jangan mendangkalkan pemikiran kita dengan kata-kata nista terhadap mereka.Sesungguhnya setiap apa yang telah berlaku telah tertulis di dalam lembaran Lauh Mahfuznya.
    Doakan keluarga mereka kebahagian,bukan dengan mencerca dan menyumpah.Sesungguhnya setiap patah perkataan yang terucap itu menjadi suatu doa.

    ReplyDelete
  89. SENANG HARI INI
    SUSAH ESOK HARI

    AKU YAKIN 1 DAY DORANG AKAN RASE MENYESAL

    ReplyDelete
  90. oi org atas aku, ko jeles ek? hek hek hek :p

    ReplyDelete
  91. hish.... ssape y rse prkhwinan bbdak ni Terbaik 2, pikir2 la blik... mmg la bgus kwen awal tuk elak Maksiat TAPI pikir la blik kwen bkanya tuk 1hari 2hari ... tapi tuk sampai akhir hayat .. skrg ni bdk pompuan 2 bwu umo 12 taun, btul ke dy da ckup mtg dan tau laki tu y trbaek tuk dy, psti ke laki tu bley jge dy mpai matiiii... cemana laki 2 nk didik dy pasni lau skr pw bley bwak pompuan 2 blik umah smalaman.. y parents dy ponn, amik jln mudah je, cbe la ikhtiar panjang skit.. da SAH2 laki tu x bley harap.. bley g dy bg kwen.. bnyak da rumah plindungan kat mlaysia nih,umah plindungan bknya tuk tlong pompuan y tlanjur je.. tapi tuk y ada msalah soial jgak..bhenti sekolah pas UPSR.. nak keja kilang pon pkai PMR skrang nihh.... adoiiiyaiii

    ReplyDelete
  92. adoiiiyaiii tu ape? tak paham aku :/

    ReplyDelete
  93. asal dok kulim oh kulim..??wtf ..

    ReplyDelete
  94. aku tw dorang ni kawen sbb dh tlnjur..dh trg2 pergi umah jantan smlmn..pastu snap pic paka pkaian masyaallah ketat..situ dh nmpk dh prgai si pompuan tu..kalu tejadi sume ni aku malu la nk heboh2 se mlysia..dorang x mlu k?xde maruah lgsg..ish..aku dlu djah 6 duk maen pondok2 lg..melayu zaman skrg..bapak die nk ttp malu tu la bg ank dye kawen..lw x kawen xde sapa nk jd pak sangup..

    ReplyDelete
  95. kOrunk nyh kan .... bangang ta suda .... weyh ... tkOt ape , rezeki masing2 Allah da tetapkan sejak dr kite lam rahim lagi kan ??? kOrunk maki2 pehal .... ingt cm nyh je la , kalO Allah ta restu dan ta izin ... takan jadinye pernikahan mereka .... ade la kebaikkan nye dOwg nikah awl ... ape da .... ke kOrunk jeles mak ayah kOrunk ta bg kOrunk nikah ag ??? haaa ??? kalO surO die bce buku pelajaran pOn uat ape da die da berenti skul da .... kOmen sekOr2 cam haramJad** .... pk lerr matang ket .... dOakan je la kebahagiaan mereka , bkn keburukan , nyh la owg melayu skrunk , owg uat baek kutuk sekutuk2nya , owg uat jaat , zina , bkn maen lg bekap ... 1 je perkataan yg bOley lambangkan kOrunk yg kutuk nyh cemane .... BANGANG !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. so kita hidup da ditentukan la.. x da pilihan untuk memilih baik buruk ..seperti lakonan yg da tahu cerita akhirnya..so buat buruk n baik Allah da bagi untuk kita.. da ka manusia yang da ditetapkan akan masuk naraka.. think its..

      Delete
  96. xsalah... nabi kahwini aisyah masa umur aisyah 6 tahun....

    ReplyDelete
  97. bagus kawen awal ni... tak salah...

    tp kena tau tanggungjawab.. besar tu... dan kena kukuh kewangan...
    ni smpi benti skolah pasai pa?

    ReplyDelete
  98. syg nye da brhenti skola... padahal tu la yg jamin masa depan..

    ReplyDelete
  99. Dah Mengenyam sangat kahwin lah....Zamri kl kesian tak dapat rembat pmpuan tuhh. Kan orang bawh?

    ReplyDelete
  100. Mya: hahaha..ejaan ayat ko pun x leh blah la minah..cm budak umo 12 tahun yang sangap nak kwin.sbb tu ko support bebudak ni kawin awal...ni la budak zaman skrg...ingat kawin je smpai taknak blaja

    ReplyDelete
  101. KAWIN AWAL TAK SALAH...JODOH KAN KETENTUAN ALLAH...ADA LA REZEKI DIORANG NANTI... ayat ni semua ayat orang2 yg pasrah n malas n memandang remeh je..mmg la kawin awal tak salah..tapi ni awal gile..umor 12 tahun mana tahu tgjwbniat mandi wajib pun x tau agaknye..bygkan cmne nk jaga family, silap2 anak2 dia pun jd anak terbiar.. Jodoh mmg ketentuan Allah..tapi Allah kan suruh kite cari psgn yg elok2 jgk..bukan main rembat je...

    ReplyDelete
  102. Hermm...komen2 negative kat atas ni sebenarnya sgt baik..secara tak langsung komen2 tu akan ingatkan kita utk berkara yang sedemikian takkan atau dapat dihindari dari terjadi semula. Aku tak kata 'elok' atau 'tidak elok' budak dua org ni kawin awal. Tapi harus diingat Contra(-) nya terlalu banyak. Budak2 ni akan susahkan org tua dia org jugak satu hari nanti. Banyak dah perkara2 macam ni berlaku di kalangan Bangsa kita khususnya. Kutukkan tu untuk memberi kesedaran. Dan sokongan/setuju pun kadang menghanyutkan.Kebanyakkan org kita berkata: 'ala biarlah dia org kawin, untuk hindari maksiat'. Itukah selemah2 iman???

    ReplyDelete
  103. to all above.... they all are so stupid...stupid decision, dumb parents and poor child....mostly is becos of stupid mentality.... and nonsence believe ...fXXX religion....

    ReplyDelete
  104. and to u...fuck u...

    ReplyDelete
  105. pandai2 nak idup dah jadi suami isteri lebih baik nikah dari dok berjubo haram,bdk2 skg bkn leh kira umur 13 tahun pun dah pandai nak rogol ppuan umur 28 tahun..elok la kawin..

    ReplyDelete
  106. nabi puji prmpuan kawin muda..utk tahu kehidupan seorang wanita ni berkat ke x,daripada usia..bagus la nikah awal..elak dri mksiat..jgn rsau,Allah dah jnji 3 golongn yg akan diberi rezeki yg tak disangka2..1)orang niat utk belajar 2)mujahiddin 3)pasangan yg berkhwin utk mengelakkn maksiat..:) Nabi dah sebut dalam hadith ada 3 prkara yg tdk boleh ditngguhkn..1)jenazah yg sudah siap utk ditanam 2)solat 3)anak dara yg sudah smpai jodohnya..

    ReplyDelete
  107. bagus tu mmg bagus .. tapi risau pompan tu akan memberontak bila dia tau .. gadis sebaya ngan dia .. ade pluang nk g jalan2 .. nk g tgk wayang .. tukar2 pakwe .. bila dia faham akan erti enjoy .. masa tu akan timbul masalah lain .. hahahahah .. ape pon .. semoga bahagia sampai ke akhir hayat .. !!!

    ReplyDelete
  108. Ini Semua Poyo ! :3

    ReplyDelete
  109. Orang bawah aku Anjeng

    ReplyDelete
  110. aku yg dah 22 tahun ni pun susah nk dapat kebenaran nak nikah T__T

    ReplyDelete
  111. Sabda Nabi Muhammad S.A.W
    "Apabila berkahwin seseorang itu, maka sempurnalah separuh agamanya, maka hendaklah ia bertaqwa kepada Allah S.W.T untuk selebihnya.".. hadith riwayat

    ReplyDelete
  112. Lantak diorangla. Aku pedulik ape...bukan aku bg diorg mkn pon..

    ReplyDelete
  113. jangan geledah tnpa usul periksa dlu woi,tah2 tu bukan gmbr dorg..gmbr hiasan ke ape ke..dah tau penpatah ni suke wat kontrolbasi kan -.-

    ReplyDelete
  114. aik bukan ke 14 dn 16 tahun.guane 13 dn 19 plak LOL

    ReplyDelete
  115. budak duorang ni dah buat zina kantoi dengan JAIP memang la kena kawin . ayah dia nak cover balik cakap elakkan maksiat . cuba fikir bodoh sangat ke nak kawin awal ? cuma pendapat

    ReplyDelete
    Replies
    1. x baik bersangka buruk..dpt dosa free je...

      Delete
  116. reti dok nk beromen ni

    ReplyDelete
  117. akhirnye xsmpi setahun dh b'cerai talak 3 lg...hampeh Nye suami dia....

    ReplyDelete
  118. okay2... I have so many questions. Klau kawin, mmg kena trus dpt anak ke? Bukan blh ada protection ke? kan skrg mcm2 protection ada.. klau ada protection, yg perempuan tu blh sambung belajar and laki tu cri kerja and cukupkan duit and simpanlah sampai duit diaorang cukup. cara cmtu tk blh ke? ._. Well, just terfikir cmtu jelah.. ke mmg lps kawin je trus kena dpt anak? tak perlu belajar berdikari dulu and stabilize their economy status and everything.. I dont know much but tu yg saya fikir.. sbb saya blum kawin lg... cuma terfikir cmtu je..

    ReplyDelete
  119. dh cerai talak 3 pun diorg ni...

    ReplyDelete
  120. Memang patut pon kahwinkan je.bapanya takut maksiat.bagus la tu.hal rezeki diorang tu Allah dah atur.

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri