WTF : 5 Buah Penjara Paling Brutal Di Dunia
Home » » WTF : 5 Buah Penjara Paling Brutal Di Dunia

WTF : 5 Buah Penjara Paling Brutal Di Dunia

27 Comments
Di Malaysia kita tidak mempunyai penjara yang brutal ataupun ganas kerana semua banduan adalah dalam kalangan orang yang baik. LOL

#Penjara bukan semata untuk mengurung, tetapi untuk mendidik! Take note!

1. Candiru Prison (Brazil)


Penjara ini pernah mengemparkan Brasil juga dunia ketika berlaku rusuhan besar di penjara tersebut pada tahun 1992. Tragedi pembunuhan yang melibatkan polis tempatan. Ratusan mangsa terkorban, 103 (ada yang mengatakan 111 banduan) di antaranya telah terbunuh.

Tragedi Caradiru bermula dari meletusnya perang antara kumpulan di penjara tersebut, yang merebak hingga melibatkan banyak banduan. Polis kemudian datang mengawal keadaan.

Sebenarnya semasa itu banyak banduan telah menyerah dengan melemparkan senjata mereka . Mereka meminta perlindungan polis. Namun dijawab polis dengan menembak mereka.

2. Bang Kwang Prison (Thailand)



Dikenali sebagai “Bangkok Hilton”. Penjara ini boleh dikatakan sudah tidak layak lagi, selain penuh sesak, juga kekurangan tenaga penjaga banduan. Banduannya dirantai.Banyak banduan jadi gila akibat tekanan bermula bulan-bulan pertama di penjara itu.

Pengarah Penjara Khun Nattee mengakui, penjaranya adalah paling teruk di seluruh Thailand. Di sini kemudahan sangat minima, termasuk rawatan kesihatan terhadap banduan sangat kurang. Banduan yang sakit hanya boleh meringkuk dengan kaki dirantai di biliknya, sambil menunggu datangnya ubat (jika ada)

3. ADX Florence Supermax Prison: (Colorado)

Penjara ini dibina sebagai respon atas serangan terhadap penjaga banduan dan kakitangan yang terjadi di penjara lain di Amerika. Di penjara ini menerapkan maximumsecurity untuk mencegah terjadinya serangan banduan terhadap penjaga banduan dan kakitangan penjara.

Akibatnya banduan diasingkan dari kakitangan penjara. Banduan menerima penyiksaaan psikologi kerana selama 23 jam hanya dihabiskan di selnya. mereka tak boleh ke mana mana.

Menjadi banduan di ADX adalah suatu mimpi buruk tidak boleh dilupakan oleh mereka. Di sana mereka menerima keadaan paling teruk dari yang terburuk. Banduan yang masuk ke sini adalah penjenayah kelas pertama termasuk yang telah berkali-kali masuk penjara. Di sinilah “neraka” penjara yang boleh mengakibatkan derita seumur hidup.

Selama 13 tahun beroperasi, dua orang tawanan diberitakan mati terbunuh di ADX Florence. Salah seorangnya Lawrence Klaker. Ada yang menyebut dia mati ditembak, tapi ada juga yang mengatakan beliau membunuh diri

4. Alcatraz Island Prison: (San Francisco, CA)



Penjara ini, yang dikenali sebagai “The Rock”, atau “Devil’s Island”. Dibina pada tahun 1920-an. Segala yang tidak nyaman ada di sini. Alcatraz dirancang sedemikian rupa sehingga amat kecil kemungkinan banduan boleh melarikan diri dari sini. Alcatraz benar-benar menciptakan dunia sendiri. Banduan benar-benar terputus hubungan dengan kehidupan di luar sana.

Pejabat penjara yang ganas, penjaga banduan yang kasar, tindakan tidak berperikemanusiaan mewarnai hari-hari para banduan di sana. Tidak hairan jika banyak yang mengalami gangguan jiwa akibat tekanan psikologi yang luar biasa.

Bayangkan saja, di sana ada larangan untuk tidak boleh bercakap-cakap dengan banduan lain, kalau tidak menurut, hukuman menunggu. Banduan dilarang menzahirkan emosinya. Mereka dipaksa diam. Hak-hak sebagai manusia, di Alcatraz, telah dicabut. Sungguh penjara “neraka”. Penjara ini ditutup pada 1963, tetapi warisan kegelapan terus “hidup” dan menjadi legenda.

5.San Quentin Prison: (San Quentin, California)



Tahun 1930an, pengelolaan penjara ini penuh dengan rasuah, sehingga akhirnya muncul pengarah baru Clinton Truman Duffy yang melihat keadaan tidak berperikemanusiaan dari penjara ini, memutuskan melakukan penambahbaikan di tahun 1940 an.

Tapi sebelum masuknya pengarah baru, penjara ini dikenali sangat tidak berperikemanusiaan memperlakukan para banduan, khususnya yang masih baru. Kepala mereka dibotakkan dan dipaksa memakai seragam yang diberi nombor, mereka makan dengan makanan busuk. Menghuni sel sempit tanpa diberi lampu.

Di sini nyawa tidak ada harganya. Rusuhan antara etnik kerap terjadi. Etnik antara penjaga penjara dan banduan tidak sama, itu sebabnya banyak perkara terjadi diluar kawalan.

Jika anda suka artikel ini, jangan lupa sertakan kami dengan copy salah satu link di bawah ^_^

Kopi link post yang comel ini ^_^



Kalau nak dalam bentuk HTML, kopi saya lak ^_^

27 comments:

  1. spe baca dye mmg anak haram -> AKU ANAK HARAM

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko babi sial bodoh macam keldai......bangang!!!!!!

      Delete
    2. Meman dye tu babi,

      Delete
    3. SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :

      OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?-> WWW.JUSTINZAYN.COM

      DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

      TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

      DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA 2014 (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

      TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER 2014 DI MALAYSIA --> WWW.PASSPERCUMA.COM

      INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM

      IPHONE 5 (RM1200) , IPHONE 5S (RM1350) . IPHONE 5C (RM1000) *TERHAD* --> WWW.IPHONEMSIA.COM




















      ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)

      Delete
  2. Apew ni....







    -rose-

    ReplyDelete
  3. ni baru penjara dunia..buat lg jahat kn..mane zamri Kl?

    ReplyDelete
  4. Syukur malayasia x de mcm ni...

    ReplyDelete
  5. yesss mazeer celake x da komen lagi

    ReplyDelete
  6. Best masuk penjara.di situ la aku mengenali kesedapan memunggong.kote2 yang sedap untuk di hisap.bila 12 orang bergilir gilir untuk menikmati kesedapan punggong aku.nikmat siyal.the best place for gay.

    ReplyDelete
  7. Saya ada sejenis alat direka sndri.. Di buat dr kayu kayan yg berkualiti tinggi.. Alat untuk cebok selepas berak.. Anda cuma perlu ketok kpale anda dgn alat ini secara automatik tahi anda akan hlg begitu saja.. Boleh di dapati dlm 2 model.. Berminat pm sy utk harga yg terbaik.. RM400 1 set.. Tengkiu mudah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. gila mcm alat doraemon je blh wat gitu bapok bodonyer

      Delete
  8. pakcik penah masuk penjara....tp pakcik hantar makanan je..

    ReplyDelete
  9. pakcik kassim penah kena pukul dgn kayu x? aku nak pukul kepala pakcik leh?

    ReplyDelete
  10. jangan pukul suami makcik . Kesian dia , huhu

    ReplyDelete
  11. mazeer dengaan encik sehinggit lari dri pnjare brazil.

    ReplyDelete
  12. Bapak saya x bersalah... Dia tukang anto mknan je...

    ReplyDelete
  13. Wei anak kasim..bpk mu pnah kene palam jubo x ngan bnduan2 keling

    ReplyDelete
    Replies
    1. buto r ko .. aku jumpe ko skrg .. nk bunuh ko !

      Delete
  14. yg pakcik ingat, ade budak nama iwan yg nk menjuboq pakcik, tp pakcik bg dia aiskrim je.trus dia dok dlm tandas lama2.

    ReplyDelete
  15. Haha..iwan mlancap guna aiskrim

    ReplyDelete
  16. penjara ni ade badi .. isk ..

    ReplyDelete
  17. makcik kassim 214 February 2013 12:10

    abg..abg tipu tipah ye ckp tipah sorg aje bini abg..rupanya bmadu oohh tipah tertipu tipah tertipu..

    ReplyDelete
  18. papbila.. syawal menjelma.. hari raya disambut dgn gembira..

    SELAMAT.. HARIIII.. RAYAAAAAAAAAAAAAAAA !!!

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri