WTF : Adakah Masa Boleh Berputar Kembali?
Home » » WTF : Adakah Masa Boleh Berputar Kembali?

WTF : Adakah Masa Boleh Berputar Kembali?

74 Comments
Alam ini penuh dengan perkara-perkara yang ajaib. Walaupun di zaman teknologi yang pesat membangun, namun fenomena ‘Masa berulang’ ataupun ‘Waktu berputar kembali’ sukar untuk dijelaskan. Secara teori misteri Waktu Berputar Kembali diertikan sebagai waktu yang telah berlalu berulang kembali. Kembali ke masa lampau bukannya sesuatu yang mustahil, walaupun tiada orang mengalaminya secara sengaja setakat ini. Menurut teori Albert Einstein, waktu dan ruang dapat mengalami perubahan dalam kecepatan cahaya. Jadi, seandainya suatu benda bergerak dengan kecepatan 300,000 km/saat ataupun atau 186,000 batu sesaat, maka ruang dapat dipendekkkan, dan waktu dapat diperlambatkan.


Ada sebuah kisah… Pada awal tahun 1994, sebuah pesawat penumpang Itali melintasi ruang udara pantai Afrika. Dengan tiba-tiba sahaja pesawat tersebut hilang dari radar di menara kawalan. Ketika semua petugas di lapangan terbang tersebut cemas kerana menyangka pesawat itu telah terhempas, pesawat tersebut muncul kembali di ruang udara, dan radar dapat mengesan kembali koordinat pesawat tersebut. Pesawat itu mendarat dengan selamat tanpa sebarang masalah. Namun, kru kapal dan 315 penumpangnya sama sekali tidak tahu bahawa mereka pernah “hilang”.

Perkara itu diberitahu oleh patugas di menara kawalan kepada kapten kapal terbang. Dengan kehairanan dan rasa tidak percaya, kapten pesawat berkata : “Pesawat kami tidak pernah mengalami sebarang masalah dari Manila, dan tidak ada kejadian yang pelik-pelik pun berlaku. Mana mungkin kami semua ‘hilang’?”. Tetapi yang menjadi misteri dan membuatkan mereka semua percaya mereka semua telah ‘hilang’ ialah ketika mereka semua melihat jam masing-masing. Semuanya terlambat 20 minit.



Meskipun jarang tapi ada kejadian yang serupa.. Menurut catatan, pada 1970, pernah juga terjadi kejadian mirip kejadian di atas. Ketika itu, sebuah pesawat penumpang jet 727 yang sedang melakukan penerbangan, juga telah ‘hilang’ selama 10 minit dalam perjalanannya ke lapangan terbang Miami, AS. 10 minit kemudian, pesawat tersebut muncul kembali di tempat yang sama dimana ia dilaporkan ‘hilang’. Pesawat tersebut tiba dengan selamat. Seluruh penumpang pesawat tersebut tidak percaya apa yang telah terjadi, sehinggalah mereka sedar bahawa jam mereka masing-masing terlambat 10 minit.

Menurut para ahli saintis satu-satunya penjelasan tentang fenomena ini adalah : “dalam sesaat ‘kehilangan’ itu, waktu ‘berhenti’ tidak bergerak, atau dengan kata lain waktu berputar kembali.”

Sewaktu pesawat penumpang Italia mengalami fenomena masa yang aneh ini pada tahun yang sama, dilaporkan bahawa fenomena tersebut telah berlaku di Mesir. Sekeping duit syiling perak dari zaman lebih baru yang belum di edarkan ketika 4000 tahun yang lalu, terpendam di dasar sebuah Kuil Dewa Matahari. Ketika itu, sebuah pasukan arkeologi dari Perancis, tiba di daerah penempatan pertama manusia di tepi Sungai Nil. Di situ mereka menemui sebuah Kuil Dewa Matahari yang berusia 4000. Kuil itu sungguh usang dan telah runtuh kerana dimakan usia. Yang tinggal hanyalah struktur yang paling kukuh iaitu tiang-tiangnya sahaja.

Ketika mereka menggali kawasan kuil, di bawah sebuah binaan batu kuno, mereka telah menemui sekeping duit syiling perak terkubur di bawah tanah. Yang menjadi tanda tanya ialah bukan duit perak Mesir kuno yang mereka temui, tetapi sekeping duit syiling perak Amerika. Yang lebih menghairankan lagi, itu bukan duit perak kuno Amerika, tapi sekeping duit perak zaman sekarang! Namun, yang lebih menghairankan adalah duit tersebut adalah buatan Amerika pada tahun 1997. Sedangkan cari gali tersebut dilakukan pada tahun 1994 dan duit tersebut masih belum lagi dipasarkan… Timbul dua persoalan yang membingungkan para saintis serata dunia. Pertama, bagaimana duit syiling moden Amerika boleh berada dibawah timbunan runtuhan kuil purba Mesir yang berusia 4000 tahun? Kedua, bagaimana duit tersebut yang tahun pembuatannya 1997 boleh ditemui pada tahun 1994?

Mungkin fenomena kembali ke masa lampau boleh dikatakan sebagai mustahil serta ianya hanyalah suatu kebetulan oleh sesetengah orang. Namun seorang ahli fizik telah membocorkan rahsia yang sangat sulit dari NATO. Dalam fakta yang digambarkan dalam laporan tersebut beliau menceritakan, “Dalam suatu latihan terbang dari Eropa Timur pada tahun 1982, seorang pilot NATO melihat ratusan ekor dinosaurus. Juruterbang tersebut telah melalui daratan Afrika zaman prasejarah“. “Dalam suatu penerbangan yang lain, seorang juruterbang telah ‘tersesat’ ke zaman Perang Jerman (Perang Dunia ke-2). Pilot tentara Sekutu dan pesawat tempur Jerman melihat-nya, dan hanya dalam waktu satu minit kemudian, ia kembali ke alam nyata.

Apakah Waktu Boleh Berputar Kembali?

Secara realitinya, kecerdasan manusia masih belum cukup untuk menghalang berlalunya waktu. Secara teori, tidak mustahil untuk kita kembali ke masa lalu. Menurut teori Einstein, waktu dan ruang dapat mengalami perubahan dalam kecepatan cahaya. Jadi, seandainya suatu objek bergerak dengan kecepatan 300 ribu km/detik, maka ruang dapat di perpendekkan, dan waktu dapat diperlambatkan.

Seorang ahli fizik dari Universiti California menganggarkan bahawa manusia memerlukan 200 ribu tahun untuk sampai ke Andromeda (Galaksi yang paling hampir dengan galaksi kita). Jika kita menaiki sebuah kapal angkasa yang berkecepatan cahaya pula, masa yang diperlukan ialah 20 tahun. Tetapi adakah akan wujud kenderaan yang berkepantasan begitu nanti. Seperti kapal angkasa dalam cerita Star Trek? Yang diketahui hanyalah para malaikat serta jin yang memiliki kepantasan seperti kepantasan cahaya.

Para saintis telah menemui partikel yang lebih laju daripada cahaya. Menurut kajian, apabila sebuah kapal angkasa telah melepasi daya graviti bumi, daya tarikan medan graviti diubah menjadi daya keupayaan. Maka pada ketika itu kapal angkasa mampu bergerak menyamai kelajuan cahaya bahkan mampu bergerak dengan kecepatan cahaya ultra.

Pakar-pakar dari NASA telah membentuk “teori resonansi medan waktu”. Teori ini dibentuk berdasarkan “teori medan kesatuan” Einstein dan searang ahli fizik Jerman sebagai dasar teori. Intinya adalah, dengan bantuan elastisik perkembangan bersama elektromagnet, gravitasi, kecepatan cahaya dan ruang, sesaat melintasi ruang angkasa.

Sehingga kini, fenomena ‘Masa berulang’ tidak lagi merupakan sebuah rahsia besar yang terlalu misteri. Apa yang diperlukan untuk kita kembali ke masa silam ialah sebuah mesin yang boleh bergerak melampaui kecepatan cahaya. Mungkin juga seperti mesin dalan cerita ‘The Time Machine’ ataupun ‘Back To The Future’. Kedengaran seperti khayalan, namun siapa yang tahu apa yang akan dicipta pada masa yang akan datang? Tiada yang mustahil di zaman ini.


Credit Blogyangsiot

74 comments:

  1. Replies
    1. SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :

      OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?-> WWW.JUSTINZAYN.COM

      DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

      TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

      DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA 2014 (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

      TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER 2014 DI MALAYSIA --> WWW.PASSPERCUMA.COM

      INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM

      IPHONE 5 (RM1200) , IPHONE 5S (RM1350) . IPHONE 5C (RM1000) *TERHAD* --> WWW.IPHONEMSIA.COM




















      ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)

      Delete
  2. sy ade menjual dildo yg telah patah.. tp dh di repair, di gam n masking tape d sekeliling.. msh boleh pakai lg tp kne perlahan2.. nk jual dgn harga mcm bru beli dulu.. rm250.. yg berminat sila pm sy.. ok tenkiu mudah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bangsat!!! ko laa gay main sampai bgi patah!!!

      Delete
    2. lahanat tol

      Delete
    3. jhanam..

      Delete
    4. jahanam siot, bagi yang second-hand lain kali jual la yang berkualiti dan murah sikit, baru orang nak beli!!!

      Delete
    5. ANAK HARAM KIMAK BINAWE

      Delete
    6. ape ko ni!!! malu gua tau x!!!

      Delete
  3. Andai dapat..ku undurkan putaran dunia...ingin ku ubah semula..kata-kata dan tingkahlalu ku..

    ReplyDelete
  4. aku juga sama...nyesal aku tolak cewek seksi nak ajak seks dengan aku tahun lalu...hisap koteh...wow!

    ReplyDelete
  5. nak JIMAT BIL ELEKTRIK? nak JIMAT PETROL? sukakan BARANG RARE?
    sila lawati --> Perkakas Pintar

    ReplyDelete
  6. aku nak balik ke zaman perang trojan dulu..

    ReplyDelete
  7. mazeer nak blik zaman dinosaur.....

    ReplyDelete
  8. Aku nak balik zaman aku bercinta ngn awek aku dulu..aku nak kongkek dia puas2 smpai lebam cipap dia..sbb skrg dia dah tgglkn aku sbb jantan lain..waaaaa....

    ReplyDelete
  9. Duhai kekasih hati..
    Dimanakah kau berada..
    Lelah hati ini mencarimu..
    Janganlah kau bersembunyi lagi dibalik blog ini..
    Kerana banyak monyet-monyet yang sedang memperhatikan kita disini..

    ReplyDelete
  10. malaysian book of record lick pussy girl 5hour nonstop,u ingin merasai kenikmatannya leh sms sy anytime 012-6737028 zamri kl

    ................................................_¸„„„„_
    ........................................„--~*'¯.......'\
    ..................................... („-~~--„¸_....,/ì'Ì
    ................................¸„-^"¯ : : : : :¸-¯"¯/'
    ........................¸„„-^"¯ : : : : : : : '\¸„„,-"
    **¯¯¯'^^~-„„„----~^*'"¯ : : : : : : : : : :¸-"
    .:.:.:.:.„-^" : : : : : : : : : : : : : : : : :„-"
    :.:.:.:.:.:.:.:.:.:.: : : : : : : : : : ¸„-^¯
    .::.:.:.:.:.:.:.:. : : : : : : : ¸„„-^¯
    :.' : : '\ : : : : : : : ;¸„„-~"¯
    :.:.:: :"-„""***/*'ì¸'¯
    :.': : : : :"-„ : : :"\
    .:.:.: : : : :" : : : : \,
    :.: : : : : : : : : : : : 'Ì
    : : : : : : :, : : : : :
    "-„_::::_„-*__„„~"

    ReplyDelete
  11. batang ko tak cukup panjang la zamri kL wei

    ReplyDelete
  12. andainye waktu bleh diundurkan... aku nak jage dare ak elok2 :(

    ReplyDelete
  13. sbb batang x ckp panjang la dia lick jer... btl ke blh lick 5 hour nonstop??? sedap ke....

    ReplyDelete
  14. andai dpt di undurkan masa, byk perkara aku nak buat...

    ReplyDelete
  15. dalam al-quran ade menjelaskan tidak ada manusia seorg pn dpt kembali ke masa silam..so,nak prcya yg mne?saintis & cerita dongeng or al-quran..tepuk dada tanya Iman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hukum msa bleh d undur menyalahi hukum taubat

      Delete
  16. semua anon bodoh macam lembu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko bkn anon ke ?? -.-'

      Delete
  17. mase x boleh dan tdak akn sskali brulang...kalao dah dlm quran ckp gitu pecaye jelaa...apekebongoknye
    saintis2 nie siap buat kajian saintifik konon.... mntng2 pandai sng je nak tipu org yg x tahu ape2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau tak pe !
      Para saintis dyeorang tak de keje la tuh !
      Orang islam Keje dye solat Dan beriman kepada allah !

      Delete
  18. andai dapat undur masa.... aku nak di pertemukan dengan zamri kl supaya dia blh lick pussy aku sampai aku puas... biar dia lick non stop lps tu kasi masuk batang dia.. tapi nak batang besar dan panjang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. malu lh wei!!! x yah lh ckp bnda cmtuh

      Delete
  19. orang atas kuat melancap ngan kambing

    ReplyDelete
  20. Kalau betul la mesin masa tu AKAN WUJUD di masa akan datang, conform dah kiamat time tu sebab ALLAH SWT tidak mencipta otak manusia untuk memikirkan permikiran yang tak mampu di capai oleh manusia. Dan kalau betul la di masa akan datang dah ada mesin masa, dah lama sejarah bertukar. Dah lama orang miskin jadi kaya sebab beli loteri 1st prize dan macam2 lagi la.

    ReplyDelete
  21. kambing x best.. manusia nya batang lagi sedap... batang ko besar tak??

    ReplyDelete
  22. nak batang besar dan panjang.... utk saya ok

    ReplyDelete
  23. babi pny anon lucah...

    ReplyDelete
  24. mcm lagu axl andai dapat ku undurkan masa

    ReplyDelete
  25. karut sume ni..Allah da bgtaw dlm quran *demi masa..sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian* klu mase blh berputar blk,Allah xkn ckp cmni..

    ReplyDelete
  26. Kalau masa depan orang dah cipta mesin masa !
    Mesti kita dah jumpe dye sekarang !
    Sebab orang Masa depan tuh mesti pergi ke masa silam !
    ye dok !
    Tak pasti ! ^^
    Waallahhua'lam !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi kesimpulannya ! mesin masa Tak akan Wujud !

      Delete
    2. a'ah betol jgk ckp kamu tu.. hurm.

      Delete
  27. Hanya Allah sahaja yang tahu.

    ReplyDelete
  28. dripada kita pk nak pgi zman silam lebih baik kta pk pasal hari hadapan....
    sempat ke tidak brtaubat kita nie..

    ReplyDelete
  29. yg d ckp psl hilang 20minit tu kje jin.tu drg lalu kt segitiga bermuda.kota berhantu n kota jin n iblis.ramai yg hilang n tk pnh jumpe.segitiga bermuda yg misteri

    ReplyDelete
  30. kalau betol la aku boleh putar balik masa. masti aku yg masa depan patah balik jumpe aku sebab nk halang aku makan kacang.. nk elak jerawat

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. Jika Manusia dpat mengawal Waktu , itu sudah melebihi keAgungan kuasa Pemilik sekalian Alam iaitu Allah S.W.T ... jadi 100% tidak akan terjadi ... Mmg tidak boleh terjadi walau dikaji macam mana sekalipun ... #IniSemuaPoyo .. hehe

    ReplyDelete
  33. segalanya tdak mustahil dgn Keagungan Sains... Sains bertindak mengikut logic aqal pemikiran manusia... Sains adalah bukti yg jelas terhadap sesuatu hukum alam. ~In Science We Trust~ agagagagagaga

    ReplyDelete
    Replies
    1. tp dalam al quran dah kata x boleh.. ko nk kata al quran tu salah ke? cer btolkan balik statement tu..kot2 aku salah baca ke

      Delete
    2. al-Quran hanyalah sebagai panduan hidup & himpunan cerita-cerita dongeng masyarakat arab dahulu kala. ~In Science We Trust~
      agagagagagagaga

      Delete
    3. byak la ko crite dongeng ,
      dlm al-quran smua crite btol
      dlm al-uran ada crite psal jin mencuri perihal berita dri lgit

      Delete
  34. Haha gune hype clock up ni..

    ReplyDelete
  35. naper anon kt atas sumer otak kuning......wat malu anon yg lain jee, trok btol :(

    ReplyDelete
  36. Zamree KL,sesat daa permikiran die...kembalilaa kepangkuan jalan... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zamree KL nak ganti Einstein

      Delete
  37. radar tu x dpt kesan..sbb rosak...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi apa kes pulak semua jam penumpang pesawat tu lambat 20 minit?

      Delete
    2. sebab pusat kawalan set jam dorang awal 20 minit haha

      Delete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Dalam surah al-Asr, ALLAH S.W.T. dh berfirman "demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. kecuali orang2 yang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, dan saling berpesan2 dengan kebenaran dan berpesan2 dengan kesabaran."

    mknenye manusia ni sentiasa dalam kerugian sbb masa mmg x dpt dikembalikan.kalau dapat dikembalikan semula,xla manusia ni rugi sbb semua bnda boleh buat semula, lebih2 lg yg pernah buat silap..

    ReplyDelete
  40. Zamree KL sesat..
    Anon2 kat ats kaki blue...
    Sah dh nk kiamat..

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. tipu tipu tipu x mungkin masa boleh berulang dlam Al-Quran dah tulis kalau boleh mesti orang yg mati boleh mati dua kali hehe

    ReplyDelete
  43. aku nak pegi zaman spartan

    ReplyDelete
  44. Macam meja masa Doraemon. hehe

    ReplyDelete
  45. ...COPY PASTE ARTICLE...

    ReplyDelete
  46. anon sume da kuat sex..ape sume ni woiii??

    ReplyDelete
  47. saya zamri KL!! saya nak jadi avatar

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri