Info : Kenapa Brunei Tak Masuk Malaysia Dulu (2 Gambar)


Apabila Sultan Omar Ali Saifudin III dari Brunei mengisytiharkan bahawa Brunei tidak akan bersama-sama membentuk Malaysia, Tunku Abdul Rahman telah cuba untuk memberikan tekanan ke atas Brunei dengan memanggil balik beratus-ratus guru dan pegawai dari Tanah Melayu yang di pinjamkan kepada negara tersebut. Hal ini menyebabkan Brunei ketika itu menghadapi masalah pentadbiran.

Namun Sultan masih tetap dengan pendirian nya. Antara perkara yang tidak dipersetujui oleh Sultan semasa rundingan dengan Persekutuan Tanah Melayu adalah kedudukan Kesultanan Brunei yang di letakkan di bawah sekali di dalam Majlis Raja-raja Melayu. Satu lagi perkara besar yang tidak dipersetujui oleh Sultan adalah berkenaan dengan cukai Pusat ke atas hasil minyak sebanyak 10% untuk selama 10 tahun dan selepas itu Pusat mahu mengambil alih kawalan minyak Brunei.

Hujah-hujah bahawa dengan pembentukan Malaysia maka dapat membendung ancaman komunis dan untuk mendapatkan kemerdekaan awal dari British akhirnya telah di tolak oleh Sultan atas sebab-sebab tidak bersetuju dgn syarat-syarat di atas.

Hari ini Brunei adalah sebuah negara yang berdaulat, ahli kepada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan juga ahli kepada ASEAN. Ini bermakna ia nya sebuah negara yang diiktiraf bukan sahaja oleh negara-negara yang berjiran dgn nya, malah diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Hari ini juga rakyat Brunei menikmati pendapatan per kapita antara yang tertinggi, harga Petrol yang terendah, pendidikan percuma hingga peringkat tinggi dan sebagai nya.

Pada akhir tahun lepas, Kerajaan Brunei melalui Menteri Tenaga nya telah melahirkan rasa kekecewaan secara terbuka kerana masih ramai rakyat tempatan tidak di ambil bekerja di syarikat-syarikat pembekal dan kontraktor industri minyak. Menteri tersebut berkata, walaupun Brunei mengalu-alukan pelaburan asing, namun jika tidak serius untuk memberikan peluang pada rakyat tempatan, syarikat-syarikat ini tidak dikehendaki untuk berada di Brunei.

Ini adalah satu amaran keras dan terbuka. Saya percaya syarikat-syarikat yang ada di dalam industri Minyak dan Gas ini akan mula memberikan perhatian yang serius.

Dalam satu ucapan, bagi memperingati Sultan Omar Ali Saifuddin III, bekas Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew berkata apabila Singapura keluar dari Malaysia, Sultan Omar Ali telah berkata pada nya "Kamu sudah seperti Brunei. Itu adalah lebih baik untuk kamu"

Sejarah adalah satu perkara yang telah pun berlalu dan tidak akan sesekali dapat di ubah, Namun satu soalan retorik yang menarik, apakah yang mungkin berlaku andainya Brunei bersetuju untuk bersama-sama membentuk Malaysia?

Andaian

1. Brunei bukan saja akan di kenakan cukai utk hasil minyak, malah 95% hasil minyak akan pergi ke Pusat. Tinggal 5% untuk Brunei.

2. Pendapatan rakyat Brunei mungkin akan sama dengan Sarawak iaitu RM30,000 berbanding dengan sekarang RM62,000 (USD 20,000)

3. Rakyat Brunei akan membeli minyak dengan harga yang lebih mahal dari sekarang iaitu RM1.90 seliter utk RON95 berbanding sekarang RM0.90 (B$0.36)

4. Rakyat Brunei yang hendak melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi akan terpaksa meminjam dari PTPTN dan dikenakan Riba.

5. Sindrom ramai orang luar Brunei yang memegang jawatan tinggi dgn gaji mahal di sektor Minyak dan Gas akan berlaku tanpa ada apa-apa bunyi bantahan dari pemimpin tempatan Brunei. Rakyat Brunei akan di beri jawatan peringkat rendah dgn gaji yang rendah juga.

6. Harga kereta import akan mahal dan rakyat Brunei akan ramai yang terpaksa beli Proton dan Perodua.

7. Jalan antara bandar di Brunei akan menjadi jalan satu lorong untuk sehala yang berombak2 dan berlubang. Dan kebanyakan di tampal pelbagai kali hingga rupanya macam kek lapis Sarawak.

Semoga Allah merahmati roh Sultan Omar Ali Saifuddin III dan menempatkan beliau di kalangan orang-orang yang beriman. Amin...

{ 227 comments.. read them below or add one }

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 227   Newer›   Newest»
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
Tak payah sibuk2 nak 1st anjing2 kurap yang berkenaan.


Bagus dia tadbir sendiri. Malaysia ni ntah ape2.
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
bodo,,ini semua bodo,,copy org lain je keje
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
oooooooov bru ku thu
linzackxx rinzaku linzackxx rinzaku 10 March, 2013
setiap negara ada kelemahan n kekurangan masing2.pe2 pon aku tetap sygkn malaysia.
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
sultan brunei ke tu? pkai okley ke? ke ray ban? rare tuh
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
MALAYSIA KENA TINDAS DEK ORG2 ATAS YG NK KAUT KEUNTUNGAN DUNIA.. BG AKU BN ATAU PKR SAMA JE SAMA2 CORRUPT.. XKISAH LA SAPE YG MENTADBIR YG PENTING MASING2 JUJUR DN LETAKKAN IMAN DLM HATI..
Adlan Adlan 10 March, 2013
p la dok brunai..bodoh.
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
I once read an article regarding to Sabah oil produces per day, for your information, Sabah produce 192000 barrels of crude oil per day.. and what happen to the profit? 95% of it will directly go under government.. and yet what happen to Sabah? only the rural areas been developed.. this sad situation not only implies on Oil and gas sector, same goes to the palm oil,plantation and stuff..
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
brunei baguslah.. sultannya bijak dan cerdik... akal sultan brunei memang panjang dan berpandangan jauh sebab tu lah sultan brunei tak mahu bergabung dgn persekutuan kalau tidak hancur masa depan rakyat brunei.. tengok lah kat malaysia ni... rakyat hidup tertekan, macam hidup ni takde makna bagi seorang rakyat malaysia
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
kalau brunei bergabung dgn malaysia... aku rasa semua duit hasil minyak di sapu habis kroni2 umno yg tamak haloba...puuuuih
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
aku hidup tak tertekan pon..ko tertekan ke? kalau tertekan buang mykad g dok negara lain!!!
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
itu smua poyoo! Brunei sekarang makin maju yeaa..
Mohamad Kyokie Mohamad Kyokie 10 March, 2013
macai2 pst akn brkata''ko brambus la duk brunai sna''
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
ko pn kroni@macai,mmg la x trtekan
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
tu la Sarawak. sapa suruh join malaysia dulu.skang ni sapa susah?rakyat jugak kan! yg kayap rayap tu sitaib mamut & kuncu2nya jugak...
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
ade jugak mangkuk ktuk ngara sendiri....ko ckp mcm tu seolah2 ko kata gni la...bestnye kuarga dia tu...xmcm kuarga aku...mak bapak aku mcm bangang...menderita ahidup aku....o...tp org mcm korg mmg la xksh kan ckp g2...lupe plak..hihihih
Hanaliza Mohd Mokhtar Hanaliza Mohd Mokhtar 10 March, 2013
Bersyukurlah dengan nikmat yang ada di bumi malaysia ni..usah dibandingkan dengan negara lain.dimana bumi di pijak di situ langit di junjung. Rezeki dari allah, andai kita jauh darinya..rezeki juga jauh dari kita. Setiap umat yang bernama islam tidak akan lekang dari diuji..syukurlah ujian terhadap kita di malaysia ini tak sehebat umat di palestin. Jika hidup senang memanjang. Mungkin kita akan lupa allah, susah sekali sekala ada nikmatnya ..jadilah umat islam yang sentiasa bersyukur dan tidak lupa allah.
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
syabs Sultan Omar ali Saifuddin III,semoga di tempatkan dikalangan org beriman,...kerana kebijaksanaamu tuanku, rakyatmu kini hidup aman makmur dan mewah,...amat cemburu kami di negeri lain...:( negeri kami punyai hasil yg byk tetapi rakyatnya byk hidup susah..
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
betol2, tengok lah...sarawak negeri kaya dgn hasil minyak tp dlm tv ada rakyatnya makan siput Babi...keciaaan aq tengok
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
kalo itu pilihan permintaan buang mykad jd warga brunai? sy sanggup!!!...,sy dah penatlah hidup bersama pemimpin yg hipokrit!!...nk tahu orang UMno ada bilioner paling kaya berbanding Robert Kuok...namaynya tidak tersenai, takut...nnt rakyat anti umno
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
Memang la kita bersyukur dgn apa yg ada Hanaliza..tapi masalahnya sampai bila kita nak bersyukur dan tawakal kalau kita sendiri tidak mahu buat perubahan dkt bumi ni.Ingat saudara Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kalau mereka sendiri tidak mahu berubah.Skrang ni dah masuk 2013 tapi tgk la keadaan rakyat kat bumi Malaysia ni.Tgk la keadaan kat semenanjung Sabah Sarawak..org miskin dan gelandangan berselerak macam cendawan.Tu xtermasuk pendatang2 yg dah membanjiri kat negara kita ni..kalau saudara pergi dkt klang atau KL masa cuti saudara akn tahu apa rasanya menjadi penduduk di Sabah dan Sarawak.Sbb perkara yg sama berlaku disana.Pendatang telah semakin berleluasa di negara kita dan xlama lgi mungkin rakyat asal negara ini akan pupus.Kita bersyukur dgn keamanan yg diberikan Allah..tapi sampai bila?Sampai bila keamanan ini akan berpanjangan..sekarang pendatang sulu tgh dok serang negeri Sabah, lps ni ntah negeri mana pula yg akan diserang..itu pon masih xsedar2 lagi ke? Mungkin lps ni penduduk Pulau Langkawi akan digantikan oleh pendatang baru dr Burma dan nama ditukar kpd myangkawi..who knows.Masa depan adalah sesuatu yg misteri.Tapi kalau kita tidak cuba utk membuat perubahan maka Negara yg bernama Malaysia akan tggal nama sahaja..that my friend, is reality and it will happen soon. Open your eyes and see, unplug your ears and listen, listen, listen,listen....listen.
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
yes aku bangga menjadi rakyat brunei! we love our sultan. hehehe
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
ini lah perangai org melayu sume serbe x kene ....kita nie dikire untung tau daripada negara lain.klu kat negara lain hmmh satu ape bantuan pown diorang x kasi...kat malaysia setiap tahun diorang kasi bantuan tau...ape korang ingat diorang bagi bantuan pakai daun ker?? pakai duit tau...kita nie kan sentiasa diuji...jgn lah nk caci negara sendiri puji negara orng...memang lah sistem pemerintahan diorang bagus tp x payah lah sampai nk maki nk caci negara sendiri....kite nie kene bersyukur dgn ape yg kita ade...MALAYSIA x de lah teruk mane....ade org miskin mati kelaparan???x de kan...diorang bagi bantuan setiap tahun 500 ringgit pastu bantuan bulanan sume pakai duit lah.TUKAR LAH CARA PEMIKIRAN KORANG NIE...klu korang HAMAK sangat kat negara lain pi lah buang kerakyatan korang pegi kat brunei....agak nye brunei pown x nak org cam korang nie yg suke cari kesalahan negara sendiri
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
hukum Allah yakni hukum hudud pun dh terlaksana pada hari ini
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
semua melayu punya pasal
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
lu pk gne lutut ke bro ...
klau da salah 2 , tetap salah ..
kt kat malaysia ni umpama family .
klau bapak kita dah rogol adek beradek kite ,
x kan nak redha je ....
sama la mcm malaysia , klau pemimpin dah salah ... kasi letup je satu kali ..
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
I dont get it?! anonymous 4 atas aku.. saya anggap awak tahu baucar2 yang d berikan hasil daripada tax rakyat sendiri, subsidi pun hasil daripada duit tax, baucar rm300 tu hasil tax rakyat.. kerajaan xde duit, diorng cuma manage duit rakyat.. mmg la kita bersyukur dengan apa yg ada.. tapi kena ingat setiap rakyat mempunyai freedom of speech.. melalui itu, kita boleh memperbaiki apa yg kita nampak kurang, xkan melalui bersyukur je, kita nak maintain benda yang sama? maybe hidup ko dah okey, duit berlambak.. tp mcmana dengan orng lain?
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
Saya orang sarawak macam di hina pula baca komen2 mcm tu, kite sepatutnya bsyukur, mungkin rezeki negara kitaa bukan skarang. ingat tak janji tun mahathir? MALAYSIA MAJU 2020? jadi kita kena b'sabar.

Free Mp3 Download BLOG Free Mp3 Download BLOG 10 March, 2013
aku rasa kau yag kena buka sikit kepala hotak tu, nak aku tolong bukak x? think out of the box! benda2 yg ko pikir and taip ni, cara ko ni macam org yang duduk dalam sangkar, org suap makan... ape dia bagi amik je... YE betul kita kena bersyukur! pemikiran ko ni dari zaman nenek moyang tok kadok dlu.. kau yang kena ubah mind set!! Amik konsep hijrah, tau dok?
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
jangan di samakan pemimpin,tok guru,ustat ke cikgu ke apa2 ke dgn mak bapak ..mak bapak mmg wajib di hormati..klaw salah patut di tegur baik2,lemah lembut,berhikmah dan sebagainya...tapi yg lain tu kita sama saja ..mcm mana nak maju klaw x tegur?..
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
aq suka cara pemikiran ko...
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
ha ..taw pun kesian kat sabah sarawak..hasil minyak suma pegi pusat..pastu bila org sabah sarawak p semenanjung ..nak hina2 duk atas pokok..semenanjung ni bila xda apa2 nak kutuk2 org ..bila ada kepentingan tiba2 nak protect nak tolong..bukan dari pemimpin,sampai ke rakyat biasa,dari org muda sampai tua ..terutama dari kelantan dan terengganu ...tapi x semua la,majoriti..
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
orang sabah sarawak mmg di hina bro di belakang ..saya half semenanjung half sabah..dorang mmg mcm ni,banding kan tpt dorang lebih maju ..tapi x sedar ..kemajuan dorang hasil dari tpt dorang sendiri termasuk sabah sarawak..mmg patut la dorang kalah tapi bn d sabah sarawak masi menang jadi bn sabah sarawak dpt lebih kerusi di parlimen ..balasan yg memang setimpal..
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
ko bil internet mak bapak pon bayarkan memang la tak tetekan bahlol....
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
pemimpin atas dah mewah², korang kat bawah nak kasik anak bini makan pon tak ckup bulan-bulan, lagi nak pikir hidup melayu & untuk melayu... puihhhh...
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
jan salahkan org lain atau negara.. bersyukur la, apa yg ada dlm dunia ini Milik ALLAH.. pinjaman sahaja, org senang alhamdulillah, org menumpang cari rezeki juga.. org yg comment entha pape 2 p buat kerja kat banggunan tinggi yg nak d bina kamu nak ke? nak suru kamu jadi pemimpin kamu mampu buat ke? kalo comment pun biarlah bermanfaat.. ni buat fitna je.. mga ALLAH maafkan segala kata2 kamu
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
suruh bong mokhtar tayang gambar tetek zizi, pastu aku undi bn... kikiki
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
Sapa dok malaysia memang sadis.. hahahah better brambus awl2 sblum jadi papekedana.
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
uii spa bodoh tu? engkau ke? jangan ckp negeri lain bodoh, lihat sendiri punya negeri dulu...siapa lagi teruk? Brunei mempnyai Sultan paling bagus.
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
Ko crite ape monyet gile? Acah baik,otak masuk air la koe ni
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
Aku sokong kite jadi sekutu Amerika, baru maju beb.
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
Brunei besaq mane..mesia besaq mane...adoilanye ponn..xyah duk banding2 lah aihh...
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
agree......yg pnting yg mn lg baik merintah....aku xsokong mane2..tp aku xpecaye PR boleh merintah mcm yg duk ade skrg.....sbb kt negeri aku dh rase dh sepenggal
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
ini semua salah kroni umno bn....puuuuuih
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
lol.. sokong amereka?? sot.. sokong zionis.. sokong dajal.. sial..

ni salah pemimpin msia lah.. sendiri suka makan rakyat

rakyat? kerja tepuk2 tangan
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
Saya setuju sanggat, kalaulah Sabah masih dipegang oleh Brunei, kan lebih elok. Rakyat dan penduduk Sabah pun mempunyai taraf hidup yang lebih baik.
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
bersyukurla apa yang ada...jgn nak ungkit tunjuk yang xelok..baik tambah amal diri dari brukkan tanah air sendiri...loooooolllll!!!!
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
jgan nak kata umno ke pas ke pkr ke....sama je kalau ko jadi ahli politik pun belum tentu ko jadi baik jujur abadii....tgk dari percakapan pun belum tentu ko layak dari situ boleh nilai!!!!
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
kalau bagi belajar free pun belum tentu semua ok...pelajar melayu sekrg lebih memilih kerja dan over demand..tgk la sape yng bgunkan bgunan negara kita..panas xboleh xlayak xsesuai xsetaraf....puhhh
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
brunei mmg byk hasil sultan yer 1.. malaysia sultan yer?? lagipun mcm mn nk maju kerja byk yg nk goyang kaki gaji nk byk pengalaman out..penghuni2 yg ramai hotel besi tu lak tgk lah sapa, kaji lah lain kli..jgn nk buruk2kan negara sendri..banggunan yg tggi2 nie sapa yg snggup bkerja nk harapkn korang yg kutuk2 ni mmg tak lah..nk pegang sampah kat rumah sendri pun rasa geli padahal sisa sendri..ades..sedih lah korang ni..
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
Alhamdulilah, I'm kind of happy apabila membaca this good thingy. i'm bruneian, eventhough we're not famous country and never been mention on any internet about Brunei, Our Majesty keep low profil to keep peace for his Majesty's Citizen. We are very lucky, yet we are small country. =) May Allah Bless our Majesty and Al-Marhum Sultan Omar Ali Saifuddien.
Thanks Pen Patah Blogspot.com. After all i be your reader, i'm very happy about this. We are proud.
Mohd Fazli Abdullah Mohd Fazli Abdullah 10 March, 2013
Dengan mengambil satu fakta lalu menyimpulkan Brunei tak mahu menyertai Malaysia kerana semata-mata disebabkan fakta itu adalah satu perbuatan yang tak adil dan berniat jahat. Jangan menulis tentang sejarah kalau fakta yang anda kemukankan tidak lengkap kerana ini akan menyebabkan orang lain keliru.

Sejarahnya, Brunei pada peringkat awal tidak ada halangan dengan konsep Malaysia yang dikemukakan oleh Tuanku Abd.Rahman. Malah, telah ditubuhkan Parti Rakyat Brunei yang merupakan cabang dari Parti Rakyat Malaya. Bagaimanapun, Brunei hadapi tentangan yang hebat dari pengikut A.M Azahari (juga merupakan orang kuat dalam PRB) yang mendapat latihan ketenteraan di Indonesia. A.M Azahari telah melancarkan pemberontakan di Brunei pada 8 Disember 1962, beberapa bulan sebelum referendum diadakan di negeri-negeri jajahan Inggeris di Borneo. Akibat dari Pemberontakan yang dipimpin oleh A.M Azahari ini, Sultan Brunei telah mengistiharkan Darurat seluruh negara, pemberontakan ini bukan sekadar berlaku di Brunei tapi juga berlaku di beberapa kawasan Di Sabah dan Sarawak.

Biarpun pemberontakan ini dilancarkan A.M Azahari, tapi dibelakangnya ada Tentera Nasional Kalimantan Utara (TNKU), salah satu cabang tentera yang dibentuk oleh Tentera Nasional Indonesia bertujuan untuk menggagalkan penggabungan negeri-negeri jajahan British di Borneo menyerti Malaysia. Jelas, Indonesia memainkan peranan menggagalkan usaha penggabungan Brunei ke dalam Malaysia.

Dalam pemberontakan itu, Brunei telah dibumi-hanguskan oleh TNKU hingga baginda Sultan terpaksa istihar. Menyedari rakyatnya terpecah beberapa puak antara penyokong penyatuan Malaysia dan penyokong A.M Azahari, Sultan Brunei ambil keputusan mengekalkan negeri baginda dibawah naungan British dan menolak menyertai referendum yang dianjurkan di Borneo.

Brunei kekal sebagai negeri naungan British hingga Tahun 1984, hingga kini pun meski telah merdeka, Tentera Brunei masih bergantung bantuan tenaga dari Tentera British, Brunei tidak ada bank pusat untuk mengawal matawangnya. Sebaliknya, Dollar Brunei masih bergantung kepada kawalan dari Singapura. Meski menamakan konsep negara Melayu Islam Diraja, dan mmenamakan Bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan, tapi bahasa Melayu bukan menjadi bahasa segala jenis ilmu di sana.

Jika kita lihat dimata kita Brunei itu sesempurna mata mamandang, tunggu, lihatlah lebih rinci, kenal sejarahnya dan pelajari konsep kenagaraan di sana. Kesimpulannya; lain padang lain belalang
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
ala negeri ko pun pentadbiran pusat umenoooo jgk~ kasi tukar najib tu mesti ok je~
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
macai makan rasuah duit projek umno byk xtertekan la, cis umno bn pengkhianat negara
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
hai macai2 asal xsamakan dengan makanan yg ko makan je? dah makan berak buang kat tandas, asal xmakan je taik tu balik, kan asal dia makanan. Bodoh otak macai tu macai~ kenyang kan perot sendiri, perot org ko catu kan. puih panglima macai ni
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
biasa la macai dah kenyang perut tu suruh bersyukur la~ aku bersyukur pada Allah je bukan pada umno yg makan rasuah lepastu bersyukur. Bersyukur dapat makan rasuah
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
dah mmg salah umno bn, jgn salah kan org lain apenya.. puak umno dan bn lah yg menyusah kan rakyat sendri. Kalu xorg xmelompat la lani...tukar semua kepala umno bn tu, insyaAllah projek2 akan lebih adil
guagua 10 March, 2013
wei kamu semua.. kalo nk berdebat kat sini buat.. tkde bran la..
ape kate dah siap komen2.. tggl kat acc fb ko kat sni..
baru leh tau sape korg..
ckp ikut lepas mulut jer..
akai serupa hanjing
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
sebab tu orang yang belajar tinggi2 kat luar negara, xnak balik malaysia dah.. stupid corrupt country... bg Br1m 500 leh tampung aku punya tol 2 bulan.. bulshit la jibby cakap leh tahan untuk setahun.
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
Secara jujur saya katakan memang saya sanggup pi kerja bina bangunan tinggi2..lgipun bknnya saya bina bangunan utk org lain pon, tapi utk rakyat kita gak. Saya dah lama kerja jadi buruh kontrak kecil-kecilan tolong org bina rumah,tambah rumah dkt area2 saya la.Kalau majikan boleh memberi peluang kepada penduduk tempatan saya rasa ramai yg nak kerja bina2 bangunan ni terutama skali org yg dok kawasan pedalaman macam saya. Saya rasa org2 disabah dan sarawak juga sanggup jika diberi peluang bekerja dalam sektor ni.Komen 2sen dr saya.
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
u talk like a macaiiiii... AHAHAHAHAHAH.. apa ko nak bersyukur?
we deserve more than apa yang kita miliki sekarang ni..
malaysia pengeluar minyak, kalu nak tahu petrol dari laut adalah paling berkualiti, tp kita eksport keluar negara. then import petrol padang pasir masuk negara kita.. bulshit mahal nak mampos sampai pernah naik harga RM2.90
BODOH X???

jangan bandingkan negara kita dengan negara orang lain??
tu la namanye xda budaya saying.. bongok..

x semestinya ko susah ko ingat kat allah..
ramai pelacur2 tu ko ingat kaya? sebab dia miskin la dia melacur.. bebal..
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
wey sape tulis ni baek dibuang negara jek dr malaysia. hujan emas di negara orang hujan batu di negara sendiri.puiiiiiiiii
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
mcm kat luar negara takder corrupt lak hahhaa.. di london n amerika yang maju still in corupption tapi tak di war2kan atau pun dia mengggunakan istilah lain untuk menggantikn corupt.. kalau kita ke london dan duduk disana kita akan rasa kat sana mereka lebih memandang rendah dan sombong kepada kepada kita, kalau nak tau kat london undang2 baru foreigner tidak lagi diambil bekerja di sana .. cuma leh jadi pengemis jer la kot.. kalau ada company amik bekerja sangat2 rendah bayarannya berbanding rakyat negara tersebut.. orang blaja tinggi2 sampai luar negara xnak balik malaysia bukan sebab corrupt tu .. sbb kat sana boleh buat apa sahaja takder orang kata, nak beromen kat tgh padang pun takder masalahlah .. cuma xbleh merompak, mencuri dan melanggar peraturan-peraturan civil kat sana...minum arak adalah minuman rasmi kat sana so sapa nak larang.. bukan bermaksud semua ke luar negara itu begitu tetapi yang tanak balik tu sbb tu la .. ramai majoriti kawan2 nak balik ke Malaysia walaupun dah bekerja kat sana 2-3 tahun sbb tak tahan begitu tinggi cukai yang dikenakn ke atas foreigner.. nak tukar warganegara?? hmm boleh tpi pikir pnjang la...sbb prosesnya sgt rumit dan tak silap buat masa ini lebih sukar dia hendak meluluskan permohonan ini... perdana menteri kita mmg dah cam tu ko pastu kutuk lagi.. xpayah nak blagak sangat yang ko tu adil dan saksama sangat.. kalau ko betul nak tolong orang dan memikirkan kesusahan orang lain kalau dalam poket ko ada RM5 n RM1 bila nampak fakir miskin atau tabung masjid, ko bagi yng mana satu.. haha takyah jawab kat sini , pikir jer sindiri, silap2 cari 10sen ada ke tak kalau xder baru bgi singgit tu.. (MAAF ENCIK SEHINGGET).. Kalau ko nak cerita yang ko tak cukup duit pendapatn kurang, kita amik contoh la para sahabat n ulama la ( kalau amik rasulullah nnt bagi alasan dia nabi tak sama level ) diorang beri semua harta untuk dibelanjakan kepada untuk Agama mereka... toksah nak kutuk la najib nih itu ini.. dia dah mmg camtu ... tp sblm kita kutuk dia, kita tanya diri kita dulu adakah kita dah menyumbang apa2 pada agama kita bangsa dan negara... kenapa kena sumbang kat tiga2 nih .. sbb agama adalah pegangan hidup kita keseluruhan, bangsa adalah kekuatan kita ( Rasulullah pun bangga dengan bangsa dia sendiri takkan kita takleh nak bangga gak ) dan negara adalah tempat kita tinggal untuk beribadah dan hidup sebagai hamba Allah. takyah citer PR atau BN.. sokong lah pemimpin dalam kalangan kamu yang telah mnjalankan tanggungjwb nya selaku pemimpin di situ tidak kira dia PR atau BN.. Kalau pemimpin kat situ BN(walalupun dia goverment)tapi tak mnjalankan tnggungjwb takyah la sokong tapi kalau dia mnjlnkan tanggunjwb sokonglah sbb dia memimpin kita.. sama juga ngan kalau pemimpin itu PR dia mnjaga keharmonian dan kebajikan kita sokong lah dia kalau sebaliknya buat apa nak sokong.. Brunei keluar dari Malaysia bukan masalah besar dalam diri kita.. tetapi kalau kita rasa Brunei tu bagus sangat gih dok brunei 3 thun tanya setiap orang ada kat sana n tanya pendapat dia tentang negara dia then kalau kita rasa sana lagi bagus gih sana n mintak kerakyatan sana.. bukan susah
AnonymousAnonymous 10 March, 2013
komen nih ko copy pastu lepas pilihanraya kalau PR menang ko tunngu lagi 10 tahun pastu kalau diorang pun sama cam UMNO nih ko akan nampak lak fuck PKR atau fuck Pas atau Fuck PR.. Takyah nak fuck2 la... esok terkena batang hidung ko sndiri ko akan dengar fuck urself...hahahhahahahahahahahahahaha
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
alaa rilek la bro .. esok mana tau, aku doakan ko jadi pemimpin pastu kita tengok la ko amalkan riba, rasuah dan kroni? kalau tak alhamdulillah kalau ya .. ko pun samaaa.. pastu ko akan kata aku ketua maa pedulia apa aku hahahhaaaa
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
canteekk gak tu ada Hot babe... takder lah asik aku tengok Mazeer jerr..
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
alaa skang kat selangor tu bawah PKR pun sama, brapa banyak banggunan milik syarikat2 dibawah selangor yang diberi sewa kepada PKR punya geng n tak bayar pastu mintak hapus kira.. kepala hotak dia... dlu dah la zaman khir toyo BN tu buat camtu ,zaman PKR nih pun sama gak ingatkan berubah lebih adil dan saksama, blah la.. mmbohong jer... member aku buat construction bhgian jln raya n bila dia dapat tau jer yang member aku nih ada hubung kait keluarga ngan ahli BN terus dia reject kontraktor member aku nih padahal xaktif pun politik .. yang tu panggil PKR adil.. bagi aku samooo joorr... bhongg jer tu .. aku rasa anon no.2 atas aku nih hanya tngok camtu jer .. berurusan dlu bro ngan diorang baru tau adil tak adil.. baru tau diorang kroni tak kroni.. BN ngan PR samoo joorr...hari nih ko sokong gila2 PR silap ari bulan lagi 10 tahun PR dah jadi goverment ko pulak fuck PR mcmana ko fuck BN skang sbb tak pueh ati...
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
matawang itu kerana brunei sama singapura ada berjanjian...
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
ku bangga jadi ANAK BRUNEI.... umur 18 dah ada kerita sendiri... rumah diberi sultan kami...
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
Saya warga sabah merasa tertekan di Sabah dan malu menjadi jiran Brunei, sepatutnya Sabah lebih kaya dari Brunei sebab minyak Sabah lebih banyak dari Brunei tetapi Sabah pula menjadi negeri termiskin di Malaysia.. saya ada degree 3.6 pointer tapi tetap sukar mencari pekerjaan. Akhirnya terpaksa bersaing dgn graduan SPM utk mdapatkan pkerjaan dgn gaji ciput RM800 sebulan. Hutang PTPTN tidak mamopu mahu bayar...semua duit hasil gaji saya diambil oleh BN iaitu Barang Naik. Kalaulah Sabah dan Sarawak tidak bodoh ketika itu kan best.
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
huhuhahahhihi...

INFO:KISAH ANON DIATAS YANG BERLAKU DI LAHAD DATU!
LAWAK:VIDEO ENCIK ANON DIATAS YANG MENGHINA ANWAR IBRAHIM ALI!
18SX:VIDEO TERBARU ANON DIATAS KANTOI BERZINA!
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
hang yang banyak bunyik ni pun macaiii..blajar la rerajin,nak freeeeeeeeee semua.puih!
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
Macam ni la baru pandai,sekolah tinggi.
joe brabo joe brabo 11 March, 2013
alhamdulillah..nasib baik brunei xbuat kesilapan waktu dahulu...sekurang2nya islam terbela dibrunei...moga Allah merahmati brunei..
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
alah brunei ko jangan lah berlagak lah.... tunggu lah nanti bila Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri Malaysia yg baru , Malaysia akan lebih maju dan rakyatnya hidup senang lebih daripada brunei...wakahkahkahkahkah tunggu masa je.. sekarang ni ko boleh gelak lah nanti korang pulak yg senyap tak boleh nak kutuk malaysia...wakahkahkahkahkah
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
Bro, currently im working Brunei, never pulak org Brunei kutuk Malaysia kot. Malah klu dtny org Brunei, diarong akan kata Malaysia lebih Maju daripada Brunei, diaorng rendah diri. Diaorng jugak tak le mnjahati Brunei mcm kitaorng selalu sangka.. jgn buruk sngka..
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
Alhamdulilah, betul kata awk. bnyk ank brunei muda2 dh ada kereta. kmik msh g pki basikal, motosikal. tumpng umah urg tua walaupun dh kawin. tak bnyk Bangunan tinggi atleast Brunei bnyk rumah untuk tinggal, itu pting dri bngunan tinggi bnyk.
aaa aaa 11 March, 2013
org yang tertekan adalah org yang tak bersyukur dengan nikmat yang allah berikan.
cuba angkat tangan dan ucapkan syukur ke atas nikmat yg diberikan.. insyallah cukup
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
...spm biasa sebut lepasan spm tak sebut graduan spm....betul ke degree 3.6 pointer ni?
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
Ceh...duit singapore kontrol ka?....
Bila minyak brunei habis .....???????apa jadi....
Tentera diaorang banyak nepalese....agak2 kalau sulu hijack brunei....diaorang nak bermati-matian jugakkah?....tapi aku tabik bab islamik....sampai ada operasi bunuh babi....arak sebotol pun tadak....cina brunei turun miri kalau nak joget n tunggang
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
Aku duduk brunei sehari....bosan mati kutu nak mampuih.....tak tau nak buat apa....tapi minyak dia memanglah murah...pakai dollar brunei pun kira murah darpd mesia
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
Dekat langkawi pun dah ada kampung pendatang dapat ic......tak percaya tanpa oranv langkawi...siap dapat rumah lagi.....baru tadi selisih dengwn pasangan mynmar bawak anak kecik pegi klinik...depa dah membiak dah...pas indon...mynmar...nasib bngla tadak pompuan dia nak kawen...tu yang dok jalan pegang tangan laki sama laki depa.
AnonymousAnonymous 11 March, 2013
ko amik degree ape ni? Degree Pelacuran ke ape? Tulisan ayat mcm x lepas SPM jer. Kahak tuih membohong.
AnonymousAnonymous 12 March, 2013
Reply: Saya Degree in Accounting. mungkin blm rezeki dpt keja di bidang tersebut.. skrg saya kerja data entry clerk di Giant Hypermarket je...please lah hormati orang melalui budi bahasa.
AnonymousAnonymous 12 March, 2013
aku dah buang MyKad dan dpt IC brunei! alhamdullillah
AnonymousAnonymous 12 March, 2013
utk dapat kerja di brunei misti pandai BAHASA MELAYU dan ENGLISH
AnonymousAnonymous 12 March, 2013
aku dulu rakyat malaysia serawak, bila umur aku 18, sultan brunei menitahkan supaya sesapa pemohon kerakyatan brunei yg berumur 18 thn akan di terima jadi rakyat brunei, alhamdulillah, saya antara yg terpilih, kini saya sudah tingal di brunei dgn IC brunei selama lebih dari 10 tahun, saya sudah mendapat kerja bergaji lebih kurang RM2000 sebln, kereta, dan akan berkhawin tida lama lagi dgn org brunei, sultan brunei amat baik pada rakyat nya, undang2 hudud di laksana kan, peraturan islam di perketat kan, saya rasa amat bahagia dan tenang, syukur alhamdullillah, - bekas rakyat malaysia
AnonymousAnonymous 12 March, 2013
UNTUNG LAH BRUNEI BERJIRAN DENGAN MALAYSIA.
BRUNEI TIDAK PERLU RISAU MASALAH SEMPADAN.
JIKA BRUNEI BERJIRAN DENGAN FILIPINA ATAU INDONESIA PASTINYA BRUNEI SUKAR MEMBENDUNG KEMASUKAN PENDATANG ASING DAN KESELAMATAN NEGARANYA DARI DICEROBOHI.

KEADAAN MALAYSIA YANG AMAN DAN STABIL MENJADIKAN BRUNEI SELAMAT.
sultan kiram sultan kiram 13 March, 2013
pe hal kipas meja aku ni.
dah rosak ke
aduh
panas2
AnonymousAnonymous 13 March, 2013
admin bg statement 2 gambar...1 lg mana?
AnonymousAnonymous 13 March, 2013
kahkahkah anuar ibrahim memerintah akan jadi maju? puiiiii. jgn harap la wey. pengkhianat bangsa tu. kau percaya ke? LOL
AnonymousAnonymous 13 March, 2013
org atas ni blajar geografi x brunei tu besar mane sarawak tu besar mane . kalo ko nk malaysia kayamacam brunei siruh semua negeri kluarkan minyak. negeri malaysia ni ade 5 je kluar kan minyak . yang lain tu mane ade minyak . pikir la. mungkin yang mkn siput babi tu dah dia suka x pon dia org pedalaman. pikir la wei
AnonymousAnonymous 13 March, 2013
cuba kalo ko blajar rajin2 keje bagus mesti hidup x susah . and harga minyak tu nk kawal ekonomi kalo. hrga minyak rendah . hutang negara spe nk byr . kalo ikut janji pkr tu kita senang 1 tahun je lagi 3 tahun tu merana nk byr hutang negara.
AnonymousAnonymous 13 March, 2013
tu psl rakyat kita banyak . kalo rakyat kita sama banyak macam brunei silap2 kita lagi kaya la wei
AnonymousAnonymous 14 March, 2013
hujan emas di negeri org..hujan batu dinegeri sendiri..aku bersyukur dgn ape yg ade..alhamdulillah..
AnonymousAnonymous 14 March, 2013
Waaa... mentang2 laa banyak negeri dah ada minyak, tetiba plak bunyinyer mcm nak mintak merdeka dari Malaysia... kes nak makan sorang la tu... sal dulu masa zaman British tak nak mintak merdeka asing2...? Singapura masuk Malaysia sebab nak tumpang merdeka sekali, jgn la lupa... lepas tu dia mintak merdeka dari Malaysia... kalau dia sendiri, sampai sekarang masih bawah jajahan British agaknyer... harapkan pelabuhan jer... hasil lain mana ada... Pastu nak merdeka punya pasal buatlah huru hara... Brunei tak nak join sebab dia tahu dgn minyak dia ada kuasa memerintah sendiri... Kelantan, Terengganu dulu apa ada? Jangan la lupa sejarah... baru masuk 56 tahun merdeka dah sombong dan lupa diri... Amerika tu dah 237 tahun merdeka pun takde negeri yg mintak merdeka...
AnonymousAnonymous 14 March, 2013
emm...mybe blom rezeki...jgn salahkan negara...n spe ckp sbah negeri termiskin...xbetul tuh..
AnonymousAnonymous 14 March, 2013
lawak Apo ke majalah Ujang ko wat nie...hahaha
carik la org lain wehhh...pak nuar da tua...la wehhh
AnonymousAnonymous 14 March, 2013
tahniah....alhamdulilah...jnji ko bahagia...
(cian sbb xde spe y puji ko)
AnonymousAnonymous 14 March, 2013
haha...makna nya ko amik gak la duit Br1m tuh kan..sbb nk tampung kos tol ko....lawak siot...bkn nk terima kasih...mcm sial je perangai...amik duit tp kutuk...
hahahahahahahahahahaha (gelak guling2 aku)
AnonymousAnonymous 14 March, 2013
sbb tuh ramai ank muda brunei pemalas...opsss...!!! sori...
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
sebenarnya sultan omar ali pada mulanya mmg nak masuk dlm pertubuhan malaysia yg dulu dikenali sebagai Persekutuan Tanah Melayu . then disebabkan PRB yg diketuai A.M azhari yg menentang keras brunei dr masuk ke dlm pertubuhan malaysia . sultan mmg nak , then ditentang rakyat gak yg dah termakan dgn kata2 A.M azhari . so sultan brunei terpaksa tolak ajakan tunku abdul rahman untuk masuk malaysia atas alasan 'x dapat jadi agung yg pertama'.
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
siapa yg letak kita disini???Allah...siapa yg letak meraka disana??Allah
siape yg memindahkan mereka dari sini kesana??Allah....jd...xsalah jika meminta setiap yg trtulis mampu diubah oleh Allah...jika kita salah kan keadaan yg berlaku dan tnpa membuat sebarang perubahan siapa kita salah kan??ALLAH...taubat lah segera sementara diberi waktu....
AKAM RESTORAN SDN.BHD AKAM RESTORAN SDN.BHD 15 March, 2013
bodoh nak mampus. kje bagus2 pon ko pikir gaji banyak sgt ke.. kadang2 xsetimpal dgn kerja yg dibuat ... abg aku lulusan degre keja ngan petrnas cukai tahunana je da dekat 15 ribu..belum tolak duit2 lain lg..pakai makan, tmpt tggl...balance gaji same ngan gaji bersih tggal ciput..lg dulu dok sebut bayar hutang bayar hutang, mmg xpernah habis xpernah kurang hutang malaysia ni.
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
Hidup Umeno! Harga barang, harga minyak naik pun takpa. Yang penting sembah Umeno. kahkahkah!
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
ko pun bangang..lagi besar sebuah negara...lagi besar hasilnya....orang bangang je tak reti banding then jadi balachi bangsa cina sampai mampos...porah!!!
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
nama adlan ni memang bodoh2 belaka....suke sgt jadi balachi makan gaji sampai tua...
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
Yes u rite...setuju!!!alangkah indahnye kalo negara bertadbirkan oleh kesultanan berasaskan islam...politik pun takde...
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
bestnye..cane nak apply? menyampah aku dgn anon rakyat Malaysia tercinta yang tak tertekan pasal pikir tekak sendiri...bukan masyarakat or generasi akan datang...katak bawah mangkuk dacing...
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
lagi bangang...selain dari minyak kita juga ada emas...timah..pertanian....pelancongan..contoh Melaka...bukan ada pa...tapi pelancongan tip top...tu bukan hasil ke bangang...bodo mcm kepala taik tapir sembelit...
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
Sopan tutur kata anda cik kak...betul kami bersyukur dengan KESELESAAN yang ada tapi bukan KESENANGAN.nak kata selesa sgt pun tak jugak coz dihimpit hutang keliling pinggang...bangsa lain pulak yang menjana ekonomi coz gov asyik offer baek untuk makan gaji dlm gov yg ada skrg.Rata2 kuar Universiti or kolej mesti mensasarkan untuk keje gomen...bukan berniaga.dan 1 more thing saya risau tanah untuk didiami oleh anak2 sy atau generasi akan datang memang tak mampu dimiliki coz skim rumah pertama pun hutang sampai 300k?kalo gaji rm 3k berapa lama nak bayar?.Najib betui2 takde akai..tu pasal harga rumah sekarang takdak bwh 140k skrg.
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
setuju...tu baru tax....belum untung minyak,pelancongan,pertanian dan sebagainya...mane pegi?
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
berdebat pasai apa?ang pun serupa jugak 2x8,000,00
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
bile pulak la brunei kutuk malaysia?ko makan cirit anuar ke sampai melalut camni?mulut lohong....
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
hahaha...ko jeles la tu...haha...
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
perasan...Sultan brunei sendiri turun meronda jalan kaki tanpa pengiring melawat bandar dan rakyatnya....disebabkan disiplin dan tak ada ruang kerja untuk pendatang tanpa izin...sape nak masuk sana tanpa pasport?
Bukan sebab berjiran dengan Malaysia,tapi kebijaksanaan pemimpin dan berasaskan islam...seperti zaman Rasulullah saw dulu...keliling Yahudi...aman je negara Islam yang dibangunkan...politik memecahbelahkan umat..
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
al fatihah kepada A.M Azhari....kalo bukan kerana beliau pasti Brunei tak aman sebegini...ni baru pejuang bangsa...bukan mcm UMNO yang tiba2 masuk sebagai parti utk org melayu....sedangkan parti2 lain yang berjuang seperti ANGKATAN PEMUDA ISLAM(API)yang memperjuangkan tanahair...lenyap begitu je....tanpa dikenang langsung perjuangannya...
azim pauzi azim pauzi 15 March, 2013
wee kebanyakan nye sbub and brooke dah ambik dah laaa
brunei tu kecik bolh laaa
azim pauzi azim pauzi 15 March, 2013
memang menipu ..kat sabah kalau ko ckp 3.6 mesti dah ade orang ambik kerja ..kat sana bukan ade banyak yang berkelulusan ..niar kat semenanjung semua tinggi


menipu pun pandai laa sikit kata pointer 3.6
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
Alaa...naseb jer tue brunei buleh maju, dia tersepit celah2 malaysia, jadi xdak sapa barnie kacau. Aku tetap sokong UMNO sampai ke mati, klu dihiris tanganku tetap akan mengalir darah merah MELAYU UMNO sejati kerna akulah MACAI SEJATI, TAKBIR!!
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
Cara cik kak hanaliza cakap BERSYUKUR memang buleh buat saya marah. seolah2 cik kak mahu mengatakan tuan guru nik aziz, tuan guru abdul hadi awang, tuan haron din, tuan guru salleh musa dan ramai lagi tok2 guru dan ustaz2 tidak tahu bersyukur? Hebat lagi tahap kesyukuran cik kak jika nak dibandingkan dengan mereka? Sedangkan kita nie siapa, tinggi tara mana sangat ilmu agama kita nak dibandingkan dengan mereka? Tapi merekalah yang bersungguh2 berkorban jiwa, harta dan raga menentang kezaliman umno beend...kenapa mereka buat begitu? Perkara nie lah yang tidak mahu difikirkan oleh orang2 yang kami panggil MACAI, kerna pintu hati mereka telah ditutup dari menerima hidayah dan petunjuk Allah swt. Nauzubillah, moga kita dan cik kak hanaliza tidak tergolong di dalam golongan nie
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
oklah klu ko kata camtue...kita pleh bgi dapt pi putrajaya dulu, nie pr perintah negara pun dak lagi, dah buyi bising, apa ko ingat taik karat umno buta 55 tahun buleh hilang camtue jaa kaa dalm masa 5 taun, mampuih laa...macai
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
doa kt mesia sama bro dapat tukaq kerajaan..nazak sgt dh kami bawah umno beend nie, siap bg kerakyatan dekat bangla, myamar apa semua bagai, haramjaddah sungguh!
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
Taik hg Rasullullah bangga dengan bangsa dia sendiri, hg xmgaji hg jgn pandai2! Hg tau haram bgtau bnda yg Rasullullah saw xbuat, neraka balasan dia. Rasullullah saw xpernah ajaq semnagat ke bangsa, umno bodo jaa lagi2 perkasa haram jaddah tue..
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
alhamdulillah, ak memlih mesia lgi sbb ak tau mesia negara yg kaya, diberkati...cumanya yg silap dia pemimpin dia sdia ada nie. jadi sbb tue ak berjanji pada diri ak sendri ak tetap akn berjuang membebaskan negara tercinta ak nie daripada cengkaman umno beend!
AnonymousAnonymous 15 March, 2013
alahhh... aku baru sampai... mengah2!!
AnonymousAnonymous 16 March, 2013
kami tak malas la, kami yang bayar sendiri tau kerita dan rumah tu :D
AnonymousAnonymous 16 March, 2013
kami rakyat brunei tak penah pun nak hina negeri malaysia. saya sebelum ni pikir rakyat malaysia baik, sehingga la saya baca comment comment disini :(
AnonymousAnonymous 21 March, 2013
ko lg bangang..g bangga ngan negara org bangang..benci aku ngan org yg bangang cm ko..bangangg
!!
Min Malik Min Malik 26 March, 2013
org malaysia yg post article ini org malaysia jugak yg kutuk2.brunei sokong malaysia...tapi sebaliknya pulak berlaku...inikah malaysia punya attitude
AnonymousAnonymous 26 March, 2013
Percaya pada qada dan qadar.
AnonymousAnonymous 31 March, 2013
bersyukur jelah dengan apa yang allah s.w.t bagi..dunia hanya sementara wahai manusia sekalian.. allhamdulilah.
AnonymousAnonymous 02 April, 2013
Mmg pointer saya 3.6. kalau saya mahu menipu dari mula lagi saya akan cakap 4.00. apalah sangat 3.6 kan?
AnonymousAnonymous 16 April, 2013
TAHNIAH BRUNEI SULTAN KAMU BIJAK SEKARANG KAMU KAYA.
AnonymousAnonymous 22 April, 2013
malaysia mmg ada 5 negeri pengeluar minyak, tpi negeri2 nie lah antara negeri termiskin..
AnonymousAnonymous 22 April, 2013
16th....nek tangga..
AnonymousAnonymous 22 April, 2013
sokong anon atas aku ni...tak disangkal lg setelah lbih 50 thn memerintah, negeri pengeluar minyak lah yang nampak sgt tak mmbangun...ckit2 nak salur ke putrajaya, kl..nak mmbangun apa lg kl tu..aku tgok makin mmbgun mkin bnyak tmpat maksiat dah kl tu..nak pesat sampai kreta tak bleh gerak ker???klau nak bndingkan negara singapura yg lebih kecil dari brunei, lg lah...cuba pikir, singapura pengeluar minyak ker?air pun beli dari johor..tukaran wang asing lg tinggi dari ringgit..
negara mcm tu la kna dicadikan contoh utk maju mcmne..bukan p blajar ngan negara tak maju..tapi klau dok pikir kepala sendiri jer btol smpai mmpos pun tak maju..
AnonymousAnonymous 22 April, 2013
negeri ade minyak pon miskin juge..hasil sume kene sedut aleh macai..ini kali la...
AnonymousAnonymous 22 April, 2013
bersyukur lah dengan apa yang kamu ada . jangan dihina sesiapa pon . macam inilah dimalaysia . politik nom 1 . hidup pas hidup umno hidup pkr . hampeh . semua hipokrit . hang tak caya hang tengok . kalo pas memerintah laksana ke tak apa yang dia kata . ko nanti tngok bila bn memerintah plak apa yang dijanji betul ke tak . tak payah sembang laa . kalau dah hipokrit . hipokrit la jugak . macam artis la politik nie . depan orang ramai fuuhh bukan main gile mesra . tapi belakang orang macam sial engko2 aq2 walaupun engko tahu ramai yang minat ko . haa . salam dari pembenci .


Saya benci politik hipokrit
AnonymousAnonymous 22 April, 2013
kami wakil dari malaysia ingin memohon maaf atas kebiadaban sikap2 malaysia ini . dan saya minta rakyat brunei tidak menyinggung atas apa yang dikatakan itu . selain itu , saya ingin menegaskan kepada anda rakyat malaysia tak semuanya biadap ada sesetengah yang bercakap menggunakan akal . kerana politik kami berpecah , sbb itu malaysia tidak maju seperti brunei , jika kami bersatu dah lama kami maju . inilaah RAKYAT MALAYSIA yang hanya tahu salahkan orang lain bukan cuba untuk perbetulkan diri sendiri . yang baik datangnya dari ALLAH S.W.T yang buruk datang dari kami sendiri . pohon ampun dan maaf .
kerolkerol 22 April, 2013
spe suruh jadi balachi org lain,,,dulu mak bapak suruh belajar pandai2 gi lepak isap rokok lepas tu salah kat org lain,,,negara kalu besar ,,jumlah penduduk lagi besar,,lagi ramai penduduk lagi mahal la harga barang,,,brunie skarang nie penduduk die 1.3% je dari malayusia(400K +),,jadi wajar harga minyak die murah sebab kejaraam brunie mampu beri subsidi yg byk,,klau malaysia bg byk subsidi bankrap la negarra,,jgn jadi budak2,,pikir la dulu2,,
AnonymousAnonymous 22 April, 2013
mcmana ada artikal sampah page ni bole keluarkan? andaian? mcm bangang je kalau korang ni jenis nak jatuhkan negara sendiri...
AnonymousAnonymous 22 April, 2013
aq x tau la apa yg kau nk lagi,,cukai xde??minyak free??,,jgn jadi bodo sgt semua nk murah,,,mak bapak suruh g sekolah dulu belajar pandai2 g sekolah buat bodo je,,lepas kerja bising benda nie mahal itu mahal,,,-cuba salahkan diri sendiri sebelum salahkan org lain-
AnonymousAnonymous 22 April, 2013
BRUNEI: 200, 000 tong sehari penduduk 401, 890 (1.3% daripada populasi Malaysia) keluasan hampir sama dengan Negeri Sembilan.

ARAB SAUDI: 10 juta tong sehari (pengeluaran Malaysia hanya 6% dari pengeluaran Arab Saudi) populasinya kurang sedikit dari Malaysia.

QATAR: 1.213 juta tong minyak sehari (pengeluaran Malaysia hanya 57% berbanding pengeluaran Qatar) populasinya 1.7 juta orang (5% berbanding populasi Malaysia)

VENEZUELA: 2.8 juta tong sehari (pengeluaran Malaysia 24% dari pengeluaran Venezuela) populasi 29.1 juta orang.

IRAN: 4.25 juta tong sehari (pengeluaran Malaysia 16% dari pengeluaran Iran) populasi Iran ialah 77 juta orang.
Jadi pada aku Perbandingan yang lebih wajar ialah perbandingan yang dilakukan dengan negara-negara yang memiliki jumlah pengeluaran minyak yang hampir sama dengan Malaysia, bukan dengan negara negara diatas ni
AnonymousAnonymous 22 April, 2013
butoh la admin ni..dok agong2 kan sultan watpe?diorg 2 yg dok sebok mkn harta rakyat,kje dok jer kat singgahsana,bulan2 dpt gaji puluh ribu,anak g club sane sini,men pompan,tabur duit sane sini,2 yg ko dok banggakan? bute ke ape?padan sultan2 lepas ni,jd puppet semata2..padan muka,bongkak sgt,rakyat derita x pandang..mampos la ko ngan julang ko ngan pengikut2 umno kapir ko 2..makan duit rakyat,scandal sane-sini pas2 takut kantoi bom jer trus pelacur mane2..umno kapir lakhnat!!!!
AnonymousAnonymous 24 April, 2013
hahahaha. .ayat cover. .
AnonymousAnonymous 24 April, 2013
pointer tinggi tapi soft skill tiada. .ni la yang orang kata mahasiswa/i belajar mengadap buku tapi nak apply malu2 macam budak tadika nak baru belajar bercakap
AnonymousAnonymous 24 April, 2013
gaji lebih 2000+ je? tak tau la ko dah convert ke belum. .tapi bangga gila ko nak cakap tukar kerakyatan ea. .insan2
AnonymousAnonymous 24 April, 2013
hahahaha. .lawak la korang ni
AnonymousAnonymous 08 May, 2013
Memang tak dinafikan mengapa Brunei mewah... Yer... Negara dia kaya dan ditadbir oleh Sultan Sendiri. Perlu diingat walaupun kekayaan Brunei melimpah ruah, Rakyat tempatan di bumi Brunei tu banyak yang jadi Pak Anggur... Kenapa? Sebab dah terlalu kaya. Lagipun ia hanya ada bangsa Melayu Brunei jer... Tak Macam Malaysia Ada Cina Keparat, Keling Paria yang kurang ajar nak mintak pelbagai dan keras kepala... Lagipun Brunei ni ciput jer...Kos tak banyak nak guna untuk rakyat. Jangan nak dibandingkan dengan Malaysia jer... Tapi perlu diingat, Sumber kekayaan Brunei bergantung pada minyak....Diandaikan suatu hari nanti negara itu kehabisan sumber tersebut, tambahpula pemimpin skan datang boros...(harap-harap tak bergitu) apa akan jadi kepada Brunei??

Singapore pulak, Dah memang sumber alam kedudukan dia strategik, laluan perdagangan antarabangsa... Lagipun biasa ler...Cina keparat yang membuat huru-hara ...Dia tumpang negara orang, lepas tu nak jajah pulak...Sama ajer macam yahudi...

Kesimpulannya Melayu perlu bersatu walau apa partipun... Ini dok hipokrit dengan bparti dan fahaman masing-masing.... Hancur bangsaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!
AnonymousAnonymous 22 June, 2013
future . .sabah sarawak menjadi persekutuan dalam malaysia . . so ranking persekutuan terkaya di malaysia
1.Sarawak , (50/50 ~islam/non.islam)
2.Sabah ,(x agama rasmi~perkara 20 sabah)
3.Semenanjung . .(agama rasmi islam)

kesannya malaysia bukan lagi negara islam kerana islam tertakluk di semenajung sahaja ..
AnonymousAnonymous 29 June, 2013
America lg ramai penduduk..kenapa maju?
masalah bukan pada banyak ke x penduduk. masalah sekarang cara pentadbian x betol.
AnonymousAnonymous 29 June, 2013
ko tu yg poyo. bodoh
AnonymousAnonymous 29 June, 2013
Macam bangang lar artikal ni...bodoh..
Almarhum Almarhum II Almarhum Almarhum II 17 July, 2013
Aku rasa malu pulak dengan pentadbiran Malaysia nih. Buat tekanan kat negeri orang tapi hasil sendiri tak lumayan pun.
AnonymousAnonymous 17 July, 2013
Sape pandai sgt. Pergi jadi pm.Pergi masuk bertanding. Abis cerita.
AnonymousAnonymous 18 July, 2013
Sultan Brunei telah membuat satu decision for the greater good. Tak nak hak2 di rampas oleh federal yang mencengkam segala2
AnonymousAnonymous 29 July, 2013
nice info.. mana pegi duit royalty minyak ye? untungla brunei & Singapore kluar..
AnonymousAnonymous 06 September, 2013
sy maok sarawak ikut jejak brunei....malaya ambil hasil bumi sarawak utk buat highway,bandaraya bandaraya disemananjung...
NIM NIM 17 September, 2013
Setuju dengan Kerol.

Malaysia
Pengeluaran minyak: 693,700
Jumlah populasi: 29,787,900

Brunei
Pengeluaran minyak: 146,000
Jumlah populasi: 393,162

Pengeluaran minyak oleh Brunei ialah 21% berbanding Malaysia.

TAPI...

Populasi Brunei hanya 1.3% berbanding Malaysia.

Sumber:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_oil_production
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_population
NIM NIM 17 September, 2013
@Anonymous15 March 2013 20:46

Apakah masalah Nik Aziz, Hadi Awang dan lain-lain yang awak sebutkan di atas dengan Kerajaan sedia ada? (Golongan A)

Apakah pula masalah yang awak semua ada dengan Kerajaan sedia ada? (Golongan B)

Cik Hanaliza ni respon kepada masalah golongan A atau golongan B?

Kalau tengok isu yang ditimbulkan golongan A, lebih kepada nak hapuskan arak, judi, nak adakan hudud dan lain-lain yang berkait langsung dengan Islam.

Isu awak dalam golongan B ini lebih kepada, banyak hutang, harga minyak mahal, susah cari kerja, dan lain-lain yang berkaitan dengan kepentingan diri sendiri atau lebih tepat lagi DUNIAWI.

Sama ke tarafnya golongan A dan golongan B ni?

Cik Hanaliza jelas memberi respon kepada golongan jenis B. Tak ada isu merendah-rendahkan golongan A sebab taraf pemikiran dan isu yang ditimbulkan adalah berbeza. Harap maklum.
«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 227   Newer›   Newest»

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri