SERIUS : Pedang Damascus, Pedang Paling Tajam Di Dunia (7 Gambar)

Pedang yang diakui paling tajam di dunia oleh pakar pembuatan pedang barat. Ketajamannya mampu menembus baju besi crusader, memotong dua pedang lawan, membelah perisai dan batu tanpa mengalami kerosakan pada matanya.

Kehebatan pedang buatan Damsyik dan terkenal dengan panggilan Pedang Persia ini telah mengatasi kehebatan pedang Katana dari Jepun dan pedang Excalibur milik King Arthur.





Pedang ini diperbuat besi baja "damascus" dengan teknik rahsia yang disaluti CNT (Carbon Nano Tubes) yang menjadikan ianya AMAT TAJAM dan LENTUR. Seni pembuatan pedang yang terahsia ini amat dikagumi oleh puak Barat. Kajian metalurgi moden setakat hari ini juga, masih tidak berkeupayaan untuk menghasilkan pedang berteknologi tinggi (teknologi NANO) dari peradaban Islam pada kurun ke-12 ini.

Setelah sekian lama pedang ini menjadi rahsia akan kehebatannya, akhirnya pengkaji barat telah berjaya membongkar rahsia pedang ini.



Prof Dr. Peter Paufler dari Jerman mengakui kehebatan pedang ini


Rod "Damascus" bersaiz Nano didalam pedang Salahuddin Al-Ayyubi

Rupa-rupanya didalam pedang ini terdapat sebatang tiub rod "Damascus" yang bersaiz nano yang mudah lentur,tidak mudah patah dan sentiasa tajam sehinggakan mampu membelah apa saja.



Rod "Damascus" berupa rantaian atom karbon yang sangat hebat

CNT merupakan suatu rantaian atom karbon yang terikat di antara satu sama lain secara heksagonal berbentuk silinder yang mempunyai diameter sekecil 1-2 nanometer. Silinder CNT ini boleh mencapai panjang sehingga berpuluh-puluh mikron dan tertutup di bahagian hujung seolah-olah sebatang paip yang ditutup dikedua-dua hujungnya.

Pencirian yang dilakukan terhadap bahan ini juga menjelaskan bahawa CNT mempunyai kekuatan paling tinggi berbanding bahan lain. Ia juga mempunyai sifat kekonduksian elektrik melebihi kuprum dan logam. Keunikan tiub karbon nano yang lain ialah mempunyai ketahanan terhadap suhu tinggi serta mempunyai jisim yang lebih ringan dari aluminium.

Kehebatan Pedang Salahuddin Al-Ayyubi telah dibongkar oleh Prof Dr. Peter Paufler dari Jerman. Prof tersebut menjumpai CNT di dalam pedang tersebut bersama senjata2 yang digunakan oleh tentera-tentera Islam pada ketika itu sewaktu perang Salib. CNT ini yang menjadikan pedang tentera Islam ini sangat tajam tetapi mudah lentur.



Salahuddin Al-Ayyubi
Teknologi NANO ini menggunakan besi baja "damascus" yang juga dipanggil wootz. Bijih besi ini mengandungi sejumlah peratusan unsur Karbon. Selain besi dan karbon, unsur-unsur seperti Kromium, Mangan, Kobalt juga ditambah bagi menambahkan lagi kekuatan, ketajaman dan kelenturannya.

Teknik pembuatan pedang ini begitu rahsia sehinggakan hanya beberapa keluarga tukang besi di Damsyik saja yang menguasainya. Akhirnya pada kurun ke-18, teknologi pembuatan pedang ini telah pupus. Apa yang tinggal hanyalah pedang-pedang, tombak dan Pisau yang kini tersebar di pelbagai Museum di seluruh dunia. Sekadar mengingatkan kita bahawa Teknologi Hebat Peradaban Islam ini telah hilang di telan zaman.



Teks kajian barat tentang Pedang "Damascus"

{ 43 comments.. read them below or add one }

AnonymousAnonymous 06 April, 2013
ok..ALLAH MAHA BESAR..
AnonymousAnonymous 06 April, 2013
perrrghhh heebbaaaattttt suupeerrrrbb...................ilmu yg diturunkn oleh allah.....
kedaioerder kedaioerder 06 April, 2013
shop kat sini http://kedaioerder.blogspot.com/
Mohd Syafiq Sfixtreme Mohd Syafiq Sfixtreme 06 April, 2013
This comment has been removed by the author.
Mohd Syafiq Sfixtreme Mohd Syafiq Sfixtreme 06 April, 2013
sapa rasa moto dia laju, like ==> http://www.facebook.com/GengMotorLaju
AnonymousAnonymous 06 April, 2013
pedang besi milik aku lagi tajam , boleh memotong buah kelapa tanpa menumpahkan air di dalamnya..... power tak ? Allahuakbarr
AnonymousAnonymous 06 April, 2013
hanya mampu mengagumi kehebatan lampau..heh
Takaful dan Kad Perubatan Takaful dan Kad Perubatan 06 April, 2013
aku rse pembentukan layer nano yg mnajamkan pedang tu mesti terhasil dr gelombang bunyi dr ayat2 al quran..xmustahil molekul besi pn berubah sama mcm molekul air yg berubah bila dbacakan ayat2 quran..
AnonymousAnonymous 06 April, 2013
gila power.. aq nk gak..
AnonymousAnonymous 06 April, 2013
apa yang terbaik?
ko tu asyik promote web porno ko je
blah la ko mazeer!!
AnonymousAnonymous 06 April, 2013
cool..pastu kene tembak ngn idf machine gun hahaha nanonanaoooo
adminnstor (GM) adminnstor (GM) 06 April, 2013
perghhh !! proud to be islam ~!
AnonymousAnonymous 06 April, 2013
xpyh nk idf sgt laa bro..dlu israel 2 mcm anjing je kne bunuh dgn org jerman..mse 2 israel nie pelarian je..
AnonymousAnonymous 06 April, 2013
Sekarang orang kafir pi kaji, pastu depa buat lebih baik lagi, pastu bunuh orang islam. Kita orang islam dok bangga je
Unknown Unknown 06 April, 2013
ape bodoh la pendapat ko ni....
nasuha chua nasuha chua 07 April, 2013
terbukti yg islam ni hebat...org brat ja yg suka nafikn n ptar blitkan fakta n ilmu2 islam...
AnonymousAnonymous 10 April, 2013
Islam akan menguasai dunia secara halus,baik dan tenteram dengan hanya memegang kebenaran yg diturunkan Allah kepada Rasul - rasul nya melalui malaikat tertentu...Pedang power nie ...aku nak buat juga ;)
AnonymousAnonymous 11 April, 2013
1st!!!! hahahaa.... sekali lg 1st.... asek2 aku..
MOL.fm MOL.fm 12 April, 2013
terbaik .. org dulu lagi cerdik rupenye
AnonymousAnonymous 12 April, 2013
akhir zaman nanti apabila dunia hampir kiamat, perang besar akan tercetus dan peperangan tersebut tidak akan lg menggunakan senjata canggih. Org Islam akan kembali menggunakan pedang
AnonymousAnonymous 12 April, 2013
Zaman dulu dpt teknologi canggih krn terdiri dr tentera yg baik, dan rakyat yg baik.
AnonymousAnonymous 12 April, 2013
ko lg bodoh....
slalu sgt nk membodohkan org....
cube nilai pendapat org ats dlu sblm bg pendapat....
AnonymousAnonymous 13 April, 2013
seronok kah bunuh org?, itukah yg di ajarkan dlm islam!
AnonymousAnonymous 13 April, 2013
tak semestinya juga tengok filem hollywood jauh lebih canggih pembuatan filem dorang dari islam
abusayap abusayap 18 April, 2013
ya..islam dlu memang hbt.. p knpa x g skg..
AnonymousAnonymous 04 May, 2013
semasa tamadun barat dlm zaman kegelapan...Islam telah jauh mendahului. Tapi akhirnya kita berpecah belah dan lemah..macam skg
AnonymousAnonymous 20 September, 2013
pedang Damascus dibuat menggunakan Baja Wootz yang dibuat di India sejak abad ke-4 SM.
Carbon nanocube pada pedang Damascus berasal dari carbon nanocube yang ada di Baja wootz tersebut. Jadi teknologi metalurgi Hindu India berperan besar dalam kehebatan pedang Damascus.

menurut Wiki, teknologi pedang Damascus dan Baja Wootz sangat hebat pada jamannya, tapi sdh kalah jauh dibanding teknologi metalurgi jaman sekarang.
AnonymousAnonymous 26 September, 2013
pedang favret aku dlm blackshoot
AnonymousAnonymous 08 October, 2013
Shamsir kan?.......lai la lawan aq anon.....kau noob tahap gm monster
AnonymousAnonymous 14 October, 2013
sokong2...keajaiban Al-Quran dari Allah SWT...Subhanallah
AnonymousAnonymous 14 October, 2013
Amende ko ni tetibe lari topik..
AnonymousAnonymous 14 October, 2013
sebab org bukan islam dah tahu macam mana nak kalahkan org islam melalui cara halus..sbb tu zaman islam skarang x kuat..wallahualam
AnonymousAnonymous 16 November, 2013
SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :


OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?--> WWW.JUSTINZAYN.COM

DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA 2014 (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER 2014 DI MALAYSIA --> WWW.PASSPERCUMA.COM

INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM

IPHONE 5 (RM1200) , IPHONE 5S (RM1350) , IPHONE 5C (RM1000) *TERHAD*--> WWW.IPHONEMSIA.COM










ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)
AnonymousAnonymous 23 February, 2014
ape bende kau...tetibe filem lak...boooooooo !

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri