FAKTA : Mengenai Pilihan Raya Umum Di Malaysia
Home » » FAKTA : Mengenai Pilihan Raya Umum Di Malaysia

FAKTA : Mengenai Pilihan Raya Umum Di Malaysia

8 May 2013 37 Comments
PRU sangat-sangat penting bagi memastikan siapakah yang layak untuk menerajui kepimpinan negara pada akan datang. Tanpa  [BLACKOUT]  . Ok kita lupakan, di bawah kami penpatah ingin berkongsi dengan anda tentang beberapa fakta menarik tentang PRU di Malaysia.



PILIHAN RAYA PERTAMA

Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan pada 15 Jun 1955 adalah pilihan raya pertama sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Seramai 129 orang calon yang bertanding untuk merebut 52 kerusi Parlimen.

Keputusannya ialah Parti Perikatan (kini dikenali sebagai Barisan Nasional) memenangi 51 daripada 52 kerusi yang dipertandingkan. Manakala, baki 1 lagi kerusi dimenangi oleh Parti Islam Pan-Malaysia(PMIP) –kini dikenali sebagai PAS.

PENGUNDI PALING RAMAI

Kawasan Parlimen Kapar di Selangor memiliki bilangan pengundi paling ramai, iaitu seramai 112,224. Jumlah ini hampir menyamai jumlah pengundi di Perlis, iaitu seramai 120,081 orang.

UNDI ROSAK PALING SEDIKIT

Undi rosak paling sedikit dicatatkan ketika PRU 1959. Hanya 1.82% bagi kedua-dua kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri(DUN)

Agak menghairankan kerana jumlah undi rosak ketika PRU 2008 ialah sebanyak 175,680 untuk kawasan Parlimen dan 146,781 undi untuk DUN.

Adakah ini bermakna rakyat pada tahun 1959 lebih cerdik dan berpendidikan berbanding rakyat pada tahun 2008. Atau ada maksud yang tersirat?

TEMPOH KEMPEN PALING PENDEK.

Tempoh kempen paling pendek atau singkat ialah ketika PRU11 pada tahun 2004, apabila tarikh penamaan calon dan mengundi ditetapkan pada 13 dan 21 Mac 2004. Tempoh berkempen hanyalah selama 8 hari sahaja.

CALON YANG TAK PERNAH KALAH.

Tun Ghafar Baba adalah satu-satunya calon yang sentiasa memenangi semua kerusi yang ditandingi. Beliau bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri(DUN) pada tahun 1955 dan 1964. Pada tahun 1969, beliau mula bertanding kerusi parlimen sehingga bersara daripada politik.

PALING LAMA BERKHIDMAT

Tengku Razaleigh Hamzah berkhidmat sebagai ahli Parlimen selama Sembilan penggal. Beliau bermula dengan memenangi kerusi Parlimen Kelantan Barat pada PRU 1974.

UNDI PALING BANYAK

Majoriti undi paling banyak, iaitu sebanyak 54,073 undi diperolehi oleh Datuk Seri Shahrir Samad pada PRU 2004 bagi kerusi Parlimen Johor Bahru.

UNDI PALING SEDIKIT

Calon bebas, Yusof Nasir memperolehi undi paling sedikit, iaitu sebanyak 9 undi dalam pertandingan merebut kerusi DUN Sukau, Sabah pada PRU 2008.

CALON PALING TUA

Calon paling tua ialah nenek Maimun Yusuf,89 tahun yang bertanding untuk kerusi Parlimen Kuala Terengganu pada PRU 2008. Beliau juga turut bertanding di Parlimen yang sama pada 5. Mei. 2013.

37 comments:

  1. 1st. We want clean election. Bahalol punye SPR

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak clean lagi ke bahalol DAP menang besar. Bodoh punya org PR.

      Delete
    2. Hazika : @#$%&
      Hazik : !@#$%^&

      Hazika : !@#$%^&*!@
      Hazik : !@#$%^&*!@#$%^&

      Hazika : !@#$%^&*!@#$%^&!@#$%^&*!@#$%^&
      Hazik : !@#$%^&*!@!@#$%^&*!@!@#$%^&*!@!@#$%^&*!@

      Hazika : @#$%&@#$%&@#$%&@#$%&@#$%&
      Hazik : $%^&*!@#$%^&$%^&*!@#$%^&$%^&*!@#$%^&

      Hazik : aummm aummm??
      Hazika : eeeeeeee

      18SX:GAGAL BERSETUBUH KERANA ZAKAR TERLALU BESAR!
      SADIS:AKIBAT KEKEJAMAN MEROGOL IKAN PARI!
      WOW:KISAH NORA, JANDA YANG KEHAUSAN SETIAP MALAM!

      Delete
    3. SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :

      OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?--> WWW.JUSTINZAYN.COM

      DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

      TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

      DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA 2014 (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

      TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER 2014 DI MALAYSIA --> WWW.PASSPERCUMA.COM

      INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM

      IPHONE 5 (RM1200) , IPHONE 5S (RM1350) . IPHONE 5C (RM1000) *TERHAD* --> WWW.IPHONEMSIA.COM















      ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)

      Delete
  2. SPR semua orang bn..semua x bleh caye...SPR kene tukar org lain..lbih2 lgi org tua yg wat pngumuman keputusan...ble PR mng jer muke die mcm bahalol...ble bn mng muke die suke jer..We want clean election..I was not satisfied...shithead have SPR.stupid

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangkang kotor,skandal video,rasis.we malaysian mahukan pemerintah yng clean not rasist mcm pembangkang,pembangkang kuat fitnah dan biadap.selalu tutup kebenaran,are you dajjal?paling penting pembangkang KALAH pru.

      Delete
    2. yelah sokonglah pemerintah yg bagi gula2 brim, lepas tu harga brg sume naik harga minak naik cukai gst lagi... ko tggu lah sebulan dua nie nk isik minyak pon berkira. pasal pendidikan free tu aku tak kesah klu pembangkang nk bagi, bagi, klu nk stay gn ptptn pon aku tak kesah. yg aku kesah apabila kerajaan menzalimi rakyat dengan menyempitkan kehidupan rakyat dengan kenaikan tak munasabah harga brang harian. belum usik AES lagi. puihhhh la weiiii nnt ko kena aes straight 3bulan baru kau rasa BN yg kau sayang2 sgt tu b"BERJASA" kat kau.

      Delete
    3. Ko rang ni tahu tuding jari kat kerajaan je tapi korang tak fikir pasalnak beli rumah kat P Pinang hampir 500 ribu sebuah apartment. Di negeri lain rumah lagi murah pun ko rang tak sedar lagi. Pergi beli minyak kat negeri lain kalau kau mampu beli mcm m'sia. Akal ko rang pendek tak buat kajian menyeluruh. Kat S'pura org melayu lagi tertekan masalah ekonomi. Ko rang ni mudah terpengaruh dakyah tak berasas. Tak cukup pengalaman hidup. Budak mentah dah nak tunjuk lagah & kirang ajar.

      Delete
    4. Woi klau semua org SPR diganti dgn org Pakatan Rakyat pun BN masih menang & PR kalah. Ko org nak ckp SPR tak bersih jugak. Bodoh punya org. Dah kalah trima ajelah. Anwar nak pinjam IMF yg akan menggadaikan negara, ko org tak crita. Kan bangang tu namanya.

      Delete
    5. org bn lgi bnyak skandal bodo... bsepah2...spe yg slalu ftnahpmbangkang? bkn umnongok ker? sebal la ko nie.... xleh pikir... ade je politik lucah yg umngok kaetkn...mcm la babing....

      Delete
    6. Kena faham ekonomi,petrol semua akan dibeli dari US,harga setong US control,malaysia kira murah berbanding singapore negara maju tu.korang sedar tak?kita ni negara membangun memang ada yang mahal dan murah.petronas memberi 60% keuntungan kepada gvrment,40%untuk roll bisnes.pendidikan is bisnes,lagipun ipta memng murah yuran.ptptn tu tuk sara kos hidup masa belajar.klu dtng dari keluar susah mcm mana nk tanggung sewa rumah dn sbgainya?klu tak nak ptptn tak yah amik,apa yang susah sngat.

      Delete
    7. Ala... org PR menyalak2 mintak hapuskan PTPTN tapi aku tengok anak org PR yg paling banyak pinjam PTPTN. Ha..ha.. punyalah bodoh bising2 pasal PTPTN tapi amik jugak. Dah tu namanya pinjam, bayarlah balik. Org PR ni ckp lain buat lain. Bangang betul la ko rang ni. Kalau tak nak jgn pinjam bodoh.

      Delete
    8. lol, *AES tuu bayar la sendiri, bawak kete laju2 tak nak bayar saman pulak.
      *PTPTN, pandai pinjam, pandai lah bayar balik(kalau taknak bayar, jangan pinjam).
      *harga barang naik? ko pegi lah negara yg harga barang tak naik(ada ke?).

      Delete
  3. Sebelum PRU lg diorg dh tunjukkan ketidakadilan..apatah lg masa PRU dn lps PRU..SPR memang badan yang paling kotor di Malaysia..SPR korup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pikir ker org yg dalam SPR tu org PR sendiri..nak burukkan kerajaan..sedangkan kt putrajaya pn ramai yang undi Husam tu..xmustahil ada segelintir org PR dalam SPR>?....bodoh!

      Delete
    2. org BN hanya akn pilh KRONI diorg sahaja utk org penting. mungkin org PR ade dlm SPR tapi tiada KUASA mcm MACAI guna taktik kotor. harga roti gardenia dah naik. cukai GST telah dilaksanakan. tak lama lagi harga minyak naik. nnt kau simpan je lah duit brim yg ko dapat tu buat bayar harga brg naik dan saman AES. takyah nk menyalak mcm anjing ckp ko ada emergency ke ape ke waktu tu baru ko tau erti PENYESALAN sbb pangkah be end...

      Delete
    3. Harga brg bukan salah kerajaan tapi salah taukeh-taukeh cina yg menguasai ekonomi dlm perniagaan. Taukeh2 inilah yg tlh beralih arah sokongan kpd PR apabila k'jaan melaksanakan KR1M harga brg yg lebih murah dan taukeh2 cina berasa perniagaan mereka terancam disbbkan adanya KR1M maka inilah salah satu sbb mereka marah pada k'jaan sehingga kaum cina terjemahkan melalui undi pilihanraya. Alasan lain yg bermcm2 hanyalah topeng. Ko rang melayu yg sokong PR bangang. Adakah PR perintah harga brg boleh turun? terutama di bandar2 besar. Bodoh la ko rang ni.

      Delete
    4. Bodoh la ko ni ckp tak serua bikin. Klau SPR kotor tak telus tak kan DAP boleh menang besar dlm PRU 12 & 13 bahalol..! Bodoh punya org PR.

      Delete
  4. hoit naim messi babiz, ko xnmpk eh mse izzah anak sodom 2 mng ade org spr yg jerit yess.. ko xde kt ctu bodo, pas2 ko kte bn.. ko igt spr 2 sume bn, lancau ko la

    ReplyDelete
    Replies
    1. video yg disengajakan. sekarang ni mana ada video black & white lagi? miskin sgt ke BE END nk record guna kamera murah?? kamera AES mahal2 boleh je beli

      Delete
  5. spr so suck

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni lagi sekor bodoh punya manusia akal letak kat lutut. Klau SPR tak telus tak kan DAP menang besar 38 kerusi Parlimen & banyak kerusi DUN yg DAP rampas
      Bodoh mcm lembu tapi lembu lagi pandai melintas jln. Bukan mcm ko ni bangang...!

      Delete
  6. klau dh tau spr xjujur.....pegi la keje spr......byak ckp pown xgune gak.....bodoh mmg xbertempat org yg ckp spr xjujur....pi la keje spr....abis cite...nk tau jujur ke x??...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau pegi la ambik apply... diorg hanya pilih KRONI sbb nk kaut duit ko ap tau. bangang abadi perisa adabi

      Delete
    2. da mmg spr pilih kroni die je bodo.... spr x telus..mcm hawau

      Delete
    3. Ha ni jumpa lagi sekor ckp org hawau, dia sendiri lagi hawau, lagi bodoh, lagi bangang gila.Klau SPR hawau tak kan DAP sahabat PAS&PKR menang besar kerusi DUN & Parlimen. Bukan ke ko ni yg hawau dari SPR. DAP menang besar tapi kerusi DUN & Parlimen tapi kerusi PAS & PKR banyak yg hilang. Kan lagi hawau tu namanya. Menang sorak kg tergadai. Ha..ha..ha..bodohnya, hawaunya.

      Delete
  7. Gaduh gaduh gaduh,last last cina dap untung menang 38 kerusi parlimen,pkr sikit,pas lagi sikit.cina semua undi dap.yang rugi melayu..gaduh gaduh lagi.ha coment la lagi biar puas hati korang..coment2

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah banyak sgt baca UTUSAN MELOYA, BERITA HARIHARITROLL. tgk lah TV3SUKU yg berat sebelah tu. buduh!

      Delete
    2. Ha..ha.. Harakah & Keadilan yg tak adil lagi tak leh caya penipu besar
      Ade ke perhimpunan Bersih kat stadium merdeka kehadiran 700 ribu & dihebahkan dlm cramah2 PR. Penipu nombor satu. Aku keje kat stadium, aku tahu capacity makasima stadium merdeka cuma 50 ribu org boleh muat, campur org kat luar stadium adalah 60 ribu. Kan nampak penipu nombor satu tak agak2. Sbb tu PAS & PKR kalah teruk tapi yg menang besar DAP. Tak payah la nak dibanggakan PR menang banyak kerusi tapi yg banyak kerusi DAP. Ha..ha..ha.. bodoh & bangang punya melayu PR dipermainkan cina DAP.

      Delete
  8. dah2 la tu... pru dah lepas .gaduh pun x guna... klu asyik gaduh camni alamat nye dapat kat cina la malaysia ni... aku x sanggup wo.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang aku nak bagi dia org sedar. Dia tak tahu ke cina penipu besar DAP & MCA dah bergabung secara rahsia. Kalau tu pun tak tahu memang patutlah digelar bodoh, bangang & hawau. Seronok sgt ke PR tambah kerusi Parlimen & DUN tapi PAS & PKR hilang banyak kerusi. Sikit2 crita rasuah. DAP engkau tu tak rasuah ke? bersih sgt ke? Pegi tengok kat bandar2 besar DAP niaga busuk apa yg tak ada. Itu yg engkau nak banggakan dgn PR sampai Dato Hasan Ali nak bersihkan Selangor dari arak & pelacur pun kene pecat dari exco
      Ini ke yg diperjiangkan oleh PAS, PKR & DAP? Tu la tuding jari kat org nombor satu
      Cakap org kafir, smbhyg tak dpt pahala tapi PAS gabung dgn DAP tu apa crita? Mampuslah
      PAS & PKR kali ni rakyat bangsa melayu islam dah sedar sbb tu kerusi PAS & PKR banyak hilang.


      PAS & PKR kali ni rakyat dah sedar






      PAS & PKR kali ni. Rakyat dah sedar

      PAS gabung dgn DAP apa crita? Mampuslah PAS & PKR yg untung DAP.

      Delete
  9. asyik nk gduh je apehal..kte kat sni gduh2 yg cine duk kaut untung je la.. aku terajang gak sekor2 nnti..

    ReplyDelete
  10. Bodoh betol kalian semua...ckit2 politik..dh gampang mcm tok najib..baca n njoy la tahi

    ReplyDelete
  11. x habis habis ngan cina..skit2 cina..kenapa dengki sngat kat diorang..sebab diorang kaya??..kalau dengki pasal diorang kaya,korang majukan bangsa sendiri..xpayah nk sibuk dengan bangsa orang..bodo betul la melayu ni..bukan aku nak bangsa sendiri..tapi itu lah kenyataan nya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi, aku pun kaya la, kau tak kenal aku sape tapi aku sayangkan bangsa melayu, kuasa politik melayu, sultan2, bukan mcm ko rang jadi barua DAP.

      Delete
  12. Terbuka kepada pelajar IPT, siswazah menganggur, suri rumah, kakitangan kerajaan dan swasta!!

    Income RM300-RM700 Seminggu

    Daftar percuma:
    http://bit.ly/11p2jRo

    ReplyDelete
  13. Melaya bodoh

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri