WTF : Bagaimana Resipi Rahsia KFC Disimpan? (4 Gambar)

Tahukah anda, dalam dunia ini hanya 2 eskekutif KFC sahaja yang tahu resepi sebenar KFC? Mungkin anda pernah mendengar kenapa KFC tak dapat pengiktirafan ISO bagi jaminan kualiti dan mempunyai panel syariah tersendiri, rupa-rupanya KFC tak mahu rahsia gabungan 11 herba dan rempah ratusnya didedahkan.


Resipi rahsia Kolonel merupakan salah satu daripada rahsia perdagangan Louisville yang paling ketat disimpan, dengan salinan-salinan separa tersimpan di beberapa tempat yang lain sebagai sokongan. Dua pembekal perasa digunakan dan setiap mereka hanya membekalkan sebahagian resipi itu, dan mereka tidak mengetahui satu sama lain.

Presiden syarikat juga tidak tahu akan senarai bahan-bahan, dan beberapa orang yang mengetahuinya diperlukan menandatangani perjanjian kerahsiaan yang ketat. Satu analisis kimia yang diarahkan oleh pengarang William Poundstone mendedahkan sebahagian daripada bahan-bahan utama: garam, lada hitam yang kisar, tepung gandum, dan monosodium glutamat. KFC mendakwa bahawa resipi Kolonel Sander mengandungi sebelas herba dan rempah rahsia.



Pada tahun 2009, resepi ini telah kembali ke tanah lahirnya di Loisville setelah ianya pernah dipindahkan pada september tahun sebelumnya.


Col. Handers pernah berkata bahawa resepi yang dimiliki oleh beliau akan mendapat perhatian dan kawalan yang ketat suatu hari nanti. Ternyata tanggapan sang pencipta resepi ini bukanlah satu dongengan. Presiden KFC, Robert Eaton pernah berkata


"This recipe has amazing global importance and the reason is that you could maybe put on your hand the number of world, global trade secrets that are housed in a single packet, in a single form,"


Persoalannya macam mana rahsia resepi ini disimpan? Sekiranya anda seorang pencuri paling pro di atas muka bumi ini sekalipun, mungkin mustahil untuk anda mencurinya. Kenapa?


"We fortified the ceiling and the floor around here with concrete bricks two feet thick," Dietl said. "We put in motion sensors also CCTV that's hooked up to security downstairs. They have 24/7 armed guys downstairs, so in the amount of 30 seconds you'll have somebody up here. Once in here, you have to have two people with two keys and two different PIN numbers, and that's what you have to have. This safe is bolted down and there is no way anybody can get in here unauthorized without us knowing about it."


Bo Dietl, ex-NYC police detective dan pakar ditektif.


Secara ringkas, untuk mencurinya, perlu ada 2 orang dengan 2 kunci serta 2 nombor pin yang berbeza dan barulah boleh melepasi sistem kawalannya. Tetapi sebelum itu anda perlu melepasi terlebih dahulu lantai, dinding dan siling konkrit setebal 2 kaki. CCTV dan sensor beroperasi 24 jam. Tak cukup dengan itu pakar pengawal keselamatan bersenjata juga turut diupah untuk menjaga kawasan itu.

{ 13 comments.. read them below or add one }

AnonymousAnonymous 08 May, 2013
hahahha sebetulnya..x ada rahsia pun..this just for promotion... di Malaysia bahan-bahannya simple jak...just equipment yg berlainan hahahah
AnonymousAnonymous 08 May, 2013
bukan sedap sgt pon.. ayam goreng kedai mamak lg sedap
AnonymousAnonymous 08 May, 2013
untung berkandaq depa nie
AnonymousAnonymous 08 May, 2013
Korean crunch pun sedapppp
AnonymousAnonymous 08 May, 2013
korean chicken suruh sakit perut lah.... zzzz :P
AnonymousAnonymous 08 May, 2013
Hazika : Jap ye..
Hazik : SEKARANG!

Hazika : Ala, jap lagi arrr..
Hazik : Nak sekarang!!

Hazika : Jap lagi, sikittt je lagi..
Hazik : NAK SEKARANG! NAK SEKARANG!

Hazika : Sikittttttttttttttt je lagi Abg..
Hazik : Takde! NAK SKANG! NAK SKANG! NAK JUGAK! NAK SKANG!!!!

Hazika : Jom, abang?
Hazik : aummm aummm!

Hazika : eeeeeeee

18SX:GAGAL BERSETUBUH KERANA ZAKAR TERLALU BESAR!
SADIS:AKIBAT KEKEJAMAN MEROGOL IKAN PARI!
WOW:KISAH NORA, JANDA YANG KEHAUSAN SETIAP MALAM!
AnonymousAnonymous 09 May, 2013
ko ni bodo gilo babi bengom anjing sial pukimak lahabau laa..xley ke klu ko x post mnda mcm ni..xrugi n xmati eh klu ko xpost mnda ni..bangang bahalol pnye budak
AnonymousAnonymous 13 May, 2013
oh yakah,tapi kau makan jgk kan,dan satu lagi ayam kfc ada safety tapi ayam kedai mamak tak,dan aku rasa ayam kedai mamak langsung membosankan
AnonymousAnonymous 04 June, 2013
dia anak mamak
patut le beria sgt
AnonymousAnonymous 12 November, 2013
SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :

OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?--> WWW.JUSTINZAYN.COM

DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA 2014 (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER 2014 DI MALAYSIA --> WWW.PASSPERCUMA.COM

INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM

IPHONE 5 (RM1200) , IPHONE 5S (RM1350) . IPHONE 5C (RM1000) *TERHAD* --> WWW.IPHONEMSIA.COM















ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri