FAKTA - Apakah Maksud Tersirat Lagu M. Nasir "Tanya Sama Itu Hud - Hud"?
Home » » FAKTA - Apakah Maksud Tersirat Lagu M. Nasir "Tanya Sama Itu Hud - Hud"?

FAKTA - Apakah Maksud Tersirat Lagu M. Nasir "Tanya Sama Itu Hud - Hud"?

40 Comments

 Pernah tak korang dengar lagu hasil ciptaan M. Nasir iaitu ‘Tanya Sama Itu Hud - Hud’. Lagu yang senang melekat di halwa telinga ini sebenarnya mempunyai lirik yang tersirat serta bermakna. Mari kita rungkaikan maksud lagu tersebut satu persatu.

Tujuh puluh tiga pintu
Tujuh puluh tiga jalan
Yang sampai hanya satu jalan

Pernah dengar tak hadith Rasulullah s.a.w tentang umat Islam yang terpecah kepada 73 golongan, dan daripada kesemua ini hanya satu golongan yang terselamat dari seksaan neraka iaitu golongan (jemaah) yang mengikuti sunnah Rasulullah dan sahabatnya.

Ketahuilah bahawa orang-orang sebelum kamu daripada Ahli Kitab telah berpecah kepada tujuh puluh dua kumpulan, dan sesungguhnya kumpulan ini (umat Islam) akan berpecah kepada tujuh puluh tiga (kumpulan), tujuh puluh dua daripadanya akan masuk neraka dan hanya satu daripadanya akan masuk syurga, iaitu al-Jamaah. (lihat Sunan Abu Daud no 4429).

Maknanya, yang sampai itu bermaksud yang selamat. Hanya ada satu jalan untuk selamat iaitu dengan mengikuti sunnah Rasulullah dan para sahabat. Agak-agaknya la kan, kita ni mengikut sunnah baginda tak?

Beribu-ribu Margasatua
Mencari raja si Muraq
Yang sampai hanya tiga puluh

Rangkap ini diekstrak daripada syair Parsi - Musyawarah Burung (Mantiq Al-Tayr) tulisan Farid ud-Din Attar. Dalam syair tersebut, beribu-ribu burung terbang untuk mencari raja mereka, Simurgh. Daripada beribu-ribu burung tadi, hanya tiga puluh yang berjaya. Simurgh juga bermaksud 30. Kejayaan mereka membolehkan mereka sampai kepada tahap mengenali sang raja. Bukan mudah untuk sampai ke tahap tersebut kerana mereka perlu menghadapi 7 lembah. Sebenarnya, perjalanan burung-burung ini adalah perjalanan penulis syair tersebut dalam mencari makna dan hakikat hidup. Raja yang ditemui adalah diri mereka sendiri.

Ooh... Sang Algojo
Ooh... nanti dulu

Algojo itu adalah orang yang ditugaskan mencabut nyawa. Kalau di penjara, beliau mungkin orang yang memegang butang yang menjadi pemegang lantai di bawah tali gantung. Tapi hakikat sebenar, yang ditugaskan mengambil nyawa itu adalah malaikat maut. Andainya dia tiba dan mahu menjalankan tugas, boleh tak kita nak kata kat dia, "Oohhh nanti dulu!"?


Lihat dunia dari mata burung
Atau lihat dari dalam tempurung
Yang mana satu engkau pilih

Dua rangkap yang atas tu jelas dan terang, menyuruh kita berfikir antara melihat dari mata burung,with an open mind dan berpandangan jauh atau sekadar mahu melihat seperti katak di bawah tempurung. Hanya melihat tempurung dan diri sendiri. Itupun kalau ada cahaya. Kalau tak ada? Gelap gelitalah jawabnya. Maka, pilihlah dengan akal dan iman yang dianugerahkan.

Dalam kalut ada peraturan
Peraturan mencipta kekalutan
Di mana pula kau berdiri
Di sini

Mula-mula saya kurang faham dengan rangkap ini. Tetapi akhirnya menemui satu blog. Penulis blog menyatakan bahawa,

"Singkap kembali sejarah Rasullullah membawa cahaya pada Zaman Jahiliah. Rasullullah mengajarkan Islam pada masyarakat yang jahil. Maka dalam keadaan jahil itu wujudlah satu sistem yang sempurna. Namun dunia kini sudah jauh berubah, sistem yang sempurna itu sudah tidak diguna pakai. Tempatnya diambil alih oleh undang-undang ciptaan manusia sendiri yang terlalu banyak kekurangan, terkadang itu banyak kontroversi berlaku dan kita berada DI SINI!"

Ada betulnya kata beliau. Semasa kekalutan jahiliyah, peraturan Islam yang dibawa oleh Rasulullah mengubah keadaan masyarakat. Namun setelah peraturan tersebut diubah-ubah, ia mengundang kekalutan. Dan di mana kita berada? Di sini, di dunia yang penuh kalut ini.

Ooh... Sang Algojo
Ooh... nanti dulu
Berikan ku kesempatan akhir ini
Untuk menyatakan kalimah/kisah sebenarnya
Berikan aku kesempatan akhir ini
Lai lai la lai la lai

Boleh tak merayu di saat akhir kehidupan. Waktu itu baru nak bertaubat, baru nak merayu, baru nak bersaksi dengan kalimah kebenaran (syahadah)? Baru nak kata, yang kita bersaksi sebenar-benar Tuhan hanyalah Allah. Sempat tak?

Tanya sama itu hud-hud
Lang mensilang
Kui mengsikui
Kerana dia yang terbangkan ku ke mari

Yang ni, kena baca kisah Musyawarah Burung. Oleh kerana burung hud-hud yang mendakwa bahawa raja si Muraq itu wujud dan menerbangkan kawanan burung ke tempat yang dituju, maka kena tanya pada dia lah tentang semua persoalan yang timbul dalam lirik ini.

40 comments:

  1. Replies
    1. Tujuh fesyen tudung si gadis yg dapat mencabar lelaki.
      Tgk banyak gambar disini-->gadis-tudung.jpg

      Tau kenapa menjual tubuh itu lumayan??
      Nak tahu kenapa, tgk gambar ni-->jual-tubuh.jpg

      Rahsia seorang gadis yg paling haram diketahui lelaki.
      Nak tahu apa, tgk gambar ni-->rahsia-gadis.jpg

      Kerana Nak Subur, Org China Sanggup Spray.
      Nak tahu kenapa, tgk gambar ni--->spray-subur.jpg

      Delete
    2. Tujuh fesyen tudung si gadis yg dapat mencabar lelaki.
      Tgk banyak gambar disini-->gadis-tudung.jpg

      Tau kenapa menjual tubuh itu lumayan??
      Nak tahu kenapa, tgk gambar ni-->jual-tubuh.jpg

      Rahsia seorang gadis yg paling haram diketahui lelaki.
      Nak tahu apa, tgk gambar ni-->rahsia-gadis.jpg

      Kerana Nak Subur, Org China Sanggup Spray.
      Nak tahu kenapa, tgk gambar ni--->spray-subur.jpg

      Delete
    3. ye.....


































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































      ke............................................................







































































































      oh////////////////////////////////////////////////////////////
















































































































































































































































      begitu.

      Delete
    4. hebat btol lgu m.nasir...dlm mksdnya.bru skrg sy tau mkna d sbalik lgu nie

      Delete
    5. SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :


      OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?--> WWW.JUSTINZAYN.COM

      DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

      TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

      DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

      TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER --> WWW.PASSPERCUMA.COM

      INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM









      ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)

      Delete
  2. artikel yg menarik :)

    ReplyDelete
  3. Rangkap terakhir tu dlm bahasa hokkien (kalau x silap)
    Bermaksud.. Org bukan org, hantu bukan hantu

    ReplyDelete
  4. Aku sayang baginda... Slawat ke ats nabi ye kwn2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. abang da tobat ka?

      Delete
  5. mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......mazerr dgn zahrul babi.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO NI PEHAL KATA ORG BABI??? AKU PERNAH BERSETUBUH NGN MAK MAZER ,ZHARUL NGN ZAMRI KL.. BEST GAK LA.. AKU MAIN 3 SKALI GUS MANA ADA BABI.. SAMPAI PUTUS KEPALA ZAKAR MAK DORANG KEMUT.. HABIS AKU BERZINA NGN MAK MAZER, ZAHRUL N ZAMRI AKU TERUS BAGI KT ANJING.. TULA DAPAT 3 EKOR ANJING SIAL BERTOPENGKAN DAJJAL IAITU MAHER SIAL, ZAHRUL SIALAN, ZAMRI KL DAJJAL.. AKU HARAP AKU SUMPAH DORANG JD ANJING

      Delete
    2. ni lg sekoq ni. ko pose ke r? bodonye statement. aq rse ko yg dajjal

      Delete
    3. yg sekoq lg kate owg babi. aq rse ko yg babi ske sgt dgn ksondolan ko 2.


      elok r tu dua2 sme bangang

      Delete
    4. admin tolong remove komen 2 ekor ni dalam blog ni...tak baik komen-komen ini dalam blog ni.

      Delete
    5. hahahaha

      Delete
  6. Kerja Separuh Masa
    Jadilah agen Telekom, Unifi, Celcom, Maxis dan P1 serentak secara sah dan berdaftar melalui Tagter. Setiap pelanggan yang anda daftarkan akan mendapat komisen yang lumayan, Mudah sahaja

    1. Cari Pelanggan
    2. Daftar pelanggan (secara online melalui Tagter website agen)
    3. Tunggu komisen

    Tiada modal.

    Daftar di sini : http://tiny.cc/0lxu0w
    Cara daftar: Masukkan email anda dan pihak Tagter akan emailkan borang online untuk pendaftaran.

    ReplyDelete
  7. aku ada tau2 cket psl lagu ni...tapi dgn artikel atas ni lgi jelas... tq Admin

    ReplyDelete
  8. no wonder la lagu ni menang juara lagu duluuu....

    ReplyDelete
  9. Merah, kuning, putih warnanya
    Negeri indah maju dan jaya
    Kemakmuran yang dibina
    Kemegahan anak watannya

    Selangor Negeri yang di sanjung
    Selangor Daulat Yang Dijunjung
    Sekian Lama, Aman Sejahtera
    Rakyatnya Makmur Selamanya

    Chorus I:
    Sayangi Selangor Yakini BN
    Dikau Menjamin Harapan
    Sayangi Selangor Yakini BN
    Dikaulah Masa Hadapan

    Kita Semua Sehati Sejiwa
    Kita Semua Seia Sekata
    Seiring Jalan, Berpimpin Tangan
    Rakyatnya Aman Sejahtera

    Bersatu Kita, Bersatu Teguh
    Bersatu Kita, Berpecah Roboh
    Bersatu semua 1 Malaysia
    Selangor Negeri Tercinta

    Chorus 2:
    Sayangi Selangor Yakini BN
    Dikau Menjamin Harapan
    Sayangi Selangor Yakini BN
    Dikaulah Masa Hadapan

    Sayangi Selangor Yakini BN
    Dikau Menjamin Harapan
    Sayangi Selangor Yakini BN
    Dikaulah Masa Hadapan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ni macai pr kn. xyah ko nk mnyamar lg. sume owg tau bn klh kt slgr tp ko sje nk mngapikn

      Delete
    2. Dlm maksud lagu selanggor ni..

      Delete
  10. sume lagu m.nasir ada maksud trsendiri..

    ReplyDelete
  11. Kita doakan untuk org yg mencarut tu...moga tuhan ubah hatinya untuk berubah

    ReplyDelete
  12. Sang algojo 2 bkn tukang pancung kepala orang ker????? lol..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sang algojo adalah gelaran untuk orang yang bertanggungjawap dalam hukuman mati pesalah (gantung, pancung, tembak, bla bla bla...). kalau dalam bahasa inggeris diorang panggil Executioner.

      Delete
  13. si kafir mana yg mencarut tu? klu org islam tak macm tu? skrg Melayu Kristian kan dah berlambak...pedulikan! biar dia mati masuk neraka jahannam...amin.

    ReplyDelete
  14. Lagu-lagu M.Nasir banyak maksud tersirat yang harus direnungi,

    ReplyDelete
  15. lirik-lirik puitis yang mendalam maksudnya melalui lagu2 M.Nasir yang terdahulu kebanyakannya ditulis oleh Allayarham Rosli Khamis atau lebih dikenali sebagai Loloq. Itu fakta yang sepatutnya disertakan dengan artikel ini.

    ReplyDelete
  16. x berapa nak tepat

    ReplyDelete
  17. Thanks for the info..tp ada bebrerapa lg lagu m nasir punya tujuaan dan maksud yg sama iaitu kepada ketuhanan...contohnya, insan dan manikam..cermin mimpi dan sebagainya...

    ReplyDelete
  18. Thanks for the info..tp ada bebrerapa lg lagu m nasir punya tujuaan dan maksud yg sama iaitu kepada ketuhanan...contohnya, insan dan manikam..cermin mimpi dan sebagainya...

    ReplyDelete
  19. Astagfirullah.... Subhanallah Subhanallah Subhanallah...... Ya-Allah brikn aku kekuatan

    ReplyDelete
  20. Jadi Zamri kl ni admin blog penpatah ker???masyaAllah!!
    teruknye kau kene maki admin weii..bertabahla doeh,Tuhan ad,..yg akn lindungi kau kalau kau tk bersalah..
    Bro... dh2 bhentilh upload ,update gmba2 yg kemaruk dgn haloba uh
    kadang kan kau lebih alim dri biase,byk info yg menyingkap pengetahuan lbih dri aku
    kadang kau kongsi sesuatu yg menambah dose kau....dan belambak tomahan kau terime ..fikir2kn yg terbaik ntuk kami tadah dlm mnympai mesej dunie,..

    Semoge Tuhan memberi kau kekuatan ntuk mendalami agame..amin..

    ReplyDelete
  21. boleh kata hampir semua lagu dari beliau mempunyai maksud tersirat yang orang susah nak paham..

    Ahli Fikir Blog

    ReplyDelete
  22. Salam Sejahtera

    Jom Sama2 Cuba peluang Menangi Hadiah Raya Sehingga RM 246,000 !!

    http://statictab.com/h39vact

    ReplyDelete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri