SERIUS : MASYARAKAT ISLAM DI KIRUNA BERPUASA SELAMA 24 JAM (2 Gambar)

Komuniti Islam di wilayah Kiruna, Sweden kebingungan dalam menjalankan ibadah puasa Ramadan. Lintasan panjang matahari ketika Ramadan tiba yang menjadi persoalan. Di wilayah utara negeri itu, matahari 24 jam tetap terang seharian sehingga tidak memberi kesempatan pada malam.


"Kiruna tempat paling tinggi di wilayah ini (Sweden). Matahari tidak pernah terbenam selama beberapa bulan,” kata seorang Muslim Kiruna, Ali Melhem.

Lelaki berusia 45 tahun ini mengatakan waktu puasa yang panjang tentu membuat dirinya dan orang Islam lainnya kepenatan. Melhem tinggal di Kiruna sudah lebih dari 24 tahun. Sebelum ini Ramadan tiba ketika musim luruh.

Tetapi, berbeza kali ini, Ramadan tiba ketika wilayah berdekatan Kutub Utara ini memasuki awal musim panas. Melhem memang tetap berpuasa. Namun dia mengatakan, puasa 24 jam penuh menjadi dugaan yang begitu berat. Terutama bagi isteri dan anak-anaknya. ”Saya dan istri sudah berbincang dengan ulama-ulama di Iran dan Iraq,” kata Melhem.


Perbincangan itu bagaimana pun tidak memberi jawapan yang jelas. Melhem mengaku beliau menganut Islam Syiah. Para ulama menyampaikan kepadanya untuk menunda puasa sehingga musim gugur tiba. Sedangkan ulama lain memberi saranan agar tetap berpuasa mengikut waktu berbuka di wilayah matahari terbenam yang terdekat.

Petunjuk itu memang ada. Sebahagian Muslim Kiruna juga mengikuti saranan ulama itu. Wilayah terdekat dari Kiruna adalah Lulea dan Umea. Di dua tempat itu, malam diberi kesempatan untuk muncul. Tetapi hanya satu jam. Bermakna, puasa di bahagian selatan Kiruna mencapai 23 jam!

Dari sembilan juta populasi muslim di Sweden, tercatat kira-kira 350 ribu penganut Islam. Islamic Center di Malmo, Sweden mengatakan, komuniti muslim tersebut memang kebanyakan tinggal di wilayah-wilayah tinggi. Musim panas ketika Ramadhan di negeri tersebut, hingga sekarang belum mendapat penjelasan jelas dari pakar agama dan ulama.

Di Finland contohnya, bagi kalangan Islam Sunni di negara itu memilih mengabaikan panjangnya hari-hari berpuasa. Mereka mengikuti waktu berpuasa muslim di Makkah atau di Madinah, Arab Saudi.

{ 38 comments.. read them below or add one }

Zamri_kl Zamri_kl 27 July, 2013
Aku first, jgn marah ye.. x baik
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
Admin pening ka apa !! Tulis ada 9 juta org muslim,lepas tu 350 ribu plak,ayat yg lain pon mcm pa gi...etiap kali aku baca post page ni mesti ayat macam keling...
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
orang atas ni nk kata bodoh ke lurus sangat ke apa tah? benda cmtu pn nk pertikai kn...bodoh..paham sndri la maksud nye jumlah populasi 9 juta, 350k yg islam.tu pn nk kne terangkn..lurus bodoh sombong..noob tol..ni la melayu..nk kne suap jek..otak sndri ada tp bodo sombong xmo guna..puii
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
die bodo kot. dh kate dari 9 juta populasi... ade 350k muslim. lps 2 dgn slamber gaban kate admin pening. keling
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
retarded....bahasa malaysia upsr, pmr spm fail ke?
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
jangan gaduh2 lah..apa2 pun jom order vapor original waxsilicon + nimbus cloud dari saye...pm je ok...0198437093
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
"Dari sembilan juta populasi muslim di Sweden, tercatat kira-kira 350 ribu penganut Islam."

kau yg bodo nampaknya.
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
anon 7:39. kn info 2 kate ade yg syiah. mcm pas r jgk ske2 kuar fatwa jihad. nme je islam tp
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
Hidup lagi zamri KL ni
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
haish..bulan2 puasa pun nak kutuk2 orang
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
vapour bahaya...sedara belah nenek tiri aku dah mati dah hisap vapour ni
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
islam syiah??failed...syiah jahat..pui..
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
apa pui2..nk ludah tmpat len la..
AnonymousAnonymous 27 July, 2013
syiah bodoh..sape marah aku cakap syiah bodoh mak pak die pon syiah bodoh gak..
AnonymousAnonymous 28 July, 2013
Anon 10:08..qo sedar tak apa yg qo ckp tu?dlm pas ramai ulama' ahlus sunnah wa jamaah yg diiktiraf seluruh dunia islam..yg qo sengal sangat nie pe sal?skg nie penganut syiah kt malaysia dh menular dan yg bnyak duk ikut tu org2 tua dan org yg kurang didedahkan dengan pengajian islam..jgn qo samakan sunni dengan syiah..kita nie ummat islam,jgn jd melayu yg bengap tanpa pegangan kuat dengan islam..
AnonymousAnonymous 29 July, 2013
Syiah bukan islam..harap maklum.xpuas hati?g mampus ngn syiah ko.
Tuan Azraie Tuan Azraie 29 July, 2013
syiah,ada bnyk..mcm syiah imamiyah..terdiri daripada keturunan Nabi Muhammad. Jadi, bile ko kata syiah ni bodoh, maknenye syiah imamiyah ni yg terdiri daripada ahlul bait pun bodoh jugak lah ye?
brade, blajar dulu brader..jangan taip main sedap je. Jangan tunjuk kan kebodohan brade kat sini. malu o0o
AnonymousAnonymous 29 July, 2013
yeah sokong org atas..spe syiah mmg bodo
AnonymousAnonymous 29 July, 2013
Adakah ini menunjukkan Islam tidak sesuai diamalkan di seluruh dunia? Tanpa Malam, mana mungkin mereka solat magrib dan isyak.
Badrul Hisham Badrul Hisham 29 July, 2013
org kapir pe cakap cm ni???
AnonymousAnonymous 30 July, 2013
Brader.tlg jgn tunjuk pandai sgt..tlg dptkn rujukn ulama dahulu..jgn ckp org bodoh klu sendiri yg bodoh
AnonymousAnonymous 02 August, 2013
Tuan Azraie..mmg ko bodoh Tuan..mmg syiah banyak pecahan n banyak yg mengelirukan..tapi terang2 yg betul adalah Ahli Sunnah Wal Jamaah(ASWJ)..so yg nk pi ikut syiah2 yang ada lg watpe? bodo la ko Tuan..puiii fuck noob..awat nk backup sgt syiah pdahal da tau ASWJ lah yg btl2 berlandaskan ajaran Nabi Muhammad? haishhh ble ckp ngn org syiah, mmg dia nk menang..puii fuck syiah o0o noob lapsap
AnonymousAnonymous 02 August, 2013
bagus..bagus..melayu sama melayu gaduh, cina, india, iban, kadazan, singh tepuk tangan...memang dasar bangsa bodoh (tak Melayu hilang, betul..tapi tak juga Melayu bodoh hilang)
AnonymousAnonymous 02 August, 2013
so apa jawapan nya??? kita orang kafir nak tau.kan ada banyak ulama2 online kat atas ni.
AnonymousAnonymous 02 August, 2013
org atas ni pn satu..bodoh gak..pui lapsap o0o
AnonymousAnonymous 02 August, 2013
ikut matahari..kalau time siang, solat la subuh, zohor, asar..tak kira la siang tu 24 jam ke ape ke..
kalo time malam, solat la maghrib, isya'..tak kira la malam tu panjang ke pendek ke..
kalo bab puasa 24 jam..aku tak tau nak jawab mcm mane
AnonymousAnonymous 03 August, 2013
klu situasi dah mcm tu smpai xthu dah waktu yg tepat,,,solat jelah..atau pn mcm diorg ckp tu,,diorg rujuk waktu tmpt yg pling dkt dgn tmpt diorg nih..so ikut waktu solat yg pling terdekat jela..yg penting niat kite untuk solat tuh..
AnonymousAnonymous 03 August, 2013
yg jadi pening nye sebab korang pegi kompare dengan pendapat golongan syiah tu.. bab hukum hakam camne diorang nak kerjakan ibadah tu jangan la sesuka hati nak letak, kena rujuk ulama dan sunnah yang betul la.
ni adalah salah satu contoh yg menunjukkan perbezaan syiah dengan kita.. sesuka hati je kata kena puasa 24 jam sedangkan hukum islam tidak akan sesekali membebankan umatnya..
AnonymousAnonymous 03 August, 2013
keturunan nabi muhammad??
dah tu apsal x ikut ajaran nabi??
dan sejak bila pulak nabi muhammad ada anak lelaki??
AnonymousAnonymous 06 August, 2013
syiah...?! vapor...?! due2 bahaye
pelancar haid pelancar haid 24 August, 2013
subhanallah............... luar biasa
AnonymousAnonymous 10 November, 2013
SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :


OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?--> WWW.JUSTINZAYN.COM

DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER --> WWW.PASSPERCUMA.COM

INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM









ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)
VIMAX Pembesar Penis VIMAX Pembesar Penis 21 December, 2013
Tersedia :
1.Viagra USA no 1
2.Cialis England 20/50/80 mg
3.Levitra Germany 20/100 mg
4.Procomil Spray
5.Perangsang Wanita Spontan
6.Vakum + Crem Payudara Montok
7.Vakum Big Long + Lintah Oil
8.Boneka Full Body
9.Sextoys P/W Komplit

http://www.pusatobat-priaperkasa.com/

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri