SERIUS : NASA TEMUI TROMPET SANGKALALA MALAIKAT ISFARIL (Gambar)
Home » » SERIUS : NASA TEMUI TROMPET SANGKALALA MALAIKAT ISFARIL (Gambar)

SERIUS : NASA TEMUI TROMPET SANGKALALA MALAIKAT ISFARIL (Gambar)

8 Sep 2013 45 Comments


Peristiwa mengerikan yang akan terjadi pertama kali pada hari kiamat adalah ditiupnya sangkakala (ash-shur) oleh malaikat Israfil atas perintah Allah.

Makna ash-shur secara etimologi (bahasa) adalah al-qarn (tanduk). Sedangkan menurut istilah syariat, yang dimaksud adalah sangkakala yang sangat besar yang malaikat Israfil telah memasukkannya ke dalam mulutnya (siap untuk meniupnya), dan dia sedang menunggu bila dia diperintahkan untuk meniupnya. (Syarh Lum’atul Itiqad karya Ibnu Utsaimin, hal. 114)

Makna ini disebutkan dalam hadits shahih dari Abdullah bin ‘Amr, dia berkata:
Seorang badui bertanya: “Wahai Rasulullah, apa itu ash-shur?” Rasulullah menjawab: “Tanduk yang akan ditiup.” (HR. Ahmad, Tirmidzi dan Abu Dawud. Hadits ini disebutkan dalam Al Jami Ash Shahih 6/113-114, karya Asy Syaikh Muqbil)

Ilmuwan NASA ‘Menemukan’ Terompet Sangkakala Malaikat Israfil
Wilkinson Microwave Anisotropy Probe (WMAP) adalah alat yang merupakan sebahagian dari program atau misi NASA untuk melihat Kosmologi (studi tentang sifat alam semesta) secara keseluruhan. Projek ini melakukan observasi terhadap alam semesta untuk mencari bentuk sebenar alam semesta. Tekaani yang umum selama ini mengatakan bahwa alam semesta berbentuk bulat-bundar atau tekaan lain menyebutkan bentuknya mendatar.

Dengan menggunakan WMAP, mereka mendapatkan sebuah kesimpulan yang sangat mengejutkan, kerana hasil penelitian tersebut menemukan bahawa alam semesta ini berbentuk seperti trompet.

Pada bahagian hujung belakang ‘trompet’ alam semesta itu merupakan alam semesta yang tidak boleh diamati (unobservable), sedangkan bahagian depan, di mana bumi dan seluruh sistem suria berada merupakan alam semesta yang masih mungkin untuk diamati (observable).

“Dan ditiuplah sangkakala, Maka matilah siapa yang di langit dan di bumi kecuali siapa yang dikehendaki Allah. kemudian ditiup sangkakala itu sekali lagi, maka tiba-tiba mereka berdiri menunggu putusannya masing-masing.” (Az Zumar: 68)

“Kami biarkan mereka di hari itu bercampur aduk antara satu dengan yang lain, kemudian ditiup lagi sangkakala, lalu Kami kumpulkan mereka itu semuanya.” (Al Kahfi: 99)

“Dan (ingatlah) hari (ketika) ditiup sangkakala, maka terkejutlah segala yang di langit dan segala yang di bumi, kecuali siapa yang dikehendaki Allah. Dan semua mereka datang menghadap-Nya dengan merendahkan diri. (An Naml: 87)

“Dan ditiuplah sangkakala, maka tiba-tiba mereka keluar dengan segera dari kuburnya (menuju) kepada Tuhan mereka.” (Yasin: 51)

Banyak ulama tafsir mengatakan bahawa tiupan trompet sangkakala di ayat-ayat tadi selalu diertikan sebagai peristiwa di hari kiamat. Dr Wahbah az-Zuhaily dalam Tafsir Al Wasith menghuraikan bahawa tiupan trompet di hari kiamat itu tiga kali. Pertama, tiupan yang menggentarkan, lalu kedua yang mematikan seketika seluruh makhluk. Tiupan ketiga tanda mulainya hari kiamat, di mana semua dibangkitkan dan dikumpulkan.

Kalau kita cermati, Al Quran menyebutkan bahwa tiupan itu selalu “di dalam” terompet, “Wanufikha fi-shshuuri”. Mengapa terompet? Mengapa di dalam (Fi)?

Tim WMAP mengamati pola titik-titik panas dan dingin radiasi microwave kosmik, yang menggambarkan bentuk alam semesta 380.000 tahun setelah Big Bang. Projek WMAP dari NASA membuat peta titik-titik tadi secara menyeluruh, hasilnya ialah pola itu cenderung memudar, yakni tidak ada titik panas dan dingin yang tampak melebihi jarak rentang 60 darjah. Ini menunjukkan bahawa ketika mengembang, alam semesta terjulur panjang. Sempit di depan dan kemudian makin lebar seperti corong. Mirip bentuk terompet berada di pertengahan. Hal ini tentunya menyangkal teori asal selama ini yang menyatakan bahawa bentuk alam semesta seperti bola (bulat) yang mengembang ke segala arah.

Tim WMAP yakin bahawa alam semesta bukanlah berbentuk bola, tetapi berbentuk trompet. Alam semesta bukan meluas tak terbatas, tetapi dibatasi oleh hujung terompet. Jadi, alam semesta ada awal dan akhirnya. Hanya Allah yang tidak berawal dan berakhir, “Huwal awwalu wal akhiru”.

“Sesungguhnya telah datang kepada kalian cahaya dari Allah, dan Kitab yang menerangkan. Dengan Kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keridhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan Kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari keadaan gelap gulita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizin-Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus.” (Al Maidah: 15-16)

“Itulah Kitab yang tidak ada keraguan di dalamnya, sebagai petunjuk bagi orang-orang yang bertakwa.” (Al Baqarah: 2)

“Sesungguhnya Al Quran itu adalah kitab yang mulia. Yang tidak datang kepadanya kebatilan baik dari depan maupun dari belakangnya, yang diturunkan dari Rabb yang Maha Bijaksana lagi Maha Terpuji.” (Fusshilat: 41-42)

Maha Benar Allah atas segala Firman-Nya

45 comments:

  1. Replies
    1. SEMUA TERBAIK JOM TERJAH :


      OMG , JOM LIHAT BETUL KE ZAYN MALIK DAN JUSTIN BIEBER NI GAY ?--> WWW.JUSTINZAYN.COM

      DOWNLOAD CERITA-CERITA TERKINI MALAY & ENGLISH --> WWW.DOWNLOADMOVIE.COM

      TENGOK SEMUA EPISOD LOVE YOU MR.ARROGANT PERCUMA --> WWW.DRAMAMR.ARROGANT.COM

      DAPATKAN TIKET PERCUMA AKSI RUNNING MAN DI MALAYSIA (100 SAHAJA) --> WWW.MALYSIANFANSRM.COM

      TIKET PERCUMA KONSERT JUSTIN BIEBER --> WWW.PASSPERCUMA.COM

      INFO IPHONE 5 DAN 5S/5C DAN SAMSUNG GALAXY NOTES 3 , JAGA-JAGA SEBELUM MEMBELI --> WWW.INFOPHONES.COM





      ASSALAMUALAIKUM , SATU LAGI PELUANG PEKERJAAN TERBAIK UNTUK ANDA IAITU BEKERJA HANYA DARI RUMAH DENGAN PENDAPATAN SEHINGGA RM1500-3000 SELAMA SEMINGGU , MAHU ? MAKLUMAT LANJUT KLIK SINI -> KEKOSONGAN JAWATAN (50 ORANG SAHAJA)

      Delete
  2. Mai masuk sini

    http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=457130
    http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=457149

    ReplyDelete
  3. Astagfirullah hal Azim

    ReplyDelete
  4. Jngn percaya sngt yg alam smsta brda dlm sngkakala...klau btul pun bntuk alam smsta nie brbntuk trompet, x smestinya ia sangkakala..hanya Allah yang thu apa itu sgkakala yg sbnarnya,...kita xbleh lahh ikut logik akal dlam perkara sami'yyat(ghaib) ini...kita hnya dpat mndngr prkara ghaib melalui wahyu sja, xlbih dri itu, xboleh dlhat dan x boleh dfkirkn bntuknya(zat)...krna akal mnusia adlh trhad...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu aku al quran lah yang membantu umat islam menguasai bumi di waktu dahulu..... jadi al quran seharusnya menjadi panduan utama dalam hidup.....

      Delete
    2. Quran ialah pegangan hidup Muslim. Yang grafik diatas hanya menunjukkan trompet sangkakala, wallah hu a'lam.

      Delete
    3. memang larr Al-Qurn itu cra hidup...siapa ckap ia bkan cara hdup..??

      Dan bgaimna korang thu yg gmbar tuu adlah sangkakala..?? mna dalil kau..?? adkah Allah tlah mmbuka kpadmu hijab(dnding) antra kau dgn prkra ghaib(sangkakala) shngga kau bleh nmpak..??

      ~Anonymous 9 September 2013 08:11~

      Delete
  5. Bangang btol la.. terang terang black hole

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi black hole tu lubang sekecil lubang cacing.

      Delete
    2. atuk ko black hole. gi wiki betul2 ape tu black hole

      Delete
    3. Mu Bodo black hole pon x tau,yng lubang cacing tu Wormhole.black hole ngan wormhole lain.

      Delete
  6. wow, itu tanduk binatang mana??? Tanduk MALAIKAT ISFARIL???

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah terang2 ditulis dlam al-quran bentuk tanduk... tpi bentuk ni sprti kotek mak aku jek...

      Delete
    2. yg komen atas aku ni bangang... klau mak kau ada kotek.. bapa kau ada apa?!!!???

      Delete
    3. bapa Beliau hanya ada selipar jepun kot...

      Delete
    4. Pe benda tah. huhhh -.-"

      Delete
  7. kite sepatutnye merujk pd al-Quran dan As-sunnah..bukannye merujuk pade fakta2 org2 barat@kafir..itu semue adelh rahsie ALLAH..

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. HAAHAA.. STUPID GUY

    ReplyDelete
  10. ni semua ajaran syiah. jgn terpengaruh. admin ni syiah tegar!

    ReplyDelete
  11. Bodoh pnya kafir pun kmu nak pecaya, yg pecaya tu syiah laknat

    ReplyDelete
  12. diorang(sainis kafirun) itu bt kajian sajer, ader org islam yg mengaitkan dgn trumpet sangkakala....marilah gunakan akal mengingat kebesaranNya every time and every second..don't blame each other

    ReplyDelete
  13. apa pun hanya Allah yang mengetahui, kita sbg hambaNya kena brjaga2 krn semuanya adalah hakNya..Dia berhak mengambil kembali bila-bila masa..

    Ya Allah, matikanlah kami dalam keimanan dan ketaqwaan hanya kepadaMu..

    ReplyDelete
  14. long live the scientist. kuat lihai.

    ReplyDelete
  15. apabila org kafir terus mengkaji,lama kelamaan mereka mndapat kebenaran dr Al Quran..patutlah Allah mengizinkan mereka lebih pandai dari kita.. wallahualam..

    ReplyDelete
  16. Penulis yang kurang didikan agama.. beginilah jadinya.. percaya dengan maklumat kafir.. astarfirullah halazim...

    ReplyDelete
  17. Dasar Islam Tak Gune!

    ReplyDelete
    Replies
    1. aik..?kafir laknat pun ada kat sini?

      Delete
  18. lu sembang ini black hole yg lambatkan masa? aish tak bole percaya la bnde2 nasa ni

    ReplyDelete
  19. SubhanaLLAH,
    Tuhan Maha Kuasa,
    Semua Benar and dapat dibuktikan secara Ilmiah, cuma kadang kita yang belum sampai pemikirannya.

    Salam :)

    ReplyDelete
  20. fffuuuuccckkkkkk

    ReplyDelete
  21. Yg barat ckp tu teori je,dia x ckp pun pasal trompet. Dia lukis bentuk trompet sebab nak tunjuk perjalanan masa dari permulaan. Nak lukis bentuk kon ke, piramid ke, silinder dan lain2 x de masalah. Yg masalahnya bila ade org x cukup ilmu tengok lukisan tu, terus tafsir jd sangkakala. Lepas tu, pegi letak ayat al-Quran, Hadis, letak bahasa inggeris sikit2. Nanti banyaklah org percaya. Aku boleh cakap, org barat yg buat kajian pasal ni rasa terkejut dan kelakar tengok pemahaman org yg salah faham kajian dia. Aku cakap artikel ni tipu.

    ReplyDelete
  22. org yg coment nie smua bodoh2!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau pon comment jugak.. mesti kau pon bodoh.. haha..

      Delete
  23. ingatlah dan takut lah mati wahai umat muhammad..

    ReplyDelete
  24. HAHA..what an idiots!! stupid!!

    ReplyDelete
  25. mengeja pun salah....SANGKAKALA bukan SANGKALALA....malaikat ISRAFIL bukan ISFARIL...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la..yg korang kecoh2 ni pehal?ni bukan cerita pasal trompet sangkakala,ni cerita pasal siput kat tepi laut tu,sangkalala..

      Delete

Penpatah.blogspot tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri