Nak Tahu Cara Gunakan Aircond Tanpa Risau Bil Elektrik Melambung? Ini Caranya


Bulan lepas terima bil elektrik, yang mana penggunaannya meningkat sebanyak 150% dari kadar penggunaan biasa. Ini mungkin disebabkan terlalu kerap menggunakan penghawa dingin semenjak El Nino melanda negara ini. 


"Panas sangat cuaca di luar tu,"


Lalu saya cuba mencari cara untuk mengoptimumkan penggunaan aircond agar tidak terlalu banyak menggunakan tenaga elektrik, melalui laman enjin pencarian Google. Antara jawapan dan teori yang agak menarik saya dapat ialah:

Set aircond pada mode 'Dry'. Untuk makluman, kompresor aircond akan menggunakan tenaga elektrik yang banyak apabila bekerja untuk menyejukkan udara di bawah suhu 24°C.

Apabila anda menggunakan mode 'dry', auto suhu paling rendah digenerate oleh kompresor aircond adalah 25°C. Maka kompresor aircond tidak akan menggunakan terlalu banyak tenaga elektrik. Apa yang penting ialah, bilik anda tetap rasa sejuk dan nyaman walaupun aircond ditetapkan pada mode 'dry'.

Kalau anda tetapkan suhu 'Cool' 16°C, penggunaan tenaga elektrik secara maksimum akan berlaku. Namun, tahap kesejukan udara yang anda perolehi tetap sama dengan tetapan auto 'dry' bersuhu 25°C. Ianya terkumpul + waktu malam suhu semakin menurun sehingga subuh.

Jangan risau, Allah memang ciptakan badan kita agar dapat menyesuaikan badan dengan suhu persekitaran. Sebab itu, orang yang duduk di Iceland itu relaks saja walaupun suhu di bawah -°C. Ini kerana badan mereka sudah terbiasa dengan suhu persekitaran.

Itu sajalah perkongsian saya, semoga bermanfaat. Cubalah dulu, kalau tak sejuk juga, maksudnya anda perlu membeli aircond baru inverter. Confirm jimat

Perkongsian bermanfaat ini telah dikongsikan oleh seorang netizen saudara Nael Sahlan di laman Facebook beliau.

Semoga tips yang dikongsikan ini mampu mengurangkan bil elektrik sekaligus menjimatkan perbelanjaan isi rumah anda.

Semoga bermanfaat.





Sumber: Facebook Nael Sahlan

0 comment... add one now

HimpunanCeritaLawak tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri