Bentuk Muka Dan Fesyen Rambut, Khas Untuk Lelaki Kelihatan Lebih Kacak



Tidak ada yang lebih teruk daripada mendapati rambut anda tidak sesuai dengan bentuk muka anda. Kita sedia maklum Trend dan gaya rambut berubah sepanjang masa, namun bukan semua gaya dan potongan rambut sesuai dengan semua orang. Oleh itu, adalah sangat penting untuk mengambil kira apabila memilih gaya dan potongan rambut yang sesuai dengan bentuk wajah kita.

Sesetengah lelaki akan mengambil gambar dan mengubah sedikit bentuk muka mereka dengan menggunakan aplikasi dan software di dalam smartphone dan seterusnya memuatnaik gambar yang telah diubah itu ke dalam akaun facebook mereka. Majoriti akan mahu mewujudkan kesandaripada bentuk muka yang lebih menarik seperti bentuk muka yang lebih panjang dan pipi yang cengkung untuk mendapat banyak pujian daripada orang ramai.

Ramai yang di antara kita datang ke salon dengan membawa gambar atau membelek majalah yang disediakan untuk dijadikan panduan untuk potongan atau gaya rambut mereka. Tahukah anda ada di antara idea-idea tersebut tidak sesuai dengan bentuk wajah kita. Jadi, adalah amat penting untuk kita berbincang terlebih dahulu dengan stylist atau pendandan rambut untuk mendapatkan potongan rambut yang sesuai dengan bentuk muka kita. Kita tidak mahu apabila sudah selesai memotong rambut potongan dan gaya yang terhasil tidak seperti yang diharapkan dan menyebabkan kita malu dengan rambut kita sendiri.

Bentuk muka bujur / oval face shape



Bentuk muka ini diangap sebagai bentuk muka yang sesuai dengan wanita, tetapi jarang lelaki memiliki bentuk muka ini. Muka bujurumumnya adalah sesuai dengan mana-mana gaya rambut dalam sebarang bentuk mahupun pendek atau panjang, kerana ia adalahberkadar seimbang. Bukan sahaja anda boleh memakai pelbagai bentuk cermin mata hitam yang anda suka, tetapi anda juga mempunyai kebebasan untuk bereksperimen dengan rambut anda.

Satu-satunya perkara yang perlu anda elak adalah membiarkan pinggir rambut anda panjang, kerana ini boleh membuat wajah anda kelihatanbulat. Bentuk kepala yang bujur membolehkan mereka menggayakan rambut menyikat ke atas dari dahi dan juga anda boleh memotong gayapanjang atau pendek.


Contoh gaya:




Bentuk muka persegi / square face shape



Seorang lelaki yang mempunyi bentuk muka persegi dianggap kuat dan maskulin. Apabila mereka memotong rambut mereka, majoriti gaya mereka pilih adalah squarer dan banyak bersudut daripada wanita.

Rahang yang kuat adalah ciri yang terselah bagi wajah persegi, yang membuat muka kelihatan kuat dalam penampilan. Sama seperti bujur, bentuk muka persegi sesuai dengan pelbagai gaya, tetapi rambut di sekitar garis rambut selalunya boleh kelihatan lebih baik jika ia adalah lebih lembut di tepi.

Rambut pendek kelihatan hebat dan benar-benar meningkatkan ciri-ciri wajah – ia bergantung kepada sama ada anda mahu muka atau rambut anda menjadi tarikan utama.

Contoh gaya:




Bentuk muka bujur panjang / oblong face shape




Bentuk muka ini adalah lebih panjang daripada muka bujur. Cuba untuk mengelak daripada mengambil sisi terlalu singkat jika andamahu menyimpan rambut panjang di atas, kerana ini akan menyerlahkanpanjang muka dan membuat ia kelihatan lebih bujur lagi. Bentuk muka inisesuai mempunyai rambut yang digayakan ke muka untukmengurangkan kemunculan muka yang panjang dan mengekalkan keseimbangan.

Contoh gaya:




Bentuk muka bulat / round face shape



Memilih gaya rambut untuk muka berbentuk bulat bergantung sepenuhnya kepada apa ciri-ciri / kawasan seseorang individu itu ingin tunjukkan atau menyembunyikan.

Muka berbentuk bulat tidak mempunyai sudut, oleh itu adalah pentinguntuk memilih gaya rambut yang dipotong setengah pendek dengan sisi yang pendek atau potongan menegak dengan sedikit tinggi dan sisi juga pendek. Ia tidak perlu menjadi rambut spike. Ini dapat menyembunyikan muka anda yang bulat.

Cuba elakkan memotong dengan pinggir tajam kerana ianya hanyamenyerlahkan bentuk bulat semulajadi bentuk muka anda. Yang pentingnya potong sisi rambut anda dengan potongan pendek untuk membantu menangani muka menjadi semakin bulat.


Contoh gaya:




Muka berbentuk berlian / diamond face shape




Lelaki dengan bentuk muka berlian mempunyai pipi menonjol dan dahiagak sempit dan begitu juga dengan dagu.

Elakkan potongan terlalu tipis di tepi kerana ini akan membuat telingaseperti terkeluar. Juga anda mesti mengelak gaya rambut terlalu lurus. Biarkan ianya kelihatan lebih semula jadi dan berombak kerana akan melembutkan ciri-ciri wajah anda,

Contoh gaya:




Muka bentuk hati / heart face shape




Muka berbentuk hati adalah hampir serupa dengan bentuk muka berlian,anda dicadangkan mengekalkan gaya rambut yang lebih panjang.

Gaya rambut pendek akan menyerlahkan bahagian atas muka. Satu cara terbaik untuk mengimbangi wajah berbentuk hati adalah denganmenyimpan janggut pendek. Ini akan membantu mengekalkan nisbahantara bahagian atas dan bawah muka.

Jika anda memutuskan untuk memotong dengan gaya yang lebih pendek, pastikan anda memotong rambut persegi bagi mengimbangibentuk muka.


Contoh gaya:




Muka berbentuk hampir tiga segi / triangular face shape




Bertentangan dengan wajah berbentuk hati, lelaki dengan bentuk inimempunyai rahang yang luas dan dahi sempit.

Malangnya, ia adalah amat sukar untuk memilih gaya rambut untukbentuk wajah ini. Anda dicadangkan memotong dengan gaya rambut yang lebih panjang tetapi dengan banyak lapisan untuk menambah lebar kepala anda. Sedikit potongan pendek di sisi juga boleh membantu melembutkan bayang.

Jika anda menggayakan rambut anda panjang dengan bentuk muka ini, cuba untuk elakkan layyer terlalu banyak di seluruh muka kerana ini hanyaakan menyerlahkan rahang itu.

Contoh gaya:




Penutup


Kesimpulannya, pastikan anda benar-benar tahu bentuk muka anda dan pastikan gaya dan potongan rambut yang anda ingin hasilkan bersesuaian dengan bentuk muka anda.

Seperti biasa, nasihat yang terbaik yang boleh diberikan adalah minta profesional (stylist anda) gaya rambut apa yang mereka fikir akan sesuai dengan bentuk wajah tertentu anda, kerana kebanyakan mereka akan mempunyai pengetahuan yang hebat tentang potong yang anda perlukan untuk menyerlahkan ciri-ciri tertentu dan membantu anda kelihatan terbaik.

0 comment... add one now

HimpunanCeritaLawak tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri