10 Orang Paling Berkuasa Di Dunia


Artikel ini adalah hasil perkongsian tuan Mustaqim Mustapa

Terdapat hampir 7.4 bilion manusia di planet Bumi buat masa sekarang. Merujuk kepada Forbes, berikut merupakan 10 Manusia Paling berkuasa di dunia pada 2016. Kenapa mereka berkuasa? Antara sebabnya adalah pengaruh yang mereka ada dan tindakan yang mereka lakukan yang memberi kesan kepada dunia.

1. Vladimir Putin

Orang yang paling berkuasa di dunia selama empat tahun berturut, Presiden Rusia telah memberi pengaruh negaranya dalam hampir setiap sudut dunia; dari tanah air ke Syria hingga ke pemilihan Presiden Amerika Syarikat.

2. Donald Trump

Pada tahun 2015, Trump hanya menduduki tangga ke-72. Namun, pada tahun 2016, Trump telah melonjak ke tangga ke-2 ekoran kejayaannya memenangi kerusi Presiden Amerika Syarikat dengan mengalahkan Hillary Clinton. Trump yang terkenal dengan empayar perniagaannya merupakan Presiden Amerika Syarikat yang ke-45 menggantikan Barrack Obama.

3. Angela Merkel

Angela adalah seorang ahli politik Jerman yang kini Canselor Jerman. Beliau juga adalah pemimpin Kesatuan Demokratik Kristian (CDU). Beliau merupakan orang penting dalam mengekalkan kuasa Eropah selepas Brexit dan mengimbangi pengaruh Rusia dalam Eropah.


4. Xi Jinping

Xi adalah seorang ahli politik Cina dan merupakan Setiausaha Agung Parti Komunis China, Presiden Republik Rakyat China, dan Pengerusi Suruhanjaya Ketenteraan Pusat.

5. Pope Francis

Pope Francis adalah pemimpin kerohanian kepada hampir satu per enam daripada penduduk dunia, 1.3 bilion orang. Dia telah menjadikan misi peribadinya untuk mengubah imej konservatif Gereja Katolik yang telah lama wujud. Pada November 2016 beliau telah memberikan kuasa kepada Paderi untuk mengampuni wanita yang menjalani pengguguran. Namun, Francis masih mengekalkan beberapa aspek tradisional Gereja yang asal.

6. Janet Yellen

Yellen adalah seorang ahli ekonomi Amerika. Beliau adalah Pengerusi Lembaga Gabenor Sistem Rizab Persekutuan, sebelum ini berkhidmat sebagai Naib Pengerusi 2010-2014. Yellen telah dicalonkan oleh Presiden Obama untuk menggantikan Ben Bernanke sebagai Pengerusi Rizab Persekutuan Amerika Syarikat. Pada 6 Januari 2014, AS Senat mengesahkan pencalonan Yellen. Beliau mengangkat sumpah pada 3 Februari 2014, menjadikan beliau wanita pertama yang memegang jawatan tersebut.


7. Bill Gates

Gates adalah seorang hartawan perniagaan Amerika, usahawan, pelabur, pengarang, dan dermawan. Pada tahun 1975, Gates dan Paul Allen mengasaskan Microsoft, yang menjadi syarikat perisian PC terbesar di dunia.


8. Larry Page

Page adalah seorang ahli sains komputer Amerika dan seorang usahawan Internet yang mengasaskan Google Inc. dengan Sergey Brin pada tahun 1998. Page adalah ketua pegawai eksekutif (CEO) syarikat induk Google, Inc. Alphabet. Beliau pernah melepaskan jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Google pada bulan Ogos 2001 namun kembali mengambil alih peranan itu pada April 2011. Beliau mengumumkan hasratnya untuk berundur yang kali kedua pada bulan Julai 2015 untuk menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Alphabet, di mana aset Google akan disusun semula. Di bawah Page, Alphabet memohon untuk menyampaikan perkembangan yang besar dalam pelbagai industri. Pada bulan November 2016, beliau adalah orang yang ke-12 terkaya di dunia, dengan nilai bersih yang dianggarkan sebanyak AS $ 36.9 bilion.


9. Narendra Modi.

Narendra adalah seorang ahli politik India yang merupakan Perdana Menteri ke-14 India, sejak 26 Mei 2014. Pada November 2016 beliau tidak disangka-sangka mengumumkan rancangan untuk menghapuskan dua nota bank terbesar di India dalam usaha untuk mengurangkan pengubahan wang haram dan rasuah. Modi telah menaikkan profilnya sebagai pemimpin global dalam tahun-tahun kebelakangan ini semasa lawatan rasmi dengan Barack Obama dan Xi Jinping. Beliau juga telah muncul sebagai tokoh utama dalam usaha antarabangsa untuk menangani perubahan iklim, kerana pemanasan planet akan memberi kesan yang teruk kepada berjuta-juta rakyat luar bandar terutama negaranya, India.


10. Mark Zuckerberg

Zuckerberg adalah seorang pengaturcara komputer Amerika, usahawan internet, dan dermawan. Beliau ialah pengerusi, ketua pegawai eksekutif dan pengasas bersama Facebook. Nilai bersih pendapatannya dianggarkan US $ 53.6 bilion pada tahun 2017, menjadikan beliau orang ke-5 terkaya di dunia. Di bawah kepimpinan beliau, Facebook meraih berbilion-bilion dari jualan iklan mudah alih. Pada bulan April ia memperkenalkan keupayaan untuk menonton video secara langsung dengan Facebook Live.

0 comment... add one now

HimpunanCeritaLawak tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri