Maxis Tawar 5GB Data Free, Gara-Gara Hilang Sejuta Pelanggan?


Maxis Bhd menambah peruntukan RM1.3 bilion tahun ini untuk memperluas infrastruktur rangkaian generasi keempat (4G) evolusi jangka panjang (LTE) yang menyamai jumlah peruntukan bagi tahun lepas.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Morten Lundal berkata Maxis yang kini adalah peneraju dari segi jumlah populasi liputan dengan 2.2 juta pengguna atau 74 peratus daripada pengguna 4G di seluruh negara.

Bagi suku pertama tahun ini, Maxis membelanjakan kira-kira RM160 juta bagi tujuan perbelanjaan modal dengan sebahagian besarnya untuk mempertingkat infrastruktur berkaitan.

“Rangkaian LTE kami kukuh di semua bandar utama Malaysia selain turut diperluaskan ke bandar kecil lain,” katanya pada majlis pelancaran pelan MaxisONE yang dipertingkatkan, di sini, Jumaat.

Pada majlis itu, Lundal turut mengumumkan ciri-ciri baharu untuk pelanggan MaxisONE, termasuk pelan peningkatan automatik dengan kuota tambahan 5 gigabyte (GB) sebulan bagi aplikasi tontonan video dan ciri baharu ‘New DataPools.’

Sementar itu, Ketua Perniagaan Pengguna, Dushyan Vaithiyanathan, berkata pelan itu bukan baharu sebaliknya dipertingkatkan bagi membolehkan pelanggan menikmati lebih banyak data pada harga sama seperti sebelumnya.

“Kami mendapati trend semasa adalah penggunaan data bagi tujuan menonton video. Malah dengan adanya tambahan 5GB itu, mereka memiliki akses bagi aplikasi video seperti I-Flix, Viu, ErosNow dan Hopster.

“Jika mahukan lebih banyak data untuk menonton video, mereka boleh mendapatkan pas video pada harga RM5 untuk tambahan (kuota) 5GB lagi,” katanya.

Awal bulan ini, Maxis mengumumkan langkahnya untuk mempertingkat semua pelan MaxisONE sedia ada yang merangkumi lebih sejuta pelanggan, termasuk membolehkan mereka menikmati jumlah kuota data lebih tinggi pada harga sama.

Pelanggan MaxisOne dengan pelan 1GB kini akan menerima 5GB, 3GB (10GB), 5GB (15GB) dan 7GB kepada 20GB.

Mengulas DataPools, beliau berkata ciri baharu itu akan membolehkan pelanggan berkongsinya dengan pengguna peranti lain selain menggunakannya di luar negara, menikmati panggilan antarabangsa tanpa had dan perkhidmatan sistem pesanan ringkas (SMS).

“Ia kini ditawarkan di negara-negara ASEAN dan akan diperluaskan ke Asia Pasifik dalam masa tiga hingga empat bulan dan seterusnya ke bahagian lain dunia.

“Bagi kami, semua ciri-ciri ini mempunyai pelan nilai daya saing ke atas rangkaian 4G Malaysia. Para pelanggan turut memaklumkan yang mereka menikmati pengalaman lebih baik dengan Maxis dan ini membolehkan bahagian pasaran kami meningkat pada tahun akan datang dan seterusnya,” katanya. — BERNAMA

0 comment... add one now

HimpunanCeritaLawak tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri