"Saya Dah Tak Larat, Balik Sekolah 2 Petang Dah Keluar Berjalan Berniaga Bubur Kacang"


Setiap insan sudah pasti berlainan nasib yang ditentukan kepadanya, ada yang kaya, ada yang miskin, ada yang bahagia dan ada yang melalui pelbagai dugaan besar dalam hidupnya

Artikel di atas telah dikarang sepenuhnya oleh saudaru Zarina Abdullah, dan dikongsikan di laman Facebook beliau.

_____________

Jalan cerita hidup kita tidak sama... Siapa yang inginkan kehidupan yang susah lebih-lebih lagi hidup di alaf ke-21 ini... Cerita hidup susah, semua cerita zaman bonda saya, Datin Hjh Rumi Bt Haji Senin, pada 1952 hinggalah dia bergelar seorang guru pada tahun 1974 (if I'm not mistaken)... Dan saya, tidak pernah kenal erti hidup kais pagi makan pagi sejak dilahirkan.. Alhamdulillah

Malam ni seusai Maghrib, tatkala saya dlm perjalanan menghantar anak kedua ke tuisyen di Bukit Rangin, terkejut melihat sekujur tubuh seorang budak lelaki berteleku memeluk lututnya bersama sebuah bakul dan 1 beg kain, duduk di atas jalan - bukan di atas kaki lima...

Saya yang masih terkejut ingin sekali berhenti dan bertanya kenapa (curiosity level very high indeed), tp saya beritahu Eusoffe, biarlah dia selamat sampai ke rumah tok guru dia dahulu dan barulah nnt saya berhenti bertanya khabar..

Anak2 penjual kuih ini mmg tak asing lagi di sekitar kawasan ini, tempat mereka mencari rezeki.. Tahun lepas saya sering membeli kuih2 dijual adik beradik ini tapi waktu itu di ptg hari semasa menghantar anak sulung saya ke rumah tok guru yang sama... Tp persoalan saya skrg, kenapa jam 7.55 malam masih di jalanan?

Baharuddin (14 tahun) menjawab dengan suara yang sedikit serak dan agak lemah "Ada lagi rm70 belum terjual...tapi saya dah tak larat.. Saya pening sebab sejak balik sekolah tadi jam 2 petang dah mula menjual... "

Kuantan mmg panas skrg.. Anak ini pelajar Tingkatan 2 di SMK Pandan.. Berpindah dari SMK Gudang Rasau kerana ibunya khuatir tentang keselamatan diri anak ke-3 ini untuk melintas 4 lane jalan besar Taman Tas - Kuantan.

Tujuan saya share posting ini hanyalah utk 2 tujuan :

1. Terima kasih kepada warga Kuantan yang berhenti membeli dengan adik2 ini.. Ada juga yang menghulurkan duit tanpa membeli apa2 tadi.. Warga Kuantan terutamanya penduduk Bukit Rangin, Permatang Badak dan Sungai Isap tk pernah jemu membantu adik beradik ini.

2. Pakat2 beli sikit seorang bubur kacang hijau, bubur biji Nangka, pengat pisang dan bubur pulut hitam yang mereka jual utk juadah minum petang anda..

Berilah mereka peluang utk pulang awal ke rumah mereka yang jaraknya sekitar 7km dari tapak jualan..rumah mereka di Batu 6 belakang Ferro Futsal.. Tak tergamak utk 'say no' pada Baharuddin bila dia merayu utk dihantar pulang kerana kurang sihat...

Sebelum dia naik kereta tadi, sempat dia beritahu pada adik dia [darjah 6 SK Fakeh]...
"Kalau tak habis jualan tu..sedekah pada masjid ye.... "
Allahu... Allahu.. Allahu.


Jalan cerita hidup kita tidak sama... Siapa yang inginkan kehidupan yang susah lebih2 lagi hidup di alaf ke-21 ini......
Posted by Zarina Abdullah on Tuesday, April 5, 2016

0 comment... add one now

HimpunanCeritaLawak tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri