Cerita Benar Perjanjian Bujang Senang Dengan Kaum Dayak


Perjanjian Buaya (Bujang Senang) Dengan Kaum Dayak. Operasi Memburu Bujang Sebelak! RH Nanga Sungai Anak, Embol Asum bertekad membalas Dendam.

Buaya Atau dipanggil Bujang Senang mahupun Pelbagai gelaran diberi sudah mampu mengerunkan mangsanya. Seperti kisah Yang disampaikan Oleh Orang Iban, Buaya INI ADALAH bersifat pendendam.


Menurut SESETENGAH cerita tersebut, Bujang Senang (Buaya Sarawak) ini adalah manusia yang disumpah kerana Telah melakukan Sesuatu Kesalahan Yang Amat Besar.

“Buaya Yang terpanjang dan tersohor di Sarawak ini merupakan Buaya Hitam Putih Yang diberi Nama Bujang Senang. Bujang Senang Menjadi masyhur apabila sekumpulan buaya Jenis ini mengamuk dan membaham Manusia di Sekitar Sungai Batang Lupar, Sri Aman, pada awal Tahun 1990-an.”

Maka Keturunan Bujang Senang Telah Membuat “perjanjian” dengan Masyarakat Dayak khasnya Dayak Iban Bahawa Barang Siapa yang “membunuh” ‘keturunan mereka Maka mereka Juga Akan membalas DENGAN “kematian”. “Perjanjian” ITU Telah dipersetujui Oleh Ketua Masyarakat Dayak Iban DENGAN Ketua Keturunan Bujang Senang . ”

Keturunan Bujang Senang Akan Tetap Memburu “dendamnya” walaupun Hingga Ke Generasi Yang Lain sehingganya Terbalas dendamnya.

Dari kisah oral Yang Lain Juga, Keturunan Bujang Senang (Manusia Yang disumpah Menjadi Buaya) Akan Naik Ke daratan Menjelma Menjadi Seorang Yang Sangat Kacak pada waktu Bulan purnama.

Itulah kisah menarik yang disampaikan oleh Page Facebook Sarawak A Place Like No Other.

0 comment... add one now

HimpunanCeritaLawak tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri