'Mereka Tidak Layak Tinggal Di Tempat Ini'


Ini tempat pelupusan sampah(semua orang tau)maknanya hanya sampah sarap yang amat menjijikan.Tapi disebaliknya trdapat rahmat dicelah-celah timbunan sampah sarap ini yg mjadi punca rezeki yang halal..opss bukan ini yg nak aku cerita.Tajuk utama adalah kanak-kanak dibawah ini..Si Kakak berumur dlm lingkungan 7 tahun(aku rasa)Si Adik 4 tahun(aku agak la) bagi aku sdiri x layak untuk tinggal untuk insan bernama MANUSIA.



Mak bapak bdk2 ni ada je kat situ..tidur kata Si kakak..sambik2 borak..aku tanye la soalan2 ringkas..dah makan ke..dah mandi ke..si kakak jwb dah mkn...mkn megi..mandi x lg..air x de...air sg kering..tanye lagi..x pergi sekolah ke?...cepat2 dia geleng kepala..tp bila aku ckp aku ni cikgu..trus dia senyum manis dan panggil abg cikgu..terus je dr mulut dia myebut A..B..C..D..siap tulis atas tanah brdebu lg..aku tanye..x nak pergi sekolah ke?dia x mau..sebab bg aku sdiri..dia x tau apa makna sekolah.bila aku ckp kat sekolah ada kawan2 baru..blh main bola..main kejar2..matanya mjdi bulat yg mnunjukkan dia sgt suka..siap bisik lg kat telinga si adik..kita pergi sekolah nak tak?..apa lg..mcm2 la adik dia ckp tp x paham sgt..

Apa yg aku perhatikan..bdk2 ini bebas tanpa kawalan..dah la tempat ni tepi hutan tebal..dengar dr cerita org2 kat situ..sebulan sblm tu ada harimau tepi bangsal mereka..tp bdk2 ni bebas..sambil berlari2 berkejaran..bila penat..tangan x berhenti menyelongkar sampah sarap mcari permainan..Si kakak dpt beg Frozen..Si adik dpt gmbr2..api yg membakar sampah seolah2 x brkesan..mcm dah lali..ulat2 sampah yg bagi aku amat jijik..mereka sapu ngn tgn mcm tu je..hampir 2 jam bersama..mereka aku tinggalkan..jelas wajah mereka sedih..tangannya melambai tanda mgucapkan slmt tinggal...ternyata aku amat kesiankan masa depan mereka berdua..mereka amat cerdik..petah brkomunikasi..tp setakat ini hidup mereka trabai...keselamatan mereka trancam..kesihatan mereka x trjamin..

Harap kpd pemimpin masyarakat..jengok2lah mereka..wlau skejap.sekian


0 comment... add one now

HimpunanCeritaLawak tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri