Gambar Beberapa Jam Sebelum Bom Atom Dijatuhkan Di Jepun


Bayangkan, hanya dengan sebiji bom sebesar ini dapat mengorbankan sejumlah 150,000 orang di Hiroshima!

Memetik sebuah entri yang dimuatnaik dari laman blog ini, disini kami kongsikan kepada anda serba sedikit fakta dan sejarah ringkas mengenai Bom Atom:

‘Little Boy’ adalah kod nama bom atom yang digugurkan di Hiroshima pada 6 Ogos, 1945 dan ia dibawa menggunakan pesawat Boeing B-29 Superfortress Gay Enola, dipandu oleh Kolonel Paul Tibbets Skuadron pengeboman ke-393, Heavy, Angkatan Tentera Udara Amerika Syarikat.

Ia adalah bom atom yang pertama untuk digunakan sebagai senjata. Yang kedua, dikenali sebagai ‘Fat Man’, telah dijatuhkan tiga hari keudian di Nagasaki.

Senjata ini telah dibangunkan oleh sebuah Projek Manhattan semasa Perang Dunia ke-2. Ia memperoleh kuasa letupan dari pembelahan Nuklear Uranium 235.

Pengeboman Hiroshima adalah letupan nuklear buatan yang kedua dalam sejarah dunia, selepas dilakukan ujian Trinity dan letupan pertama adalah berasaskan Uranium.

Kira-kira 600 hingga 860 miligram bahan aktif dalam bom tersebut telah ditukar kepada tenaga aktif haba dan radiasi. Ia mampu meletup dengan tenaga 13 dan 18 kilotons TNT.

Dianggarkan 130,000 hingga 150,000 telah meninggal dunia pada akhir Disember 1945 akibat letupan itu.

0 comment... add one now

HimpunanCeritaLawak tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri