Teknik Senaman Bagi Atasi Masalah Punggung Jatuh


Sesuai dengan keindahan bentuk tubuh yang dianugerahkan kepada kaum wanita, banyak anggota-anggota tubuh mereka yang sering menarik perhatian kaum lelaki khususnya bahagian punggung.

Selain daripada payudara, punggung wanita yang cantik, pejal dan mantap sering membuat mata lelaki terbeliak dan terpaku. Tetapi seiring dengan berjalannya masa dan meningkatnya usia, secantik dan sepejal mana pun punggung seseorang wanita itu, ianya pasti akan turut berubah seperti mengecut, melorot dan kendur jika tidak dijaga dengan baik.

Jadi khusus buat wanita, kali ini saya akan senaraikan beberapa tips agar anda dapat mempraktikkannya :

Langkah 1 (Baring Telungkup (Meniarap)


Untuk merehatkan otot-otot punggung dan perut. Baring santai pada perut, bagi permulaan boleh gunakan bantal nipis.

Langkah 2 (Menekan Siku)


Untuk membentuk kembali atau mempertahankan lengkung bawah pinggang. Angkat tubuh bahagian atas dengan cara menekan siku, pertahankan pinggul di bawah, punngung releks dan kepala pada posisi yang menyenangkan.

Langkah 3 (Menekan ke atas)


Untuk membentuk kembali atau mempertahankan lengkung normal punggung untuk mendorong disk kembali ke tempatnya. Tangan dengan kedua-dua tapak tangan di bawah bahu, punggung releks, luruskan siku. Angkat tubuh bahagian atas dan pertahankan pinggul di bawah (punggung dilekuk) Lakukan 7 gerakan pertama dengan hitungan teratur 3 gerakan terakhir tahan selama 5 hitungan.


Langkah 4 (Menguatkan Punggung)


Untuk memperkuatkan otot-otot punggung :

  • Letakkan kedua tangan di sisi tubuh
  • Kedua tangan diletakkan sejajar bahu ke sisi tubuh (seperti kapal terbang)
  • Kedua tangan di atas kepala (seperti superman) . Angkat tangan, bahu dan kepala dari lantai, kencangkan otot-otot punggung . Kedua kaki boleh diangkat)

Langkah 5 (Meregangkan Punggung- seperti kucing)


Untuk meregangkan dan memperkuat otot-otot perut dan punggung :

Bertumpu pada tangan dan lutut (seperti merangkak), tegangkan perut dan lengkungkan punggung ke atas, kemudian lenturkan ke bawah.


Langkah 6 (Membongkok ke depan dengan tepat)


Untuk meningkatkan perhatian terhadap postur tubuh, membongkok dengan menekuk tubuh ke depan, kemudian letakkan kedua tangan di belakang pinggang bawah untuk melengkungkan tubuh kembali ke depan. (Juga boleh dilakukan dengan berdiri )

Langkah 7 ( (Memusing tubuh)


Untuk meregangkan sisi tubuh. Kedua tangan diselangkan di depan dada, kedua kaki diletakkan di lantai. Pusing tubuh bahagian atas pada satu sisi (kiri), kemudian ke sisi lainnya (kanan).

Langkah 8 ( Menekuk ke belakang)


Untuk merelakskan punggung atau membentuk kembali / mempertahankan lengkung punggung. Letakkan kedua tangan di belakang pinggang bawah, kemudian lengkungkan tubuh ke belakang, pertahankan kedua lutut tetap lurus. Kembali ke posisi tegak.

0 comment... add one now

HimpunanCeritaLawak tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri