Inilah Suasana Di Penghujung Tembok Besar China


Tembok Besar China adalah salah satu mahakarya seni bina dunia. Namanya tersohor di semua negara, dan ia menjadi destinasi pelancongan terkenal di dunia.

Akan tetapi adakah anda tahu apakah yang terdapat di penghujung hujung Tembok China ini?


Tembok Besar China seperti dibangun melampaui batas kemampuan manusia. Pelbagai liku-liku kehidupan mewarnai sepanjang pembinaanya iaitu pada dua ribu tahun yang lalu, ketika pemerintahan Dinasti Qing.

Tembok ini dibina atas perintah Maharaja pertama China iaitu Qin Shi Huang, untuk melindungi Empayar China. Bermula dari 220-206 SM dan tembok raksasa ini sebagai benteng pertahanan.


Menara pemantau



Kuil yang terletak di penghujung Tembok Besar China


Tembok ini memanjang lebih dari 20,000 kilometer, membelah dataran luas China. Selain Top Lake di sebelah barat, penghujung lainnya ada di Shanhaiguan. Di sebelah timur China Shanhaiguan dinamakan sebagai Old Dragon Head atau disebut juga sebagai Laolongtou.

Hujungnya menghadap ke Laut Bohai. Tempat ini dijadikan destinasi pelancongan kerana di atasnya terdapat menara pemantau dan sebuah kuil.

0 comment... add one now

HimpunanCeritaLawak tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri