15 Teratas Penipuan MLM Di Malaysia Setiap Rakyat Malaysia Perlu Hati-Hati


1. Cafe – Island Red Cafe & Stevens Corner


Island Red Cafe mengumpul RM6,000 dari setiap ahli dan berjanji memberi 5% pulangan setiap bulan dan juga memberi anda nama dalam ROC sebagai pemegang saham tetapi apa gunanya apabila mereka melarikan diri? Stevens Corner, kedai kopi india yang terkenal perniagaan telah jatuh sejak pengubahsuaian di premis mereka.

Mereka mengumpul RM3,000 untuk setiap ahli dan menjanjikan pulangan RM150 setiap bulan dan merancang untuk membuka kafe franchisee dipanggil StevensTeaGarden. Seseorang mengatakan mereka akan membuat anda menandatangani perjanjian yang TIDAK memberi hak untuk membayar anda apa-apa di masa hadapan.

Jika anda benar-benar ingin menyertai, minta salinan perjanjian mereka dan berbincang dengan peguam anda SEBELUM membayar mereka. Pastinya anda TIDAK akan mendapat salinan. Kedua-duanya mengutip wang dari ahli-ahli baru dengan skim pengambilan MLM dan membayar ahli-ahli lama seperti Sunshine Empire. Anda tidak akan tahu bila mereka akan melarikan diri.


2. Sunshine Empire


Ini syarikat berlesen dan di bawah undang-undang ketika mempunyai pejabat yang mengagumkan di bangunan KUB di Jalan Yap Kwan Seng, berhampiran Menara Public Bank dan Bangunan AmBank. Mereka juga mempunyai pejabat bilik pameran di tingkat bawah bangunan bersebelahan. Singapore’s Straits Times dan The Paper menyiarkan berita mengingatkan rakyat untuk berhati-hati dan TIDAK mempercayai pada mereka. Berharap agar seseorang boleh meletakkan pautan atau google untuk itu. (Seperti yang dijangka, sekarang mereka BERHENTI membayar balik ahli dan semua pelabur KEHILANGAN wang mereka).

3. MOBILEWALLET


Syarikat ini dimiliki oleh 2 pemuda, Stanley & Rey Gan, berpejabat di Queens Avenue Park dan telah mengutip berjuta-juta tahun lalu. Mendakwa mereka terikat dengan Telekom, pembayaran utiliti seperti bil air & elektrik, termasuk Maybank turut terpedaya dengan mereka. Papan iklan berada di mana-mana. Mereka BERHENTI membayar ahli-ahli mereka beberapa bulan yang lalu dan ahli-ahli tidak boleh melakukan apa-apa kerana telah menandatangani perjanjian secara tidak sedar bahawa mereka tidak perlu membuat tuntutan jika syarikat itu berhenti membayar mereka dengan MENUKAR syarat-syarat dan dasar.

4. Perniagaan air


Produk air beroksigen dan alkali – Sebahagian daripada ini adalah botol air dan beberapa penapis atau peralatan. Salah satu syarikat terkenal menjual air “oksigen” adalah SITO (akronim bermaksud Selangor International Trading Organisation dan mendakwa kerajaan negeri Selangor memiliki beberapa saham di dalamnya). Orang yang utama dan pengasas ialah Dato Robert Ong dari Rawang tetapi namanya tiada lagi dalam perniagaan tersebut sekarang.

Produk mereka dijual RM2 kepada RM3 untuk botol 350ml dan kini menumpukan perhatian kebanyakannya dalam pasaran India. Pasaran Cina dan Melayu mereka telah lama berlalu sejak setahun atau 2 yang lalu. Pelanggan mereka diberitahu bahawa air mereka mempunyai lebih banyak oksigen dan dapat memberikan kesan ajaib untuk badan.

Air adalah H2O, bagaimana untuk meletakkan lebih banyak O ke dalamnya? Ada sesiapa yang tahu berapa banyak oksigen yang kita sedut ke dalam badan kita setiap hari secara percuma? Terkini, SITO telah membuat label baru untuk pasaran di bawah sebuah syarikat baru kerana nama SITO telah menjadi buruk. Seseorang memaklumkan bahawa syarikat ini berhutang banyak wang (kerana bayaran balik) kepada bekas stokis tetapi menolak membayar mereka semula.

(Terkini, SITO beralih ke tempat lain dan perniagaan MLM mereka telah ditutup tetapi merancang untuk bermula sekali lagi dengan nama yang lain, berhati-hatilah!!)

5. Fuel Booster Kereta


K-Link, syarikat MLM yang terkenal dengan penipuan yang menjual footpatch TAKARA, kemudian “cock-ring”, kad tenaga dan pil penjimatan petrol tahun lepas. Sangatlah popular sehingga kedai runcit turut menjualnya. Baru-baru ini banyak dari kereta yang menggunakan pil tersebut dihantar ke bengkel untuk membersihkan sisa-sisa. Beberapa bulan yang lalu, satu lagi syarikat MLM telah melancarkan alat booster bahan api, mendakwa menjimatkan sehingga 20% bahan api, yang dipasang ke tempat cucuh api rokok di dalam kereta. Bermula dengan baik menggunakan pelan binari tetapi perniagaan mula pudar kini dan kebanyakan pengguna rasa TIDAK berkesan.

6. Produk Minyak Wangi


Lampe Berger tidak begitu popular sekarang di negara-negara jiran tetapi masih terdapat mangsa baru setiap bulan di Malaysia. Bel-Air telah tutup di Malaysia. LB adalah hampir tidak wujud di Singapura. Produk minyak wangi dari Perancis ini yang mempunyai sejarah lebih 100 tahun hanyalah botol dan wangian tetapi syarikat pemasaran mereka di Asia mendakwa produk sebagai “aromaterapi”. TVB Hong Kong menyiarkan sebuah program mendedahkan penipuan mereka tetapi ahli-ahli mereka mendakwa TVB sudah meminta maaf kepada mereka.

Ambil perhatian bahawa kekuatan terbesar dalam penipuan MLM adalah ahli-ahli mereka akan pergi keluar untuk berbohong mempertahankan produk syarikat mereka. Sebabnya mudah; ahli-ahli ini takut bahawa mereka tidak akan dapat membuat wang mereka kembali jika syarikat runtuh. Mengetahui bahawa produk Lampe Berger bergerak perlahan, mereka menambah barisan produk penjagaan kulit yang bernama ESTEBEL, juga mendakwa mempunyai lebih 100 tahun sejarah di Perancis.

7. Produk Tenaga


(Contoh: batu, gelang, tilam dan bantal) Mereka menggunakan pelbagai gimik dan demonstrasi untuk membuat anda mempercayai mereka. Mereka akan melakukan beberapa helah dan demo untuk membuktikan bahawa produk-produk ini benar-benar menghasilkan tenaga TETAPI ada apa helah dalam demo mereka? Jika benar-benar menghasilkan tenaga; adakah baik atau cukup kuat untuk badan?

8. Produk Hi-Tech


Nama-nama seperti bio-tech, nano-tech yang membelanjakan berjuta-juta dolar penyelidikan, (Contohnya, Bio-Young dan XKL beberapa tahun yang lalu). Kebanyakan akan mendakwa seorang profesor di belakang mereka (dengan nama dan gambar seseorang) atau perkataan yang digunakan seperti “Formula Amerika Syarikat”, “Teknologi Jerman” atau “Nano teknologi” dan tiada maklumat lanjut (maklumat lanjut kemudian). Jika anda meminta butiran lebih seperti profesor atau alamat kilang, jawapannya “rahsia perdagangan”.

9. Skim Pelaburan


SWISSCASH hampir lingkup sekarang tetapi terdapat banyak skim yang sama dan lebih kecil yang masih berjalan. (Sekarang, tutup atau berhenti membayar ahli)

10. Numerologi & Tilikan Nasib


Syarikat bernama Visiber menggunakan MLM untuk menjual tilik nasib dengan menggunakan tarikh lahir anda berdasarkan Numerologi. Prospek akan diberitahu bahawa mereka perlu membeli “nombor” tertentu antara 1 hingga 9 dalam bentuk loket atau gelang yang diperbuat daripada keluli tahan karat dan dijual dari RM600 ke RM20,000. Pelanggan, atau lebih tepat mangsa kebanyakannya wanita dari kawasan luar bandar.

11. MJ-Life


Syarikat ini dikatakan mempunyai latar belakang yang sangat besar dengan sejarah bertahun-tahun tetapi adalah TIDAK benar. Orang atau rakan mereka mungkin lama dalam perniagaan tetapi tiada kaitan dengan MLM yang dilancarkan baru-baru ini. Mengapa ini satu penipuan atau teruk? Ahli-ahli baru diberitahu untuk membayar sejumlah wang (sehingga RM1000) dan anda TIDAK mendapat apa-apa untuk itu. Anda hanya mendapat keahlian yang melayakkan anda untuk menikmati pelbagai harga istimewa dan diskaun apabila anda membuat pemeriksaan kesihatan di pusat-pusat mereka. Mereka akan mendakwa semua pemeriksaan kos lebih mahal jika dilakukan di tempat lain. Ianya tidak benar. Hanya orang yang tak berpengalaman dan mereka yang baru kepada pemeriksaan kesihatan akan menjai mangsa kepada mereka. Kebanyakan ahli-ahli yang membayar wang berakhir dengan tiada apa-apa.

12. Penipuan Seaweed Venture


Salah satu syarikat itu terletak di Taman Maluri, Cheras. Mereka akan meminta anda untuk melabur beberapa ribu ringgit untuk pernigaan rumpai laut mereka yang semakin meningkat di Malaysia Timur dan pulangan terjamin. Untuk menambah keyakinan anda lagi, mereka akan memberitahu anda wang pelaburan anda dijamin oleh “insuran” atau “unit amanah” & “pemegang amanah”. Apabila anda meminta dokumen lanjut untuk membuktikan, mereka akan memberikan pelbagai alasan atau hanya mengabaikan anda kerana mereka tahu mereka tidak boleh mendapatkan anda.

13. Gano Excel


Syarikat dari utara ini meniru DXN dengan menjual kapsul Lingzhi di bawah syarikat baru yang dikenali sebagai Gano iTouch dengan sistem tunai dalam talian seperti e-Cosway selepas syarikat mereka jatuh sejak 2 tahun lepas, menjual Linzhi dan beberapa loket tenaga dan peralatan air alkali. Mereka menyediakan pengangkutan percuma setiap hujung minggu dari KL untuk melawat pejabat mereka di Alor Setar.

14. NuLife (HK)


Syarikat ini didirikan oleh beberapa orang HK yang menetap di sini lebih 10 tahun tetapi mereka telah jatuh di HK dan Malaysia kerana pengurusan yang buruk dan penipuan produk yang didakwa oleh seorang Amerika bernama Dr Jeffrey Bland, dan mendapati ianya produk palsu. Oleh kerana kes di Amerika Syarikat ini bocor dan ramai rakyat Malaysia tahu bahawa bos sebenar di HK ialah Steven Tang (menipu ramai rakyat Malaysia dalam skim yang lain kira-kira 20 tahun yang lalu) perniagaan mereka terus jatuh. Kini mereka mendakwa rakan kongsi di Malaysia menipu mereka dan memulakan syarikat baru di Malaysia. Berhati-hati, syarikat baru ini akan muncul dengan beberapa skim idea pelaburan yang akan membuat banyak kehilangan wang.


15. Pembiakan Arowana Fish, Oora dari Jerman, Biofuel (Kompleks Maluri)


Ini adalah beberapa penipuan yang lebih baru. Perusahaan ikan Arowana yang meminta anda untuk melabur wang dan memberikan anda pulangan tetap. Biofuel akan memberitahu anda rangkaian Indonesia mereka (seperti Sunshine Empire sebelum menggunakan Taiwan) & Oora dari Jerman yang menjual bio-cip dan alat yang didakwa memberi tenaga dan kesan terapi akupunktur, tai-chi, yoga, dan lain-lain bergantung bagaimana anda set alat tersebut, mengenakannya pada badan dan anda akan mendapat kesan kemudian. Mereka tidak dapat menjelaskan atau memberikan apa-apa demonstrasi untuk membuktikan keberkesanannya.

0 comment... add one now

HimpunanCeritaLawak tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri